Kaksi raapaletta

02.11.2014 00:28 #21

Jännittäviä uskontoja

Pertik oli tutustunut harrastuksenaan antiikin Rooman uskontoihin. Hän oli surullinen miettiessään, että zarathustralaisuus oli noussut Roomassa 2000 vuotta aiemmin valtionuskonnoksi ja valloittanut maailman. Sitä perua hänkin oli kasvanut zarathustralaiseksi. Zarathustralaisuus oli niin laimeaa, se painotti tylsien maallisten velvollisuuksien täyttämistä, ja palvontamenoissa vain rukoiltiin tulen äärellä.

Olisi ollut mielenkiintoisempaa, jos Bacchuksen palvonta olisi noussut maailmanuskonnoksi. Palvontamenot olisivat juopottelua ja seksihurjastelua.

Tai jos valtauskonto olisi Kristus-kultti. Siinä oltiin palvottu Jahvea, soturijumalaa, joka oli avustanut kansaansa valloittamaan maan itselleen. Jahve oli uhrannut poikansa kidutuskuolemaan, ja palvontamenoissa oltiin syöty tuo poika symbolisesti. Kristus-kultti oli käyttänyt roomalaista kidutusvälinettä tunnuksenaankin. Siinä oli ollut menoa ja meininkiä.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 02.11.2014 16:00 : punnort.

07.11.2014 21:20 #22

Avioero

Sari täytteli netissä avioerokaavakkeita. Hän oli kyllästynyt aviomiehensä Jarin jatkuvaan jurottamiseen ja tiuskimiseen. Jari puhui ainoastaan yöllä, ja silloinkin hän huusi vain herättyään painajaisesta, että ryssä on tulossa.

Ennen Jari oli ollut rakastava aviomies, huomaavainen ja läheinen. Vuonna 2018 oli tullut sota Venäjää vastaan, ja sodan jälkeen Jari oli palannut rintamalta muuttuneena miehenä. Henkinen yhteys heidän väliltään oli kadonnut.

Sari mietti, että edessä oli varmaan muutto ulkomaille uuden aviomiehen hakuun. Aviomiestarjokkaita kyllä olisi Suomessakin, koska parhaillaan oli varsinainen avioerobuumi. Naiset kuitenkin erosivat aviomiehistään hyvästä syystä, ja valtaosa tarjokkaista olisi Jarin kaltaisia jurottajia. Niistä harvoista sodassa traumatisoitumattomista suomalaismiehistä kävisi verinen kilpailu.

08.12.2014 21:25 #23

Kasariamish

Mikon kavereilla oli hienoja pleikkareita. Niiden pelit näyttivät ihan oikealta todellisuudelta, mutta Mikon vanhemmat kielsivät häntä pelaamasta niitä. Mikolla itsellään oli vain Commodore 64, jolla hän pelasi Pac Mania. Peli oli alkeellinen, ja siinä ohjattiin pisteitä syövää keltaista palloa. Sen parempaa ei Mikolle suotu.

Mikon perhe kuului Kasariamish-lahkoon. Kyseessä oli pieni kristillinen yhteisö, joka ei hyväksynyt 1980-lukua uudempaa teknologiaa.

Mikon vanhemmat pakottivat Mikon pukeutumaan 80-lukulaisittain ja käyttämään kampausta, joka oli lyhyt edestä ja sivuilta, ja pitkä takaa. Mikkoa hävetti mennä kampauksen kanssa kouluun. Kaverit ilkkuivat kampausta Tammmpere-tukaksi. Helsinkiläisenä Mikko ei halunnut tulla yhdistetyksi Tampereeseen, mutta minkäs lapsi vanhempiensa tahdolle voi.

28.02.2015 17:47 #24

Uskovainen

Jonna oli päättänyt valita uskonnon itselleen. Tärkeintä olisi, että uskonnon moraalikäsitys oli tarkoituksenmukaisuuteen pyrkivä eikä liian jäykkä. Uskonnon tuli myös olla armahtavainen väärintekijöitä kohtaan sekä uskonnollisten menojen kauniita.

