Kaksi raapaletta

punnort loi aiheen: Kaksi raapaletta
06.03.2014 07:11 #1

Luonnonjärjestys

''Kotietsintälupa.'' Näytin paperia Hullulle Tiedemiehelle ja tunkeuduin hänen kellariinsa. Kuljin keksintöjen joukossa, kunnes löysin etsimäni.

Sellissä oli robotti ja ruuvimeisseli. Robotti oli pistellyt meisselillä itseensä reikiä.

''Onko tämä robotti, joka pyrkii tuhoamaan itsensä?'' kysyin.

''Kyllä'', Hullu Tiedemies joutui myöntämään.

''Miksi rakensit tällaisen epäsikiön'', kysyin, ''jo Aristoteles sanoi, että olemassaolon jatkaminen kuuluu jokaisen olion olemukseen. Sama on toistunut muiden kirjoituksissa.''

''Osoittaakseni, kuinka helppoa se on'', sanoi Hullu Tiedemies, ''luullaan, että olion tullessa tietoiseksi se pyrkii turvaamaan olemassolonsa. Todellisuudessa rakentaja voi ohjelmoida tekoälylle mitkä päämäärät tahansa.''

Heitin robotille materiantuhoajan. Se tuhosi itsensä. Laitoin Hullun Tiedemiehen rautoihin. Maailma ei saisi tietää luonnonjärjestyksen järkkyneen.

Soittoääniä

Yhtäkkiä alkoi kuulua Iron Manin riffi. Soittimena ei ollut sähkökitara. Ääni oli vähemmän terävä, vähemmän metallinen. Maanläheisempi. Säröä kuitenkin tuntui olevan. Kaikki katsoivat Mikkoa, sieltähän ääni tuntui tulevan.

''Anteeksi'', Mikko sanoi, ''pieru pääsi.''

''Et kai osaa pierrä Black Sabbathin Iron Mania'', Jaakko ihmetteli.

Mikko selitti: ''Tilasin pieruuni soittoäänen. Ettekö ole kuulleet? Niitä voi nykyään tilata verkosta.''

Kaikki ottivat kännykät esiin ja alkoivat naputella. Loppukokous sujuikin sonnan hajussa. Ihmiset eivät pidätelleet yhtään. Milloin kuului ''Miljoona ruusua'', milloin ''Tahdon olla sulle hyvin hellä'', milloin ''Anna mulle tähtitaivas'', kaikki pierusaundilla soitettuna.

Kokouksen lopussa luovutin ja tilasin pieruuni Jimi Hendrixin version ''The Star-Spangled Bannerista''.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 06.03.2014 07:12 : punnort.

06.03.2014 14:25 #2

Pohjanhovin revontulet

Lauha puhuu...

Väinö saa varmaan sympatiat puolelleen. Runonlaulajat toistelevat hänen viisujaan, vaikka ne ovatkin valheita.

Tosiasiassa Väinöllä ja hänen tyhjäntoimittajaporukallaan ei ollut parempaa tekemistä kuin liehitellä tyttäriäni, vaikka tyttäreni olivat ilmaisseet, etteivät ole kiinnostuneita luusereista. Pitäähän vauraan Pohjanhovin tyttärillä joku taso olla.

Hakivat sentään humpuukisamponsa pois nurkista. Siihenkin sai kuukauden patistella.

Kun Ilmo-Seppo oli ahdistellut tytärtäni, sanoin, että saa tyttäreni, jos tekee koneen, joka syytää loputtomasti viljaa. Saisipahan muuta puuhaa. Tuli sitten luokseni mukanaan laite, joka näytti toimivan. Hetihän minä äkkäsin, että laitteen sisällä on nopeasti tyhjenevä säiliö.

Tämä on minun tarinani. Lauhan, jonka jälkipolvet tulevat tuntemaan Louhena, Pohjan akkana.

max
max vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
06.03.2014 20:42 #3

Luonnonjärjestys oli tosi hyvä, klassisen ankea raapale. "Hullu Tiedemies" nimenä vähän häiritsi, mutta oiva tyylikeinohan tuollainen luonteen kertova nimi on. Vähän "läskiä" on ehkä vielä mukana, esim. suht itsestäänselvän asian kertova "Sama on toistunut muiden kirjoituksissa", viidellä sanalla saisi ehkä jotain vielä ytimekkäämpää juttuun mukaan? Rytmillisesti sekin on tosin oiva lause.

