Satuta ja paranna -ketjut

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 00:09 #41

Minä kyllä kannattaisin fantasiavaltiattaria mukaan, koska taaskaan iso osa noista Moonlordin listaamista ei sano minulle mitään - tai ei ainakaan merkitse mitään - ja lisäksi lista on taas melkoisen välimerellinen. Vaihtoehtoisesti voidaan yrittää etsiä ns. todellisia valtiattaria mutta toiselta suunnalta. Joka tapauksessa kannatan vaihtelua.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 00:10 : Rinja.

08.11.2013 00:22 #42

Mitäs niitä fantasiassa sitten olisi...

Galadriel, Polgara, Herttakuningatar, Ikuisen Lapsuuden Valtiatar...

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 00:42 #43

Daenerys, Kettricken, Valkea velho (Narnia)? Löytyykö satuvaltiattaria? Entä oikeita kuningattaria?

Kovin sekalaiselta sakilta varmaan alkaa kuulostaa, mutta minä kaipaisin nyt ennen kaikkea listaa, jolta pelaajat tietäisivät ainakin nimeltä kutakuinkin kaikki.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 00:43 : Rinja.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 00:52 #44

Ehkä voisimme kisailla myöhemmin myös "noidat ja velhottaret"-version?

Kävin vilkaisemassa vanhan keskustelualueen ketjuja ja siellä oli kyllä pelattu siitä kuka on kovin taikuudenkäyttäjä sukupuoleen katsomatta, mutta ihan kärkikahinaan naiset (joita oli listalla neljä tai viisi) eivät päässeet. Listalla saattaisi olla muistakin peleistä tuttuja nimiä, mutta käytännössä kokonaisuus olisi uusi.

Esimerkiksi he voisivat olla listalla:

Polgara
Milla Magia
Hermione Granger
Muori Säävirkku (tai Tiffany Särkynen)
Kohtalottaret/Moirat (mytologia)
Hekate (jumalatar, mutta...)
Baba Yaga
Lännen ilkeä noita
Maija Poppanen (!)
Pahatar
Ursula (Pieni merenneito)

Ehkä myös joku heistä mahtuisi mukaan:

Yuko (Xxxholic)
Sabrina Spellman (Teininoita Sabrina)
Purppuranoita (Kostajat)
Willow (Buffy, vampyyrintappaja)
Noita Nokinenä (vanha kotimainen kuunnelma)
Serafina Pekkala (Universumin tomu)
Samantha (vanha jenkkisarja Bewitched)

Lilith, Morgan le Fay ja Kirke sopisivat myös listalle, joskin ovat lueteltuina jo "valtiattarissa".

Kun nyt tuli mainittua pari Pratchettin hahmoa, niin kiinnostaisi kyllä kisailla Kiekkomaailma-teemallakin joskus, ellei niin ole jo tehty.

08.11.2013 07:23 #45

Kannattaisin kanssa, että ei sekoitettaisi fantaisiahahmoja niihin myyttisiin ja historiallisiin, eli ihan hyvin voitaisiin pelata fantaisiahahmot omanaan.

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 07:24 : Emelie.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 12:02 #46

Kallistun nyt tuon hallitsijattaret - listan puoleen. Mielestäni siihen kannattaisi ottaa vain fantasiasta ja saduista tuttuja hahmoja, eikä sekoittaa sekaan myyttisiä hahmoja. Itse kyllä tunnistin listasta melkein kaikki nimet, mutta olihan tuo aika välimerellinen. Myös Folmaldehyden ehdottamat noidat ja velhottaret vaikuttaa hauskalta. Itse lisäisin listaan vielä ainakin Noituri-sarjasta tutun velhotar Yenneferen.