Luterilaisuus ei täyttänyt viimeistä kriteeriä. Kirkkorakennukset olivat liian pelkistettyjä. Katolisten moraalikäsitys taas perustui liikaa kieltoihin. Islamin Jonna oli hylännyt seurattuaan islamistien touhuja joukkotiedotusvälineistä. Hindulaisuuteen hän oli tutustunut Krishna-liikkeen kautta, ja se ei vaikuttanut armahtavaiselta.

Lopulta Jonna törmäsi ortodoksisuuteen, ja se vaikutti eettisesti tarkoituksenmukaiseen pyrkivältä, armahtavaiselta sekä kauniilta. Jokin kuitenkin kaiversi Jonnan mieltä. Ortodoksisuus tuntui väärältä.

Lopulta Jonna tajusi, mikä oli ongelma: Hänellä oli jo vakaumus. Tarkoituksenmukaisuus, armahtavaisuus ja kauneus olivat hänen uskontonsa.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 28.02.2015 17:49 : punnort.

01.03.2015 23:37 #25

Terveydenhoitaja

Janin kouluun oli tullut uusi terveydenhoitaja. Terveydenhoitaja oli luiseva vanha nainen, joka puhui narisevalla äänellä. Jani oli parhaillaan hänen luonaan terveystarkastuksessa.

Tarkastuksen aluksi terveydenhoitaja oli ottanut pituuden ja painon. Tuolloin Jani oli toivonut ajan kuluvan hitaasti, jotta vääjäämätön olisi mahdollisimman kaukana.

Seuraavaksi terveydenhoitaja oli viitannut Janin istumaan, ja kauhu oli kasvanut Janin sisällä. Jani oli huojentunut, kun terveydenhoitaja olikin vain ryhtynyt tutkimaan hänen sukuelimiään, vaikka terveydenhoitajan kädet tuntuivatkin kylmiltä Janin alapäässä.

Sitten terveydenhoitaja otti suuren ruiskun. Janin sydän hyppäsi kurkkuun. Hän pelkäsi pistämistä. Terveydenhoitaja täytti ruiskun pullosta, jossa luki ''Elohopeaa''. Tökätessään ruiskun Janin käsivarteen terveydenhoitaja sanoi: ''Nyt tehdäänkin sinusta autisti.''

07.03.2015 23:38 #26

Kuuluisi suljetulle osastolle

''TEEMU MÄKI ON SAIRAS KISSANTAPPAJA'', Tero luki netistä. ''SULJETULLE OSASTOLLE HÄN KUULUISI.''

Tero itse oli aikoinaan ollut puoli vuotta suljetulla osastolla. Hänen todellisuudentajunsa oli heittänyt häränpyllyä, ja hän oli kuvitellut marsilaisten soluttautuneen Maapallolle. Todellisuudentaju oli pikku hiljaa palannut lääkityksen ansiosta. Missään vaiheessa hän ei kuitenkaan ollut halunnut tappaa kissanpoikasta kirveellä ja runkata raadon päälle.

Toisaalta kissan tappaminen taiteen vuoksi ei Teron mielestä vaatinut todellisuudentajun hämärtymistä, kuten Teron kaltaisille skitsofreenikoille tapahtui. Se vaati tavallisesta poikkeavia eettisiä ja taiteenfilosofisia käsityksiä, muttei tavallisesta poikkeavaa käsitystä kovista faktoista.

Tero mietti suljetulla osastolla tapaamiaan ihmisiä, ja he olivat olleet sekaisin tavalla, joka erosi kissantappovideon tekemisestä.

07.12.2015 09:50 #27

Boj

''Palvojani ovat kovakalloisia tampioita'', Evhaj kirosi. ''Palvovat minua sokeasti, vaikka tekisin mitä.''

''Ihminen on itsekäs'', vastasi Anataas. ''Anna minun koetella palvojaasi Bojia, niin hän tulee järkiinsä.''

Anataas lähetti tulipalon tuhoamaan Bojin omaisuuden ja hirmumyrskyn tappamaan hänen perheensä. Kaiken tämän hän naamioi Evhajin tekosiksi. Omaisuuden ja perheen menetyksestä huolimatta Boj palvoi Evhajia.

