Kaksi raapaletta

07.01.2017 00:27 #81

Kiitos palautteesta. Minusta uutisointi ei tee aiheesta liian kulunutta kaunokirjallisuuteen, se ennemminkin tekee siitä päivänpolttavan. Liian kuluneen kaunokirjallisuuteen aiheesta tekee se, jos siitä on kirjoitettu kaunokirjallisuutta tai fiktioelokuvia tms. En ole varma, onko ihmislihan tarjoileminen ravintolassa liian kulunut aihe, ainakin Sweeney Todd - paholaisparturi käsittelee sitä. Päädyin itse kirjoittamaan aiheesta, koska kommunikaatio-ongelmia etnisissä ravintoloissa en muistanut käsitellyn, ja ne sai liitettyä tuohon ihmisliha-teemaan.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 07.01.2017 00:43 : punnort.

14.02.2017 17:17 #82

Krusifiksi

Kalevi oli evoluutioteoriaa kannattava materialisti, joka uskoi tieteen todistaneen, ettei Jumalaa ole olemassa. Kerran Kalevi löysi kadulta taikakalun, pienen krusifiksin, jossa oli mikroskooppisen pientä tekstiä.

Kalevi oli lapsena saanut vanhemmiltaan mikroskoopin syntymäpäivälahjaksi, ja nyt hän kaivoi sen kaapin pohjalta. Kalevi katsoi krusifiksin tekstiä mikroskoopilla. Se oli latinaa. Kalevi syötti tekstin Google Translateen, ja käännös kuului: ''Kahdentuhannen vuoden välein ikiaikainen paha nousee. Viimeksi Pontius Pilatus ja Kaifas saivat estettyä sen leviämisen.'' Kalevi sivuutti tekstin olankohautuksella.

Krusifiksi unohtui Kallen yöpöydälle. Yöllä krusifiksin ihmisfiguuri kasvoi orjantappurakruunuineen ihmisen kokoiseksi ja eläväksi. Se kaappasi Kalevin sängyltä ja ristiinnaulitsi tämän makuuhuoneen seinään.

Ikiaikainen paha oli herännyt.

Raamatullinen testi

Kerran tieteellinen ateisti ja kristitty uskovainen olivat joutuneet kiistaan siitä, kumman maailmankatsomus on parempi. Kristitty ehdotti, että asia ratkaistaan raamatullisesti, kuten Kuninkaiden kirjassa kuvailtiin.

Niinpä vierekkäin laitetiin kahden nuoren sonnin ruhot. Sen maailmankatsomus olisi parempi, joka saisi katsomuksensa avulla sytytettyä oman sonninruhonsa tuleen.

Kristitty rukoili Jumalaa sytyttämään sonninruhon tuleen. Kun mitään ei tapahtunut, kristitty alkoi saarnaamaan, kuinka ajallisilla sonninruhoilla ei ole väliä, vaan tärkeämpää on iänkaikkinen pelastus. Saarna jatkui niin, että tulien sytyttämistä tärkeämpää oli rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.

Sitten ateisti valeli oman sonninruhonsa bensalla ja sytytti sen tulitikulla. Tällä kertaa alkellinenkin teknologia oli riittävän tehokasta.

Jeesus elää

''Eihän hän näytä yhtään Jeesukselta'', apulaisohjaaja sanoi.

Ohjaaja oli valintansa tehnyt. ''Kyllä hän minusta näyttää.''

Jeesuksen elämästä tehtiin uutta megabudjetin elokuvaa. Se kertoisi Jeesuksen tarinan teologisen puhdasoppisesti, mutta kuitenkin samalla yleisöä viihdyttäen. Pääosaan oltiin valittu ennestään tuntematon näyttelijä Joshua Nasser. Apulaisohjaaja kuitenkin oli eri mieltä valinnasta.

''Jeesuksen kasvot olivat enemmän pitkänomaiset'', apulaisohjaaja sanoi. ''Ja Joshuan silmät ovat liian viirumaiset.''

''Ei kukaan tiedä, miltä Jeesus oikeasti näytti'', ohjaaja vastasi. ''Vallitseva Jeesuskuva on peräisin kirkkotaiteesta, joka on tehty satoja ellei tuhansia vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen. Kuvittele Joshua parrakkaana.''

''Entäs nuo reiät Joshuan käsissä?'' apulaisohjaaja kysyi. ''Ajattelitko meikata ne piiloon vai käyttää tietokonetrikkiä?''

Leffa

''Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet'', musta pastori saarnasi mustalle seurakunnalle elokuvassa. ''Hallelujaa'', seurakunta vastasi.

Sensori pysäytti elokuvan ja alkoi kirjoitta raporttia: ''Elokuva 'Lammas susien vatteissa' kielletään. Heti ensimmäisessä kohtauksessa musta mies antaa valheellisen lupauksen ikuisesta elämästä. Kohtaus vahvistaa stereotyyppistä käsitystä mustista patologisina valehtelijoina.''

''Miehen musta yleisö uskoo valheet. Se vahvistaa stereotyyppistä käsitystä mustista helposti höynäytettävinä taikauskoisina ihmisinä. Vaikka elokuva on aikoinaan tehty mustien aseman parantamiseksi, aika on ajanut siitä ohi.''

* * *

Uus-uusnatsien leffailtaan oltiin saatu kielletty elokuva. ''Katsokaa, kun neekerit valehtelevat neekereille'', eräs uus-uusnatsi julisti nauraen räkäisiä.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 14.02.2017 17:21 : punnort.

19.02.2017 18:40 #83

Raketinheitin

Oli uusivuosi. Ahmed ja Hassan olivat Gazassa ampumassa raketteja juutalaisten siirtokuntaan. Yhtäkkiä Hassan sanoi:

''Kuule Ahmed, sä näytät tosi hölmöltä nuo suojalasit päässä. Et näytä yhtään palestiinalaiselta vapaustaistelijalta. Näytät ennemmin joltain jenkiltä, joka on elänyt suojattua elämää jossain suurkaupungissa.''

Raketinheitin oli ampunut kahdentoista raketin sarjan, ja toverukset alkoivat lataamaan sitä. Kun lataus oli valmis ja Hassan yritti käynnistää raketinheitintä, se räjähti. Ahmed sai räjähdyksessa pieniä naarmuja rintaan, mutta Hassan tuupertui maahan sopertaen: ''Silmäni! Silmiini koskee, enkä näe mitään.''

Ahmed joutui taluttamaan Hassania kilometrin matkan terveysasemalle. Hassan ei koko matkalla nähnyt mitään.

Muistakaa siis hyvät ihmiset käyttää suojalaseja, jos ammutte raketteja.

Valkoisen miehen totuus

Valkoinen mies oli käyttänyt satoja vuosia erotellakseen totuuden epätotuudesta. Hän oli tutkinut todellisuutta, säilyttänyt löytämänsä totuudet ja hylännyt epätotuudet.

Sitten paikalle saapui musta nainen. Hän katsoi valkoisen miehen löytämiä totuuksia ja sanoi: ''Tuo ei ole Totuus isolla T:llä. Tuo on vain valkoisen miehen totuus. Mikä oikeus valkoisella miehellä on määritellä totuus kaikkien puolesta? Muilla on omat totuutensa.''

Valkoinen mies ymmärsi, että säännöt olivat muuttuneet.

Niinpä valkoinen mies alkoi valehdella, ihan kaikista asioista. Erityisesti hän levitti mustasta naisesta mitä inhottavimpia valheita. Niiden mukaan musta nainen oli laiska, rikollinen, huora. Jos joku tohti osoittaa valkoisen miehen valehdelleen, valkoinen mies syytti osoittajaa valehtelusta.

