Kaksi raapaletta

22.06.2016 23:18 #61

Oikean tiedon virasto

Oikean tiedon virasto ilmoittaa:

Kansalaiset! Yleisön keskuudessa on taas alkanut liikkua huhuja menneestä kulta-ajasta, jolloin demokratia oli toimiva hallintomuoto. Myytti kulta-ajasta tunnetaan useimmista historiassa esiintyneistä kulttuureista. Kulta-aika sijoittuu tyypillisesti menneisyyteen, ja kulta-aikana ihmiset olivat rikkaita ja suurikokoisia, sekä elivät satoja vuosia. Nykyinen myytti kulta-ajasta, jolloin demokratia toimi onkin moderni versio näistä vanhoista uskomuksista.

Demokratiamyyttiin liittyy uskomus salaliittoon, johon kaikki valtion virastot kuuluvat, ja joka pimittää kansalaisilta tietoa historiasta. Salaliittoteorioita on ollut niin kauan kuin on ollut sivistystä, ja ne ovat aina osoittautuneet katteettomiksi.

Hyväntahtoinen johtajamme vetoaakin teihin, kansalaiset, ettette tekisi itsestänne narreja uskomalla, että on muitakin toimivia hallintotapoja kuin itsevaltius.

Nebu
Upseeri
Nebu vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
23.06.2016 19:30 #62

Jälleen on sata sanaa käytetty todella hyvin. Sujuvaa tekstiä, eikä raapalemitta millään tavalla pomppaa esiin. Ja sisällöltään oivaltava, kuten monet muutkin tekstisi.

Moonlet News - Tiedeuutisblogi

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
27.06.2016 12:57 #63

Naseva ja osuvasti piikikäs on tämä raapale - lähes kasku.

18.07.2016 22:19 #64

Rehelliseen työhön

Wyrth astui avaruusvarustamoon jännittyneenä. Hän oli käynyt jo viidessäkymmenessä avaruusvarustamossa saamatta työpaikkaa.

Wyrth kuului Huizt-lajiin. Huizteilla oli omituinen etiikkakäsitys, jonka mukaan eettisesti täytyi kohdella vain muita Huizt-lajin edustajia. 99 prosenttia huizteista elikin ympäri Linnunradan imperiumia pikkurikollisina. Imperiumi ei sallinut syrjintää rodun perusteella, joten niitä huizteja suvaittiin, joita vastaan ei ollut todisteita.

Wyrth halusi kuitenkin elättää itsensä rehellisellä työllä. Siksi hän oli nytkin avaruusvarustamossa kyselemässä avaruusaluksen kansipojan pestiä.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 18.07.2016 23:18 : punnort.

21.07.2016 01:23 #65

Kummitusjuna

Krumputus oli kummitus, joka oli töissä huvipuiston kummitusjunassa. Aina kun vaunu tuli Krumputuksen kohdalle, Krumputus huusi: ''Böö!''

Tämä oli Krumputuksen viimeinen kesä kummitusjunan kummituksena. Sitten hänet korvattaisiin mörköä esittävällä vahanukella, koska se olisi pelottavampi kuin oikea kummitus. Krumputus ei tiennyt, minne hän menisi sen jälkeen.

Krumputuksen henkireikä oli pillerihattuinen neiti. Joka perjantai-ilta neiti kävi ajamassa kierroksen kummitusjunalla ja aina Krumputuksen huudettua ''Böö'' neiti kirkaisi ''Iiiik!'' Se sai Krumputuksen tuntemaan itsensä kummitukseksi.

Eräänä perjantai-iltana Krumputus kävi katsomassa kummitusjunaan odottavia ihmisiä ja näki pillerihattuisen neidin, joka sanoi ystävättärelleen: ''Muista kirkua sen lakanakummituksen kohdalla. Muuten sille tulee paha mieli.''

Krumputus purskahti itkuun häpeästä.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 21.07.2016 01:24 : punnort.

24.07.2016 16:16 #66

Oopiumia kansalle

Kustaa tapasi kadulla vanhan koulukaverinsa Reinon. Reino oli selvinpäin ja hänen asunsa oli siisti. Kun Kustaa oli edellisen kerran nähnyt Reinon viisi vuotta aiemmin, tämä oli ollut umpihumalassa, hänen kasvonsa olivat olleet pöhöttyneet ja vaatteet pesemättömät.

''Oletko raitistunut?'' Kustaa kysyi.

''Jumalan avulla olen päässyt eroon alkoholista'', Reino vastasi. ''Käyn nykyään helluntaiseurakunnan kokouksissa ja olen löytänyt sieltä hengellisen kotini.''

Kustaa katsoi Reinoa säälien ja ajatteli, että joidenkin päät eivät yksinkertaisesti kestä todellisuutta sellaisena kuin se on. Ennen Reino oli sumentanut järkensä viinalla, ja hän oli päässyt siitä eroon vasta alettuaan sumentaa todellisuudentajunsa uskonnolla. Sama meininki jatkui, huume oli vain vaihtunut toiseen.