Seuraavaksi Anataas lähetti paiseita ja syyliä runtelemaan Bojia. Vaikka Bojin keho oli runneltu, yhä vain hän ylisti Evhajia.

''Katso nyt, hän ei tullut järkiinsä'', Evhaj sanoi Anataasille. ''Vaikka hän luulee minun raunioittaneen itsensä, yhä hän palvoo minua.''

Anataas vastasi: ''Odotas vain. Seuraavaksi lähetän hänen riesakseen vitsauksista suurimman, teologisen väittelyn.''

07.12.2015 11:12 #28

Yksinhuoltajan ongelma

Liisan asunnossa kummitteli. Ovet narisivat yöllä, ja peileissä vilahteli varjoja. Liisa ja hänen kolme tytärtään olivat kauhuissaan.

Liisan naapurissa asui vanha mustalaisnainen, joka kutsuttiin katsomaan tilannetta. Hän sai yhteyden kummitukseen, mutta ei kuitenkaan osannut karkoittaa sitä. Onneksi kummitus kuitenkin paljastui hyvätapaiseksi, 1970-luvulla kuolleeksi mieheksi.

Aikaa myöten Liisa ja kummitus ystävystyivät. He juttelivat usein yömyöhään, ja kummitus kertoili tarinoitaan Liisan tyttärille. Ultra-lehtikin kutsuttiin tekemään omituisesta yhteiselosta artikkeli.

Vähän Ultra-lehden artikkelin ilmestymisen jälkeen Liisa sai Kelalta kirjeen. Kela katkaisi hänen lapsilisiensä yksinhuoltajakorotuksen, koska Kela tulkitsi Liisan olevan avoliitossa kummituksen kanssa. Koska Liisa oli muutenkin köyhä, sadanviidenkymmenen euron menetys kuukausituloista romutti hänen taloutensa.

Treffit

''Kukkapuska leijaili minua kohti'', Kirsin ystävätär kertoi. ''Säikähdin ja juoksin karkuun.''

Kirsiä yliluonnollinen kiehtoi, joten hän päätti tutustua tilanteeseen.

Kirsin ollessa raunioissa ruusupuska leijaili häntä kohti. Kirsi otti kukat vastaan, ja hän kuuli kalsean äänen: ''Tulisitteko, viehättävä neiti, illalliselle kanssani?''

Pöydälle oli katettu kynttiläillallinen. Äänen ohjaamana Kirsi istuutui pöydän ääreen. Silloin Kirsi muisti, mistä kummittelussa on kyse: Jos ihminen on tavoitellut eläessään jotain, mutta tavoite on jäänyt saavuttamatta, ihminen ei saa kuoltuaan rauhaa, ennen kuin on saavuttanut tavoitteensa.

Kauhunaalto löi Kirsin yli, kun hän tajusi, mitä oli mennyt tekemään: Hän oli treffeillä olion kanssa, joka ei ollut saanut eläessään pillua!

18.12.2015 22:24 #29

MagicWizard

Päivin tytär oli saanut MagicWizard-toimintafiguurin joululahjaksi. Se oli ilmestynyt pukinkontista, eikä tiedetty, kuka sen oli antanut. Tiukkana kristittynä Päivi suhtautui magiaan viittaaviin leluihin varauksella, mutta antoi tyttären pitää lelun, koska tytär oli ihastunut siihen heti.

Tyttären läheisimmät ystävät olivat saaneet joululahjaksi samaan sarjaan kuuluvat figuurit. Aikaa myöten näistä figuureista tuli käytännössä ainoat lelut, joilla tytär ystävineen leikki. He olivat löytäneet figuurien valmistajan nettisivutkin ja lukivat sieltä MagicWizard-tarinoita.

Päivin mielestä lapset käyttivät liikaa aikaa MagicWizardeilla leikkimiseen, ja hän meni tyttären huoneeseen ilmoittaakseen kieltäneensä MagicWizardit. Kun Päivi avasi huoneen oven, hän näki pehmoeläimistä muodostetun pentagrammin, ja sen keskellä ihmisen kokoisen, elävän MagicWizardin.

