Satuta ja paranna -ketjut

• noreen
09.11.2013 15:22 - 09.11.2013 15:22 #61 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Louhikäärme kirjoitti:

Jaragil kirjoitti: [...] ei oteta "oikeita" jumalia mukaan, mutta myyteistä [...]

Siis mitä? Jos nyt ymmärsin oikein, tarkoitat myyteillä tosimaailman kulttuurien mytologioita? Miten ihmeessä sinä määrittelet nämä "oikeat" jumalat? :huh:

Jaragil varmaan vastaa tähän itse jossain vaiheessa, mutta minä ainakin ajattelin hänen viestiään lukiessaan, että Jaragil tarkoitti vahnjoen uskontojen jumalia. Tuskinpa kovinkaan moni enää nykyään palvoo vaikkapa kelttien jumalia tai skandinaavisen mytologian jumalia. Toisaalta, taitaahan Suomessakin edelleen olla vanhan luonnonuskon seuraajia. :D En tiedä toimisiko tälläinen äänestys.. Ehkä pitäisi ottaa vain kirjoista ja elokuvista tuttuja keksittyjä hahmoja?
Viimeksi muokattu: 09.11.2013 15:22 noreen.

09.11.2013 16:11 - 09.11.2013 16:11 #62 : Louhikäärme
Vastaus käyttäjältä Louhikäärme aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

noreen kirjoitti: Tuskinpa kovinkaan moni enää nykyään palvoo vaikkapa kelttien jumalia tai skandinaavisen mytologian jumalia.

Onhan noita. Miksi uskontoja pitäisi kohdella eriarvoisesti harjoittajien lukumäärän perusteella?
Viimeksi muokattu: 09.11.2013 16:11 Louhikäärme.

• noreen hahmo
  • noreen
09.11.2013 18:45 - 09.11.2013 18:46 #63 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Louhikäärme kirjoitti:

Minähän olin vähän epäileväinen tuon asian suhteen ja mainitsin itsekin, että Suomessa on edelleen ns. pakanauskontoon kuuluvia. Älä lue rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole. Minun mielestäni uskontoja ei pitäisi kohdella eriarvoisesti harjoittajien lukumäärän tai minkään muunkaan perusteella, mutta kun niitä melko sammuneitakin uskontoja on. Yritin vain viestilläni vastata kysymykseesi sillä käsityksellä jonka itse Jaragilin viestistä sain.
Tälläisen äänestyksen järjestäminen ei ehkä kuitenkaan olisi järkevää, koska jumalat ja jumalattaret ovat aika herkkä aihe.
Viimeksi muokattu: 09.11.2013 18:46 noreen.

• LunaJei hahmo
  • LunaJei
09.11.2013 20:31 #64 : LunaJei
Vastaus käyttäjältä LunaJei aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Viime foorumilla taisi muistaakseni olla sellainen Pahikset-ketju, mutta tuli vain mieleen, että olisihan sellainen "Naispahikset"-ketjukin aika hauska, taitaa ihan kiitettävästi näitä löytyä, ainakin kaiken maailman satujen noidat ja ilkeät äitipuolet sun muut. Ja löytyyhän noita elokuvista ja kirjallisuudestakin, taitaa sitten olla toinen asia, kuinka tunnettuja he ovat... Mutta ihan ideana vain tänne laitoin. Ja saisihan niitä jumalattariakin mukaan, vaikkapa Herankin voi katsoa kuuluvan pahiksiin esim. Herakleen näkökulmasta, tosin myös hyviä juttuja löytyy. Ristiriitaisia nämä kreikkalaiset ja roomalaiset jumalat. Taitaa tämäkin olla aika plus-miinus-nolla...

There is no such a thing
as "no such a thing"

• Jaragil hahmo
  • Jaragil
10.11.2013 00:21 #65 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

noreen kirjoitti:

Louhikäärme kirjoitti:

Nimenomaan näin. Niin sanotusti oikeilla jumalilla yritin nyt viitata tässä sellaisiin jumaliin, joita edelleen laaja-alaisesti palvotaan. Kristinusko, islam, buddhalaisuus jne. ja niiden jumalhahmot. Luonnollisesti näistä jumalista ei voi tehdä listaa, koska siinä kuitenkin päätyy astumaan ihmisten varpaille. Mielestäni on kuitenkin hieman ylivarovaista olla tekemättä listaa Odinista, Zeuksesta, Jupiterista ynnä muista selkeästi mytologioihin kuuluvista jumalista siitä huolimatta, että edelleen on olemassa pieniä yksittäisiä porukoita, jotka heitä palvovat.

Ymmärrän kyllä toisaalta kantasi, Louhikäärme. Tekemällä listan mytologian jumalista ottaisimme totta kai kantaa uskonnon harjoittamiseen, missä on vaarana astua jonkun uuspakanan varpaille, vaikkakin mahdollisuus on suhteellisen pieni. Itse pidän riskiä minimaalisena, mutta mikä lienee muiden ihmisten mielipide asiaan?