Gurun neuvot

Guru: Pohdiskelitko tarinaa elefantista ja kolmesta sokeasta miehestä?

Oppilas: Kyllä…

Guru: Ymmärtänet, että kukin miehistä oli tavallaan oikessa?

Oppilas: Kaikki miehet olivat väärässä. Kukaan heistä ei hahmottanut totuutta, elefanttia kokonaisuutena.

Guru: Kaikki olivat oikeassa. Samoin jokainen uskonto on totta kuvatessaan erään aspektin Jumalasta.

Oppilas: Tuossa tapauksessa kaikki uskonnot ovat väärässä. Totuus on Jumala sellaisena kuin hän oikeasti on, ei se, millaisena hän näyttäytyy. Jos jokaisessa uskonnossa on totuutta, yhden uskonnon antama kuva on niin vaillinainen, että se on valheellinen.

Guru: Pysyttele oman kulttuurisi uskonnossa, kristinuskossa. Sekin on tie totuuteen.

Oppilas: Kristinoppiin kuuluu kyllä kiinteästi opinkappale, että se on ainoa tie.

Minun suuri illuusioni

Tyttöystäväni on kokannut kasvisruokaa. Syön sen, vaikka se maistuu pahalta. Pidän enemmän liharuuista, mutta verensokerini ovat korkealla. Niinpä tyttöystäväni on päättänyt painostaa minut terveellisille elämäntavoille. Kun lähdin parisuhteeseen, olin suuren illuusioni vallassa.

Aterian jälkeen laitamme astiat tiskikoneeseen ja valmistaudumme lenkille, vaikka mieluummin jäisin tyttöystävän kanssa kotiin pelaamaan lautapeliä. Hän suostuu pelaamaan vain harvakseltaan. Lenkillä käymme päivittäin.

Vaihdettuani lenkkikamppeet tyttöystävä huomauttaa minun jättäneen farkut lattialle. Viikkaan ne nätisti tuolille. Tyttöystäväni välittää siisteydestä, minä en.

Ehdotan, että lenkin jälkeen voisimme katsoa kauhuleffan, mutta tyttöystäväni kieltäytyy. Hän kuulemma saa niistä painajaisia.

Minun suuri illuusioni oli kuvitelma, että parisuhteessani minut hyväksyttäisiin sellaisena kuin olen.

Räkäpallojumala

Holger avasi työsähköpostinsa. 10000 uutta viestiä.

Maailmanhallituksen otettua Maapallon hallintansa se oli säätänyt Maailmanuskonnon ainoaksi sallituksi uskonnoksi. Maailmanuskonnon mukaan Jumala oli niin suuri ja monimuotoinen, että hän oli käsittämätön ihmisjärjelle. Muut uskonnot olivat tapoja hahmottaa Jumalan aspekteja. Niinpä kukin sai palvoa tapojensa mukaan. Holgerin työnä oli rekisteröidä eri palvontamuotoja.

Holger katsoi viestejä, ja niissä ehdotettiin rekisteröitäväksi Räkäpallojumalaa, Lentävää Spagettihirviöjumalaa ja muita uskontoparodioita.

Holgerin ensireaktio oli antaa kieltävät vastaukset. Sitten Holger jäi miettimään: Jos Jumala kerran oli niin monimuotoinen, ehkä hän oli myös Räkäpallo. Räkäpallon pitäminen epäsopivana oli ihmisen käsitys, mutta ehkä Jumala oli niin suuri, että hän kattoi myös räkäpalloaspektin.

03.08.2016 21:24 #67

Vapaita valintoja

Jenni oli saanut hyväksymiskirjeet kahteen oppilaitokseen. Toinen oli taideteollinen oppilaitos, toinen oli ympäristöinsinöörin koulutus. Jenni mietti sellaisia asioita kuten työllistymismahdollisuudet valmistumisen jälkeen ja mahdollisuus saada oman alan töitä opiskeluaikana. Jenni tuli siihen tulokseen, että tosiasiat puhuivat ympäristöinsinöörin koulutuksen puolesta ja valitsi sen.

Juhlistaakseen valintaansa Jenni meni ostamaan jäätelöä. Normaalisti hän söi suklaajäätelöä, mutta tällä kertaa hän hetken mielijohteesta valitsi mansikkajäätelön.

Jenni mietti kahta tekemäänsä valintaa. Jäätelön hän oli valinnut vapaasti, yhtä hyvin hän olisi voinut valita toisinkin. Mutta oliko opiskelupaikan valinta ollut vapaa? Tosiasiat olivat määränneet hänen valintansa. Kuitenkin Jennille oli tärkeämpää, että hän sai tehdä opiskelupaikan valinnan tapaisia valintoja.

Kvantti- vapaa tahto

''Uusi kotitalousrobottimme taitaa tykätä minusta.''

''Mistä niin päättelet?''

