• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 13 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 88 päivää sitten

Satuta ja paranna -ketjut

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
  • Poissa
  • Minä olen se henkilö, joka on vastuussa ensimmäisen Satuta/paranna-ketjun aloittamisesta ja kyseisen trendin esittelemisestä Risingilla. Älkää antako itsellenne väitettävän mitään muuta!
09.12.2013 21:20 #181 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Hiistu kirjoitti: Entä Joulupukki - yhtenä hahmona vai eri hahmoina eriteltynä jotenkin lähteiden mukaan?

Joulupukki tietenkin on Joulupukki.

09.12.2013 21:25 #182 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Napakontio (Tolkienin Kirjeistä Joulupukilta)

Onko Valkoparta Karjupukki henkilöhahmo? Olen lukenut Prachettia hävettävän vähän. Entä Samu Sirkka siitä Disneyn jouluohjelmasta?

Minustakin jouluaihe on hyvä idea.

09.12.2013 21:43 - 09.12.2013 21:46 #183 : Hiistu

Jewel kirjoitti:
Onko Valkoparta Karjupukki henkilöhahmo?

Hän/se on Kiekkomaailman vastine joulupukille, mutta nimikkotarinassa pukkihommaa päätyy tekemään (jumalalistalla jo edesmennyt) Kuolema apurinaan palvelija Albert. Joten voisi laittaa joko Karjupukin tai Kuolema & Albertin.

Voin jossain vaiheessa koota ehdotukset yhteen, niin pystyy helpommin kommentoimaan niitä. Heitelkää lisää nimiä!
Viimeksi muokattu: 09.12.2013 21:46 Hiistu.

09.12.2013 22:22 #184 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Meneekö itänaapurin Pakkasukko liian likelle Joulupukkia? Pakkasukollahan on vetoapuna se lapsenlapsikin, olikohan se nyt Lumityttö tai jotain tuollaista.

Vähän pelottaa, että jos Joulupukin kaltainen vanha jäärä on mukana kisassa, niin hän todennäköisesti myös voittaa... mutta eihän sitä toisaalta koskaan tiedä...

Sitten olisi vielä Varpunen jouluaamuna.

09.12.2013 22:45 #185 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
On Pakkasukko mielestäni ihan oma hahmonsa. Pukki tulee jouluna, Pakkasukko myöhässä uutena vuotena.

Jouluperinnehahmoja:

Tiernapojat (eli kuningas Herodes, Murjaanien kuningas, Knihti, Mänkki)
Lucia-neito

09.12.2013 23:52 #186 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Krampus, joulun piru saksankielisen alueen kansanperinteestä? Joulupukin vastapari, joka antaa tuhmille lapsille rangaistuksen.

10.12.2013 00:14 #187 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kyllä Joulupukin täytyy olla ihan Joulupukkina listalla. Samaan syssyyn myös Joulumuori on melko ilmiselvä hahmo.

Ei tosin sikäli, etteikö näitä selvästi poikkeavia variaatioitakin voitaisi harkita mukaan. Pyhä Nikolaus voisi ainakin olla riittävän erilainen ansaitakseen erillisen paikan listalla. Nuuttipukki voisi olla Krampukselle ihan hyvä vastinpari.

"Here We Stand"

lumilinna."
Pekka Kejonen

10.12.2013 17:00 #189 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Jaragil kirjoitti: Onko Jack Frostia suomennettu yleensä mihin muotoon? Ei äkkiseltään tullut mieleen mitään.

Viisi legendaa -elokuvan suomennoksessa hänet on ilmeisesti laitettu pakkasukoksi. Eli Pakkasukosta erotuksena pitäisi varmaan nimittää ihan vain Jack Frostiksi?

10.12.2013 20:35 - 12.12.2013 08:51 #190 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tässä lista tähän mennessä mainituista ja pari muistamaani lisää. Voi kertoa, keitä joululistalle haluaa. Lisääkin saa ehdottaa! Aikaa ainakin nykyisen jumalalistan loppuun.