08.11.2013 12:03 #47

Lilith (Aatamin ensimmäinen vaimo)
Medeia (Kolkhiksen kuninkaan tytär joka lähti Argonauttien matkaan)
Atalante (Antiikin kreikan neitsyt metsästäjätär)
Hippolyte (Amatsonien kuningatar)
Kleopatra (Egyptin viimeinen kuningatar, Julius Caesarin ja Marcus Antoniuksen viettelijätär)
Louhi (Pohjolan valtiatar)
Boudicca/Boadicea (Ikeenien kuningatar (englannin kaakkoisnurkka) joka johti kapinaa roomalaisia vastaan)
Troijan Helena (Spartan kuninkaan Menelaoksen puoliso jonka Paris vei Troijaan)
Saban kuningatar (nyk. Jemenin paikkeilla, Kuningas Salomonin aikalainen, Etiopian kuningassuvun esi-äiti, Raamatusta tuttu)
Ersebeth (Elisabeth) Bathory (Unkarilainen kreivitär joka tykkäsi kylpeä veressä)
Penelope (Ithakan valtiatar ja Odysseuksen vaimo)
Kirke (Aiaian saaren valtiatar, Odysseuksen viettelijä joka loihti miehiä sioiksi)
Kuningatar Elisabeth I (Englannin kuningatar 1533-1603)
Kuningatar Viktoria (Ison Britannian kuningatar 1837-1901, Viktoriaaninen aika...)
Marie-Antoinette (Ranskan kuningatar 1770-1789, eli vallankumoukseen asti)
Katariina Suuri (Venäjän keisarinna 1762-1796)
Kuningatr Kristiina (Ruotsin kuningatar 1632-1654, valistuksen ajan kuningatar)

No jos jatketaan historia/myytti linjalla niin kommentointia tästä listasta. Tiputin Antinean pois ja laitoin tilalle muutaman historian kuuluisista kuningattarista, kaikki elokuvista tuttuja.

Itse kannattaisin myös Atalanten tiputtamista. Oli minullekin vain nimenä tuttu, piti luntata saavutukset. Eikä ole valtiatar. Samaten Kirken voisi tiputtaa ja jättää omalle noita-listalleen. Myös Medeia on kohtalaisen tuntematon, vaikka minulla odottaa katsomista filmikin hänestä (Medea, 1969)

Antiikki-painotteinen koska antiikin mytologia taitaa kuitenkin olla se tutuin. Jos ehdotan vaikka Assyrialaista kuningatar Semiramista niin tiedän ettei häntä ainakaan kukaan äänestäisi, minunkin piti kaivaa nimi netistä vaikka juuri pari viikkoa sitten kuuntelin äänikirjan kaksoisvirtainmaan historiasta.

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 12:05 : Moonlord.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 14:01 #48

Hmm, mitenkäs nyt esimerkiksi sitten Jenne D'arc tuohon listaan sopii, jos kerta Atalantekin tiputetaan pois? Muut ovat kuitenkin kuningattaria tai muuten korkeassa asemassa olevia. Anna Boleynkin on muuten aika kuuluisa kuningatar, jonka laittaisin myös listaan. Tai Maria Stuart.

08.11.2013 14:34 #49

Minusta olisi selkein jako:

- "Legendaariset naiset". Merkittäviä naishenkilöitä myyteistä ja historiasta, olivat he sitten kuningattaria tai valtiattaria tai sankarittaria tai mitä tahansa, merkittäviä naishenkilöitä. Kaikki Moonlordin viimeisimmällä listalla olevat osallistumiskelpoisia (ja vastaavat vielä ehdotettavat), eri asia jos joku listatuista halutaan jättää pois vähäisen tunnettavuuden takia tai siksi että jätetään myöhemmälle listalle eli:

- "Noidat ja velhottaret", kuten Formaldehyden listaamia.

- Fantasiasta/saduista tutut kuningattaret/hallitsijattaret.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 14:37 #50

Onhan Jeanne sentään pyhimys,joten kyllä se tohon listaan sopii mun puolesta. Kirken kyllä voisi laittaa pois,koska sopii paremmin sinne noitalistalle.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 14:38 : Noora.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 15:05 #51

Kannatan Atalanten tiputtamista.

Nauretaanko minut ulos foorumilta jos ehdotan nimeä Pocahontas? Myyttisiin mittasuhteisiin kasvanut nainen hänkin. Kilpailu on kyllä aika kova...