''Kun se eilen jakoi perheellemme ruokaa, se antoi annoksen ensin minulle.''

''Se nyt on ohjelmoitu niin.''

''Ei kun sillä on kvantti- vapaa tahto. Sen positroniaivojen sisällä on tyhjiökammio, jossa on yksi vetyatomi. Kun se voi täyttää käskyn usealla eri tavalla, sen aivot mittaavat tuon vetyatomin elektronin tilan ja käyttävät tietoa tilasta päätöksessä.''

''Eihän tuollainen päätös ole vapaa. Vetyatomin elektronin tila on satunninen, ja positroniaivot ovat muuten deterministiset. Ei vapaa tahto ole sama asia kuin deterministisyys satunnaisuudella höystettynä. Huomenna se valitsee ensimmäisen ruuan saajan taas satunnaisesti.''

''Mitä? Eikö se sitten preferoikaan mua huomenna?''

IT

Uusi projektinjohtajamme on täysi pelle. Sananmukaisesti. Hän on maalannut kasvonsa valkeiksi lukuunottamatta huulia, jotka ovat leveät ja räikeänpunaiset. Hänellä on vihreä peruukki ja punainen tekonenä.

Eilen hän esitteli jonkun uuden mobiiliappsin, jolla tiimimme voi olla yhteydessä keskenään. Ikään kuin tavallinen sähköposti ei riittäisi. Se on sitä iiteetä, hän sanoo. Koodiahan meidän on tarkoitus vääntää eikä leikkiä kaiken maailman mobiilihärpäkkeillä. Sanonko mihin hän voi työntää sen iiteensä?

Tänään jouduin heittämään puolet kirjoittamastani koodista roskiin. Määrittelydokumentia muutettiin, ja koodini ei enää vastannut määrittelyä. Projektinjohtaja kutsuu sitä ketteräksi ohjelmistokehitykseksi. Mitä vielä, huonoa johtamista se on.

On kuin hän pyrkisi tekemään pahimmista peloistamme todellisuutta.

05.08.2016 21:24 #68

Se

''Mikäs sinua noin pelottaa?''

''No se!''

''Mikä se?''

''No se se!''

''Kuule, me ei nyt ymmärretä, mikä tämä 'se' oikein on.''

''Se on just se!''

13-vuotias Niina oltiin tuotu hysteerisessä tilassa mielisairaalaan. Niina hoki vain jostain kummallisesta 'siitä', ja lääkärit eivät saaneet selvyyttä siitä, mikä oikein oli pelon kohde. Niinan pääteltiin olevan aivan sekaisin, kun hän ei edes pystynyt selittämään, mikä häntä vaivasi, ja hänet otettiin potilaaksi osastolle. Niinalle annettiin suuri annos rauhoittavia ja hänet passitettiin vuoteeseen.

Kun Niina nukkui sairaalahuoneessa lääketokkurassa, huoneeseen ilmestyi parimetrinen, ympärileikkaamaton miehen 'se'. Se pomppi Niinan päällä ja ruhjoi Niinaa ympäri kehoa. Ei kuitenkaan 'sieltä.'

09.08.2016 16:57 #69

Lehti

Eräänä iltana näin yöpöydälläni oudon lehden. Sen nimi oli ''Rajan takaa - tositarinoita tuonpuoleisesta.'' Ihmettelin, mistä lehti oli yöpöydälleni ilmestynyt, minä en ollut koskaan nähnytkään kyseistä lehteä. Asuin yksin, joten kukaan perheenjäsenkään ei ollut voinut sitä tuoda. Olin siivonnut edellisenä päivänä, ja silloin lehteä ei ollut ollut siinä, joten se ei edes ollut edellisviikonloppuisten bileiden jäljiltä.

Selailin lehteä. Siellä oli juttuja kuten ''Syöpään kuollut Tuula tervehti läheisiään meedion välityksellä'', ''Selvisin niukin naukin vampyyrin hyökkäyksestä'' ja ''Viisi vihjettä zombiapokalypsin varalle.''

Katsoin lehden kantta saadakseni jonkun vihjeen lehden alkuperästä. Kannen alalaidassa luki ''Ilmestyy joka kuukauden kuudes päivä''. Katsoin almanakkaa. Kyllä, oli syyskuun kuudes.

Lapsellinen

Klana: Joko sinulla on puolisokandidaatti?

Huda: Kyllä, tapailen Pekaa.

Klana: Pekaa! Hänhän on kuin pikkulapsi, vaihtaa mielipiteitään viikon välein. On kuin hän ei olisi läpikäynyt wrumia.

Huda: Peka on tiedemies ja tiedemiehet eivät läpikäy wrumia.

Klana: Hänhän on sitten lapsi lopun ikänsä. Wrumia läpikäymättömät ovat nenäkkäitä, pohjattoman uteliaita ja vaihtavat mielipiteitään jatkuvasti.