Petteri Punakuono (poro animaatiosta ja laulusta)
Tonttu Toljanteri (YLE:n lastenohjelmasta)
Lumiukko (Lumiukko-musiikkianimaatiosta)
Grinch (peikko The Grinch -elokuvasta)
Jack Skellington (Painajainen ennen joulua -elokuvasta)
Ebenezer Scrooge (saituri Charles Dickensin joulutarinasta)
Joulupukki & Joulumuori (Joulupukki & Pukin vaimo)
Vekara (lapinnoita Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarummusta)
Hande, Kauko Joulumuoriontut The Joulukalenteri -ohjelmassa)
Pähkinänsärkijä (E. T. A. Hoffmannin kirjasta, mm. balettina)
Napakontio (Tolkienin Kirjeistä Joulupukilta)
Kuolema & Albert (Pratchettin Kiekkomaailmasta)
Samu Sirkka (Disneyn jouluohjelmasta)
Pakkasukko & Lumityttö (venäläiset uudenvuodenhahmot)
Varpunen (laulusta Varpunen jouluaamuna)
Tiernapojat (eli Herodes, Murjaanien kuningas, Knihti, Mänkki)
Lucia-neito (valontuoja, Pyhän Lucian mukaan)
Pyhä Nikolaus & Krampus (lasten hyväntekijä & joulupiru Keski-Euroopasta)
Nuuttipukki (taloissa kiertelevä pukkihahmo)
Jack Frost (englantilainen talvihahmo)
Niko (poro elokuvasta Niko - Letäjän poika)
Joulustaalo (saamelainen jouluolento)
Pieni tulitikkutyttö (H. C. Andersenin sadusta)
Viimeksi muokattu: 12.12.2013 08:51 Hiistu.

10.12.2013 20:51 #191 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Hyvä, kun olet taas jaksanut koota listan :)

Uusia ehdotuksia mulla ei ole - vaikka takaraivossa jyskyttääkin, että joku tärkeä jouluhahmo on unohtunut - mutta mä ehkä tiputtaisin Pyhän Nikolauksen ja Nuuttipukin pois. Jos Joulumuorin haluaa pitää, niin hänet voisi laittaa Joulupukin pariksi, mutta ei hän itsenäisenä kilpailijana taida oikein puolustaa paikkaansa. Joulustaalo on mulle vieras olio, mutta jos hän on joku Joulupukkiin (osin) sulautunut hahmo, niin ehkä hänetkin voisi karsia.

Ja mielummin Kuolema & Albert kuin Karjupukki.

11.12.2013 11:13 #192 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Joulustaalo on ilkeä otus. Mitä olen lukenut, niin se ajelee joulunaikaan pitkin maita valjaissaan kaikenlaisia villieläimiä. Jolleivät tiet ole auki, pihapiiri siivottu, staalolle varattu vettä juotavaksi ja lapset hiljaa ja siivosti tai muutoin vain saattaa joulustaalo suuttua ja tuhota kodin tai siepata tai syödä lapset tai imeä ihmisistä veret tai muuta ikävää. Eri asia, uskooko kukaan enää nykyään siihen (tai onko edes kuullut otuksesta). Joulupukki on mukavampi vieras, tuo peräti lahjoja.

Kulkeeko Krampus muuten Nikolauksen mukana? Ajattelin, että laittaisiko heidät parivaljakoksi?

11.12.2013 12:03 #193 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Mulle kyllä riittäisi noista joulupukin pahoista kaksoisveljistä pelkästään suomalainen nuuttipukki. Vaikka myös krampukset ja staalot ihan jänniä ja kiehtovia ovatkin.

11.12.2013 12:23 - 11.12.2013 12:23 #194 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Olisin myös sillä kannalla, että Joulumuorin voisi pistää Joulupukin pariksi. Muori on ehkä enemminkin duon osa kuin yksilö (ainakin minun ajatusmaailmassani).