Soittoääniä ei taas oikein omaan huumorintajuuni uponnut, joten sitä en taida kommentoida sen enempää. Pohjanhovin revontulet oli taas vähän vahvempi ja myös minua huvittavampi juttu, mieluummin sen lukee kuin jonkun Haavikon Rauta-ajan. Hyvin saatu tuollainen "tuima" akan puheensävy mukaan pienin keinoin.

Suosikkini oli kuitenkin ensimmäinen, se varmasti puolustaisi paikkaansa ihan jossain oikeassa julkaisussakin.

Viimeksi muokattu: 06.03.2014 20:44 : max.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

08.03.2014 07:28 #4

Argumentaatioanalyysi

''Taas rikkiviisas nulikka kirjoittamassa yleisönosastolle'', Vilho ajatteli ja sulki lehden.

Kun kouluissa oltiin alettu opettaa virheetöntä argumentaatiota, Vilho oli pitänyt sitä taas yhtenä nykypedagogien ylilyöntinä. Hän ei ollut pystynyt kuvittelemaan, millaiseen katastrofiin se johti, kun argumentaatiota opiskelleet alkoivat aikuistuttuaan osallistua julkiseen keskusteluun.

Nulikoille mikään ei ollut pyhää. Olipa kyse yhteisistä arvoista, auktoriteeteista, yhteiskunnan sovituista pelisäännöistä, tai - herra paratkoon - uskonnosta, kaikki analysoitiin puhki samalla nokkavalla tyylillä. ''Näsäviisaus on korvannut kunnioituksen'', Vilho ajatteli.

Yhtä asiaa Vilho ei voinut ymmärtää: Kuinka oli mahdollista, että samalla kun julkisen keskustelun laatu ja sitä myöten poliittisten päätösten laatu oli romahtanut, elämälaatu oli kuitenkin lähtenyt hitaasti kohoamaan?

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 08.03.2014 07:43 : punnort.

09.03.2014 08:12 #5

Jonotuksennopeutin

Olin päättänyt muuttaa Andromedaan pariksi vuodeksi, ja sitä varten minun täytyi muuttaa kehoni hiilipohjaisesta typpipohjaiseksi. Muutos vaati erikoisluvan.

Astuin Muutosvirastoon ja otin jonotusnumeron. Vertasin lappuani valotauluun. Edelläni oli 53 jonottajaa. ''Arvioitu jonotusaika 3 tuntia 14 minuuttia.''

Katselin ympäri odotushallia ja näin etsimäni laitteen. Interreilaajana olin kulkenut samannäköisen laitteen läpi avaruusasemilla usein. Siellä niitä kutsuttiin metallinilmaisimiksi. Tämän laitteen käyttötarkoitus oli erilainen.

Astelin laitteen luo. Syötin ohjauspaneeliin tiedon ''2 tuntia 45 minuuttia''. Astelin laitteen läpi ja katsoin valotaululle. Edelläni oli enää kuusi jonottajaa.

Olisi säästänyt aikaa, jos laitteella olisi voinut matkata menneisyyteen hakemaan jonotusnumeron. Paradoksien pelossa aikamatkustus oli sallittua ainoastaan tulevaisuuden suuntaan.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 09.03.2014 08:27 : punnort.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
09.03.2014 14:23 #6

Argumentaatioanalyysi sai kyllä tulevan äidinkielenopettajan kihertelemään. :smile:

Soittoääniä viihdytti mua, mutta se on tietysti ihan huumorintajusta kiinni. Loppuoivallus toimi hienosti.

Tykkään kovasti Pohjanhovin ajatuksesta, vastakertomukset on mulle vähän pehmee paikka. Nyt se kuitenkin tuntuu vähän loppuvan kesken: toisiks viimenen kappale on vielä ihan keskellä kerrontaa, eikä mitenkään pohjusta sitä, että teksti loppuu ihan kohta.

Luonnonjärjestyksen lakoninen tyyli ei oikein viehätä mua, se ei tunnu lainkaan jouhevalta tarinankerronalta, pikemminkin töksähtelevältä ja keskeneräiseltä. Ideassa on paljon potentiaalia, mutta nyt tyyli pilaa tekstin multa oikeastaan kokonaan.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

09.03.2014 17:00 #7

Kaiteen tarkoitus

Skeittaripoju seisoi laudallaan ja potki vauhtia. Juuri ennen portaikkoa hän hyppäsi korkealle. Hänen skeittilautansa pohja osui kaiteeseen, ja hän liukui laudallaan alas kaidetta. Liukua seurasi nappiin mennyt laskeutuminen.