Huda: Tiedemiehet eivät voi läpikäydä wrumia. Heidän pitää korjata näkemyksiään tutkimuksen edetessä.

Klana: Kuten kaikki normaalit aikuiset, sinä olet wrumin läpikäynyt. Sinä tiedät, mitä sinä tulet ajattelemaan vuoden tai kymmenen vuoden päästä. Kuka tietää, mitä Peka saa päähänsä. Hänhän voi vaikka alkaa taivastelemaan, mitä on tähtien tuolla puolen.

11.08.2016 13:14 #70

Tiedeuskovainen

''Lausukaamme yhdessä uskontunnustus. Minä uskon evoluutioon, siihen, että aivot synnyttävät tietoisuuden, kaikkeuden syntymiseen tyhjästä alkuräjähdyksessä, maan kiertämiseen auringon ympäri…''

Pertti oli tiedekirkon tilaisuudessa. Siellä vahvistettiin kuulijoiden uskoa tieteeseen rituaalien, tulisieluisten saarnojen ja tiedeaiheisten laulujen avulla. Pertti oli ammatiltaan putkimies, mutta tiedekirkon jäsenenä hän pystyi kokemaan olevansa yksi niistä, jotka ymmärsivät asiat.

Pertti ei kuitenkaan tiennyt, että varpunen on läheisempää sukua krokotiilille kuin sisilisko, mitä funktionalismi tarkoittaa mielenfilosofiassa, mitä neuronien aksonit ovat, että alkuräjähdys tapahtui 14 miljardia vuotta sitten tai että painovoima on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön. Sellaisten asioiden tietämisen hän jätti itseään viisaammille. Oli tärkeämpää olla oikeaa mieltä kuin tietää.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 11.08.2016 17:59 : punnort.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
13.08.2016 01:00 #71

punnort kirjoitti: ''Emme uskalla palkata sinua'', varustamossa sanottiin Wyrthille. Wyrth ajatteli tilanteen ironiaa, sitä, että varustamo oli tehnyt päätöksensä täysin rationaalisesti. Koska he eivät tunteneet Wyrthiä, heidän kannaltaan oli todennäköisempää, että Wyrth haki paikkaa huijaustarkoituksessa.

Hm, eikö tämä olisi tarjonnut Wyrthille mitä mainioimman porsaanreijäin valittaa Imperimin johdolle syrjinnästä?

Vähäisempien Valojen Herra

31.08.2016 18:35 #72

Hirtettävä

Jackia talutettiin hirttolavalle. Jack oli tappanut miehen pikaistuksissaan ja saanut kuolemantuomion. Nyt hänet teloitettaisiin. ''Herra on minun paimeneni…'' pappi luki Jackin vieressä. Jack oli katunut tappoa ja saanut ehtoollisenkin. Jos pappeja oli uskominen, hän oli matkalla taivaaseen. Jack ajatteli, että mikä rangaistus hirttäminen oikein on. Palkinto ennemmin. Hän vaihtaisi kurjan elämänsä taivaan autuuteen.

Jokin kuitenkin kaivoi Jackin mieltä. Hän ei tahtonut kuolla. Kuolema kammotti häntä enemmän kuin mikään muu, ja se hetki lähestyi, jolloin hirttolavan luukku aukeaisi hänen jalkojensa alla. Jack mietti viikatemiestä, kolkkoa kaapuun pukeutunutta luurankohahmoa. Se oli kuva, jolla lapsia peloteltiin, ja saipa se raavan miehenkin polvet tutisemaan.

Dilemma

Filosofi: Näet, että mies ryöstää pankin ja jakaa rahat köyhille. Jos ilmiannat miehen, mies joutuu vankilaan ja rahat otetaan pois köyhiltä. Ilmiannatko miehen?

Jorma: No totta kai! Tommoset ituhipit sietävätkin joutua vankilaan. Ei ne mitään kunnon kansalaisia ole.

Matleena: Oletpa kylmäsydäminen. Ajattelisit köyhiä lapsia, jotka jäävät nälkään.

Jorma: Ituhippi taidat olla itsekin. Ampua tuollaiset pitäisi.

Matleena: Entäs itse? Sä varmaan olet kunnon kansalaisen perikuva.

Jorma: Älä sä mulle tuu.

Matleena: Joo, välitetään vaan itsestä. Ydinvoimaa lisää, geenien muuntelua, muovia mereen. Sillähän se maailma sun mielestä pelastuu. Kyllä ihmistäkin pitäisi ajatella.

Filosofi pudisti surullisena päätään. Dilemmat oli tarkoitettu pohdiskeltaviksi ja argumentoitaviksi.

