-
- Äänikirjat
- Lukusali / Pisania | Eilen 19:31
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | 06.12.2023 19:13
-
- Arvaa mikä kirja!
- Leikkinurkka / aituriar | 06.12.2023 11:19
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | 04.12.2023 17:16
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 04.12.2023 15:19
Satuta ja paranna -ketjut
Jewel kirjoitti:
Onko Valkoparta Karjupukki henkilöhahmo?
Hän/se on Kiekkomaailman vastine joulupukille, mutta nimikkotarinassa pukkihommaa päätyy tekemään (jumalalistalla jo edesmennyt) Kuolema apurinaan palvelija Albert. Joten voisi laittaa joko Karjupukin tai Kuolema & Albertin.
Voin jossain vaiheessa koota ehdotukset yhteen, niin pystyy helpommin kommentoimaan niitä. Heitelkää lisää nimiä!
Muokannut 09.12.2013 21:46 Hiistu
Meneekö itänaapurin Pakkasukko liian likelle Joulupukkia? Pakkasukollahan on vetoapuna se lapsenlapsikin, olikohan se nyt Lumityttö tai jotain tuollaista.
Vähän pelottaa, että jos Joulupukin kaltainen vanha jäärä on mukana kisassa, niin hän todennäköisesti myös voittaa... mutta eihän sitä toisaalta koskaan tiedä...
Sitten olisi vielä Varpunen jouluaamuna.
Vähän pelottaa, että jos Joulupukin kaltainen vanha jäärä on mukana kisassa, niin hän todennäköisesti myös voittaa... mutta eihän sitä toisaalta koskaan tiedä...
Sitten olisi vielä Varpunen jouluaamuna.
Krampus, joulun piru saksankielisen alueen kansanperinteestä? Joulupukin vastapari, joka antaa tuhmille lapsille rangaistuksen.
Kyllä Joulupukin täytyy olla ihan Joulupukkina listalla. Samaan syssyyn myös Joulumuori on melko ilmiselvä hahmo.
Ei tosin sikäli, etteikö näitä selvästi poikkeavia variaatioitakin voitaisi harkita mukaan. Pyhä Nikolaus voisi ainakin olla riittävän erilainen ansaitakseen erillisen paikan listalla. Nuuttipukki voisi olla Krampukselle ihan hyvä vastinpari.
Onko Jack Frostia suomennettu yleensä mihin muotoon? Ei äkkiseltään tullut mieleen mitään.
Ei tosin sikäli, etteikö näitä selvästi poikkeavia variaatioitakin voitaisi harkita mukaan. Pyhä Nikolaus voisi ainakin olla riittävän erilainen ansaitakseen erillisen paikan listalla. Nuuttipukki voisi olla Krampukselle ihan hyvä vastinpari.
Onko Jack Frostia suomennettu yleensä mihin muotoon? Ei äkkiseltään tullut mieleen mitään.
Jaragil kirjoitti: Onko Jack Frostia suomennettu yleensä mihin muotoon? Ei äkkiseltään tullut mieleen mitään.
Viisi legendaa -elokuvan suomennoksessa hänet on ilmeisesti laitettu pakkasukoksi. Eli Pakkasukosta erotuksena pitäisi varmaan nimittää ihan vain Jack Frostiksi?
Tässä lista tähän mennessä mainituista ja pari muistamaani lisää. Voi kertoa, keitä joululistalle haluaa. Lisääkin saa ehdottaa! Aikaa ainakin nykyisen jumalalistan loppuun.
Petteri Punakuono (poro animaatiosta ja laulusta)
Tonttu Toljanteri (YLE:n lastenohjelmasta)
Lumiukko (Lumiukko-musiikkianimaatiosta)
Grinch (peikko The Grinch -elokuvasta)
Jack Skellington (Painajainen ennen joulua -elokuvasta)
Ebenezer Scrooge (saituri Charles Dickensin joulutarinasta)
Joulupukki & Joulumuori (Joulupukki & Pukin vaimo)
Vekara (lapinnoita Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarummusta)
Hande, Kauko Joulumuoriontut The Joulukalenteri -ohjelmassa)
Pähkinänsärkijä (E. T. A. Hoffmannin kirjasta, mm. balettina)
Napakontio (Tolkienin Kirjeistä Joulupukilta)
Kuolema & Albert (Pratchettin Kiekkomaailmasta)
Samu Sirkka (Disneyn jouluohjelmasta)
Pakkasukko & Lumityttö (venäläiset uudenvuodenhahmot)
Varpunen (laulusta Varpunen jouluaamuna)
Tiernapojat (eli Herodes, Murjaanien kuningas, Knihti, Mänkki)
Lucia-neito (valontuoja, Pyhän Lucian mukaan)
Pyhä Nikolaus & Krampus (lasten hyväntekijä & joulupiru Keski-Euroopasta)
Nuuttipukki (taloissa kiertelevä pukkihahmo)
Jack Frost (englantilainen talvihahmo)
