06.09.2021 18:55 #161 :: Nebu
Painaja ja muita runoja
Mielestäni teksteistäsi näkee sen, että Iso Kirja on sinulle tuttu. Niin se on minullekin (onneksi en ole sen orja). Saan jotenkin näistä runoista nykyään paljon enemmän irti, kun luen niitä uusin silmin. Tällä sivuilla 8 olevista teksteistä eniten mieleenpainuvia olivat Kristikansan demoni, Kaiken pettänyt ja tyhjyys.

Voin olla väärässäkin, mutta minulle saattaa olla syntynyt pieni aavistus siitä, mistä nämä tekstit kumpuavat. Itsellenikin on tullut tarve saattaa samoja aiheita käsitteleviä tekstejä maailmaan.
Kovaa tavaraa taas, kuten tavallisestikin.
Muokannut 07.09.2021 02:20 Nebu

07.09.2021 11:48 #162 :: LordStenhammar
Painaja ja muita runoja
Moro! Kiva kun tulit taas piipahtamaan. Muistan sut takavuosilta kyllä juu.

Onhan Raamattua tullut silleen luettua. Tai lähinnä ne omasta mielestä mielenkiintoisimmat palat, eli alun ja lopun hörhöilyt plus Jeesuksen duunit. Onhan se hieno kirja. Perverssi ja mielenvikainen, mutta hieno.

Tuskin kantsii seitsemättä sivua aikaisempiin juttuihin hirveästi venturoida. Tuli nääs kirjoitettua vuosi-puolitoista pelkkää skeidaa. Mutta onneksi löysin takaisin "valoon".

Muokannut 07.09.2021 11:50 LordStenhammar

07.09.2021 19:56 #163 :: Nebu
Painaja ja muita runoja
Sitä on tosiaan viimeksi tullut oltua täällä aktiivisena takavuosina. Paikalla olen kyllä satunnaisesti käynyt, mutta kommentoinnit jäivät jostain syystä tekemättä. Mutta oli mukava huomata, että tämä ketju on yhä aktiivinen. Josko sitä taas itsekin aktivoituisi.

Kirjoittamiseen taitaa kuuluu myös ne sellaiset "pimeämmät" jaksot. Niitä tulee varmasti itse kullekin (itse ainakin rämmin välillä aika synkissä vesissä, kun mistään ei tule mitään :)), mutta hienoa, että sinä olet löytänyt jälleen "valon". Tuo valo- sana on ihan hyvä laittaa heittomerkkien sisälle, koska itselläni nämä tekstit kolahtavat juuri siksi, että ne ovat synkkiä ja sieltä pimeämmältä puolelta.

Jään odottelemaan, mitä tähän ketjuun on vielä tulossa.

11.09.2021 14:59 #164 :: LordStenhammar
Painaja ja muita runoja
Kaupunkiahdistusta päivään. Kaikki tiet vie pois Lahdesta.

RAPPIOTA, RAPPIOTA VAAN

Urbaani-helvettinsä romahtaa
Kortteleissa elävää kuolemaa

Vanha runoilija käy pohtimaan
Näet rappiota, rappiota vaan
Mikä sai paskaa rustaamaan?

Pilkkansa lauloi rotta kolosta

kiinni patteriin
Muokannut 11.09.2021 15:18 LordStenhammar

12.09.2021 19:35 #165 :: Nebu
Painaja ja muita runoja
Rappioruno Lahdesta. Tässä pääsi hieman siihen fiilikseen kuin olisi itsekin taas talsimassa tuon kaupungin kaduilla. Lahti ja sen ympäristö ovat "valitettavasti" itsellenikin takavuosilta tuttuja, joten voin sanoa ymmärtäväni tuskasi ja sen, mistä nämä sana kumpuavat.

12.09.2021 20:46 #166 :: LordStenhammar
Painaja ja muita runoja
Joo, Lahti on hirveä. Koko ammattikouluiän siellä pyörinyt ja joudun satunnaisesti pyörimään vieläkin. Tiedä sitten onko vain omaa illuusiota, mutta esim. läheiset Riihimäki ja Hyvinkää paljon viihtyisämpiä kauppaloita.

02.10.2021 13:22 #167 :: LordStenhammar
Painaja ja muita runoja
Väitetty aatelinen perimäni... eihän sitä tainnut olla. Enemmänkin kieroilijoiden sukua taidetaan olla, ainakin äidin puolelta.

KARTANO HÄMEESSÄ

Kuin miehen täällä näkisin,
tunnistaisin tutut piirteensä
Mutta kun luokse kävelen
tuo sukulaisaave kaikkoaa
Kiven päällä on orpo varis
Tuuli tervehdystä kuljettaa

Miehet mustissa puvuissa
vaiteliaina käyvät vastaani
Kuin tukahduttava koura
seuraa hiljaisuus jäljessään
Mykkä on sen talon hahmo,
eikä tie enää tapaa etsijää
Muokannut 02.10.2021 15:21 LordStenhammar

05.10.2021 18:19 #168 :: Nebu
Painaja ja muita runoja
Tässä tekstissä oli mielestäni todella hyvä rytmi. Kerronta kulki vaivattomasti eteenpäin, ja sain varsin hyvin piirrettyä silmieni eteen tarinan tapahtumat - ja taisinpa ehkä tavata myös riimien sisällä olevan syvemmän merkityksen.
Tykännyt: LordStenhammar

06.10.2021 12:18 #169 :: LordStenhammar
Painaja ja muita runoja
Tattis. Hyvä, jos on rytmi kunnossa. Se onkin tässä taas viime ajat mietityttänyt, kun on iänikuinen pakkomielle noihin tasariveihin - että mitä se tekee rytmille ja muutenkin tekstin sujuvuudelle. Mut' hyvä vaan, jos näin on.

EDIT: Lueskelin tossa sun blogia. Vaikuttaa ihan hyvältä matskulta. Jos saisi jollakin aikavälillä kaikki luettua. Hyvä kun ei ollut sen pidempiä kirjoituksia ainakaan alkuun. Voi mukavasti fiilistellä aina vaikka yhden tai kaksi lukua kerrallaan.
Muokannut 06.10.2021 13:17 LordStenhammar

06.10.2021 17:41 #170 :: Nebu
Painaja ja muita runoja
Ainakin tämän ruonon kanssa tasarivisyys toimii rytmin kannalta todella hyvin (kuten se muutenkin sulla toimii). Itse pidän sellaisista teksteistä, jotka kulkevat kuin metronimijuna. Niiden lukeminen on helppoa ja ymmärrettävää ja miellyttävää, ja silloin tekstin merkitys aukeaa miltei kuin itsestään.

Kiva kuulla, että blogini maistuu. Olen yrittänyt pitää luvut lyhyinä ja lukujen jaksotuksen noin A4 kokoisena - helppo kirjoittaa, ja ehkäpä sitten lukijan myös helpompi nauttia. Kohta vaan olen siinä pisteessä, että uudelleenkirjotettu loppuu ja pitäisi ihan tosissaan alkaa taas kirjoittaa lisää tarinaa. Ideoiden puutteesta en kärsi, lähinnä vaan jatkuva väsymys torppaa aikeeni.

Valvojat: IivariDyn