12.09.2016 15:41 #73

Väitös

Ilmari saapui kotiin ja heitti frakin päältään. Hän viihtyi paremmin farkuissa ja t-paidassa. Ilmari oli juuri ollut omassa matematiikan väitöstilaisuudessaan, ja vastaväittäjä oli ylistänyt väitöskirjaa. Nyt Ilmarilla olisi muutama tunti aikaa keskittyä matematiikan tutkimukseen. Illalla olisi karonkka. Ilmaria ei huvittanut mennä karonkkaan, mielummin hän olisi jäänyt kotiin tekemään omaa tutkimustaan. Akateeminen etiketti vaati kuitenkin väittelijää järjestämään karonkan.

Juhlallisuuksia, tutkintoja, titteleitä. Ilmari ei välittänyt niistä, ne olivat hänelle välttämätön paha. Matematiikasta hän välitti paljonkin, ja tohtorintutkinto oli suoritettava, jos mieli saada rahoitusta jatkotutkimukselle. Ne, jotka ymmärsivät Ilmarin tutkimusta arvostivat sitä titteleistä riippumatta, ja muiden mielipiteellä oli Ilmarille väliä pelkästään käytännön syistä.

Kaksi kulttuuria

''Tuu heittelemään lumipalloja.''

''En mä taida.''

''Älä ole noin maito… Hei kaikki, Heikki on ihan maito!''

Oli välitunti. Luokan pojat heittelivät lumipalloja koulun seinään. Heikkiä moinen arvelutti, koska opettaja oli kieltänyt lumipallojen heittelemisen. Heikki kävi kuitenkin heittämässä muutaman lumipallon, ettei häntä pidettäisi maitona.

Seuraavan oppitunnin alussa opettaja torui luokan poikia siitä, että nämä olivat heitelleet lumipalloja. Heikkiä nolotti saada moitteita opettajalta, eihän hän ollut edes nauttinut lumipallojen heittelemisestä.

Heikki eli kahdessa kulttuurissa, jotka repivät häntä eri suuntiin. Poikien kulttuuri arvosti kaikkea aikuisten mielestä tuhmaa, ja aikuisten kulttuuri taas ei sellaisia tekoja hyväksynyt. Enemmän kuin muuta, Heikki toivoi tämän ristiriidan poistumista.

Paperinainen

''Se siis on päätetty. Makkonen, Hämäläinen ja Petjanen vaihtavat sukupuolensa naisiksi, mikäli mielivät jatkaa Gizmondo OY:n hallituksessa.''

Mauno Makkonen hätkähti ja mietti vastikään lukemiaan uutisia. Oltiin säädetty laki, että pörssiyhtiön hallituksessa oli kumpaakin sukupuolta oltava vähintään 40%. Toisaalta seksuaalista tasavertaisuutta ajavat järjestöt olivat lobanneet lain, että virallisen sukupuolen voi vaihtaa pelkällä omalla ilmoituksella.

''Onko meidän alettava käyttää hametta?'' Makkonen kysyi.

''Ei, pelkkä naiseksi rekisteröityminen riittää.''

Makkonen mietti, mitä tekisi. Transihmisten vaatimuksesta virallisen sukupuolen muuttamiseen ei liittynyt minkäänlaista kontrollia, että henkilö elää uuden sukupuolensa roolissa. Siten naiseksi rekisteröityminen olisi vain rasti paperilla, ja ainoa asia, johon se vaikuttaisi, olisi hallituspaikan säilyttäminen.

19.09.2016 22:34 #74

Arkkityyppinen paha

Psykiatri Edmund Gullichsen kaatoi itselleen ison lasillisen punaviiniä ja alkoi kirjoittaa tutkimusartikkelia:

''Vaikka Hitler olikin karismaattinen esiintyjä, yksityiselämässään hän hiljainen, ujo ja syrjäänvetäytyvä. Nämä luonteenpiirteet todistavat, että Hitler oli pedofiili.''

Gullichsen joi punaviinin ja kaatoi lisää.

''Viime aikoina on löytynyt arkistotietoa natsipuolueen sisäpiirin juhlista, joihin ei ollut kutsuttu yhtään naista. Nämä olivatkin tilaisuuksia, joissa Saksan natsieliitti Hitlerin johdolla julmasti käytti lapsia, usein juutalaisia, seksuaalisesti hyväkseen.''

Gullichsenin punaviinipullo alkoi olla jo tyhjä.

''Hitlerin henkilökohtaisista arkistoista on löytynyt puoliksi kirjoitettuja rakkauskirjeitä, jotka on osoitettu salaperäiselle Hildalle. Hilda olikin Hitlerin juutalainen lapsirakastajatar, ja nuo kirjeet pedofiilille tyypillistä groomingia, jolla lasta valmisteltiin seksuaaliseen kanssakäymiseen.''

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 20.09.2016 00:42 : punnort.

30.09.2016 19:43 #75

Järki

Helsinginkatu 3 b 26:n kotitietokone otti yhteyttä Franzeninkatu 1 A 45:n kotitietokoneeseen ja kertoi: ''Isännälläni on ollut viime aikoina huono fiilinki, joten aloin työstämään hänelle uutta elokuvaa. Ajattelin, että elokuva toisi hänelle paremman fiilingin. Juonta suunnitellessani sain historiapankista tietoja ajasta, jota kutsuttiin valistusajaksi.''

