Satuta ja paranna -ketjut

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 15:22 #61

Louhikäärme kirjoitti:

Jaragil kirjoitti: [...] ei oteta "oikeita" jumalia mukaan, mutta myyteistä [...]

Siis mitä? Jos nyt ymmärsin oikein, tarkoitat myyteillä tosimaailman kulttuurien mytologioita? Miten ihmeessä sinä määrittelet nämä "oikeat" jumalat? :huh:

Jaragil varmaan vastaa tähän itse jossain vaiheessa, mutta minä ainakin ajattelin hänen viestiään lukiessaan, että Jaragil tarkoitti vahnjoen uskontojen jumalia. Tuskinpa kovinkaan moni enää nykyään palvoo vaikkapa kelttien jumalia tai skandinaavisen mytologian jumalia. Toisaalta, taitaahan Suomessakin edelleen olla vanhan luonnonuskon seuraajia. :D En tiedä toimisiko tälläinen äänestys.. Ehkä pitäisi ottaa vain kirjoista ja elokuvista tuttuja keksittyjä hahmoja?

Viimeksi muokattu: 09.11.2013 15:22 : noreen.

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 16:11 #62

noreen kirjoitti: Tuskinpa kovinkaan moni enää nykyään palvoo vaikkapa kelttien jumalia tai skandinaavisen mytologian jumalia.

Onhan noita. Miksi uskontoja pitäisi kohdella eriarvoisesti harjoittajien lukumäärän perusteella?

Viimeksi muokattu: 09.11.2013 16:11 : Louhikäärme.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 18:45 #63

Louhikäärme kirjoitti:

Minähän olin vähän epäileväinen tuon asian suhteen ja mainitsin itsekin, että Suomessa on edelleen ns. pakanauskontoon kuuluvia. Älä lue rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole. Minun mielestäni uskontoja ei pitäisi kohdella eriarvoisesti harjoittajien lukumäärän tai minkään muunkaan perusteella, mutta kun niitä melko sammuneitakin uskontoja on. Yritin vain viestilläni vastata kysymykseesi sillä käsityksellä jonka itse Jaragilin viestistä sain.
Tälläisen äänestyksen järjestäminen ei ehkä kuitenkaan olisi järkevää, koska jumalat ja jumalattaret ovat aika herkkä aihe.

Viimeksi muokattu: 09.11.2013 18:46 : noreen.

LunaJei
LunaJei vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
09.11.2013 20:31 #64

Viime foorumilla taisi muistaakseni olla sellainen Pahikset-ketju, mutta tuli vain mieleen, että olisihan sellainen "Naispahikset"-ketjukin aika hauska, taitaa ihan kiitettävästi näitä löytyä, ainakin kaiken maailman satujen noidat ja ilkeät äitipuolet sun muut. Ja löytyyhän noita elokuvista ja kirjallisuudestakin, taitaa sitten olla toinen asia, kuinka tunnettuja he ovat... Mutta ihan ideana vain tänne laitoin. Ja saisihan niitä jumalattariakin mukaan, vaikkapa Herankin voi katsoa kuuluvan pahiksiin esim. Herakleen näkökulmasta, tosin myös hyviä juttuja löytyy. Ristiriitaisia nämä kreikkalaiset ja roomalaiset jumalat. Taitaa tämäkin olla aika plus-miinus-nolla...

There is no such a thing
as "no such a thing"

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
10.11.2013 00:21 #65

noreen kirjoitti:

Louhikäärme kirjoitti:

Nimenomaan näin. Niin sanotusti oikeilla jumalilla yritin nyt viitata tässä sellaisiin jumaliin, joita edelleen laaja-alaisesti palvotaan. Kristinusko, islam, buddhalaisuus jne. ja niiden jumalhahmot. Luonnollisesti näistä jumalista ei voi tehdä listaa, koska siinä kuitenkin päätyy astumaan ihmisten varpaille. Mielestäni on kuitenkin hieman ylivarovaista olla tekemättä listaa Odinista, Zeuksesta, Jupiterista ynnä muista selkeästi mytologioihin kuuluvista jumalista siitä huolimatta, että edelleen on olemassa pieniä yksittäisiä porukoita, jotka heitä palvovat.

Ymmärrän kyllä toisaalta kantasi, Louhikäärme. Tekemällä listan mytologian jumalista ottaisimme totta kai kantaa uskonnon harjoittamiseen, missä on vaarana astua jonkun uuspakanan varpaille, vaikkakin mahdollisuus on suhteellisen pieni. Itse pidän riskiä minimaalisena, mutta mikä lienee muiden ihmisten mielipide asiaan?

