• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 14 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 86 päivää sitten)

Satuta ja paranna -ketjut

• Melian hahmo
  • Melian
30.05.2014 20:24 #501 : Melian
Vastaus käyttäjältä Melian aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Hiistu kirjoitti:

Sushukka kirjoitti: Olisiko muuten ideaa, jos laittaisi jo "pelatut" aiheet linkkeineen vaikka töpön aloitusviestiin/alkupäähän? Ei ainakaan omaan silmään moista listaa sattunut. Voisi saada hyvää vaihtuvuutta aiheisiin, ja ideoita uusilta pelureilta!

Hyvä idea! Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä on nyt linkit kaikkiin tähänastisiin ketjuihin.

Melian kirjoitti: Tuo Keski-Maa-aiheinen Satuta ja paranna-peli vaikutti kivalta, voisikhan se tai sen tyylinen peli käynnistyä Hiistun toimesta, jos pyytäisin nätisti?

Kuten Ansa jo sanoikin, ei ihan samanlaisia ketjuja mielellään toisteta, vaan koitetaan keksiä jälleen jotain uutta pelattavaa. (Esim. Silmarillionin hahmoja on jossain vaiheessa toivottu eli voisi joskus pelata.) Listat tosiaan suunnitellaan tässä ketjussa valmiiksi. (Kuka vain voi osallistua listan suunnitteluun ja kasaamiseen!) Minä tai joku toinen ylläpitäjä sitten perustamme tässä ketjussa valmiiksi kasatusta listasta ketjun.

Ok.
Hei, Silmarillion-hahmoista koostuva Satuta ja paranna-peli sopisi minulle kuin nenä päähän.
Siitä voisi käynnistää pelin, jos niikseen tulisi.

Niin pieni ja hento, ja silti vahva.

Pitemmällä tauolla 26.4.2016 alkaen.

30.05.2014 22:18 #502 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

pihlajapuu kirjoitti: Miten määritellään mytologiset? Otetaanko Jeesus ja Allah mukaan? (Toisaalta Jumala/Jahve/Allah voisi niputtaa myös samaan). Tai mites hindulaiset jumalat, Shakti, Shiva jne?

Mytologiasta ei mitään jumalia voi tiputtaa, mutta ehkä ketjun nimenä pitäisi olla "käytöstä poistetut jumalat" tms. ja jättää listalta ne, joilla on miljoonia uskovia tänä päivänä. Jos nykyjumalista ruvetaan äänestämään, niin seuraavaksi sitten puolueäänestys.

30.05.2014 23:30 #503 : Louhikäärme
Vastaus käyttäjältä Louhikäärme aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Siis ymmärsinkö nyt oikein? Uskontoa/sen jumaluuksia saa kutsua "käytöstä poistetuksi", jos sillä ei ole miljoonia uskovia...? Ja ainoastaan näiden isoksi paisuneiden uskontokuntien edustajien mahdollisella mielensäpahoittamisella on merkitystä? :roll:

30.05.2014 23:33 #504 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kiitos listasta, helpottaa ehdottamista;

Disneyn prinsessat näkyy olleen edustettuna muutama vuosi takaperin, mutta entäs 'prinssit'? Sanan löyhässä merkityksessä, eli Prinssi Rohkeasta Aladdininiin ja edelleen Flynn Rideriin jne.?

• Jaragil hahmo

Odin (germaaninen mytologia)
Thor (germaaninen mytologia)
Jumala (kristillinen mytologia)
Jeesus (kristillinen mytologia)
Pyhä Henki (kristillinen mytologia)
Zeus (kreikkalainen mytologia)
Brahma (hindulainen mytologia)
Vishnu (hindulainen mytologia)
Shiva (hindulainen mytologia)
Jadekeisari (taolainen mytologia)

Tuossa ovat nyt kaikki pääuskonnot suht hyvin edustettuna. Lisää saa ehdottaa, jos olen unohtanut jotain tai joku muu uskontokunta tulisi mieleen.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

31.05.2014 01:12 #506 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Jaragil kirjoitti: Henkilökohtaisesti katsoisin, että on olemassa ero historiallisten/mytologisten jumalten (Odin, Jupiter jne.) ja nykyäänkin laaja-alaisesti tunnustettujen jumalten (Jeesus, Allah jne.) välillä. Ensimmäisilläkin on varmaan edelleen muutamia palvojia, mutta siltikin. Mutta yleisen suvaitsevaisuuden nimissä näitä pieniäkään ryhmiä ei kai saisi syrjiä, joten ei minulla ainakaan olisi mitään ongelmaa liittää mukaan myös näitä nykyisinkin laaja-alaisesti palvottuja. Yleisen suvaitsevaisuuden kun pitäisi myös sallia kyseisistä jumalista äänestämisen.