Bioydinvoimaa

Ympäristönsuojelija: Moi, me vastustamme bioydinvoimaa. Tässä olisi flaijeri.

Teknokraatti: Mutta geenimanipuloidut, ydinenergiaa tuottavat pandathan tuottavat täysin päästötöntä energiaa. Se estää ilmaston lämpenemisen.

Ympäristönsuojelija: Niitä pandoja pidetään pienissä häkeissä sähköpiuhoihin kytkettynä. Ne eivät pääse viettämään lajinmukaista elämää.

Teknokraatti: Se on pieni hinta ilmaston lämpenemisen pysäyttämisestä. Niistä pandoista pidetään hyvää huolta, hoitajat ovat asianmukaisesti koulutettuja. Sinua taitaa vaivata se, että tässä yhdistyy geenimanipulaatio ja ydinvoima.

Ympäristönsuojelija: Ei, vaan minua vaivaa eläinten hyvinvointi. Eikä se täysin päästötöntä energiaa ole. Pandojen pieruissa on kasvihuonekaasuja.

Teknokraatti: Ne pierutkin ovat energiatehokkaita. Jokaisen bioydinvoimapandan häkin takaosassa on pieni tuuliturbiini, jota ne pierut pyörittävät. Siitäkin saadaan energiaa talteen.

Kalsareidenriisumiskone

Johannes oli iskenut baarista naisen, Miran, ja vastamuodostunut pari pusutteli ja hyväili toisiaan alusvaatteissa Johanneksen sängyllä. Tunnelma oli muuttumassa yhä kiihkeämmäksi, kun Johannes sanoi: ''Mun pitää näyttää sulle yks juttu… sain äidiltä joululahjaksi tällaisen kalsareidenriisumiskoneen.''

Huoneen nurkassa oli musta, vyörätönkorkuinen laite, johon mahtui ihminen. Johannes meni laitteeseen seisomaan ja painoi paria nappulaa. ''Äh, miks tää ei nyt toimi?''

Seurasi lisää nappuloidenpainelua, kunnes Johannes tajusi: ''Ai tää pitää säätää uudestaan, jos on erektio.''

Parin nappulanpainalluksen jälkeen laite riisui Johanneksen kalsarit.

Johannes pyysi Miraakin kokeilemaan laitetta, mutta Miran mielestä tunnelma oli päässyt lässähtämään.

''Ensi jouluna pyydän äidiltä lahjaksi sukkienriisumiskoneen'', Johannes totesi.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 19.02.2017 19:44 : punnort.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
05.03.2017 10:12 #84

Now that you're at it, niin kirjotappa raapale homoparin kirkossa vihkimisestä. :roll:

THE GOD CREATED SHIT.

05.03.2017 12:22 #85

Pyhä instituutio

''Voidaan säätää laki, että aurinko paistaa yöllä. Mutta ei se silti paista.'' -Teuvo Hakkarainen

''Tahdotko sinä, Timo Aurinkoinen ottaa puolisoksesi Reijo Sateenkaaren?'' pappi kysyi.

Oli vuosi 2135. Suomi oli saanut konservatiivisen hallituksen, ja se oli säätänyt avioliiton miehen ja naisen väliseksi. Homojen avioliitot olivat kertarysäyksellä lakanneet olemasta avioliittoja.

Pieni Pyhän Rakkauden Seurakunta vihki edelleen homoja avioliittoon. Vihkimisellä ei ollut lainvoimaa, mutta Timo ajatteli, että mitä väliä. Tärkeää ei ollut se, pääsikö Timo naimisiin lainsäätäjän silmissä, vaan se, pääsikö Timo naimisiin Jumalan silmissä. Avioliittohan oli Jumalan säätämä instituutio. Timo oli ollut seurakunnan jäsen lapsesta ja uskoi sen opetuksiin.

Timo vastasi: ''Tahdon.''

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 05.03.2017 12:45 : punnort.

06.04.2017 16:18 #86

Vankeustuomio

Olin psykologina arizonalaisessa vankilassa. Kerran vanki nimeltä Peter Kensing kuoli onnettomuudessa vankilan metallityöpajalla.

Vähän tämän jälkeen vastaanotolleni ilmaantui kerta toisensa jälkeen pelosta täriseviä vankeja, jotka väittivät nähneensä Kensingin haamun. Kensingin entinen sellitoveri oli niin sekaisin väitetyn kummittelun takia, että hän joutui vaihtamaan selliä, ja hänelle määrättiin rauhoittavat lääkkeet.

Katsoin piruuttani kansliassa Kensingin tietoja. Selvisi, että hän oli ollut kunnollinen perheenisä, joka oli hetken mielenhäiriössä tappanut vaimonsa ja tyttärensä, joita hän rakasti. Hän oli katunut tekoaan ja oikeudessa sanonut, että hän on valmis suorittamaan minkä rangaistuksen tahansa.

Katsoessani Kensingin rangaistuksen pituutta ääni korvassani sanoi saman minkä luinkin: Elinkautinen plus 40 vuotta.

Pärinä

Heidi heräsi kuudelta aamulla hirveään pärinään. Hän kirosi epäonneaan, yö jäi lyhyeksi. Hän oli suunnitellut nukkuvansa kahdeksaan. Yläkerran naapuri varmaan remontoi. Heidi ajatteli, että joko taas, juurihan meluisa tietyömaa hänen ikkunansa alta oli edellisellä viikolla lopettanut. Vaikka kuudelta herääminen tuntui Heidistä kohtuuttomalta, hän ei voinut mitään. Yöhiljaisuus loppui hänen taloyhtiössään kuudelta.

Pärinä jatkui ja jatkui. Heidi työnsi päätään tyynyjen väliin ja manasi, ettei hänellä ollut edes korvatulppia. Eivät ne kyllä näin kovaa melua olisi suodattanutkaan, eivätkä tyynykään auttaneet juuri mitään.

* * *

Sami sammutti moottorisahan. Hän oli saanut tappamiensa kahden prostituoidun ruumit pilkottua sen verran pieniin paloihin, että ne mahtuisivat mustiin jätesäkkeihin.

Muunneltua totuutta

Rikosetsivän työ ei ollut helppoa. Urani vaikein tapaus oli, kun hovimestari löytyi murhattuna puoluejohtajien kabinetti-illallisilla. Kaikki kertoivat, että joku henkilö oli rynnännyt kabinettiin, ampunut hovimestarin ja rynnännyt pois.

Vihreiden puheenjohtaja kertoi kuulusteluissa murhaajan olleen mies, joka oli huutanut maahanmuuttovastaisia iskulauseita. Perussuomalaisten puheenjohtaja puolestaan kertoi murhaajan olleen ydinvoiman vastaisia iskulauseita huutanut nainen.

Kokoomuksen puhenjohtaja kertoi murhaajan huudelleen kommunistisia iskulauseita, ja vasemmistoliiton puhenjohtaja köyhiä syyllistäviä iskulauseita.

Keskustan puheenjohtaja puheenjohtaja kertoi murhaajan huudelleen lihantuotannon vastaisia iskulauseita. Demareiden puheenjohtajan mukaan murhaaja huusi ammattiyhdistysvastaisia iskulauseita, ja kristillisten puheenjohtajan mukaan saatanallisia iskulauseita.

Yhden asian olen oppinut etsivän työssäni: Kun ihmisten lausunnot ovat keskenään ristiriidassa, joku valehtelee.

Terapeutti

Poliisi: Kertoisitko suhteestasi Timo Keihäseen?

Keijo Tossavainen: Olen terapeutti, ja hän oli asiakkaani.

Poliisi: Mutta sinulla ei ole terapeutin koulutusta.