Joka tapauksessa kirjallisuuden ja elokuvien jumalista voidaan tehdä lista, siitä taidetaan nyt olla yhtä mieltä.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

10.11.2013 09:37 #66

Näin ateistin mielipiteenähän on tietysti että kaikkihan ne ovat mytologisia, mukaanlukien Jahwe, El, Allah ym. mitä vieläkin palvotaan...

Mutta en tiedä onko se silti kenenkään muun kuin pahimman tiukkapipon loukkaamista jos laitetaan nuokin jumalat kisailemaan keskenään, olisipa ainakin yksi jota plussata. Kristitytkin tykkäisivät varmaan miinustaa esim. Allahia jonka kokevat ihan syystäkin uhaksi nykyään. Vai kiristäisikö pipo liikaa jos joku alkaisi miinustamaan sitä omaa jumalaa, tiedä sitten...

Mutta aloitetaas nyt tämä Valtiattaret-kisa jo. Edellisellä sivulla olevaan listaan tuskin tulee enää muutoksia.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
10.11.2013 10:52 #67

Kannatan Valtiattarien aloittamista. Lista näyttää hyvältä.

Mitä tulee jumaluuksiin niin voihan kisan pitää vaikka vain jostain tietystä mytologiasta jos tuntuu että niiden sekoittaminen olisi työn ja tuskan takana sekä talloisi jonkun varpaita. Esimerkiksi antiikin Kreikasta sekä skandinaavisista jumaluuksista saisi hyvät joukot kasaan jo itsessään.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
10.11.2013 13:42 #68

Viimeksi muokattu: 10.11.2013 15:42 : Hiistu.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 06:21 #69

Tuli tässä mieleen, että jos pelataan johonkin väliin spesifimpää listaa, niin ehdotan Doctor Whota. Se ei ole tietenkään kaikille tuttu, mutta on meillä sentään pelattu omilla listoillaan esim. sekä Sandmanin päähahmoista että sivuhahmoista, ja väitän ettei Tohtori ainakaan Sandmania tuntemattomampi tällä foorumilla ole.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 15.11.2013 06:22 : Rinja.

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 11:36 #70

Emelie vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 11:49 #71

Marvelin hahmot kävi minunkin mielessäni, mutta mietin josko siitä tulisi liian verinen taistelu. :wink:

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 15:11 #72

Star Warsia ja supersankareita on ollut (no yllätys), mutta Tolkienilta on kieltämättä ollut vain sormuksen saattue, ei kääpiöitä. Marvelin hahmojakaan ei ole ollut kyllä erikseen. Tulisiko siitä kovin erinäköinen lista?

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

15.11.2013 15:47 #73

Kiva että ideoita listoiksi riittää. Valtiattaret on pian pelattu niin voidaan jossain välissä pelata ne valtiaatkin. Aleksanteri Suuri, Richard Leijonamieli, Julius Caesar, Octavianus/Augustus, Attila, Tsingis-Kaani, Saladin, Hammurabi, Qin Shi Huangdi...

Pimeyden peto

sipulia

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 16:43 #75

Huoleton kirjoitti: Kannatan Doctor Whota ja nokitan Star Warsilla, Tolkienin kääpiöillä ja Marvelin tyypeillä! :)

Kaikki Huolettoman ideat kuulostavat loistavilta!

Minusta valtiattarien jälkeen voisi ottaa vaihtelun vuoksi täysin fiktiivisiä hahmoja.

Louhikäärme

Viivi & Wagner

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
15.11.2013 21:47 #77

Minä kannatan parivaljakkoja... En ole aktiivisemmin seurannut noista muista mitään, eli saattaisi jäädä osallistumatta tai kyseltyä kavereilta apua... Ja eihän sellaista voi sallia :tongue: Lisäksi haluan kannattaa Asterixia & Obelixia.

16.11.2013 08:15 #78

Kimppakivaan pitää saada mukaan Modesty Blaise ja Willie Garvin.

Jaragil

Sonic & Tails
Edward Elric & Alphonse Elric
Raistlin Majere & Caramon Majere
Frodo Baggins & Samwise Gamgee

Noista Sonic & Tails ei ole mielestäni niin oleellinen, mutta muut kyllä näkisin listalla. Alkuperäisestä ehdotuksesta pudottaisin Fafhrd & Gray Mouserin hieman tuntemattomampana, samoin kuin Ren & Stimpyn ja Sam & Maxin.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

Viimeksi muokattu: 16.11.2013 09:19 : Jaragil.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
16.11.2013 11:01 #80

Kannatusta Jarren ehdotuksille ja samaa mieltä myös listalta pudotettavista.

Iivari
Uusin jäsen: Satu Mahkonen