Ehdotankin:

Jahve (juutalainen mytologia)
Allah (islamilainen mytologia)
Loki (germaaninen mytologia)
Odin (germaaninen mytologia)
Thor (germaaninen mytologia)
Jumala (kristillinen mytologia)
Jeesus (kristillinen mytologia)
Pyhä Henki (kristillinen mytologia)
Zeus (kreikkalainen mytologia)
Brahma (hindulainen mytologia)
Vishnu (hindulainen mytologia)
Shiva (hindulainen mytologia)
Jadekeisari (taolainen mytologia)

Henkilökohtaisesti vastustan kaikkien uskontojen mytologistamista, koska nyt satun henkilökohtaisesti harjoittamaan uskontoa. Lisäksi Jeesus ja pyhä henki eivät omassa itsessään ole jumaluuksia, vaan osia jumaluudesta, jolloin puhuminen pyhästä kolminaisuudesta olisi relevantimpaa. Lisäksi minusta tuntuu hassulta ottaa Jahve, Allah ja Herra erikseen, kun yleisesti teologit myöntävät kyseessä olevan vain eri nimitykset samasta jumalasta.

Melkein tuntuisi järkevämmältä ottaa laajamittainen lista maailmanhistorian aikana vallinneista uskonnoista ja vain tarvittaessa henkilöidä ne yksittäisiin jumaluuksiin. Uskontojen nimet, pantheonien nimet tms. Ugh, muotoilen ajatukseni selkeämpään asuun aamulla, kun olen taas suunnilleen elossa.

31.05.2014 03:32 #507 : Sushukka
Vastaus käyttäjältä Sushukka aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kiitoksia aihelistan lisäämisestä, helpottaa keksimistä! Itselleni tulikin heti aiheideana mieleen "veijarihahmot". Tarkoitan siis henkilöhahmotyyppiä, joka tuo tarinaan omanlaistaan huumoria kujeilevalla tai toisinaan viiltävän osuvalla ironiallaan. Tällaisia voisivat olla mm. Muumien Pikku Myy, Fred ja George Potterista ja ehkä Tyrionkin TSOIAF:sta - miten nyt haluttaisiin hahmotyyppi rajatakaan. Ja näissä hahmoissa hauskaa on, että toiset pitävät heitä ilahduttavina velikultina ja toiset taas turhina kiusankappaleina...

Mutta vielä kommentoidakseni tuohon jumalaiheeseen, niin omasta mielestäni siinä ehkä liikutaan sellaisella rajapinnalla, ettei se välttämättä satu kaikilta osin Satuta/Paranna -pelin leikkimieliseen tyyliin. Mutta eipä tuo kuitenkaan henkilökohtaisesti mene mitenkään tunteisiin, jos se päätetään toteuttaa.

• Jewel hahmo
  • Jewel
31.05.2014 06:51 - 31.05.2014 06:53 #508 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Viimeksi muokattu: 31.05.2014 06:53 Jewel.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Knox Gargol

31.05.2014 09:06 #509 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Jewel kirjoitti: Mä toivon, että Jahve, kristinuskon kolmiyhteinen Jumala ja Allah jätetään pois ihan kunnioituksen vuoksi. Jos joku sen lisäksi kokee jonkin vähemmän yleisen jumalan mukanaolon loukkaavaksi tai epämukavaksi, voi sen mainita joko yleisesti tai yksityisviestinä Hiistulle.

Nimenomaisesti. Oli kyseessä kunnioitus toisten uskontoja kohtaan tai tietynasteisen jumalanpilkan välttäminen, tiettyjen jumalien nimien ottaminen tähän peliin tuntuu vain... sopimattomalta. Taustani luterilaisena kristittynä saattaa toisaalta vaikuttaa jollain asteella tähän näkemykseeni.

31.05.2014 09:11 - 31.05.2014 09:13 #510 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Jumaluuksien välinen lista on kyseenalainen, joten jätetään pitämättä. Eiköhän sitä jotain muutakin keksitä.

Eri uskontokuntien jumalien kivuusjärjestyksensä ratkaiseminen soveltunee paremmin kunkin omiin kahvipöytäkeskusteluihin kuin foorumille. Vaikka tällä porukalla saisi karsittua listan kaikille sopivaksi, kommentointi pysyisi asiallisena ja kisa kaikille hauskana, on tämä kuitenkin kaikille avoin foorumi, jonne kuka vain voi tulla kommentoimaan ja lukemaan. Aihe on tunnetusti omiaan herättämään monenlaisia mielipiteitä ja satuta/paranna-kisojen hupailukonsepti jollekin ehkä epäselvä.
Viimeksi muokattu: 31.05.2014 09:13 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Knox Gargol

31.05.2014 09:14 #511 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kun kerran meillä on ollut ASOIAF, FR, DL ja Tolkien -hahmoille vaikka kuinka monta kisailua, saanen ihan huumorimielessä ehdottaa omaa peliä Eddings-hahmoille, jos kerran jumalat jäävät pelaamatta?

