Kaksi raapaletta

30.04.2018 19:13 #101

Vallitsevaa ajattelua

''Nykyään tehokkuusajattelu on vallitseva ajattelutapa'', Jartsa sanoi, ''mutta minä olen ihminen, yksilö, en koneen osa.''

''Niin'', Leena sanoi. ''Ihminen mielletään vain kuluttajana ja työntekijänä. Minusta kuitenkin henkiset arvotkin ovat tärkeitä.''

''Niin'', Jartsa sanoi. ''Nykyään kaikki mitataan rahassa, vaikka tärkeimpiä asioita ei voi mitata niin.''

''Entäs mainokset?'' Leena kysyi. ''Joka tuutista toitotetaan, että osta sitä ja osta tätä. Kuin ostaminen olisi elämän sisältö.''

Jartsa ja Leena olivat tyypillisiä aikakautensa edustajia. ''Toisin kuin vallitseva ajattelutapa väittää, henkiset arvot ovat tärkeitä'' oli itse asiassa vallitseva ajattelutapa.

* * *

Seuraavana päivänä Jartsa ilmensi yksilöllisyyttään ostamalla kännykkäänsä koristeelliset kuoret. Leena puolestaan ilmensi henkisiä arvoja ostamalla orgaanisia kikherneitä.

Aito

''Mikään ei enää nykyään ole aitoa'', Jusa julisti. ''Kaikki on keinotekoista. Kaikki ostaa keinotekoisia tuotteita ja kokee keinotekoisia elämyksiä.''

Jusa näki kaupan, joka oli nimeltään ''Aitojen tuotteiden kauppa'' ja astui sisään.

''Aito Guccin käsilaukku'', myyjä esitteli.

''Mitä aitoa tuossa muka on?'' Jusa kysyi.

''No se, ettei se ole piraatti'', myyjä vastasi.

''Virallinen taho on ommellut siihen Gucci-merkin'', Jusa sanoi. ''Ja se on muka aitoa.''

''Mikä sitten on mielestäsi aitoa?'' myyjä kysyi.

''No vaikka kärsimys'', Jusa vastasi.

''Teille meillä onkin erikoistuote'', myyjä sanoi. ''Aidot hikipajassa valmistetut lenkkarit. Pikkutyttö tekee näiden lenkkareiden parissa kaksikymmentuntisia työpäiviä.''

Niin Jusa osti aidot hikipajassa valmistetut lenkkarit.

19.12.2018 18:51 #102

Kulttuuri-imperialisti

Jani eteni Amazonin viidakossa. Hän oli päättänyt käännyttää Ngya-heimon kristinuskoon. Ngya oli heimo, joka ei ollut tekemisissä ulkopuolisten kanssa, mutta Jani pelastaisi heidän sielunsa.

''Pahimmanlaatuista kulttuuri-imperialismia'', kaverit olivat sanoneet Janin kerrottua heille suunnitelmistaan. Jani ei ymmärtänyt kritiikkiä. Jumala oli suuri, suurempi kuin ihmisen kulttuurit. Länsimainen kulttuuri, kuten Ngya-kulttuurikin, olivat ihmisen kulttuureja. Jumala oli ihmisen kulttuurien yläpuolella.

Pelastuakseen ihmisen oli otettava vastaan Jeesuksen sovitusuhri, ja vaatimus koski niin länsimaisen kulttuurin jäseniä kuin itämaisten kulttuurienkin jäseniä ja Amazonin alkuasukkaita. Eihän vaatimus ollut peräisin länsimaisesta kulttuurista vaan Jumalasta.

Jani saapui Ngyalaisten asuma-alueelle ja joutui väijytykseen. Myrkkynuoli tappoi hänet. Ngyalaiset eivät halunneet ulkopuolisia alueelleen.

Paholaisten maa

Hneg katsoi paholaisen ruumista. Hänen heimotoverinsa oli ampunut sen jousella kuoliaaksi.

Hnegin mielestä paholainen oli yrittänyt kommunikoida heimon kanssa. Mitähän sanottavaa sillä olisi ollut? Hnegiä paholaiset kiinnostivat. Osasivat rakentaa kulkuneuvoja, joilla pääsi veden yli. Millaistahan veden toisella puolen olisi, paholaisten maassa? Hneg olisi halunnut tutustua paholaiseen ja päästä tämän maahan.

Heimon tapojen mukaan paholaiset kuitenkin piti tappaa. Kukaan ei oikein pystynyt selittämään, miksi. Niin vain oli aina tehty. Heimotoverit eivät jakaneet Hnegin uteliaisuutta.