08.11.2013 21:05 #52

Kannatan Pocahontasia listalle, tunnettu hahmo.

Noista noreenin mainitsemista skottikuningatar Maria Stuart on minulle tutumpi.

Medeia ei voi olla tuntematon, jos tuntee Iasonin ja argonauttien tarinan... Tosin sankari-kisasta päätellen Iason ei ole tunnettu, joten ei ehkä Medeiakaan.

Atalanteen ei minulla ole mielipidettä, Wikipediasta tuttu.

Noista uudemmista kuningattarista en tiedä, ovatko kaikki yhtä tunnettuja... Elisabeth I ainakin on tuttu. Marie-Antoinette on tunnettu leivoksista ja teloituksesta, mutta kukaan ei ehkä halua plussata häntä.

Pyhä Lucia olisi tunnettu ainakin mielikuvana ja nimenä, mutta eri asia tunnetaanko tarkemmin legendaa omien silmiensä kaivamisesta.. tai realistisempaa elämänhistoriaa. Mielestäni sen verran maallisen(kin) kulttuurin myyttihahmo (kynttiläkruunu, valon tuominen pimeyteen jne.), ettei tappaminen olisi uskonnollisesti liian epäkorrektia.

Kommentoikaa listaa tai ehdottakaa listalle tuntemianne hahmoja, niin ei sitten tule turhan tuntemattomia tyyppejä. :wink:

Viimeksi muokattu: 08.11.2013 21:18 : Hiistu.

08.11.2013 22:26 #53

Tuon listan hahmoista minulle täysin tuntemattomia ovat Atalante ja Boudicca, muista tiedän ainakin jotain.

Ja Pocahontas olisi minustakin ihan hyvä lisä.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
08.11.2013 23:30 #54

Pocahontas mukaan vaan.
Listalla täysin tuntemattomia ovat Atalante,Boudicca, Medeia ja Hippolyte. Marie Antoinette on sellanen joka tuskin saa ääniä,koska ainakin mulle siitä tulee vaan mieleen sen teloittaminen,joka ei kyllä houkuttele antamaan ääniä.

09.11.2013 03:33 #55

Katariina Suuri (Venäjän keisarinna 1762-1796)
Kuningatar Kristiina (Ruotsin kuningatar 1632-1654, valistuksen ajan kuningatar)
Pocahontas (Intiaaniprinsessa)

Tiputin pois Atalanten, Hippolyten, Boudiccan, Kirken, Marie-Antoinetten ja Medeian sekä lisäsin Pocahontasin. 14 nimen lista on jo ok kokoinen.

Saavatko ehdotetut Maria Stuart ja Anna Boleyn lisää kannatusta?

ps. Boudicca tuntui olevan yllättävän tuntematon niin annetaan tässä pieni info vastaisuuden varalle. Kuitenkin yksi englannin tunnetuimpia historiallisia tarinoita. Lontoon matkaajille saattaa hänen patsaansakin olla tuttu. Boudiccan patsas

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 04:12 #56

Kannatan minäkin viimeisintä listaa. Ersebethia lukuun ottamatta tunnen kaikki ainakin nimeltä niin joutuu jo hieman miettimäänkin äänestystä.

Uskonnollisesti epäkorrektista tuli mieleen, että jossain vaiheeessa voisi pitää jumaluuskisan. Sen verran korrekteja voitaisiin olla, että ei oteta "oikeita" jumalia mukaan, mutta myyteistä ja fantasiakirjallisuudesta saisi poimittua helposti vaikka erillisetkin listat. Muistaakseni tällaista kisaa ei olla vielä käyty, joskin jokin taisi liipata läheltä.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

09.11.2013 09:31 #57

Puolet aina unohtuu kirjoittaa... Mä antaisin kannatusäänet Maria Stuartille ja Anna Boleynille listaan lisäämiseksi, sen verran tuttuja henkilöitä kuitenkin.