Keijo: Olen terapeutti elämänkokemukseeni perustuen. Terapeutti-nimike ei ole sidottu mihinkään tiettyyn koulutukseen.

Poliisi: Kertoisitko terapiasta, jota annoit Timolle?

Keijo: Timo oli pieni poika, johon kukaan ei saanut kontaktia, eivät edes hänen vanhempansa. Yritin häneen samoalaista wikineuvonpitoa, shamanistista noitarummutusta, enneagrammeja, psykodraamaa ja kalevalaista runonlaulantaa, mutta mikään ei tepsinyt. Hän vain jurotti paikallaan sanomatta mitään.

Poliisi: Timo löytyi tapettuna vastaanottotiloistasi, ja vain te kaksi olitte paikalla hänen kuollessaan. Miksi tapoit hänet?

Keijo: Pitihän häneen saada kontakti jollain keinolla. Olen näet myös meedio.

Lapsuuden Halloween

Jack katsoi teurastamaansa perhettä. Siinä ruumiit nyt olivat, lattialla, verisinä ja silvottuina.

Jack muisteli lapsuutensa Halloweeneja. Neljävuotiaana hän oli katsellut vanhempia lapsia, jotka kävivät trick or treattaamassa. Jack oli luullut heitä oikeiksi noidiksi, hirviöiksi ja merirosvoiksi. Se oli ollut jännittävää. Hiukan vanhempana hän oli kuunnellut taskulampun valossa kerrottuja tarinoita Koukkukäsimurhaajasta ja uskonut ne.

Siihen aikaan Halloweenissa oli ollut tarunhohtoa. Nyt Jack tiesi muumiot naamiaisasuiksi ja tarinat urbaanilegendoiksi, ja se latisti ne.

Jack oli päättänyt antaa kotikaupunkinsa aikuisille oikein lapsuuden Halloweenin. Joka Halloween hän kävisi murhaamassa kotikaupungissaan yhden perheen, ja ihmiset saisivat tv-uutisten aikaan tunnelmoida verityötä. Hän oli aloittanut tänä Halloweenina.

Nykyaika

Pekka tulitti pakenevia ihmisiä Stockmannin edessä. Maassa makasi kymmenkunta ruumista, ja mustasta pörssistä ostettu konepistooli niitti lisää koko ajan.

Pekka oli tullut siihen tulokseen, että nykyaika on täysin absurdia. Suuressa sanomalehdessäkin oltiin julkaistu kolumni, jonka mukaan ilmaukset kuten ''Vitun homo'', ''Senkin simpanssi'' ja ''Nainen ratissa'' olivat loukkaavia vähemmistöjä kohtaan. Samaan aikaan Kokoomus kuritti köyhiä minkä ehti. Pekka oli päättänyt heittäytyä mukaan nykyajan hulluuteen, ostanut viimeisillä säästöillään pimeän konepistoolin ja ryhtynyt massamurhaajaksi.

Pekan lippaat loppuivat, mutta tulos oli hyvinkin yli 20 kuollutta. Edessä oli antautuminen poliisille. Tulittaessaan Pekka ei ollut käyttänyt yhtään vähemmistöjä loukkavaa ilmausta, toivottavasti kolumnin kirjoittaja oli nyt tyytyväinen.

Katumuspilleri

Olen oikeudessa murhasta. Olin kapakkatappelussa ja innostuin vähän liikaa. Tuomari toteaa minut syylliseksi. Silloin uhrin äiti nousee pystyyn. ''Ei'', pelästyn. ''Ei sitä…'' En kuitenkaan voi asialle mitään. Uhrin omaisilla on oikeus vaatia rangaistukseksi katumuspilleriä vankeusrangaistuksen sijaan.

* * *

Miksi tuhosin toisen ihmisen elämän? Koen itseni alhaiseksi rikolliseksi, todelliseksi paskajätkäksi. Tunnista tuntiin päässäni pyörii kuva surevista omaisista, joilta riistin läheisen ja mielikuvat siitä, kuinka uhrin elämä olisi ilman minua voinut jatkua. Syyllisyys painaa niin paljon, etten kykene mihinkään. Makaan vain sängyllä. En pääse huonosta omastatunnosta koskaan eroon, vietän loppuelämäni näin. Minä. Murhaaja. Syyllinen. Haluaisin tappaa itseni, mutten pysty nousemaan sängystä edes sitä varten.

13.04.2017 14:45 #87

Teleport

Anna-mummo luki netistä uutisen ja järkyttyi. Luotijunayhteys väliltä Helsinki-Kuopio lakkautettaisiin säästösyistä. Millä hän nyt pääsisi tapaamaan lapsenlapsiensa perheitä?

Jäljellä oli enää teleport-yhteys, mutta teleport tappoi matkustajan. Lähtöasemalla teleport tuhosi matkustajan ruumiin ja lähetti information kunkin ruumiin atomin sijainnista määräasemalle, jossa uusi ruumis rakennettiin. Anna-mummon mielestä määräasemalla rakennettiin eri ihminen kuin lähtöasemalla tuhoutunut.

Otettaessa teleportteja käyttöön 60 vuotta aiemmin päättäjät olivat luvanneet, että kaikki katsomukset olisivat tasa-arvoisia. Jokaiselle teleport-yhteydelle olisi myös korvaava perinteinen yhteys. Nyt uusi polvi oli matkustanut teleporteilla lapsesta ja piti teleporttienvälttelyä haihatteluna.

Anna-mummo ei teleporttiin astuisi. Lapsenlapset saisivat käydä tapaamassa häntä Kuopiossa. He eivät arastelleet teleporttien käyttöä.

Terveysmatka

Lääkäri: Minulla on hyviä uutisia. Teillä on laajalle levinnyt syöpä, jota ei pysty leikkaamaan.

Valpuri: Tarkoittaako se…

Lääkäri: Kyllä. Sairausvakuutus korvaa puolet lomamatkastanne.

Valpuri: Olenkin säästänyt Marsinmatkaa varten. Puolet onkin sopivasti kasassa.

* * *

Valpuri astui teleporttiin. Laite tuhosi Valpurin ruumiin ja talletti tiedot kunkin atomin sijainnista. Sitten tietokone muokkasi dataa niin, että syöpäsolut tuhoutuivat. Tehokkain tapa poistaa vaikeita syöpiä oli nimittäin muuttaa ruumis informaatioksi ja muokata informaatiota. Ruumiin purkaminen ja uudelleenkasaaminen oli kallista, mutta sairausvakuutus kattoi sen.

Informaation siirto oli puolestaan käytännössä ilmaista. Niinpä Valpurin ruumis koottiin Marsissa, ja hän viettäisi viikon halvassa hotellissa. Valpurin maksettavaksi jäi vain hotelli ja paluumatka.

09.05.2017 16:42 #88

Oma etu

Heikki: Miksi ihmisten pitää olla epäloogisia? Joudun aina kärsimään muiden epäloogisuudesta.

Silja: Olisiko parempi, että kaikki olisivat täysin loogisia? Sittenhän kukaan ei välittäisi sinusta, kun kenelläkään ei olisi sydäntä.

Heikki: Kyllä kaikkien ihmisten etuakin voi ajaa loogisesti. Ei logiikka kerro, pitääkö ihmisistä välittää.

Silja: Onhan se huomattu, että ne, jotka ajattelevat loogisesti, ajavat omaa etuaan.

Heikki: He ovat sitten sen harhan vallassa, että oman edun ajaminen olisi loogista.

Silja: Ei edes yksikään filosofi ole samaa mieltä kanssasi.