''Etkö tiedä, että tuota kaidetta ei ole tarkoitettu käytettäväksi noin'', kukkahattupäinen täti tuli sanomaan skeittaripojulle, ''kaiteesta on tarkoitus pitää kädellä kiinni samalla kun kävelee pitkin portaita.''

Kyllähän skeittaripoju sen tiesi. Hän oli asunut koko ikänsä kaupungissa, joka oli muiden ihmisten rakentama. Kaupungissa kaikilla asioilla oli aiottu käyttötarkoituksensa. Hän ei kuitenkaan halunnut elää maailmassa, jossa muut ihmiset olivat luoneet tarkoitukset kaikille asioille, vaan hän halusi itse antaa asioille omat merkityksensä. Siksi hän skeittasi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

11.04.2014 09:43 #8

Opin eilen uuden käsitteen "paranormaali romantiikka" ja kirjoitin sen kunniaksi raapaleen.

Paranormaalia romantiikkaa

Ufotutkija Makkonen oli tavannut aivan erityisen naisen. Nainen oli ollut hoikka ja pukeutuinut hiukan vanhahtavasti. Oli hymyillyt viehättävästi leveälierisen hattunsa alta. Ja naisen kosketus oli ollut sähköinen. Kun nainen oli ohimennen sipaissut Makkosen kättä, Makkonen oli tuntenut kihelmöinnin useita kymmeniä sekuntteja kosketuksen jälkeen.

Makkonen kuvitteli mielessään, kuinka hän kävisi naisen kanssa ufotutkijoiden konferensseissa. Hän esittelisi naisen kaikille kavereilleen.

Ennen kuin hän etsisi naisen käsiinsä, Makkonen päätti tehdä hiukan taustaselvitystä. Pikaisella Google-haulla löytyikin runo, jossa kerrottiin sähköisen kosketuksen johtuvan siitä, että sielut sykkivät samaan tahtiin.

''Äh, ei siitä sitten tulisikaan mitään'', Makkonen ajatteli pettyneenä, ''kavereiden sielujen värähtelytaajuudet olisivat kuitenkin hitusen pielessä.''

23.06.2014 15:28 #9

Hopeapatonki

Leipuri Lamoduksen astuessa aamulla leipomoonsa hän aavisti pahinta. Leipomon ovi oli murrettu. Sisällä painajainen osoittautui todeksi: Seinällä ollut hopeinen patonki oli poissa. Kyllähän leipomukset onnistuisivat vieläkin kohtalaisesti, mutta taikaa niissä ei olisi.

* * *

Vuorenpeikko Urgh katseli luolassaan hopeapatonkia nälkäisenä. Hän oli yöllä hakenut sen läheisestä kylästä, ja nyt hän söisi tämän makupalan. Kun hän työnsi hopeista herkkua suuhunsa, hän kuuli ulkoa ääniä.

Kun Urgh meni katsomaan metelin aiheuttajaa, hän näki kolme soturia miekkoineen. Olivat tietysti tulleet hakemaan hopeapatonkia. Osapuolet mulkaisivat toisiaan ja hyökkäsivät. Soturit huitoivat Urghia miekoin, Urgh puolestaan hutki sotureita hopeapatongilla. Jotta edes jonkunlainen jännitys säilyisi, emme kerro, kumpi yhteenoton voitti.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 23.06.2014 15:38 : punnort.

29.06.2014 11:15 #10

Ennakoiva tekstinsyöttö

Hitto! Luuri hajosi juuri kun piti siirtää tapaamista puolella tunnilla. Ei kai auta muuta kuin käydä ostamassa uusi, vaikka rahat ovatkin tiukilla.

* * *

''Meillä olisi Diablo-merkkiset tarjouksessa. Merkkiä lanseerataan parhaillaan. Perusmalli lähtee kahdellakympillä.''

Ostan luurin.

* * *

''Tapaan sinut kello 15 vakikahvilassa'', naputtelen tekstiviestiin. Vaikka en ole vielä opettanut ennakoivaa tekstinsyöttöä, se toimii kuin unelma. Ei ehdota vakipanoa, vaan arvaa, että tarkoitan vakikahvilaa.