• Niddis hahmo
  • Niddis
31.05.2014 12:09 #512 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Ehdottaisin että ainakin jossain välissä pelattaisiin Ajan pyörän hahmoilla. Tässä jo alustavaa listaa tarjolle (kirjojen lukemisesta on sen verran aikaa, että olen jo ehtinyt unohtaa osan nimistä...):

Rand Al'Thor

• haplotus hahmo
  • haplotus
31.05.2014 13:32 #513 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Ajan pyörä on kiva idea! Tuohon listaan voisi lisätä vielä ainakin Thomin ja Lanin. Muita ei tule nopeasti mieleen kun mullakin lukemisesta on aikaa vierähtänyt. Täytyypä joskus aloittaa sarja alusta, mutta tällä kertaa englanniksi.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

31.05.2014 14:41 #514 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Jos Ajan Pyörä otetaan, kaikki hyljätyt ja tietysti myyttinen antagonistimme on otettava matkaan.

Siltä varalta, että Eddings nappaisi, tässä olisi pohjustusta vaihtoehdoille:

Belgarion
Dweia
Daeva
Khend
Eliar

Viimeisen kirjasarjan jättäisin melkeinpä ulos. Tiivistin alunperin yli 50 nimen listaani aika lailla tuoksi 19 nimen listaani.

31.05.2014 15:01 - 31.05.2014 15:11 #515 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Knox Gargol kirjoitti:

Sehän se vasta epäkunnioittavaa olisikin, jos me täällä yhtäkkiä ruvettaisiin päättämään, mitkä jumaluudet ovat liian tärkeitä toisiin verrattuna, jotta niistä voidaan keskustella tähän sävyyn. Mutta joo, komppaan Hiistua, että tässä tilanteessa parempi luopua koko ajatuksesta.

Ja kuten tuolla aiemminkin todettiin, se kannattajamäärä ei kyllä mielestäni ole mikään mittari + tulkinta skandinaavis-germaanisista jumalista ns. kuolleen uskonnon mytologiana ei edes pidä missään määrin paikkaansa, vaan asatru on virallisesti tunnustettu (ja edelleen harjoitettu) uskonto monissa maissa, esim. Islannissa jo vuodesta 1973 (vuonna 2008 jäseniä 0,4 prosenttia väestöstä), Ruotsissa vuodesta 2007 ja Tanskassa 2003. Suomessakin vasta puolisen vuotta sitten annettiin uskonnon status suomenuskolle, joka käytännössä ammentaa uskonnollisen pohjansa ns. suomen muinaisuskosta. Samaan tapaan uuspakanapiireistä löytyy helpostikin ihmisiä, jotka käsittävät jumalikseen esim. antiikin Kreikan jumaluuksia (tosin näitä voidaan myös palvoa toisten uskontojen kontekstissa, kuten wiccassa...). Mutta joo, uskontojen luokittelu tuolla edellämainitulla tavalla saa vereni kiehahtamaan, joten ehkä lopetan nyt tähän...

Edit: ks. esim: hellenismi , asatru tai suomenusko .

Edit2. Niin ja jos modet katsovat purkaukseni asiattomaksi tai liian off-topiciksi tähän ketjuun, niin poistakaa tai siirtäkää uuteen ketjuun...
Viimeksi muokattu: 31.05.2014 15:11 pihlajapuu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LordStenhammar

01.06.2014 20:49 #516 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kannatusta Ajan pyörä hahmoille! =)

01.06.2014 21:09 #517 : maahinen
Kannatusta Eddingsille

• Ansa hahmo
  • Ansa
01.06.2014 21:28 #518 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kannatan myös Eddingsiä, koska niissä kirjoissa on paljon enemmän tuttuja hahmoja, jotka jopa muistan, kun taas Ajan Pyörää en ole koskaan lukenut (saattaa johtua kirjojen määrästä, en pidä pitkistä sarjoista).

02.06.2014 00:38 #519 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Jos Eddings saavuttaa suosiota, jätetäänkö lista tarjoamaani muotoon vai kaivataanko siihen lisäyksiä tai muutoksia?

02.06.2014 08:17 #520 : maahinen
Sametti puuttuu