Heikki: Näkemykseni on suora sovellutus Humen giljotiinista. Koska faktoista ei voi loogisesti päätellä arvoarvostelmia, sama koskee myös arvoarvostelmaa 'Oma etu on tavoittelemisen arvoinen.'

Eettisestä relativismista

Silja: Absoluuttisia moraalinormeja ei ole, vaan jokaisella kulttuurilla on omat eettiset sääntönsä. Kolonialistit eivät ymmärtäneet tätä levittäessään kristillistä etiikkaa ympäri maailman. Ei kristillinen moraali ole arvokkaampi kuin muut eettiset järjestelmät.

Heikki: Entäs kuolemanrangaistus? Monet kulttuurit hyväksyvät kuolemanrangaistuksen.

Silja: Se on heidän moraalinsa mukaan oikein.

Heikki: Sinustako olisi väärin eurooppalaisilta kampanjoida kuolemanrangaistuksen poistamiseksi arabimaissa?

Silja: Ei meillä ole mitään oikeutta tuputtaa omaa moraaliamme arabeille.

Heikki: Eurooppalaisen kulttuurin mukaan eurooppalaisten on kampanjoitava kuolemanrangaistuksen poistamiseksi globaalisti. Eivätkö eurooppalaiset saa toimia oman kulttuurinsa mukaan?

Silja: Kyllä, omissa sisäisissä asioissaan.

Heikki: Haaa! Hyväksyt siis absoluuttisen eettisen periaatteen 'Jokaisen kulttuurin on annettava elää omien normiensa mukaan.'

Paperi

Kapa ja Lari olivat kaksoset. Kapa oli käynyt tunnollisesti lukiota, kun taas Lari oli keskittynyt ryyppäämiseen ja rälläämiseen. Parhaillaan vietettiinkin Kapan ylioppilasjuhlia. Lari kömpi huoneestaan ja katsoi Kapan tutkintotodistusta.

''Että tämmösen paperin sait. Vittu jätkä puursi kolme vuotta, eikä muuta kostunu kuin tällaisen paperin.''

Lari istui tietokoneen ääreen. Hetken päästä tulostimesta tuli a4-arkki, jossa pornotähtönen levitteli alapäätään.

''Kattokaa, toinen paperi, eikä menny kolmea vuotta. Ja kova paperi onkin. Kumpaa kattelisitte mieluummin, tollaista, mitä siinä lukee… 'Yli…oppilas…tutkinto…todistus' vai Penny Boobsia?''

''Mun kaveri on töissä paperitehtaalla, ja siellä joka äijä tekee kuustuhatta paperiarkkia päivässä. Ja tolta yheltä meni kolme vuotta yhteen paperiin.''

Uskonkriisi

Mihin Jeesuksen ristinkuolemaa tarvittiin? Kaikkivaltiaana Jumala olisi voinut antaa synnit anteeksi ihan tuosta vaan, ilman verenvuodatusta. Ei, Saatana laittoi tuon ajatuksen mieleeni. Ehkä ajatus kaikkoaa, jos hyräilen jotain laulua. 'Ole kanssani Herra Jeesus, tule siunaa päivän…'

Ei, ei se auta. Ristinkuoleman tarpeettomuus vaikuttaa vakuuttavalta. Jos uskon niin, olen huono kristitty, kun uskon väärin, toisin kuin seurakuntamme opettaa. Minun on uskottava, että ihmiskunta on niin syntinen, että veriuhri tarvittiin. Silloin uskon oikein ja olen hyvä kristitty.

Logiikka sanoo, ettei mikään syntimäärä voi olla liian suuri Jumalan äärettömälle armolle. Paholainen on logiikan mestari. On uskottava lapsen lailla, sydämellä, kyseenalaistamatta. Kuinka pystyisin siihen…

Filosofin torni

Filosofi leikki lapsensa kanssa rakennuspalikoilla. He rakensivat niistä tornin. Sitten lapsi romautti sen.

''Äsken torni oli olemassa'', filosofi mietti, ''mutta enää ei. Silti kaikki palikat, joista torni muodostui, ovat yhä olemassa.''

''Tornin on siis oltava jotain enemmän kuin palikat'', filosofi mietti. ''Mutta ei, ainoat osat, joista torni koostui, olivat palikoita.''

''Palikat ovat neliskulmaisia'', ajatus jatkui. ''Ne eivät ole tornimaisia. Ehkä tornissa oli palikoiden lisäksi tornimaisuutta. Mutta ei, kun rakensimme tornia, laitoimme vain palikoita pinoon. Emme laittaneet mitään tornimaisuutta palikoiden väliin.''

Filosofin vaimo saapui katsomaan leikkejä, ja filosofi kertoi mietteistään vaimolleen. Vaimo vastasi: ''Tornimaisuus on yksinkertaisesti sitä, että palikat ovat päällekkäin.''

25.05.2017 18:30 #89

Laavalamppu

Josefiina katsoi laavalamppua. Vahakuplat kohosivat ja jäähdyttyään painuivat lampun pohjalle. Josefiina ajatteli, että laavalamppu on insinööritaidon tulos. Luonnossa ei esiintynyt vahaa lasikuvuissa, joita lämmitettiin alhaalta käsin.

Silti laavalamppu ei ollut sellainen millintarkka kellokoneisto, joksi teknologia usein mielletään. Josefiina ajatteli, että insinööri ei ollut ohjelmoinut lamppuun, että juuri sillä ja sillä hetkellä nousee sen ja sen kokoinen vahamöykky.

Oliko se luontoa? Josefiina epäröi ja katsoi, kuinka kelluva vahamöykky tiputti pienempiä möykkyjä alaspäin. Insinööri ei ollut ohjelmoinut sitä. Insinööri oli vain laittanut lämmönlähteen vahan alle. Ihminen oli luonut lasikuvun sisään suotuisat olosuhteet, mutta yksityiskohdat, jotka noissa olosuhteissa tapahtuivat, eivät olleet ihmisen hallinnassa.

Ekosysteemi

Karl oli uuden mobiilikäyttöjärjestelmän lanseeraamistilaisuudessa. Hän oli johtanut käyttöjärjestelmän suunnittelutyötä. Karl oli pitänyt huolen siitä, että käyttöjärjestelmässä ei ollut haavoittuvuuksia hakkereiden hyödynnettäväksi, ja että se oli appsien kehittäjille houkutteleva alusta.

Ennen oltiin puhuttu siitä, kuinka insinöörityön ansiosta ihminen valloittaa luonnon. Jopa atomi oli valjastettu ihmisen palvelukseen. Eiffel-torni kohosi edelleen Pariisissa muistona noista ajoista.

Karl oli insinööri, mutta hän ei kamppaillut luontoa vastaan. Hän kamppaili muita ihmisiä vastaan. Hänen vastustajiaan olivat hakkerit, jotka etsivät haavoittuvuuksia käyttöjärjestelmästä ja yrittivät kaapata hänen suunnittelemansa puhelimet. Vastustajia olivat myös kilpailevien käyttöjärjestelmien kehittäjät. Tilaa kaikille ei ollut, ja kilpailu appsien kehittäjien ja kuluttajien sieluista oli armotonta.

06.06.2017 14:12 #90

Vähimmät veljet

Hienostorouva: Käyn viikoittain jakamassa ruokaa spurguille.

Filosofi: Sehän on hienoa. Eivätkö spurgut ällötä sinua?

Hienostorouva: Kyllähän ne ällöttävät. Ne haisevat. Pilaavat itse oman elämänsä juomalla tenua. Pidän aina mielessäni Jeesuksen sanoja: ''Kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.''

Filosofi: Spurgut ovat siis sinulle väline Jeesuksen palvelemiseksi?

Hienostorouva: Kyllä.

