Kaksi raapaletta

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
30.04.2018 19:13 #101

Vallitsevaa ajattelua

''Nykyään tehokkuusajattelu on vallitseva ajattelutapa'', Jartsa sanoi, ''mutta minä olen ihminen, yksilö, en koneen osa.''

''Niin'', Leena sanoi. ''Ihminen mielletään vain kuluttajana ja työntekijänä. Minusta kuitenkin henkiset arvotkin ovat tärkeitä.''

''Niin'', Jartsa sanoi. ''Nykyään kaikki mitataan rahassa, vaikka tärkeimpiä asioita ei voi mitata niin.''

''Entäs mainokset?'' Leena kysyi. ''Joka tuutista toitotetaan, että osta sitä ja osta tätä. Kuin ostaminen olisi elämän sisältö.''

Jartsa ja Leena olivat tyypillisiä aikakautensa edustajia. ''Toisin kuin vallitseva ajattelutapa väittää, henkiset arvot ovat tärkeitä'' oli itse asiassa vallitseva ajattelutapa.

* * *

Seuraavana päivänä Jartsa ilmensi yksilöllisyyttään ostamalla kännykkäänsä koristeelliset kuoret. Leena puolestaan ilmensi henkisiä arvoja ostamalla orgaanisia kikherneitä.

Aito

''Mikään ei enää nykyään ole aitoa'', Jusa julisti. ''Kaikki on keinotekoista. Kaikki ostaa keinotekoisia tuotteita ja kokee keinotekoisia elämyksiä.''

Jusa näki kaupan, joka oli nimeltään ''Aitojen tuotteiden kauppa'' ja astui sisään.

''Aito Guccin käsilaukku'', myyjä esitteli.

''Mitä aitoa tuossa muka on?'' Jusa kysyi.

''No se, ettei se ole piraatti'', myyjä vastasi.

''Virallinen taho on ommellut siihen Gucci-merkin'', Jusa sanoi. ''Ja se on muka aitoa.''

''Mikä sitten on mielestäsi aitoa?'' myyjä kysyi.

''No vaikka kärsimys'', Jusa vastasi.

''Teille meillä onkin erikoistuote'', myyjä sanoi. ''Aidot hikipajassa valmistetut lenkkarit. Pikkutyttö tekee näiden lenkkareiden parissa kaksikymmentuntisia työpäiviä.''

Niin Jusa osti aidot hikipajassa valmistetut lenkkarit.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
19.12.2018 18:51 #102

Kulttuuri-imperialisti

Jani eteni Amazonin viidakossa. Hän oli päättänyt käännyttää Ngya-heimon kristinuskoon. Ngya oli heimo, joka ei ollut tekemisissä ulkopuolisten kanssa, mutta Jani pelastaisi heidän sielunsa.

''Pahimmanlaatuista kulttuuri-imperialismia'', kaverit olivat sanoneet Janin kerrottua heille suunnitelmistaan. Jani ei ymmärtänyt kritiikkiä. Jumala oli suuri, suurempi kuin ihmisen kulttuurit. Länsimainen kulttuuri, kuten Ngya-kulttuurikin, olivat ihmisen kulttuureja. Jumala oli ihmisen kulttuurien yläpuolella.

Pelastuakseen ihmisen oli otettava vastaan Jeesuksen sovitusuhri, ja vaatimus koski niin länsimaisen kulttuurin jäseniä kuin itämaisten kulttuurienkin jäseniä ja Amazonin alkuasukkaita. Eihän vaatimus ollut peräisin länsimaisesta kulttuurista vaan Jumalasta.

Jani saapui Ngyalaisten asuma-alueelle ja joutui väijytykseen. Myrkkynuoli tappoi hänet. Ngyalaiset eivät halunneet ulkopuolisia alueelleen.

Paholaisten maa

Hneg katsoi paholaisen ruumista. Hänen heimotoverinsa oli ampunut sen jousella kuoliaaksi.

Hnegin mielestä paholainen oli yrittänyt kommunikoida heimon kanssa. Mitähän sanottavaa sillä olisi ollut? Hnegiä paholaiset kiinnostivat. Osasivat rakentaa kulkuneuvoja, joilla pääsi veden yli. Millaistahan veden toisella puolen olisi, paholaisten maassa? Hneg olisi halunnut tutustua paholaiseen ja päästä tämän maahan.

Heimon tapojen mukaan paholaiset kuitenkin piti tappaa. Kukaan ei oikein pystynyt selittämään, miksi. Niin vain oli aina tehty. Heimotoverit eivät jakaneet Hnegin uteliaisuutta.

* * *

Intian poliisivoimiin tuli tieto: Joku amerikkalainen lähetyssaarnaaja oli rantautunut Pohjois-Sentinelin saarelle ja tullut tapetuksi. Poliisipäällikkö puisteli päätään. Eivätkö amerikkalaiset ymmärtäneet, että saarta täytyi pitää eristyksissä alkuperäiskulttuurin suojelemiseksi?

----

Suuri Moolo

''Jos valkoinen mies ottaa Kipavuoren käyttöönsä, emme voi tanssia siellä kuukausittaista laritanssiamme, ja Suuri Moolo kiroaa meidät'', päällikkö Tulp sanoi.

''Kipavuoren alla on huomattava uraaniesiintymä'', kaivosyhtiön johtaja sanoi. ''Suunnittelemamme uraanikaivos toisi saarellemme paljon kaivattuja työpaikkoja ja vaurautta.''

''Mutta Suuri Moolo…'' Tulp yritti vielä.

Kulttuuriantropologi puuttui puheeseen: ''Kipavuoren laritanssi on keskeinen osa Tulpeiden kulttuuria. Heillä on oikeus omaan kulttuuriinsa ja perinteiseen elämäntapaansa. Moolo-mytologia on suojelemisen arvoinen. Alkuperäiskulttuureita on suojeltava.''

Tulp oli hämillään. Laritanssin arvo ei ollut siinä, että se olisi ollut heidän kulttuuriperintöään. Tulp vain halusi välttää Suuren Moolon kirouksen. Hänelle Moolo ei ollut mytologiaa, vaan konkreettinen uhka, jolta piti suojautua.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
14.02.2019 09:59 #103

Koitetaan nyt jotain perkele kommentoida. Eihän täällä kukaan tee muuten mitään.

Kiinnostavammasta päästä sinun juttujasi mielestäni tämä viimeinen. Olen luullakseni ainakin nämä tänne postatut pikkujutut kaikki lukenut. Liekö tämä kyseinen saanut innoituksen siitä taannoisesta tapahtumasta, kun joku tunkeileva valkolaishörhö tuli alkuasukasheimon rajalla ammutuksi. Eihän tuollaisiin paikkoihin pidä kenenkään mennä siksikään, koska saattaisivat tartuttaa hottentoteille jonkun vaarallisen bakteerin. Mutta keep up the good work.

THE GOD CREATED SHIT.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
14.02.2019 13:38 #104

Näitä raapaleita lukee nautinnoksi, koska ne ovat niin lyhyitä ja tiiviitä ja kuitenkin ovat kokonainen tarina, niin kuin solu on mikrokosmos. Osaat tiivistää, ja se on kadehdittava taito.

Valvojat: IivariDyn
Eija, LordStenhammar