Niko (poro elokuvasta Niko - Letäjän poika)
Joulustaalo (saamelainen jouluolento)
Pieni tulitikkutyttö (H. C. Andersenin sadusta)
Petteri Punakuono (poro animaatiosta ja laulusta)
Tonttu Toljanteri (YLE:n lastenohjelmasta)
Lumiukko (Lumiukko-musiikkianimaatiosta)
Grinch (peikko The Grinch -elokuvasta)
Jack Skellington (Painajainen ennen joulua -elokuvasta)
Ebenezer Scrooge (saituri Charles Dickensin joulutarinasta)
Joulupukki & Joulumuori (Joulupukki & Pukin vaimo)
Vekara (lapinnoita Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarummusta)
Hande, Kauko Joulumuoriontut The Joulukalenteri -ohjelmassa)
Pähkinänsärkijä (E. T. A. Hoffmannin kirjasta, mm. balettina)
Napakontio (Tolkienin Kirjeistä Joulupukilta)
Kuolema & Albert (Pratchettin Kiekkomaailmasta)
Pakkasukko & Lumityttö (venäläiset uudenvuodenhahmot)
Varpunen (laulusta Varpunen jouluaamuna)
Tiernapojat (eli Herodes, Murjaanien kuningas, Knihti, Mänkki)
Lucia-neito (valontuoja, Pyhän Lucian mukaan)
Pyhä Nikolaus & Krampus (lasten hyväntekijä & joulupiru Keski-Euroopasta)
Nuuttipukki (taloissa kiertelevä pukkihahmo)
Jack Frost (englantilainen talvihahmo)
Niko (poro elokuvasta Niko - Letäjän poika)
Joulustaalo (saamelainen jouluolento)
Pieni tulitikkutyttö (H. C. Andersenin sadusta)
Muokannut 12.12.2013 08:51 Hiistu
Hyvä, kun olet taas jaksanut koota listan :)
Uusia ehdotuksia mulla ei ole - vaikka takaraivossa jyskyttääkin, että joku tärkeä jouluhahmo on unohtunut - mutta mä ehkä tiputtaisin Pyhän Nikolauksen ja Nuuttipukin pois. Jos Joulumuorin haluaa pitää, niin hänet voisi laittaa Joulupukin pariksi, mutta ei hän itsenäisenä kilpailijana taida oikein puolustaa paikkaansa. Joulustaalo on mulle vieras olio, mutta jos hän on joku Joulupukkiin (osin) sulautunut hahmo, niin ehkä hänetkin voisi karsia.
Ja mielummin Kuolema & Albert kuin Karjupukki.
Uusia ehdotuksia mulla ei ole - vaikka takaraivossa jyskyttääkin, että joku tärkeä jouluhahmo on unohtunut - mutta mä ehkä tiputtaisin Pyhän Nikolauksen ja Nuuttipukin pois. Jos Joulumuorin haluaa pitää, niin hänet voisi laittaa Joulupukin pariksi, mutta ei hän itsenäisenä kilpailijana taida oikein puolustaa paikkaansa. Joulustaalo on mulle vieras olio, mutta jos hän on joku Joulupukkiin (osin) sulautunut hahmo, niin ehkä hänetkin voisi karsia.
Ja mielummin Kuolema & Albert kuin Karjupukki.
Joulustaalo on ilkeä otus. Mitä olen lukenut, niin se ajelee joulunaikaan pitkin maita valjaissaan kaikenlaisia villieläimiä. Jolleivät tiet ole auki, pihapiiri siivottu, staalolle varattu vettä juotavaksi ja lapset hiljaa ja siivosti tai muutoin vain saattaa joulustaalo suuttua ja tuhota kodin tai siepata tai syödä lapset tai imeä ihmisistä veret tai muuta ikävää. Eri asia, uskooko kukaan enää nykyään siihen (tai onko edes kuullut otuksesta). Joulupukki on mukavampi vieras, tuo peräti lahjoja.
Kulkeeko Krampus muuten Nikolauksen mukana? Ajattelin, että laittaisiko heidät parivaljakoksi?
Kulkeeko Krampus muuten Nikolauksen mukana? Ajattelin, että laittaisiko heidät parivaljakoksi?
Mulle kyllä riittäisi noista joulupukin pahoista kaksoisveljistä pelkästään suomalainen nuuttipukki. Vaikka myös krampukset ja staalot ihan jänniä ja kiehtovia ovatkin.
Varpusta hiukan mietin. Se on niin kaunis ja surullinen laulu. Raskiiko varpusta laittaa tuonne sysittäväksi?
Varpusta hiukan mietin. Se on niin kaunis ja surullinen laulu. Raskiiko varpusta laittaa tuonne sysittäväksi?
Olisin myös sillä kannalla, että Joulumuorin voisi pistää Joulupukin pariksi. Muori on ehkä enemminkin duon osa kuin yksilö (ainakin minun ajatusmaailmassani).
Kuolemalle ei käynyt hyvin Fiktiivisenä jumalana, mutta ehkäpä tässä listassa kävisi paremmin? Eli Kuolemalle ja Albertille menisi minun kannatusääneni Karjupukin sijaan.