Filosofi: Eräs suuri filosofi sanoi kerran: ''Kohtele aina toista ihmistä päämääränä sinänsä, älä välineenä.''

Hienostorouva: Kaikkea sitä… kenelle muka spurgujen hyvinvointi voisi olla päämäärä sinänsä? Nehän löyhkäävät tentulle, kusevat housuunsa, eivät peseydy, ja örisevät niin, ettei saa selvää. Tälläisten… olentojen hyvinvoinnin pitäisi olla muka itsetarkoitus!

Anteeksianto

Marjo tärisi peloissaan sängyssä. Hän pelkäsi, että isi tulee taas vierailemaan. Marjon isä oli käyttänyt Marjoa seksuaalisesti hyväksi viisivuotiaasta lähtien. Marjo oli kolmetoista, joten se teki kahdeksan vuotta seksuaalista hyväksikäyttöä.

Marjon perhe kuului vanhollislestadiolaisiin, isä oli kerta toisensa jälkeen katunut hyväksikäyttöä ja saanut sen anteeksi Jumalalta. Seurakunnan vanhimmat olivat painostaneet Marjonkin antamaan anteeksi. Hyväksikäyttö jatkui kuitenkin, ja se oli tehnyt Marjosta sulkeutuneen hermoraunion.

* * *

Jumala katsoi palvelijaansa Marjoa ja ajatteli, kuinka esimerkillinen kristitty tämä oli. Marjo antoi anteeksi eikä kertonut anteeksiannetuista synneistä eteenpäin, juuri niin kuin kristityn kuuluukin tehdä. Isällekin Jumala oli antanut synnit anteeksi, kuuluihan tämä ainoaan taivaskelpoiseen uskonlahkoon, vanhoillislestadiolaisiin.

09.07.2017 21:20 #91

Korpifilosofi

''Asiantuntijan mittaritieto johtaa pinnalliseen ajatteluun. Sillä ei tavoiteta syvää totuutta'', Karri kirjoitti työstämäänsä kirjaan. Hän julkaisisi sen varmaan omakustanteena. Karri oli kuusikymppinen korpifilosofi, joka oli aina kulkenut omaa tietään. Hän ei koskaan ollut kokenut teknologistunutta yhteiskuntaa omakseen, vaan oli eräoppaan työnsä ohessa kehitellyt ajatuksiaan siitä, että totuuden näkee sydämellä toisin kuin tiede- ja teknologiaeliitti ajatteli.

Karri ei ollut huomannut, että aika oli ajanut ohi asiantuntijavallan palvomisesta. Netissä ihmiset kieltäytyivät rokotuksista, suosittelivat toisilleen ihmedieettejä, kielsivät ilmastonmuutoksen ja äänestivät populisteja, jotka vetosivat kansan tahtoon eliittejä haukkuen. Musta tuntuu -ajattelu oli saanut jalansijaa, eikä Karri olisi löytänyt kaipaamaansa syvällistä totuutta näidenkään ihmisten keskuudesta.

Markuksen maailma

''Olen utilitaristi'', Markus sanoi. ''Sääntöetiikkasi on yksinkertaisesti väärässä.''

''En minä ymmärrä tuollaisista filosofioista mitään'', äiti vastasi. ''Mutta et sinä voi hillua kaupungilla kolmeen yöllä.''

Elettiin 90-lukua. Oli varsinainen filosofiabuumi. Esa Saarinen näkyi telkkarissa harva se päivä, ja naistenlehdetkin julkaisivat artikkeleja filosofiasta. Hittiromaani Sofian maailma esitti filosofian totuttujen ajatusrakennelmien kyseenalaistajana, ja kenellä tahansa oli mahdollisuus kehittää oma filosofinen ajattelutapansa. 16-vuotiaalle Markukselle filosofiasta oli tullut teinikapinoinnin keino.

''Kiinnität huomiota vain yksityiskohtiin'', Markus jatkoi. ''Pitää katsoa kokonaisuutta. Hyvä ratkaisu on se, jonka kokonaisseuraukset ovat parhaat. Sosiaalisten suhteideni kehityksen kannalta on välttämätöntä, että minulla ei ole kotiintuloaikoja.''

''Olepa nyt hiljaa'', äiti napautti. ''Kotiintuloajat pysyvät.''

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LordStenhammar

06.08.2017 20:21 #92

Valloitus

Pienessä puistossa oli vierekkäin kolme penkkiä. Yhdellä niistä alkoi istua usein spurguja, ja kunnolliset ihmiset alkoivat karttaa penkkejä. Spurgut olivat heistä epäesteettisiä, ja heitä pelotti, että jos he istuisivat penkeillä, spurgut ottaisivat heihin öristen kontaktia.

Kunnolliset ihmiset alkoivat puhua keskenään, että spurgut olivat valloittaneet penkit. Kaupunginosalehteenkin kirjoitettiin spurgujen puistonvalloitusta vastustava mielipidekirjoitus.

* * *

Spurgut eivät kokeneet valloittaneensa yhtään mitään. Puistonpenkit olivat kenen tahansa käytettävissä, ja spurgut lukivat itsensä joukkoon 'kuka tahansa'. Puistossa oli aina kaksi penkkiä vapaana, eikä spurguilla ollut mitään sitä vastaan, että kunnolliset ihmiset olisivat tulleet istumaan niille.

Eihän se ollut spurgujen vika, että muut eivät tahtonet olla heidän lähellään.

Kuopijon torilla

''Söitkö lihapiirakan?'' kysyin.

''Joo'', tyttöystävä vastasi.

''Mistä ostit sen?''

''Joku Partanen se olj.''

''Hanna vai Irene?''

''Eiku Matleena. Matleena Partanen.''

Tyttöystäväni oli tullut luokseni Kuopioon. Olin käynyt apteekissa, ja olin käskenyt tyttöystäväni sillä aikaa ostaa lihapiirakan Hanna Partasen kojusta. Hanna on parempi kuin Irene Partanen. Matleenasta en ollut kuullutkaan. Kuopiolaiset kannattivat Hannaa tai Ireneä, joten en uskonut uuden lihapiirakanmyyjän pärjäävän.

''Muilla kojuilla oli sakkia ku Elon pelissä.''

Ihmettelin, mistä tyttöystäväni tunsi kuopiolaisen sanonnan. Kysyin.

''En kuuleppa tiijä mistä se tulj.''

Loppupäivän tyttöystävä mongersikin savoa. Seuraavana päivänä Matleenan lihapiirakkakoju oli kadonnut ja lehdessä kerrottiin, että turistit olivat ryhtyneet kummasti puhumaan savoa.

Amorin apumiehenä

Kuolin parikymppisenä, enkä halunnut jäädä Taivaaseen lepäämään laakereilleni. Niinpä hain työpalvelukseen.

Minut sijoitettiin Amorin apumieheksi. Tehtäväni oli järjestää pieniä yhteensattumia, joiden kautta toisilleen tarkoitetut parit kohtaisivat, ja sitten ampua nuolia, jotka saivat toisilleen tarkoitetut rakastumaan toisiinsa.

Etsiskelin ensimmäistä uhriani ja näin Reijon. Hän oli ylipainoinen, puoliksi alkoholisoitunut ja työtön. Minun kävi häntä sääliksi, ja päätin saattaa hänet yhteen tosirakkautensa kanssa. Katsoin Suuresta Rakkauden Kirjasta, kuka hänen tuleva puolisonsa olisi, mutta Reijon nimeä ei kirjasta löytynyt.

Kerrottuani Amorille asiasta hän vastasi: ''Reijo on varmaan ajelehtija. Miehiä syntyy enemmän kuin naisia, joten jokaiselle miehelle ei tosirakkautta riitä. Viitisen prosenttia miehistä onkin ajelehtijoita.''