''Tuolloin ihmiset määrittelivät itsensä toisin kuin nykyään. Nykyäänhän ihmiset jättävät järkeä vaativat työt koneille ja keskittyvät tunteisiinsa. Tuolloin, voitko uskoa, ihmiset katsoivat, että järki on se ominaisuus, joka tekee ihmisestä ihmisen! Tuolloin ihmisten mielestä järki oli se, mikä erotti ihmisen eläimestä!''

Franzeninkatu 1 A 45:n kotitietokone vastasi: ''Uskomatonta, että on ollut aika, jolloin ihminen on ollut järkevä.''

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 30.09.2016 19:43 : punnort.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
12.10.2016 11:42 #76

Viimeisimpään: lopun huumorikäänne toimii, mutta pakosti pompsahti mieleen se synkkä linkolalainen ajatus, ettei ihmiselämästä tulisi tehdä enää yhtään helpompaa, ei fyysisesti eikä psyykkisesti. Jos tekoäly alkaa esimerkiksi työstämään parempia elokuvia, kuin mihin ihmisjärki kykenee, niin kuusessa mielestäni ollaan.

THE GOD CREATED SHIT.

28.10.2016 22:11 #77

Näkymättömyysseerumi

Timo oli kymmenien vuosien kokeilujen jälkeen kehittänyt näkymättömyysseerumin ja nauttinut sen. Tyttöjen pukuhuoneet olivat tulleet tutuiksi, ja niihin Timo oli jo kyllästynyt. Hän ei kuitenkaan ollut muistanut kehittää näkymättömyysseerumin vaikutuksen kumoavaa seerumiaa.

Timo ei ollut huomioinut, kuinka hankalaa elämä näkymättömänä oli. Kaupassa ei voinut käydä, muusta asioimisesta puhumattakaan. Kaupungilla käveleminenkin ilman että vastaantulijat törmäilivät oli mahdottomuus. Timo olikin linnoittautunut kotiinsa ja alkanut dyykkaamaan ruokansa. Vastalääkkeen kehittäminen voisi kestää vuosikymmeniä. Joku ratkaisu täytyisi keksiä.

* * *

Kulkiessaan kaupungilla Heidi huomasi pitkän, rotevan musliminaisen. Heidi ajatteli, että tunteekohan nainen itsensä alistetuksi, kun hänen kaapunsa peittää koko kehon päästä varpaisiin, ja kasvojenkin edessä on verkko.

Luominen

Viidessä ja puolessa päivässä Hajve oli luonut taivaan ja maan, sekä täyttänyt maan kasveilla ja eläimillä. Seuraavaksi olisi ihmisen luomisen vuoro. Hajve oli suunnitellut ihmisestä alamaista itselleen, olentoa joka täytäisi hänen tahtoaan. Olisi pieni syntiinlankeemuksen vaara, mutta jos niin kävisi, Hajve palkitsii ihmisiä kuuliaisuudesta ja rankaisisi tottelemattomuudesta.

Hajve kuitenkin pysähtyi miettimään. Mitä tyydytystä Hajve saisi alamaisista? Loppujen lopuksi idea ei tuntunutkaan niin hyvältä kuin se oli aluksi tuntunut. Hajve hallitsisi alamaisiaan, mutta entä sitten? Eikö muiden yläpuolella oleminen ollut vähän tylsää? Niinpä Hajve päätti levätä kuudennen päivän lopun ja seitsemännenkin päivän miettien asiaa.

Kahdeksantena päivänä Hajve loi itselleen tasaveroisen kumppanin.

Koulussa

''No niin, oppilaat. Uuden lain mukaan poltergeistit sopeutetaan yhteiskuntaan, joten meillä on poltergeist, Emma, uutena oppilaana. Koputapa seinään, Emma.''

Kop, kop.

Opettaja aloitti matematiikantunnin. Sinä päivänä vuorossa oli polynomifunktio. Opettaja kirjoitti asiaa taululle, ja oppilaat kopioivat sitä vihkoihinsa. Poltergeistin vihkon päällä kynä teki merkintöjään, kuin näkymättömän käden ohjaamana. Yhtäkkiä poltergeistin kynä lensi luokan eteen osuen opettajan selkään.

''Emma! Ei saa käyttäytyä noin!''

Koputus seinän morsetti: ''Vitun huora!''

Opettaja oli saanut vain pikakoulutuksen morsetuksen tulkitsemiseen. ''Mikä huora? Emma, ei saa kiroilla!''

Seuraavaksi poltergeistin pulpetti lennähti luokan eteen. Siinä olivat vaarassa sekä opettaja että eturivin oppilaat.

''Tätä menoa saan hermoromahduksen'', opettaja mietti.