18.01.2016 18:17 #30

En enää leikkiin kelvannut

Pikku-Maija oli saanut tädiltään syntymäpäivälahjaksi antiikkinuken. Pikku-Maija hoivasi sitä, leikki syöttävänsä sitä ja työnteli sitä pienissä lastenvaunuissa.

Maijan äiti oli hermoheikko, ja hän oli nähnyt kauhuelokuvan riivatusta nukesta. Kun antiikkinukke oli ollut Maijalla pari viikkoa, äiti sai päähänsä, että nukke liikkuu itsestään öisin. Äiti sai päähänsä, että nukke vielä tappaa Maijan. Äiti pelottelikin Maijaa nukesta pahanpäiväisesti.

Äiti retuutti nuken jalasta nuotiopaikalle halkojen kanssa ja heitti nuken ylösalaisin sytykkeiden ja halkojen päälle. Äiti alkoi viritellä tulia, ja savu alkoi kohota sytykkeistä.

''Olin kerran mä Maijalle rakas'', nukke mietti nuotion päällä kasvot maahan päin, jalka halon alla. ''Jospa päivänkin taas saisin takas.''

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 18.01.2016 20:08 : punnort.

19.02.2016 23:01 #31

Muna

Äiti: Mitä ihmettä! Haudot munaasi! Tiedät hyvin, että lisääntyminen kuuluu aikuisille, ja nuoruudenrakkauden hedelmänä syntyneet munat kuuluu heittää pois.

Tytär: Aion hautoa tämän munan. Pappini sanoo, että alkiosta tulee hmesarvoinen olio hedelmöityshetkellä.

Äiti: Voi ei, tyttäreni on hurahtanut degowlaisuuteen. Tiedät hyvin, että sikiö saa hmesarvonsa kolmannella kuulla aivojen alkaessa kehittyä.

Tytär: Jos asia on noin, niin miksi se, että hmes syö hmesmunan on tabu?

Äiti: Kyseessä on vanha uskomus. Nykyään tiedetään, että tuo uskomus esti lihreparasiitin leviämisen.

Tytär: Aion kuitenkin hautoa tämän munan.

Äiti: Hae sitten edes haudontakone varastosta. Et voi koko ajan hautoa sitä itse. Sinun on käytävä koulua.

Paholaisen pakka

''Nyt jätkä tai hertta'', äiti sanoi.

''Mä pelaan tän jätkän'', neljävuotias Suvi sanoi. ''Mikä tän maan nimi on?''

''Se on pata'', viisivuotias Risto vastasi.

Uno-korttien kadottua äiti oli alkanut pelaamaan lastensa kanssa seiskaa. Se oli säännöiltään käytännössä sama peli kuin Uno, sitä vain pelattiin oikeilla pelikorteilla. Äiti ajatteli, että seuraavaksi hän opettaisi lapset pelaamaan katkoa.

* * *

Paholainen katsoi peliä mielissään. Hän oli nähnyt lasten tulevaisuuden. Kun lapset tottuivat oikeisiin pelikortteihin jo pieninä, he kasvettuaan siirtyisivät pelaamaan niillä uhkapelejä. Uhkapeliporukoissa he tutustuisivat väkijuomiin, ja hävittyään korttipelissä omaisuutensa he joisivat itsensä rappiolle. Ainoa tapa, jolla Paholaisen oli tarvinnut puuttua tilanteeseen oli Uno-pakan piilottaminen.

Suomalainen Miekkailija

Koska ilmastonmuutoksen myötä talvet olivat vähälumisia, erään suomalaisen peruskoulun liikunnanopettaja päätti hiihdon sijaan opettaa liikuntatunneilla harrastustaan, miekkailua. Varusteisiin ei ollut varaa, joten opettaja teki miekkoja puukepeistä.

Pari tuntia sujuikin hyvin. Oppilaat olivat innostuneita miekkailusta, ja liikunnanopettaja neuvoi oppilaille oikeaoppista miekkailuasentoa ja peruspistoja. Sitten koulun rehtori sai vihiä liikuntatuntien sisällöstä. Hän kielsi miekkailun, koska siinä oli riski, että oppilas tökkäisi toista silmään.