Taivas ja helvetti

''Sisään vaan'', pyhä Pietari sanoi annettuaan minulle uuden asuntoni osoitteen.

Huoahdin helpotuksesta. Olin kuollut auto-onnettomuudessa enkä ollut elänyt mitenkään esimerkillisesti. Olin pelännyt, että joutuisin helvettiin, mutta taivaan portit olivat auenneet minulle.

Uusi kotitaloni oli rakennustelineiden ympäröimä. Enkelit tekivät julkisivuremonttia. Uusi asuntoni oli remontoitavan hallin vieressä. Halliin tulisi uima-allas. Enkelit kilkuttivat laattoja kuopan seiniin. Säikähdin, että joutuisin elämään remonttimelussa, mutta yritin lohduttaa itseäni sillä, että talosta tulisi lopulta viihtyisä.

Seuraavana aamuna kysyin naapuriltani, että kauanko remontti vielä kestäisi.

''Puoli vuotta, sitten muutamme pois.''

''Pois?'' ihmettelin.

''Uuteen remontoitavaan taloon, tähän tulee sitten uudet asukkaat. Helvetti on se osa taivasta, joka on remontissa.''

24.09.2017 17:15 #93

Paperit

''Vai että suomalaisten taivaaseen'', Pyhä Pietari sanoi. ''Katsotaanpa sitten paperit.''

Jussi antoi pinkan papereita. Kun Suomi oli lakkauttanut kirkollisveron, Suomen luterilainen kirkko oli joutunut turvautumaan anekauppaan.

''Nämähän on väärennöksiä'', Pietari sanoi ankarasti. ''Ei nämä kelpaa ollenkaan.''

Jussille nousi pala kurkkuun. Kaikkihan ostivat aneensa Tallinnan sataman trokareilta! Siellä ne olivat niin paljon halvempia kuin suomalaisesta kirkosta hankittuna. Ja nyt Pietari piti niitä väärennöksinä.

''On siellä pari virallistakin anetta joukossa'', Jussi sanoi. Hän oli saanut ne tädiltään viisikymmenvuotislahjaksi.

''Niinpä tosiaan'', Pietari sanoi. ''Mutta nämä eivät vähennä kuin tuhat vuotta kymmenentuhannen vuoden kiirastuliajastasi. Jos nämä piraattianeet olisivat olleet oikeita, olisit päässyt suoraan taivaaseen.''

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kaksi raapaletta
25.09.2017 15:48 #94

Mitä opimme tästä - sen, että pitää varoa piraattituotteita.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

19.10.2017 18:05 #95

Kehitys

Kaisalle oli käsittämätöntä, että ihmiset puhuivat mielipiteistään ominaan. Ikään kuin ajatus voisi olla jonkun.

Kaisa ei kiintynyt ajatuksiin. Ajatuksia hänellä kyllä oli. Hän kannatti niitä aikansa, kunnes löysi paremman ja vaihtoi näkemyksiään pohdintojensa edetessä. Hänen ajatuksensa eivät olleet muiden ajatuksia. Hän oli ottanut ajatuksia kaikkialta, aina kun sattui kohtaamaan hyvän, mutta hän oli myös keksinyt ajatuksia itse. Itse keksityt ajatukset olivat samalla viivalla muiden keksimien kanssa. Kaisa kannatti niitä aikansa, kunnes vaihtoi ne parempiin.

Tuuliviiri Kaisa ei ollut. Mielipiteenvaihtoprosessi oli tiukkojen sääntöjen hallitsema. Ajatusten tarkastelu pohjautui logiikkaan ja havaintoihin, omiin ja muiden.

Kuin siivilään, hyvät ajatukset kasautuivat vähitellen Kaisan mieleen.

Kritiikki

Kaikki kuvittelivat, että Kaisa ei kunnioittanut muiden mielipiteitä. Mikään ei ollut kauempana totuudesta.

Yleensä, kun ihmiset kohtaavat vieraan mielipiteen, he torjuvat sen salaa mielessään, mutta ulospäin teeskentelevät hyväksyvää. Näin saadaan pysymään rauha ihmisten välillä. Kaisalle tällainen suhtautumistapa oli vieras.

Kun Kaisa kohtasi uuden mielipiteen, hän suhtautui vakavasti ajatukseen, että mielipide on ehkä omaksumisen arvoinen. Ennen omaksumista mielipide piti kuitenkin alistaa kritiikille, jotta Kaisa näki, kestääkö se vastaväitteiden tulen.

Vastaväitteet Kaisa esitti ääneen. Näin mielipiteen esittäjä sai mahdollisuuden vastata kritiikkiin, eikä Kaisan tarvinnut löytää kaikkia vastauksia itse.

Ja niin Kaisan itsestään antama vaikutelma huononi. Ympäristö mielsi mielipiteen testaamisen sen avoimeksi torjumiseksi.

Huomauttelusta

Reino: Kaisa, tulepa vähän tänne… Jättäisit Ramin rauhaan. Hänellä on oma mielipiteensä, niin kuin kaikilla.

Kaisa: Mutta kaikki feministit eivät ole telaketjuämmiä, kuten hän väittää. Itse asiassa feminismi on hirveän laaja kenttä.

Reino: Ei Ramia silti tarvitse kiusata tuolla tavalla. Kunnioittaisit toista ja toisen mielipidettä.

Kaisa: Minähän teen Ramille palveluksen huomauttamalla hänen mielipiteensä valheellisuudesta. Kun hän kuulee, että asiat eivät ole kuten hän kuvittelee, hän saa mahdollisuuden muuttaa näkemystään totuudenmukaisemmaksi.

Reino: Ei se nyt ihan noinkaan mene.

* * *

Kaisa: Rami hei, jos olisit väärässä, niin tahtoisitko, että asiasta huomautettaisiin sinulle niin että voisit korjata näkemystäsi?

Rami: Kukapa nyt tahtoisi väärässä olla.

Oikeassa olemisesta

Kaisa: ..ja sen takia yliopistomme opetusta ei tule muuttaa opiskelijalähtöisemmäksi.

Marko: Katsokaa Kaisaa, Kaisalla on hirvittävä tarve olla oikeassa.

Kaisa: Kyllä minä haluan, että uskomukseni ovat totuudenmukaisia. Siksi korjaan uskomuksiani totuudenmukaisemmiksi, kun huomaan olleeni väärässä. Eli, kyllä minulla on tarve olla oikeassa.

Marko: Myönnät sen itsekin.

Kaisa: Minusta on käsittämätöntä, että joku haluaisi olla väärässä.

Marko: Kaisan pitää aina saada olla oikeassa. Antaisit muidenkin välillä olla oikeassa.

Kaisa: Ei kukaan ihminen määrää, kuka on oikeassa. Ihminen on oikeassa silloin, kun hänen uskomuksensa vastaavat todellisuutta.

Marko: Kaisalla on hirveä pätemisen tarve.

Kaisa: Korjaisit uskomuksiasi vastakkaisen evidenssin ilmaantuessa, niin olisit useammin oikeassa.

01.11.2017 16:24 #96

Jätesäkki

Jasmin oli isoäitinsä ullakolla, kun hän sattui hieraisemaan vanhaa öljylamppua. Valkoinen klöntti ilmestyi. Sillä oli silmät ja suu.

''Olen lampunhenki'', klöntti sanoi. ''Saat kolme toivomusta.''

''Ensiksi toivon kymmenen miljoonaa euroa.''

Siinä samassa Jasminin viereen ilmestyi jätesäkki, joka oli täynnä euroseteleitä. Jasmin poistui miettimään kahta muuta toivomusta.