* * *

Intian poliisivoimiin tuli tieto: Joku amerikkalainen lähetyssaarnaaja oli rantautunut Pohjois-Sentinelin saarelle ja tullut tapetuksi. Poliisipäällikkö puisteli päätään. Eivätkö amerikkalaiset ymmärtäneet, että saarta täytyi pitää eristyksissä alkuperäiskulttuurin suojelemiseksi?

----

Suuri Moolo

''Jos valkoinen mies ottaa Kipavuoren käyttöönsä, emme voi tanssia siellä kuukausittaista laritanssiamme, ja Suuri Moolo kiroaa meidät'', päällikkö Tulp sanoi.

''Kipavuoren alla on huomattava uraaniesiintymä'', kaivosyhtiön johtaja sanoi. ''Suunnittelemamme uraanikaivos toisi saarellemme paljon kaivattuja työpaikkoja ja vaurautta.''

''Mutta Suuri Moolo…'' Tulp yritti vielä.

Kulttuuriantropologi puuttui puheeseen: ''Kipavuoren laritanssi on keskeinen osa Tulpeiden kulttuuria. Heillä on oikeus omaan kulttuuriinsa ja perinteiseen elämäntapaansa. Moolo-mytologia on suojelemisen arvoinen. Alkuperäiskulttuureita on suojeltava.''

Tulp oli hämillään. Laritanssin arvo ei ollut siinä, että se olisi ollut heidän kulttuuriperintöään. Tulp vain halusi välttää Suuren Moolon kirouksen. Hänelle Moolo ei ollut mytologiaa, vaan konkreettinen uhka, jolta piti suojautua.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
14.02.2019 09:59 #103

Koitetaan nyt jotain perkele kommentoida. Eihän täällä kukaan tee muuten mitään.

Kiinnostavammasta päästä sinun juttujasi mielestäni tämä viimeinen. Olen luullakseni ainakin nämä tänne postatut pikkujutut kaikki lukenut. Liekö tämä kyseinen saanut innoituksen siitä taannoisesta tapahtumasta, kun joku tunkeileva valkolaishörhö tuli alkuasukasheimon rajalla ammutuksi. Eihän tuollaisiin paikkoihin pidä kenenkään mennä siksikään, koska saattaisivat tartuttaa hottentoteille jonkun vaarallisen bakteerin. Mutta keep up the good work.

THE GOD CREATED SHIT.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
14.02.2019 13:38 #104

Näitä raapaleita lukee nautinnoksi, koska ne ovat niin lyhyitä ja tiiviitä ja kuitenkin ovat kokonainen tarina, niin kuin solu on mikrokosmos. Osaat tiivistää, ja se on kadehdittava taito.

Carpe
Kisälli
Carpe vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
13.05.2019 01:17 #105

13.05.2019 16:26 #106

Carpe kirjoitti: Nämähän ovat mainioita...pitää alkaa kai itsekkin kokeileen näitä Raapaleita. Voivat olla kyllä vaikeita..mutta mukavan haastavia myös..saa nähdä..

Kun kokeilet, niin muistathan sitten, että raapale on (ilman otsikkoa) tasan sata sanaa pitkä.

23.05.2019 22:19 #107

Todellista

''Onkohan tämä pöytä oikeasti olemassa?'' filosofi pohti. ''Ehkä näen unta ja vain uneksin tämän pöydän. Tai ehkä kaikki oliot ovat vain ajatuksia Jumalan mielessä, ja Jumala syöttää meille aistihavaintoja.''

''Mistä tässä nyt voi olla varma, kun ei voi edes tietää, onko tämä pöytä olemassa.''

200 vuotta myöhemmin…

Karin ja Ella ovat rakentaneet virtuaalitodellisuuteen mallin 1900-luvun huoneistosta ja aikovat järjestää siellä virtuaaliset teemabileet.

''Siirretään tätä pöytää keskemmälle.'' Tytöt tarttuvat virtuaalisen pöydän päihin ja nostavat sen keskemmälle.

''Pistä nyt maljakko pöydälle.''

Karin kävelee virtuaaliseen keittiöön ja hakee sieltä maljakon.

''Äh, nyt tästä maljakosta läikkyi vettä pöydälle.''

''Ei mitään, minä voin pyyhkiä pöydän.''

There is no spoon

Pentti oli kirjailija. Hän rakasti todellisia kirjoja, kirjoja fyysisinä kappaleina, joita pystyi konkreettisesti pitämään käsissään. Niinpä hän oli kieltänyt kirjojensa julkaisemisen e-kirjoina.

Sitten Pentti nielaisi punaisen pillerin. Hän huomasi seisovansa valtavan tietokoneen vieressä. Hän oli vain kuvitellut eläneensä 2010-luvun Suomessa. Todellisuudessa hän oli asunut virtuaalitodellisuudessa, jota tietokone pyöritti. Se oli ollut vain taitava jäljitelmä 2010-luvun Suomessa.