Ja minun puolestani kaikki Joulupukin ilkeät versiot saavat olla listalla, varsinkin tuo staalo on mielenkiintoinen hahmo.
Kuolemalle ei käynyt hyvin Fiktiivisenä jumalana, mutta ehkäpä tässä listassa kävisi paremmin? Eli Kuolemalle ja Albertille menisi minun kannatusääneni Karjupukin sijaan.
Ja minun puolestani kaikki Joulupukin ilkeät versiot saavat olla listalla, varsinkin tuo staalo on mielenkiintoinen hahmo.
Muokannut 11.12.2013 12:23 Emelie
Muokkasin listaa siten, että yhdistin Pukin ja Muorin sekä Nikolauksen ja Krampuksen (heistä löytyi yhteiskuvia, ilmeisesti voivat kiertää yhdessä). Karjupukin poistin eli Pratchettin hahmoista mukana Kuolema & Albert.
Nyt on 22 äänestyskohdetta eli saman verran kuin jumalalistalla oli.. mutta se kyllä oli poikkeuksellisen pitkä lista. Eli periaatteessa voi mennä tuolla, mutta voidaan vielä supistaa, jos jotain hahmoa ei tulisi erityisemmin ikävä.
Nyt on 22 äänestyskohdetta eli saman verran kuin jumalalistalla oli.. mutta se kyllä oli poikkeuksellisen pitkä lista. Eli periaatteessa voi mennä tuolla, mutta voidaan vielä supistaa, jos jotain hahmoa ei tulisi erityisemmin ikävä.
Muokannut 11.12.2013 19:38 Hiistu
No, mulle lista kyllä kelpaa tuollaisenaan, mutta jos halutaan karsimisehdotuksia, niin ehkä Napakontio voisi mennä. Hahmo on Tolkienin tuotannossa (ja yleisemminkin joulumeiningissä) kuitenkin aika vähäisessä roolissa. Ei mun ainakaan tulisi ikävä 
Hauskaa, kun nyt on kilpailemassa yksikköjä, kaksikkoja, kolmikko ja peräti yksi nelikkokin :)
Niin, mä ehdotin Varpusta osin sen takia, että ajattelin ettei kukaan hennoisi sitä miinustaa (eihän?) ja voisimme nähdä pienen Varpusen lehahtavan voittoisaan lentoon! Eikös siinä olisi jouluhenkeä!
*aloittaa jo nyt sotapropagandan*

Hauskaa, kun nyt on kilpailemassa yksikköjä, kaksikkoja, kolmikko ja peräti yksi nelikkokin :)
Niin, mä ehdotin Varpusta osin sen takia, että ajattelin ettei kukaan hennoisi sitä miinustaa (eihän?) ja voisimme nähdä pienen Varpusen lehahtavan voittoisaan lentoon! Eikös siinä olisi jouluhenkeä!

*aloittaa jo nyt sotapropagandan*
Muokannut 12.12.2013 11:27 Mab Syy: laskutaidon puute
Jewel kirjoitti: Varpusta hiukan mietin. Se on niin kaunis ja surullinen laulu. Raskiiko varpusta laittaa tuonne sysittäväksi?
Mietin itse samaa pienen Tulitikkutytön kohdalla. Hahmo sopisi mukaan, mutta jos hänet nostaisi listalle niin olisiko hän liian melankolinen plussattavaksi ja sydäntäsärkevä miinustettavaksi? Mielipiteitä?
Muoks. Minä haluaisin pitää Napakontion listalla.
Muokannut 11.12.2013 19:41 Formaldehyde
Formaldehyde kirjoitti:
Jewel kirjoitti: Varpusta hiukan mietin. Se on niin kaunis ja surullinen laulu. Raskiiko varpusta laittaa tuonne sysittäväksi?
Mietin itse samaa pienen Tulitikkutytön kohdalla. Hahmo sopisi mukaan, mutta jos hänet nostaisi listalle niin olisiko hän liian melankolinen plussattavaksi ja sydäntäsärkevä miinustettavaksi? Mielipiteitä?
Muoks. Minä haluaisin pitää Napakontion listalla.
Oih, pieni Tulitikkutyttö sopisi mukaan vieläkin paremmin kuin varpunen, mutta juuri noinhan se on. Minä en ainakaan hennoisi miinustaa.
Toivoisin myös Napakontion pääsevän mukaan.
Pidän Samu Sirkasta, mutta jotensakin tuntuu että on tässä väärässä seurassa kun Joulutervehdyksen "juonto" on kuitenkin vain yksi hahmon rooleista. Minulle hahmo edustaa etenkin Pinochion omatuntoa.
Muutoin pitäisin listan tuollaisenaan vaikka pidemmän puoleinen onkin. Kuolema & Albert oli hauska oivallus.
Muutoin pitäisin listan tuollaisenaan vaikka pidemmän puoleinen onkin. Kuolema & Albert oli hauska oivallus.