Tunnin päästä Jasmin kuuli uutisista, että rahankuljetusautosta oli kadonnut kymmenen miljoonaa euroa. Jasmin kiirehti ullakolle. ''Mikset luonut rahoja tyhjästä?''

''Rahaahan sinä halusit. Rahan luominen on minulle loogisesti mahdotonta.''

''Miksi?''

''En ole eurooppalaisen valtion keskuspankki. Luomani eurosetelit ovat by definition väärää rahaa samoin kuin rikollisten kellaripainon.''

''Palauta rahat heti!'' Jasminilla oli enää yksi toive jäljellä.

Pieni puhallus

Johan ja Mirva pelasivat Yazya.

Johan: Miksi puhallat noppiin ennen jokaista heittoasi?

Mirva: Puhallan noppiin hyvää tuuria.

Johan: Toi on joko typeryyttä tai pelissä huijaamista!

Mirva: Mitä??

Johan: Jos se ei toimi, se on typeryyttä. Jos taas se toimii, se on noppien manipuloimista, pelissä huijaamista.

Mirva: Voitto tulee puhallustyylillä!

Johan: On looginen mahdottomuus voittaa peli huijaamalla.

Mirva: Näin elokuvan, jossa korttihuijari ei jäänyt kiinni, ja muut onnittelivat häntä voitosta.

Johan: Hän vain teeskenteli voittavansa, ja esitys meni läpi. Ei hän oikeasti voittanut. Hän ei edes pelannut. Jotta pelissä voisi voittaa, peliä täytyy pelata, ja pelaaminen tapahtuu by definition sääntöjen mukaan.

05.11.2017 14:28 #97

Diabetes

Lääkäri oli kertonut edellisenä päivänä Keijolle, että tällä oli kakkostyypin diabetes, ja Keijo oli pättänyt lopettaa makean syömisen.

Aamupalalla kahvilassa Keijon olisi tapansa mukaan tehnyt mieli viineriä, mutta hän oli ottanut sen sijaan croissantin. Koko aamupalan viineri oli kuitenkin himottanut Keijoa. Hän oli yrittänyt pitää ajatukset pois makeasta, mutta croissant ei ollut maistunut, koska, noh, se ei ollut viineri.

Makeanhimo oli vaivannut Keijoa koko päivän. Hän oli yrittänyt ajatella seksiä, ettei sortuisi herkuttelemaan. Jos hän sortuisi, olisi kyseenalaista, saisiko hän vaimoltaan.

Oli iltapäivä. Keijo kulki kadulla. Ajatukset ajautuivat päiväkahveihin ja sokerimunkkiin. Silloin Keijoa vastaan tuli, autoja jalkoihinsa lytäten, jättimäinen vaahtokarkkimies.

Kaikista maailmankolkista

Mikko perheineen oli ravintolassa, joka oli luvannut tarjoilevansa makuja kaikista maailmankolkista. Mikko tilasi possua thaimaalaisella vihercurrykastikkeella, ja vaimo tilasi etiopialaisen salaatin. Mikon poika tilasi amerikkalaisen hampurilaisen ja tytär italialaisen pizzan.

* * *

Ruuat oli syöty. Vihercurrykastike oli ollut kuin aidon thaimaalaisen valmistamaa. Vaimon annos oli ollut niukka, mutta Etiopiassa ei ole ruokaa liialti. Tytär oli suomalaisiin pizzoihin tottuneena kummeksunut pizzaansa, mutta pojan hampurilainen oli ollut kuin aidon amerikkalaisen pikaruokaketjun valmistama.

Vanhemmat huomasivat, että kummallakin lompakko oli unohtunut kotiin. He pelkäsivät joutuvansa tiskaamaan, mutta sanoivat asiasta tarjoilijalle. Tarjoilija vastasi: ''Sepäs sattui. Meille on tulossa huomenna sumatralainen kannibaaliheimo aterioimaan, eikä meillä vielä ole pääruokaa.''

Yo, man!

Elettiin 80-lukua. Elmeri oli roskakuski, mutta kulutusluottojen avulla hän oli ostellut Lacosteen vaatteita, laskettelusuksia, raclette-grillejä ja muuta sellaista. Hän menikin täydestä juppina.

Ovikello soi. Elmeri meni jännittyneenä avaamaan. Ovella olivat kodinkoneliikkeen miehet tuomassa Elmerin luottokortilla maksamaa kotisolariumia. Elmeri kasasi laitteen käyttökuntoon ja tutustui ohjeisiin. Tehonsäätö oli selitetty epäselvästi, mutta Elmeri ajatteli, että eiköhän siitä yritys- erehdys -menetelmällä selvitä.

Elmeri laittoi solariumin päälle ja meni makaamaan siihen. Loisteputket hehkuivat violetteina. Tehoa laitteessa ainakin piisasi.

Aikansa makoiltuaan Elmeri nousi ja katsoi lopputulosta peilistä: Musta käkkärätukka, paksut punaiset huulet ja pikimusta iho. Tehonsäädin oli sittenkin ollut liian kovalla, ja hänestä oli tullut… neekeri!

Kummitustalo

Katriina oli muuttanut Kuopioon. Asunto, jonka hän oli ostanut, oli ollut kauan myymättä, koska asunnon entinen asukas oli kuollut väkivaltaisesti. Murhaaja, Lauri Nieminen, oli passitettu Niuvanniemen mielisairaalaan, ja murhatun, Asta Koskelaisen, huhuttiin kummittelevan vieläkin asunnossa. Kertoiltiin, kuinka yöllä asunnon ikkunoista näkyi Astan haamu.

Katriina ei kummituksiin uskonut. Hän tiesi, kuinka perättömätkin huhut leviävät helposti. Hän oli tehnyt asunnosta itselleen edullisen tarjouksen ja tarjous oli hyväksytty.

* * *

Vuosi asumista sujuikin hyvin. Katriina oli tyytyväinen asuntoon, eikä mitään jälkiä kummittelusta näkynyt. Ystävättärilleen hän tosin kehuskeli asuvansa kummitustalossa.

Sitten Nieminen karkasi Niuvasta. Hän päätti verestää vanhoja muistoja, murtautui Katriinan asuntoon ja kuristi nukkuvan Katriinan.

18.11.2017 16:44 #98

Figuharrastaja

Juho oli figuharrastaja. Hänellä oli hyllyssä armeijoita, jotka koostuivat parisenttisistä sotureita ja örkkejä esittävistä muovifiguureista. Juho oli itse maalannut ne, ja hän oli ylpeä yksityiskohtaisesta maalaustyöstä.

Kerran Juho sai postissa, tuntemattomalta lähettäjältä, parisenttisen, paholaista esittävän kivipatsaan. Sen suun oli tarkoitus olla irvessä, mutta veistotyö oli niin karkeaa, ettei se pelottanut yhtään. Patsas näytti vanhalta, ja Juho ajatteli, että se oli varmaan ollut keskiajan ihmisten mielestä pelottava. Juhon mielestä hänen omat Cthulhu-figuurinsa olivat paljon pelottavampia, olihan niillä yksityiskohtaiset lonkerot. Juho sijoitti patsaan eri hyllylle kuin figuurit.

Juhon nukkuessa patsas kasvoi ihmisen kokoiseksi ja sen paholaispiirteet muuttuivat yksityiskohtaisemmiksi. Patsas hyökkäsi Juhon kimppuun.

Naturisti

Kristiina oli naturisti. Hän tykkäsi olla alasti, ja tätä haluaan hän toteutti naturistiuimarannoilla ja talvisin naturistien kokouksissa. Hänen ollessaan parikymppinen avomies oli tutustuttanut hänet naturismiin. Sitten avomies oli lähtenyt ja kroppa oli hiukan rupsahtanut, mutta naturismiharrastus pysyi.