Lähistöllä asui rikas liikemies, joka harrasti miekkailua. Kun hän kuuli tapahtuneesta, hän lahjoitti koululle miekkailuvarusteita kasvosuojineen. Miekkailun kieltämisestä oli kuitenkin tullut rehtorille arvovaltakysymys, ja hän kielsi miekkailun suojien kanssakin sillä verukkeella, että se villitsisi oppilaita miekkailemaan ilman suojia vapaa-ajalla.

Maanviljelyksen jumala

Pokil oli Sinatin temppelissä tekemässä risteytyskokeita. Hän oli risteyttänyt sinisiä ja punaisia plomkukkia ja saanut violetteja plomkukkia. Annettaessa violettien plomkukkien tuottaa jälkeläisiä, neljännes jälkeläisistä oli sinisiä, neljännes punaisia ja puolet violetteja. Pokil ajatteli, että tämä oli merkittävä löytö.

Kymmenen sukupolvea aiemmin Sinatin temppelissä oltiin palvottu Sinatia maanviljelyksen jumalana. Vähitellen oltiin huomattu, että tutkimustieto edesautoi maanviljelystä enemmän kuin Sinatille annetut uhrilahjat. Temppeli oli muuttunut palvontapaikasta tutkimuslaitokseksi. Aluksi tutkimusta oltiin pidetty uutena palvontamuotona, ja uskonnollinen painolasti oli karissut vähitellen. Sinatin nimikin tarkoitti nykyään maanviljelyksen tutkimusta.

Pokil dokumentoi tutkimustuloksensa kirjakääröön, jonka hän sijoitti vanhan Sinatin patsaan jalkojen juureen. Sen verran perinteistä pidettiin kiinni.

14.03.2016 16:58 #32

Se näyttää tämä leirinuotio aika sammuneelta tänäpänä. Yksinäinen savu vaan ilmaan nousee...

Olen muistaakseni joskus kehunut jätkän ideoiden tasoa. Ei tarvitse kirjoittaa aina niitä kilometrin pituisia juttuja, jos koukku tulee esiin suppeammallakin kerronnalla. Itse suosin enemmän sitä monisanaisempaa tapaa, hyvässä ja pahassa. "Stoorista puuttuu jotain, jos se on alle neljä sivua." Mutta se on oma henkilökohtainen fiksaationi. Kukin taaplaa tavallaan, ja kaikenlaiselle ilmaisulle on paikkansa.

Noista viimeisistä lemppari oli tuo Paholaisen pakka. Kielestäkään ei voi valittaa - toimii tuollaisenaan, eikä mitään turhia kikkailuja sen vuoksi edes tarvita.

19.04.2016 14:15 #33

Talentti

''Sun tunnen mä kuumentuneen
Näin vallassas kaiken nyt mä teen''

Reiska lauloi Kikan biisiä ''Sukkula Venukseen'' Talent-ohjelman karsinnoissa. Reiska oli keski-ikäinen mies, puolikalju ja kaljamahainen. Hän oli pukeutunut Neste-rallia mainostavaan t-paitaan ja farkkuihin, ja laulaessaan hän hetkutteli ylipainoista vartaloaan.

Reiskan mielestä seksuaalisuus kuului kaikille. Hän oli kyllästynyt siihen, että naiset olivat omineet yksinoikeuden julkiseen puheeseen seksistä, ja seksisymbolin asema oli varattu nuorille. Reiska oli ottamassa seksuaalisuutta takaisin.

''Pian teet se sinäkin
kun tätä tahtoo kumpikin''

Tuomarit keskeyttivät esityksen ensimmäisen kertosäkeen jälkeen. Tuomari-Jone kommentoi: ''Mitä sä luulet tekeväs? Tossa esityksessä ei ole tippaakaan seksikkyyttä. Ja ton kropan vatkaamisen katseleminen lähinnä oksettaa.''