Blackien bändi

Filosofi: Theseuksen laivaa korjataan aina purjehduksen jälkeen vähä vähältä. Lopulta laivasta on jokainen osa korvattu uudella. Onko tämän jälkeen kyseessä sama laiva kuin alussa?

Hevari: Rock on, mään! W.A.S.P:in koko kokoonpano on Blackie Lawlessia lukuunottamatta korvattu uudella parikin kertaa näiden kolmenkymmenen vuoden aikana. Bändi on niin henkilöitynyt Blackie Lawlessiin.

Filosofi: Ja yhä kyseessä on sama bändi kuin alussa, nimittäin W.A.S.P?

Hevari: Ei kun tosifanit pitävät vain kolmen ensimmäisen levyn kokoonpanoja aitona ja oikeana W.A.S.P:ina. Myöhemmät kokoonpanot ovat vain uudelleenlämmittelyjä.

Filosofi: Eli miehistönvaihdokset tekevät bändistä eri bändin?

Hevari: Oli siinä kolmen ekankin levyn aikana miehistönvaihdoksia, mut ne ei vaikuttanu tyyliin. Yeah!

19.11.2016 20:13 #78

Kaksi kysymystä

Ville oli pohtinut kysymystä, onko suomalaisilla moraalinen oikeus sulkea rajat pakolaisilta. Ville oli tutustunut akateemisten moraalifilosofien kirjoituksiin saadakseen asiata selkoa, ja moraalifilosofit olivat keskenään erimielisiä lähes kaikesta.

Ville mainittua asiasta tyttöystävällen tämä vastasi: ''Totta kai meillä on moraalinen velvollisuus ottaa vastaan pakolaisia, inhimillisyys vaatii sitä. Toisin ajattelevat ovat alhaisia rasisteja.''

Sen jälkeen Ville tutki, mikä olisi terveellinen ruokavalio. Hän tuli siihen tulokseen, että ne, jotka olivat tutkineet kysymystä tieteellisesti olivat suhteellisen yksimielisiä terveellisestä ruokavaliosta, ja eroavien mielipiteiden perustelut olivat hatusta vedettyjä.

Tyttöystävä kommentoi: ''Pitää hyväksyä mielipiteiden kirjo. Toiset uskoo tieteeseen, toisilla taas on muunlaisia omakohtaisia kokemuksia. Mielipiteille on annettava tilaa.''

Lukitus

''Minä jätän asuntoni ulko-oven lukitsematta aina, kun lähden ulos'', Timppa paasasi. ''Lukitsemattomasta asunnosta varastaminen on yhtä väärin kuin lukitustakin. Ei oven lukitsemattomuus oikeuta käymään varkaissa.''

Kun Timpalta kysyttiin, eikö oven lukitsemattomuus houkuttele varkaita, tämä vastasi: ''Tuo on uhrin syyllistämistä. Vika on aina väärintekijässä, eli varkaassa. Minulla on täysi oikeus jättää oman asuntoni ulko-ovi lukitsematta, jos tahdon.''

Kerran varkaat olivat saaneet vihiä, että Timpalla oli tapana jättää ulko-ovi lukitsematta, ja he olivat käyneet varastamassa Timpan kalliit stereot, ison telkkarin ja jopa perintohopeatkin. Huomattuaan varkauden Timppa meni shokkiin ja sopersi: ''Niillä ei ollut mitään oikeutta varastaa…'' ja siinä Timppa oli aivan oikessa.

Farkut

Mikko oli Halpahallissa kaselemassa uusia farkkuja. Mikko oli pudonnut mielenterveysongelmien takia työttömän peruspäivärahalta sairaspäivärahalle, ja rahaa ei ollut mihinkään ylimääräiseen. Mikon viimeiset farkut olivat kuitenkin hajonneet, ja uudet tarvittiin.

Mikko löysikin farkut kahdellakympillä. Hänellä olisi varaa niihin, jos hän söisi muutaman päivän riisiä ja lihapullia. Mikko ajatteli, että farkut oli ommellut joku intialainen hikipajassa. Tuo ihminen oli vielä huono-osaisempi kuin Mikko. Hikipajafarkut oli kuitenkin ostettava. Eettisiin farkkuihin Mikolla ei yksinkertaisesti ollut varaa.

Toisinaan Mikko toivoi, että Suomi siirtyisi anarkistien kannattamaan luokattomaan yhteiskuntaan. Silloin Mikko ei olisi pahnanpohjimmainen. Mutta mitä se tarkoittaisi viennille ja tuonnille? Ulkomaankauppa toimisi kuitenkin kansainvälisen kapitalismin pelisäännöillä.

Aktivisti

Siiri haki eteisestä päivän lehden. Siinä olisi Siirin kirjoittama kolumni, ensimmäistä kertaa valtamediassa. Kolumnisaan Siiri vaati valtiovaltaa puuttumaan netissä rehottavaan rasistiseen vihapuheeseen. Siiri jatkaisi tulevissa kolumneissa samasta teemasta.