''E-kirjoja!'' Pentti parkaisi. ''Elämäntyöni on valunut hukkaan. En ole eläessäni kirjoittanut yhtään todellista kirjaa. Pelkkiä e-kirjoja!''

Ystävällismielinen, pitkään mustaan nahkatakkiin pukeutunut hahmo imuroi Pentin romaanit virtuaalitodellisuudesta ja tulosti ne. Sitten hän laittoi sivut kirjansidontakoneeseen, ja siinä oli Pentille ensimmäistä kertaa hänen romaaninsa fyysisinä kappaleina.

Oikeasti olemassa oleva

Teoreettinen filosofi ja käytännöllinen filosofi istuivat iltaa käytännöllisen filosofin luona. Yhtäkkiä teoreettinen filosofi kysyi: ''Onkohan tuo pöytä oikeasti olemassa?''

''Ei'', käytännöllinen filosofi vastasi.

''Milloinkas sinusta on tullut idealisti?'' teoreettinen filosofi kysyi.

''Olen edelleen materialisti'', käytännöllinen filosofi vastasi. ''Tilasin tuon pöydän filosofisia esimerkkejä myyvästä kaupasta. Näköaistimus pöydästä on toteutettu hologrammitekniikalla, ja voimakenttä pitää esineet siinä, missä pöydän pinta näyttää olevan.''

''Hmm…'' teoreettinen filosofi sanoi. ''Hologrammi on oikeasti olemassa, samoin hologrammin tuottava laitteisto. Voimakenttä samoin on oikeasti olemassa. Voidaanko sanoa, että tuota pöytää ei ole olemassa?''

''Olen materialisti'', käytännöllinen filosofi sanoi, ''joten minulle pöytä tarkoittaa fyysistä kappaletta. Sellaisena tuota pöytää ei ole.''

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

22.06.2019 15:20 #108

Tulevaisuus, joka ei sitten tullutkaan

Pertti loikoili Futurossa, 60-luvun lopulla rakennetussa ufon muotoisessa lujitemuovitalossa. Hän oli ostanut yhden viimeisistä kappaleista kalliilla. Youtubesta soi Jarren Equinoxe. Levyllä oli avaruusäänistä koostuvaa syntetisaattorimusiikkia, syntikat olivat tuolloin olleet uutta. Äänetöntähän avaruudessa on, mutta sellaisiksi kuin levyllä avaruusäänet kuviteltiin 70-luvulla.

Ennen tulevaisuuskin oli ollut parempaa. Pertti kaipasi aikaan, jolloin avaruus oli ollut käymättömistä korpimaista viimeinen ja naispuolisten avaruusupseerien haameet lyhyitä. Youtube sentään oli edistysaskel, kun kaikki musiikki oli napinpainalluksen päässä. Artistien riistoon sekin kylläkin perustui.

Ajatuksesta, että tulevaisuudessa kaikki on parempaa oli sittemmin luovuttu. Enää tulevaisuus ei näyttänyt vääjäämättömältä ketjulta askeleita eteenpäin. Nyt tulevaisuudessa piili vain ilmastonmuutos ja poliittinen korrektisuus.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
26.06.2019 12:57 #109

Tulevaisuus... -raapaleessa on hienosti nivottu yhteen 1960-luvun tulevaisuuskäsityksiä ja nykyaikaa. Ajattelutavan muutos käy ilmi, eikä kertomiseen tarvita kuin sata sanaa.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
29.06.2019 14:36 #110

Mielenkiintoinen idea tosiaan tässä viimeisessä. Don't give up.

THE GOD CREATED SHIT.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

07.07.2019 19:57 #111

Rappiokieltä

2500 vuotta sitten…

Näiden uusien tulokkaiden vaikutus pilaa ylen kauniin suomen kielen. Nuoriso oppii saksojen kielen, eivätkä nuoret enää osaa puhua kunnolla suomea. He sanovat ''Talo on punainen''. Mikä rappiomuoto, saksojen kielen vaikutusta. Eivätkö he tunne kaunista suomalaista muotoa ''Talo punainen''?

Tai sitten se, ettei enää aina sanota ''Minä menin.'' Siihenkin lauseeseen nuoriso tunkee jotain saksojen vaikutteisia olla-sanoja ja sanovat ''Minä olen mennyt'' tai ''Minä olin mennyt.'' Mitä lie vierasperäistä kikkailua.

Tai sitten se, ettei nuoriso enää osaa sanoa sanoja oikeassa järjestyksessä. ''Poika tyttöä kosii''. Niin kuuluu sanoa. Nämä saksat ovat sekoittaneet nuorten pään, ja nuoret sanovat: ''Poika kosii tyttöä.''

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Anton Niinikoski