Jaragil kirjoitti: Uskonnollisesti epäkorrektista tuli mieleen, että jossain vaiheeessa voisi pitää jumaluuskisan. Sen verran korrekteja voitaisiin olla, että ei oteta "oikeita" jumalia mukaan, mutta myyteistä ja fantasiakirjallisuudesta saisi poimittua helposti vaikka erillisetkin listat.

Ja hyvä idea, kannatan tätä.

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 13:01 #58

Jaragil kirjoitti: [...] ei oteta "oikeita" jumalia mukaan, mutta myyteistä [...]

Siis mitä? Jos nyt ymmärsin oikein, tarkoitat myyteillä tosimaailman kulttuurien mytologioita? Miten ihmeessä sinä määrittelet nämä "oikeat" jumalat? :huh:

09.11.2013 14:07 #59

Moonlord kirjoitti: Onko meillä muuten mitään sääntöjä siitä kuka päättää listan lopullisesta kokoonpanosta? Annetaanko viimeinen sana kyseisen aiheen keksijälle tai modelle (joista Hiistu näyttää olevan aktiivisin näissä) vai onko oikein että joku aktiivinen, kuten minä, kaappaa ketjun :roll: . Jonkun kuitenkin pitää sanoa se viimeinen sana että homma etenee.

Ainoa varsinainen sääntö on, että joku ylläpitäjistä perustaa äänestysketjun.

Yleensä listan perustaminen on tapahtunut siinä vaiheessa, kun joku aktiivi on ensin kasannut listan, johon muut vaikuttavat tyytyväisiltä tai ainakaan enemmän tyytyväisiltä kuin tyytymättömiltä. Siksi listoja kannattaa kommentoida, vaikkei olisikaan muuta kommentoitavaa kuin että kannattaa ehdotettua listaa. Silloin homma todennäköisesti etenee nopeammin. Jollei kukaan kasaa listaa, ei ole mitään äänestystä perustettavaksi, joten aktiivisuus on perin suotavaa.

Jos listalle ehdotetaan enemmän hahmoja kuin siihen voi ottaa, ja hahmojen puolesta ja niitä vastaan on runsaasti mielipiteitä, voi joku aktiivinen myös koota yhteen ehdokkaille annettuja puoltoääniä (esim. näin: Linkki ). Joissain tapauksissa listan perustanut ylläpitäjä näyttää ratkaisseen joidenkin epäselvien hahmojen kohtalon... Joskus on myös ollut epäselvää esim. mikä lista pelataan seuraavaksi, ja sellaisissa tapauksissa ylläpitäjä on voinut ilmoittaa, mitä seuraavaksi pelataan. Mutta mitä selvemmiksi asiat saadaan tässä ketjussa puhuttua, sitä vähemmän jää epäselvyyksiä.

Ylläpidolla ei ole mitään intressiä haluta jokin nimenomainen hahmo listoille. Toisinpäin eli listoilta pois ehkä siinä tapauksessa, että jonkin hahmon leikkimielistäkin fanittamista/"tappamista" voisi pitää jollain tapaa sopimattomana (esim. eläviä tai lähimenneisyyden oikeita henkilöitä). Mutta siis esim. minun tässä ketjussa esittämäni mielipiteet joidenkin hahmojen tunnettavuudesta tai kivuudesta ovat siis ihan vain henkilökohtaisia mielipiteitä eivätkä mitään ylläpidon äännähtelyä. :wink:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Xariel

09.11.2013 14:58 #60

Anna Boleyn (Henrik VII toinen vaimo, Englannin kuningatar 1533-1536)
Louhi (Pohjolan valtiatar)
Maria Stuart (Skotlannin kuningatar 1542-1567, kilpaili Elisabeth I kanssa)
Pocahontas (Intiaaniprinsessa)
Troijan Helena (Spartan kuninkaan Menelaoksen puoliso jonka Paris vei Troijaan)

Anna Boleyn ja Maria Stuart saivat kannatusta joten lisättiin listaan. 16 nimellä voi varmaankin jo aloittaa...

Wicked-Willie, Pisania, Fievre, yarskiss
Uusin jäsen: Antero Stenhammar