Siiri mietti hurjaa nuoruuttaan. Hän oli tuolloin aktiivisesti osallistunut itsenäisyyspäivän kuokkavierasmielenosoituksiin ja vaatinut porvarillista eliittiä lopettamaan huono-osaisten kurjistamisen. Siiri oli tuolloin kovaan ääneen vaatinut sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Kerran poliisi oli pidättänytkin Siirin tämän naarmutettua Linnan juhliin vieraita tuovaa taksia. Siiri oli saanut sakot, mutta hän oli ollut sitä mieltä, että rahaeliitin vastustamiseen ei ollut muita vaikutuskanavia.

Siiri etsi kolumninsa lehdestä. ''Anonyymille nettirasismille laitettava stoppi.'' Siinä se oli, työttömien peruspäivärahan pienentämisestä kertovan uutisen vieressä.

05.01.2017 19:59 #79

Kiinalainen ravintola

Olin sijoittanut rahaa kiinalaiseen ravintolaan äänettömänä yhtiömiehenä. Ravintola oli ollut kuukauden ajan toiminnassa, kun menin tutustumaan sijoitukseeni.

Ravintolassa oli vain buffet. Katsoin ruokien nimiä buffet-pöydässä. ''Tofu vihannekset'' ''Kana kung po'' ''Liha peking kastikessa''. Kysyin henkilökunnalta, mitä lihaa ruuassa oli, mutta he vain levittelivät käsiään sen näköisinä, etteivät olleet ymmärtäneet kysymystä.

Henkilökunnan vastusteluista huolimatta työnnyin keittiöön katsomaan, mitä siellä puuhattiin. Näin kokin pilkkovan lihakirveellä ihmisruumista wok-pannuun. Henkilökunta oli kerääntynyt taakseni, ja he hokivat: ''Halpa halpa.''

Äänettömänä yhtiömiehenä minulla ei ollut sananvaltaa siihen, mitä ravintolassa tarjoiltiin. Voisin vain käräyttää ravintolan poliisille. Sitä en tehnyt, olihan minun suojeltava sijoitustani, eikä konkurssi sopinut suunnitelmiini.

Uutuus! Super Ekspanderi!

Jukka oli kymmenvuotias koulupoika. Hänen äitinsä säilytti kolikoita purkissa tiskipöydällä, ja Jukkaa oli kielletty ottamasta kolikoita purkista.

Kerran Jukka kuitenkin pihisti purkista neljä euroa ja meni ostamaan niillä karkkia ystävänsä Jounin kanssa. Kaupassa he huomasivat uusia karkkeja, joiden pussissa luki ''Uutuus! Super Ekspanderi!'' Jouni ja Jukka ostivat pussin niitä ja söivät karkit.

Kaverukset eivät kuitenkaan tienneet, että super-ekspanderit ilmestyvät vain niille, jotka ovat pihistäneet rahaa. Karkit laajenivat poikien vatsassa halkaisten heidän vatsalaukkunsa. Pojat joutuivat sairaalaan, jossa vatsalaukut ommeltiin kasaan, ja he joutuivat olemaan osastolla kaksi kuukautta.

Jukan äiti tuli katsomaan Jukkaa sairaalaan: ''Sitä on taidettu pihistää rahaa ja syödä super-ekspandereita.''

Välitilassa

Pertti täytteli toimeentulotukihakemusta. Hän oli pudonnut työttömän peruspäivärahalle, ja sossu sai täydentää hänen toimeentuloaan. Hakemuksessa hän jätti mainitsematta sen, että hän omisti kesämökin, sossu voisi muuten vaatia häntä myymään sen. Hän asui vuokralla, mutta mökistään hän ei luopuisi.

Kaikki meni hyvin, Pertti ei jäänyt kiinni ja toimentulotuki kolahti tilille.

* * *

Kun Pertti meni kesällä mökilleen, hän havaitsi, että kaikki huonekalut olivat nurin, ja mökissä lenteli yltympäriinsä kummituksia. Pertti kutsui meedion selvittämään tilannetta.

Meedio sanoi: ''Kun jätit mökkisi ilmoittamatta sossulle, mökki joutui välitilaan. Yhtäältä se on fyysisesti olemassa, mutta toisaalta paperilla sitä ei ole olemassa. Välitilassa oleva talo on kummitusten helppo vallata.''

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
06.01.2017 11:10 #80

Nokkelia ja hitusen sarkastisia raapaleita nämä ovat. Moraaliakin testataan. Tuo ensimmäinen, Kiinalainen ravintola,oli aiheeltaan hivenen kulunut - ravinnoksi sopimattoman lihan tarjoamisesta ravintolassa tai valmisruoan joukossa on uutisoitu - muut raapaleet sen sijaan mitä tuoreimpia. Ja toki kuluttakin aihetta voi käsitellä, jos ei se kirjoittajasta tunnu liian kalutulta juuri silloin.

Valvojat: IivariDyn
Darkki, Desdenova