Kuolemalle ei käynyt hyvin Fiktiivisenä jumalana, mutta ehkäpä tässä listassa kävisi paremmin? Eli Kuolemalle ja Albertille menisi minun kannatusääneni Karjupukin sijaan.

Ja minun puolestani kaikki Joulupukin ilkeät versiot saavat olla listalla, varsinkin tuo staalo on mielenkiintoinen hahmo.

Viimeksi muokattu: 11.12.2013 12:23 Emelie.

11.12.2013 19:11 - 11.12.2013 19:38 #195 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Muokkasin listaa siten, että yhdistin Pukin ja Muorin sekä Nikolauksen ja Krampuksen (heistä löytyi yhteiskuvia, ilmeisesti voivat kiertää yhdessä). Karjupukin poistin eli Pratchettin hahmoista mukana Kuolema & Albert.

Nyt on 22 äänestyskohdetta eli saman verran kuin jumalalistalla oli.. mutta se kyllä oli poikkeuksellisen pitkä lista. Eli periaatteessa voi mennä tuolla, mutta voidaan vielä supistaa, jos jotain hahmoa ei tulisi erityisemmin ikävä.
Viimeksi muokattu: 11.12.2013 19:38 Hiistu.

11.12.2013 19:27 - 12.12.2013 11:27 #196 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
No, mulle lista kyllä kelpaa tuollaisenaan, mutta jos halutaan karsimisehdotuksia, niin ehkä Napakontio voisi mennä. Hahmo on Tolkienin tuotannossa (ja yleisemminkin joulumeiningissä) kuitenkin aika vähäisessä roolissa. Ei mun ainakaan tulisi ikävä :grin:

Hauskaa, kun nyt on kilpailemassa yksikköjä, kaksikkoja, kolmikko ja peräti yksi nelikkokin :)

Niin, mä ehdotin Varpusta osin sen takia, että ajattelin ettei kukaan hennoisi sitä miinustaa (eihän?) ja voisimme nähdä pienen Varpusen lehahtavan voittoisaan lentoon! Eikös siinä olisi jouluhenkeä! :heart:
*aloittaa jo nyt sotapropagandan*
Viimeksi muokattu: 12.12.2013 11:27 Mab. Syy: laskutaidon puute

11.12.2013 19:36 - 11.12.2013 19:41 #197 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Jewel kirjoitti: Varpusta hiukan mietin. Se on niin kaunis ja surullinen laulu. Raskiiko varpusta laittaa tuonne sysittäväksi?

Mietin itse samaa pienen Tulitikkutytön kohdalla. Hahmo sopisi mukaan, mutta jos hänet nostaisi listalle niin olisiko hän liian melankolinen plussattavaksi ja sydäntäsärkevä miinustettavaksi? Mielipiteitä?

Muoks. Minä haluaisin pitää Napakontion listalla.
Viimeksi muokattu: 11.12.2013 19:41 Formaldehyde.

11.12.2013 19:58 #198 : Jewel

Formaldehyde kirjoitti:

Muoks. Minä haluaisin pitää Napakontion listalla.

Oih, pieni Tulitikkutyttö sopisi mukaan vieläkin paremmin kuin varpunen, mutta juuri noinhan se on. Minä en ainakaan hennoisi miinustaa.

Toivoisin myös Napakontion pääsevän mukaan.

11.12.2013 20:12 #199 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Pidän Samu Sirkasta, mutta jotensakin tuntuu että on tässä väärässä seurassa kun Joulutervehdyksen "juonto" on kuitenkin vain yksi hahmon rooleista. Minulle hahmo edustaa etenkin Pinochion omatuntoa.

Muutoin pitäisin listan tuollaisenaan vaikka pidemmän puoleinen onkin. Kuolema & Albert oli hauska oivallus.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

11.12.2013 20:47 #200 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Ehdotin Samu Sirkkaa kysymysmerkillä ja ihan assosiaatiosta, enkä sure, jos se jää pois. Eihän se tosiaan ole jouluhahmo siinä mielessä kuin nuo muut.

Uusin jäsen: pupu ystävä