Joka tapauksessa kirjallisuuden ja elokuvien jumalista voidaan tehdä lista, siitä taidetaan nyt olla yhtä mieltä.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

10.11.2013 09:37 #66 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Näin ateistin mielipiteenähän on tietysti että kaikkihan ne ovat mytologisia, mukaanlukien Jahwe, El, Allah ym. mitä vieläkin palvotaan...

Mutta en tiedä onko se silti kenenkään muun kuin pahimman tiukkapipon loukkaamista jos laitetaan nuokin jumalat kisailemaan keskenään, olisipa ainakin yksi jota plussata. Kristitytkin tykkäisivät varmaan miinustaa esim. Allahia jonka kokevat ihan syystäkin uhaksi nykyään. Vai kiristäisikö pipo liikaa jos joku alkaisi miinustamaan sitä omaa jumalaa, tiedä sitten...

Mutta aloitetaas nyt tämä Valtiattaret-kisa jo. Edellisellä sivulla olevaan listaan tuskin tulee enää muutoksia.

• haplotus hahmo
  • haplotus
10.11.2013 10:52 #67 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kannatan Valtiattarien aloittamista. Lista näyttää hyvältä.

Mitä tulee jumaluuksiin niin voihan kisan pitää vaikka vain jostain tietystä mytologiasta jos tuntuu että niiden sekoittaminen olisi työn ja tuskan takana sekä talloisi jonkun varpaita. Esimerkiksi antiikin Kreikasta sekä skandinaavisista jumaluuksista saisi hyvät joukot kasaan jo itsessään.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

10.11.2013 13:42 - 10.11.2013 15:42 #68 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Viimeksi muokattu: 10.11.2013 15:42 Hiistu.

• Rinja
15.11.2013 06:21 - 15.11.2013 06:22 #69 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tuli tässä mieleen, että jos pelataan johonkin väliin spesifimpää listaa, niin ehdotan Doctor Whota. Se ei ole tietenkään kaikille tuttu, mutta on meillä sentään pelattu omilla listoillaan esim. sekä Sandmanin päähahmoista että sivuhahmoista, ja väitän ettei Tohtori ainakaan Sandmania tuntemattomampi tällä foorumilla ole.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 15.11.2013 06:22 Rinja.

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
15.11.2013 11:36 #70 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

15.11.2013 11:49 #71 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Marvelin hahmot kävi minunkin mielessäni, mutta mietin josko siitä tulisi liian verinen taistelu. :wink:

• Rinja
15.11.2013 15:11 #72 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Star Warsia ja supersankareita on ollut (no yllätys), mutta Tolkienilta on kieltämättä ollut vain sormuksen saattue, ei kääpiöitä. Marvelin hahmojakaan ei ole ollut kyllä erikseen. Tulisiko siitä kovin erinäköinen lista?

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

15.11.2013 15:47 #73 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kiva että ideoita listoiksi riittää. Valtiattaret on pian pelattu niin voidaan jossain välissä pelata ne valtiaatkin. Aleksanteri Suuri, Richard Leijonamieli, Julius Caesar, Octavianus/Augustus, Attila, Tsingis-Kaani, Saladin, Hammurabi, Qin Shi Huangdi...

15.11.2013 15:48 #74 : Pimeyden peto
Vastaus käyttäjältä Pimeyden peto aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
mielikuvitushallitsijat anyone?

sipulia

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
15.11.2013 16:43 #75 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Huoleton kirjoitti: Kannatan Doctor Whota ja nokitan Star Warsilla, Tolkienin kääpiöillä ja Marvelin tyypeillä! :)

Kaikki Huolettoman ideat kuulostavat loistavilta!

Minusta valtiattarien jälkeen voisi ottaa vaihtelun vuoksi täysin fiktiivisiä hahmoja.

15.11.2013 21:32 #76 : Louhikäärme

Sam & Max
Viivi & Wagner

15.11.2013 21:47 #77 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Minä kannatan parivaljakkoja... En ole aktiivisemmin seurannut noista muista mitään, eli saattaisi jäädä osallistumatta tai kyseltyä kavereilta apua... Ja eihän sellaista voi sallia :tongue: Lisäksi haluan kannattaa Asterixia & Obelixia.

16.11.2013 08:15 #78 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kimppakivaan pitää saada mukaan Modesty Blaise ja Willie Garvin.

• Jaragil hahmo
Sonic & Tails
Edward Elric & Alphonse Elric
Raistlin Majere & Caramon Majere
Frodo Baggins & Samwise Gamgee

Noista Sonic & Tails ei ole mielestäni niin oleellinen, mutta muut kyllä näkisin listalla. Alkuperäisestä ehdotuksesta pudottaisin Fafhrd & Gray Mouserin hieman tuntemattomampana, samoin kuin Ren & Stimpyn ja Sam & Maxin.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont
Viimeksi muokattu: 16.11.2013 09:19 Jaragil.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
16.11.2013 11:01 #80 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kannatusta Jarren ehdotuksille ja samaa mieltä myös listalta pudotettavista.

Uusin jäsen: Teemu Sihvonen