Painonnosto

Valtteri katseli naisten painonnostoa telkkarista, raskainta sarjaa, tottakai. Pulleita reisiä ja käsivarsia, leveitä hartioita ja perseita. Tissit olisivat saaneet olla isompia, mutta kaikkea ei voi saada, ajatteli Valtteri. Osa naisista oli ruumiinrakenteeltaan atleettisia, osa taas, kuten Tatjana - Valtterin suosikki - yksinkertaisesti valtavia.

Valtteri tykkäsi vahvoista, itsenäisistä naisista. Naisellisesta kieroilusta hän ei tykännyt yhtään, joten Valtterin mielestä miehinen, suoraviivainen voimailulaji oli naiselle ihanteellinen harraste. Kaipaamiaan vahvoja, suoraviivaisia naisia Valtteri ei ollut nähnyt tosielämässä, joten Valtteri joutui tyytymään heidän katselemiseensa telkkarista.

Tatjana tuli nostovuoroon. Hänen hiuksensa olivat nutturalla, ja hänellä oli viehkeä otsatukka. Kun Tatjana tempaisi painon ylös, hänen tissinsä hyllyivät.

Jumalainen keisari

Filosofioppilas Kosrates oli juuri uhrannut Rooman keisarille, kuten kunnon Rooman alamaisen itäisissä provinsseissa kuuluikin tehdä.

Kosrates pohti, oliko keisari todella jumala. Oliko jumalan käsite niin selkeä, että voitiin sanoa, että keisari ei kuulunut käsitteen alaan? Kosrates ajatteli, että keisari ei ollut kaikkea ohjaava Logos, joksi stoalaiset jumalan ajattelivat. Toisaalta monet jumalat eivät olleet sellaisia. Poseidon, Ares ja Athene tekivät taruissa toistensa suunnitelmia tyhjäksi. Olihan keisarikin voimakas. Keisari oli kuolevainen, mutta olihan egyptiläisten Osiriskin kuollut monia kertoja, joten kuolemattomuus ei ollut välttämätöntä jumalalle.

Kosrates ajatteli, että yksi asia oli varma: Toisin kuin Poseidon, Ares, Athene ja Osiris, keisari ainakin oli olemassa.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 19.04.2016 14:15 : punnort.

21.04.2016 23:29 #34

Ufoilija

Martta: Määräisit nyt meidän Reijolle jotain lääkettä, kun se juoksee päivät pitkät kylillä kertomassa ufojuttujaan.

Lääkäri: Reijolla on jo toimiva psykoosilääkitys, eivätkä ne ufojutut lääkkeillä lähde. Hän nyt on sellainen.

Martta: Arvaa saako kauppareissulla hävetä silmät päästään, kun on sellainen hullu perheessä. Ties mitä naapuritkin puhuu.

Lääkäri: Tuo nyt ei ole lääketieteellinen ongelma.

Martta: Anna sille vaikka samaa lääkettä, mitä pappa sai viimeisinä kuukausinaan. Sitten se pysyisi vuoteessa, eikä nolaisi koko perhettä ufojutuillaan.

Lääkäri: Se ei taitaisi olla Reijon etujen mukaista.

Martta: Minä pitäisin siitä hyvää huolta. Ajattelisit minuakin. Minusta olisi mukavampaa, jos kylillä puhuttaisiin, kuinka uhrautuva vuodepotilaan hoitaja olen.

30.04.2016 16:06 #35

Millennium!

Make kertoo:

Mä kerroin, miten mä olin juhlinu, kun vuosituhat vaihtu 1.1.2000 vastaisena yönä. Sit joku nörtti mun vieressä rupes urputtaa, että mun mielestä varmaan ensimmäisessä vuosituhannessa oli 999 vuotta. Mä sanoin, että tokihan jokaisessa vuosituhannessa on tuhat vuotta. Sit se nörtti vittuili, et mun väitteet on ristiriidassa keskenään. Se sönkötti jotain siitä, et vuotta nolla ei ole.

Mullehan ei vittuilla. Mä vedin sitä nörttiä turpaan. Arvatkaa vaan, miten hyvältä tuntu vetää lättyyn sellasta vittuilijaa. Ihan helpouksen tunne tuli sen sönkötyksen jälkeen.