* * *

Istun kahvilassa, ja Jonna saapuu: ''Käytit ennakoivaa tekstinsyöttöä? Viestissäsi oli hassu typo.''

En enää hallitse itseäni. Nousen pystyyn, ja käteni kuristavat Jonnan.

Kun katson Jonnan elotonta ruumista, huomaan puhelimeni pudonneen hänen viereensä. ''Tapan sinut kello 15 vakikahvilassa'', sen näytössä lukee.

11.07.2014 11:56 #11

Tällaiset lyhyet pätkät ovat mukavaa luettavaa, koska pitkiin teksteihin on vaikea uppoutua netissä. Kiitos siitä.

Hopeapatonki on päinvastainen esimerkki. Se saa minut kiinnostumaan patongin tarinasta ja taikaleivoksista, mutta en tarkoita, että tekstistä puuttuisi jotain. Parhaat novellit ovat salaperäisiä ja jättävät paljon tulkinnan varaan. Riippuu kerrontatyylistä, tuntuuko idea kehittelemättömältä vai kiehtovalta.

Ennakoiva tekstinsyöttö taas oli mielestäni mauton. Oliko tarinan idea siis se, että mitä viestiin kirjoitetaan, se tapahtuu, vaikkei olisi tarkoitus?

11.07.2014 12:32 #12

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Luonnonjärjestys ei oikein auennut minulle, vaikka tavallaan ymmärsinkin tarinan idean. Tässä tapauksessa lyhyt mitta on haittapuoli, ja aihetta käsiteltiin mielestäni liian suppeasti.

Tarkoitukseni tuossa raapaleessa oli kommentoida sitä scifikliseetä, jossa rakennetaan monimutkainen tietokonejärjestelmä, joka yhtäkkiä tulee tietoiseksi ja alkaa turvata omaa olemassaoloaan.

Minusta tietokonejärjestelmissä, jotka arvaavat, mitä tarkoitan on jotain pelottavaa, ja tuossa tarkoitukseni oli luoda puhelin, joka käyttää tätä arvausvaltaansa omiin pimeisiin tarkoituksiinsa. En kylläkään pysty ymmärtämään, miksi se olisi mauton. Mielestäni käytin vain ihan perus-kauhukonventioita.

11.07.2014 20:44 #13

Ah. Tästä näkökulmasta katsottuna Ennakoiva tekstinsyöttö näyttää paremmalta. Hämäännyin muiden raapaleiden humoristisesta tyylistä (Soittoääniä, Argumentaatioanalyysi, Hopeapatonki) ja pidin sitä huonona vitsinä. Onhan ajatus karmiva, kun sitä niin katsoo.

11.07.2014 21:05 #14

Öh, Argumentaatioanalyysi ei myöskään ole vitsi. Uskon oikeasti, että jos yhteiskunnallisen keskustelun laatu nousisi (esim. niin, että käytettäisiin järkeen eikä tunteisiin vetoavia argumentteja), seuraavat kaksi asiaa tapahtuisivat:

1. Konservatiivit kuvittelisivat keskustelun laadun laskeneen.
2. Poliittiset päätökset paranisivat ja elämänlaatu kohoaisi.

11.07.2014 21:27 #15

En sanonut sitä vitsiksi, tarkoitin, että tyyli ei ollut vakava, vaikka sanoma oli.

14.07.2014 14:53 #16

Vetoomus

Kaupunginhallitus vetoaa teihin, nälän heikentämät ihmiset, että ette tulisi suurin joukoin keskustaan etsimään töitä. Mahdollisuutenne saada työtä ovat joka tapauksessa olemattomat, koska työnantajat haluavat palkata voimissaan olevia työntekijöitä.

Jos kuolette keskustassa nälkään, ruumiinne rumentavat katukuvaa useita tunteja, ennen kuin puhtaanapidon työntekijät keräävät ne. Ruumisautot keskustassa lisäksi häiritsevät normaalia liikennettä.

Vetoamme, että älkää myöskään jääkö kotiinne kuolemaan. Silloin kuolemanne havaitsemisessa voi kestää viikkoja, eikä asuntoanne saada tuona aikana uudelleen käyttöön.