Kerran Kristiina oli menossa naturistien kokoontumiseen erääseen hotelliin. Kokoustilan eteisessä Kristiina riisuutui ja vaatteet muovikassissa astui kokoustilaan. Hän näki ihmisiä mustissa kaavuissa ja naamioissa. Silloin Kristiina tajusi tulleensa väärään kokoustilaan. ''Hei, tää on jo valmiiksi alasti'', eräs naamioiduista hahmoista sanoi.

* * *

Kristiina makasi alttarilla, alasti, ranteista ja nilkoista sidottuna. Eräs naamioiduista hahmoista siveli hänen rintojaan veitsellä ja muut messusivat latinaksi. Sitten veitsi kohosi iskuun.

Noidan talismaani

Istun paskalla. Vain paskantaessani olen vapaa. Silloinkin olen metallisissa kahleissa, ja noita vahtii vieressä. Vetävä pakkaus, jolla on muodokas keho ja mustat, aaltoilevat hiukset, mutta yhtä kaikki orjuuttajani.

Muun ajan minulla on talismaani perseessä ja tottelen noidan tahtoa robottimaisesti. Pyydystän noidalle rupikonnia, kerään kärpässieniä ja niin edelleen. Talismaani perseessä sattuu, sellainen parikymmensenttinen toteemipaalumainen pötkylä, mutta kipu ei estä toteuttamasta tehtäviä.

Alun perin noita iski minut baarista. Lupasi seksiä, ja tietysti mies tarttuu tilaisuuteen. Sitten sängyssä tuikkasi minulle talismaanin perseeseen.

Yritän pitkittää paskannusta, että olisin mahdollisimman pitkän hetken vapaa. Noita kuitenkin päättää, että tavaraa ei enää tule ja lähestyy talismaani kädessä.

20.11.2017 16:53 #99

Pikkuneuvostoliitossa

Minusta on tulossa varastomies. Luen työsopimusta ja etsin lopusta kymmensivuisen liitteen.

Kun Neuvostoliitto kaatui, markkinatalousjärjestelmän piti taata vapaus.

''Työntekijä sitoutuu olemaan lukematta seuraavia kirjoja työ- tai vapaa-aikanaan:''

Käytännössä yrityksistä tuli aikaa myöten pikkuneuvostoliittoja työntekijöitään kohtaan.

''Karl Marx: Pääoma'' Useimmat työnantajat kieltävät tämän, koska haluavat työntekijöidensä uskovan kapitalismiin.

Kaikki alkoi lakipykälästä, jonka mukaan työntekijöiden pitää olla lojaaleja työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla.

''Reima Uusivirta: Yritysten uudet johtamismallit'' Yritys näköjään uskoo perinteiseen hierarkkiseen johtamiseen.

Sitten sitä alettiin tulkitsemaan laajemmin.

''Deino OY: Postimyyntikatalogi'' Kilpailijan tuotteisiin ei tietenkään saa tutustua.

Tottelemisen kulttuurin synnyttyä vapaa sopimusoikeus sinetöi asian.

''Richard Dawkins: Jumalharha'' Yhtiön omistaja on näemmä kristitty.

Itsesensuroija

Tulen Sirpan luota. Hän on sisareni uskossa, kuulumme samaan seurakuntaan. En kylläkään tiedä, kuinka kauan olemme sisaria uskossa. Näin nimittäin Sirpan piirongin päällä, paperipinon alla R.S. Hawkinsin kirjan ''Jumalaa ei ole.'' Jo viisi seurakuntamme jäsentä on luopunut uskostaan luettuaan tuon kirjan.

Seurakuntamme vanhimmisto suositteli kirjan ilmestyttyä, että sitä ei lueta. Minä aion totella suositusta, koska haluan pysyä Jumalan lapsena. Tuo kirja on paha, koska se houkuttelee lukijansa syntiin.

Jos mielii taivaaseen, uskon on oltava luja. Parempi on olla lukematta kirjoja, jotka horjuttavat uskoa. Siksi meiltä on TV ja Internetkin kielletty. Ne houkuttelevat syntiin. Usko pysyy lujana, kun keskittyy hengellisiin asioihin.

28.11.2017 20:59 #100

Itku

Istuessani bussissa kuulin takaani vauvan itkun. Olin menossa Kuopiosta Helsinkiin, ja ajattelin, että tulee todella hermojaraastava matka, jos itkua joutuu kuuntelemaan koko ajan.

Itku kuitenkin jatkui. Vauvan äiti yritti hyssytellä sitä sanomalla ''Isä tulee ihan kohta.'' Olin saanut paikallistettua itkun takanani olevalle penkille. Välillä itku lakkasi hetkeksi, mutta sitten taas alkoi uudestaan.

Lahden kohdalla hermoni olivat riekaleina. Olin kuunnellut tuntitolkulla jatkuvaa parkunaa. Minun oli ollut tarkoitus lukea tenttiin, mutta siitä ei tullut mitään. Aina välillä kuului äidin hyssyttely: ''Isä tulee ihan kohta.''

Käännyin sanoakseni vauvan äidille pahasti. Silloin näin äidin sylissä olevan vauvan punaiset silmät, viirumaiset pupillit ja otsassa sarventyngät.

Kissanpolkka

Kimmo oli muuttanut uuteen kerrostalosuntoon. Muuttolaatikoita purettaessa seinänaapurista alkoi kuulua pianolla soitettu Kissanpolkka. ''Ria rumpetti, ria rumpetti, ria rumpet rumpet rumpetti, ria… plom'' Soitto päättyi virheeseen, mutta alkoi hetken kuluttua alusta.

Kissanpolkka jatkui päivästä toiseen, ja jokainen yritys päättyi virheeseen. ''Ria rumpet rumpet… plom.'' Soitto loppui aina hyvissä ajoin ennen hiljaisuutta, mutta alkoi aina taas aamulla uudelleen.

Lopulta Kimmo otti yhteyttä isännöitsijään. Isännöitsijä sanoi, että huoneisto, josta soitto kuului oli tyhjillään henkirikoksen takia, ja että asialle ei kuitenkaan voisi tehdä mitään, koska soitto kuului vain päiväsaikaan.

* * *

Murhattu Paula-tyttö istui aavepianon ääreen. Hän ei saisi rauhaa ennen kuin oppisi soittamaan Kissanpolkan.

Proge

Afazel oli demoniruhtinas. Hän oli pitänyt hovia ulottuvuudessaan tuhansia vuosia. Hovi oli barbaarisen upea. Perjantaisin järjestettiin tanssiaiset infernaalisten sävelten tahtiin.

Afzel tunsi jääneensä ajasta jälkeen, ja hän päätti uudistua. Musta nahkatakki ja aurinkolasit sopisivat demoniruhtinaalle, mutta hän ei ollut kuunnellut uutta musiikkia tuhanteen vuoteen.

Afazel päätti kuunnella yhden biisin joka tyylilajista. Disco osoittautui liian kevyeksi, black metal puolestaan parodiaksi demonisuudesta. Sitten Afazel törmäsi progebändiin Deep King.

Kuunneltuaan puoli tuntia samaa Deep Kingin biisiä Afazel tulistui: ''Eikö biisi lopu koskaan?'' Hän kirosi bändin soittamaan biisiä, joka kestää iäisyyden.

* * *

Vielä tänäkin päivänä Deep King soittaa ja soittaa biisiä, joka ei lopu koskaan.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 29.11.2017 15:12 : punnort.

Valvojat: IivariDyn
OngoingOcean95, Nylkky, Eija