* * *

Vaikka Make saikin tyydytystä turpaanvetämisestä, se ei muuttanut miksikään sitä tosiasia, että hänen väitteensä olivat olleet keskenään ristiriidassa.

Ravintolassa

Janne: Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Joko tilaan yhden pihvin ja syömme sen puoliksi, tai sitten tilaan kaksi pihviä, ja syön molemmat itse.

Jonna: Minähän olen vegaani. Miksi teet tämän minulle?

Janne: Testaan, kumpi on sinulle tärkeämpää: Olla syömättä lihaa vai vähentää eläinten kärsimystä. Jos sinulle on tärkeämpää olla syömättä lihaa, minä syön kaksi pihviä. Jos taas sinulle on tärkeämpää vähentää eläinten kärsimystä, syömme yhden puoliksi.

Jonnan aivot työskentelivät kuumeisesti. Hänen päämääränsä ja keinonsa vaikuttivat olevan ristiriidassa, ja hän halusi palauttaa harmonian niiden välille. Lopulta hän keksi:

Jonna: Syö vain kaksi pihviä. Se toinen olisi varmaan mennyt joka tapauksessa ravintolalta hävikkiin.

30.04.2016 16:57 #36

Näistä myöhemmistä etenkin tuo Ufoilija lämmitti kieroa mieltäni kovasti. Siinä on semmoista huumoria, joka varmasti toimii jollain tasolla jokaiseen lukijaan. Tai niin ainakin subjektiivisesti kuvittelisin.

30.04.2016 17:33 #37

MannhaiKotka kirjoitti: Eipä mulla ole oikein lisättävää noihin vanhempiin kommentteihini. Aika lailla samasta puustahan nämä stoorit on, mutta siinä ei ole sinänsä mitään pahaa. Olet ainakin löytänyt tyylisi.

Arvostelua, ettästoorini ovat samasta puusta en ymmärrä. Olen pitänyt tiukkâna sääntönä, että en koskaan kirjoita kahta stooria, joissa on sama pointti.

Ufoilija käsittelee myös ihan todellista ongelmaa:

katijuva.turanko.net/wordpress/blog/2015...lisesta-sitomisesta/

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 30.04.2016 17:33 : punnort.

30.04.2016 17:57 #38

Tarkoitin siis nimenomaan tuota kirjoitustyyliä, en sinänsä tarinoiden plotteja. Sisältö noissa kaikissa tulee hyvin esille, ja niin sen pitää ollakin.

12.05.2016 22:59 #39

Seitsemän hengen auto

Pirkka oli suurperheen isä. Hän oli juuri saanut vaimonsa kanssa neljännen lapsensa, joten koko perhe ei enää mahtunut tavalliseen henkilöautoon. Pirkka oli ostanut huuto.netistä seitsemän hengen auton ja noutanut sen juuri rähjäisen huoltoaseman pihasta.

Yhtäkkiä auton mittaristo sekosi täysin, ja auton takaosasta alkoi kuulua surullinen ujellus, ikään kuin ihmisääni.

''Kuka siellä?'' Pirkka kysyi. Ei vastausta, ujellus jatkui. ''Kuka siellä?'' Pirkka kysyi uudestaan.

''Olen henki'', ääni auton takaosasta sanoi. ''Tämä auto ajoi vuosi sitten ylitseni, joten kummittelen täällä.''

''Kyllä yhden hengen kanssa aina tullaan toimeen'', Pirkka mutisi itsekseen.

''Kuka yhdestä hengestä puhui?'' ääni auton takaosasta vastasi. ''Tämä on seitsemän hengen auto.''

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 12.05.2016 23:00 : punnort.

13.05.2016 15:28 #40

Lyhyeen tekstiin lyhyt kommentti: loppukäänne oli hyvä ja nauratti. Vielä vähän tiivistettynä selvää Seiska-lehden vitsipalsta-kamaa. Vaan liekö aihepiiriiltään liian absurdi sellaiseksi...

Valvojat: IivariDyn
Eija