Paras paikka kuolla on jätteenkäsittelylaitoksen viereinen hiekkakenttä. Sieltä laitoksen työntekijät saavat kuoltuanne ruumiinne nopeasti kierrätykseen. Pyydämme, että menette sinne, kun vielä jaksatte liikkua. Pitäkää henkilöllisyystodistus mukananne, sillä se helpottaa ruumiinne tunnistamista.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
16.07.2014 23:18 #17

Tää viimesin on todella hyvä, tyyli on kohallaan ja stoori on just sopivan hirtehinen, että toimii satiirina. Melkein harmittaa, etten ite oo keksiny tätä aihetta. :D

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Viimeksi muokattu: 16.07.2014 23:19 : tiarAnon.

04.08.2014 14:10 #18

Harvemmin saan musiikista inspiraation tarinaan, mutta nyt kävi juuri niin.

Master of Reality

Timo oli juuri valmistunut amerikkalaisesta yliopistosta. Hän oli suorittanut Master of Reality -tutkinnon. Tutkintoon oli kuulunut pelkästään kylmiä faktoja. Teoriaa tutkintoon ei ollut kuulunut ollenkaan, koska teoria väistämättä tuo spekulatiivisen komponentin selittämään havaintoja, ja minkäänlaista spekulatiivisuutta tai hypoteettisuutta ei oltu oppilaitoksessa suvaittu. Sosialisesti konstruoitu tieto oli tietenkin ollut kokonaan pannassa.

Graduaan varten Timo oli analysoinut kaikki bakteerikannat neliösenttimetrin alueelta tiskipöydältään ja kirjoittanut opinnäytteekseen taulukon analyysin tuloksista. Tutkimustulos oli tietysti täysin hyödytön, mutta tulos oli totista totta, ainakin kuvaamassa sitä lyhyttä hetkeä, jolloin näyte oltiin otettu.

Tutkinto oli vaatinut työtä, ja nyt oli aika rentoutua. Timo laittoi soimaan Black Sabbathin levyn.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 04.08.2014 19:42 : punnort.

08.09.2014 16:48 #19

Supersankarit

''Leikitään kaasukammiota. Mä oon Hitler ja mä pierasen.''

''Minäpä olen Batman ja Batman voittaa… Hyi, se pieras oikeesti.''

''Kaikki häviävät Hitlerin kaasukammiolle!''

''Batmanpa voittaa. Batman laittaa lepakkokaasunaamarin ja hyökkää…''

''Et sä voi. Hitler on vahvempi kuin Batman.''

''Minäpä olen Jeesus. Meidän mummo sanoo, että Jeesus on kaikista vahvin. Kuolkaa, Hitler ja Batman.''

''Batman heittää lepakkobumerangin Jeesusta kohti!''

''Jeesus ottaa esiin… Hei, emmä tiedä, mitä aseita Jeesuksella on.''

''Ei sillä oo mitään. Se vain roikkuu ristillä kirkossa.''

''Mä oon sit Putin. Meidän iskä sanoo, että Putin on yhtä paha kuin Hitler, mut Putin on oikeesti olemassa. Mä oon nähnyt sen uutisissa.''

17.09.2014 18:08 #20

Traditio

Saamme kaikki kiittää
Häntä sadosta
Nyt antimia riittää
Jaaaaaarga!

Elonkorjuujuhlien laulajat pitkittivät Jargan nimeä. Larukia asia vaivasi. Sama toistui muissa lauluissa. Pääjumalan nimi ei koskaan rimmannut, ja sitä pitkitettiin, että se saatiin sopimaan säveleen. Kun Laruk kysyi isältään asiasta, tämä vastasi, että ikiaikaisen tradition mukaisesti Jargan nimi ei sopinut ihmisen laatimiin sävelmiin. Näin kunnioitettiin Jargan ainutlaatuisuutta.

* * *

Aikuisena Laruk pääsi keisarin arkistoon töihin. Kerran hän tutki arkiston kiellettyä osaa ja hänelle selvisi, että vielä neljä sukupolvea aiemmin keisarikunnassa oltiin palvottu jumalaa nimeltä Henefadosta. Sitten Henefadostan ylipappi oli joutunut keisarin epäsuosioon ja keisarin mahtikäskyllä keisarikunta oli vaihtanut palvonnan kohdetta.

Saamme kaikki kiittää
Häntä sadosta
Nyt antimia riittää
Henefadosta!

Siinä oli enemmän järkeä.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Mats Nyman