Kesälukuhaaste

06.05.2014 19:55 - 29.04.2015 20:06 #1 : Hiistu
Kesälukuhaaste kirjoittanut Hiistu
muoks. Kirjat on arvottu ja ilmoitettu lukijoilleen. Elokuun loppuun asti aikaa lukea ja keskustella kirjoista. Antoisaa lukukesää!

Ilmoittautuneet:
  • Sushukka
  • The Big Bad Wolf
  • Vea

[/ul]Haasteeseen ilmoitetut kirjat:

Nimet toimivat linkkeinä kirjojen keskusteluketjuihin.

Ohjeita kirjoista keskustelemiseen:

Kullekin haastekirjalle on oma keskusteluketjunsa, jossa voi keskustella kaikesta kirjaan ja sen lukemiseen liittyvästä. Linkit keskusteluketjuihin tämän viestin alussa. Ketjussa voi esim. kertoa ennakko-odotuksiaan kirjasta, lukemisen aikana herääviä ajatuksia jne. Juonipaljastuksien kohdalla on käytettävä spoiler-tageja:

Keskusteluihin saavat osallistua vapaasti kaikki muutkin kuin kirjan ilmoittaja ja henkilö, jolle kirja on arvottu! Eli esim. jos innostuu lukemaan enemmänkin haastekirjoja kuin itse ilmoittamansa ja itselle ilmoitetun. Tai vaikkei olisi ilmoittautunutkaan, voi kesän aikana lukea haastekirjoja ja keskustella niistä. Tai mikäli on lukenut kirjan jo joskus aiemmin ja tahtoo vaikkapa kommentoida jotain keskustelussa sanottua.

Liikaa ei voi keskustella! Viimeistään kirjan luettuaan tulisi kirjoittaa jonkinlainen kommentti lukemastaan, jotta kirjan ilmoittaja kuulee toisen mielipiteen kirjasta.

.............................. Aiempi viesti:

Viime kesänä järjestettiin kesälukuhaaste: linkki viestiarkistoon . Otetaan tänä kesänä uusiksi, jookos? :wink:

Kesälukuhaasteen ohjeet:

Kesälukuhaasteen tarkoituksena on lukea kesän aikana yksi itse valitsemansa eli haasteeseen ilmoittamansa kirja + yksi itselle arvottu eli jonkun toisen ilmoittama haastekirja. Yhteensä kaksi kirjaa. Lisäksi keskustellaan luetuista haastekirjoista. Tällä tavoin toivottavasti mahdollisimman moni saa mukavaa ja yllätyksellistä kesälukemista. :smile:

Ilmoittautuminen haasteeseen: (ilmoittautuminen päättynyt!)

Ilmoita oma haastekirjasi yksityisviestillä minulle (Hiistulle) toukokuun aikana eli viimeistään 31.5.

Ohjeita haastekirjan valintaan:

Kirjan ei tarvitse olla scifiä tai fantasiaa, vaan muutkin genret käyvät (sarjakuvaa ja runoja lukuun ottamatta - tämä kohta voi vielä tarkentua!). Kirjan tulee olla yleisesti saatavilla kirjastoista, suomenkielellä (vaikka itse lukisikin kirjan jollain muulla kielellä). Älä valitse kirjaa, josta on etukäteen tiedossa, että se sisältää rajua väkivaltaa tai seksiä tai intensiivistä kauhua ja voi siten olla muille epämiellyttävä lukea. Haasteeseen ilmoitettavan kirjan on oltava luettavissa itsenäisenä teoksena eli se ei siis saa olla minkään jatkuvajuonisen sarjan osa x.

Jos useampi henkilö ilmoittaa saman kirjan, pyydän jälkimmäistä ilmoittajaa valitsemaan uudelleen.

Kirjojen arvonta:

Kesäkuun alussa arvotaan jokaiselle ilmoittautuneelle eli kirjan ilmoittaneelle luettavaksi yksi toisten ilmoittamista haastekirjoista. Ilmoittautujat saavat tiedon heille arvotusta kirjasta yksityisviestillä. Kesäkuun alussa perustetaan myös keskusteluketjut, joissa voi käydä kertomassa lukukokemuksiaan ja keskustelemassa kirjoista.

Lista ilmoitetuista haastekirjoista laitetaan näkyville myös tänne foorumille. Myös kaikki muutkin kuin haasteeseen alkujaan ilmoittautuneet henkilöt voivat kesän aikana valita tuolta listalta itselleen luettavaa ja osallistua kirjoista käytävään keskusteluun.

Sekä oma että itselle arvottu kirja olisi tarkoitus saada luetuksi ja kommentoiduksi kesän aikana: viimeistään siis elokuussa.

Mikäli olet jo aiemmin lukenut sinulle arvotun kirjan, etkä halua lukea sitä uudelleen, käy kuitenkin kommentoimassa kirjaa sen perusteella mitä siitä muistat!

Mikäli ei onnistu saamaan käsiinsä itselle arvottua kirjaa tai lukeminen muusta syystä estyy, olisi siitä hyvä ilmoittaa. Tällöin kirjan ilmoittanut henkilö ei turhaa odota kommentteja kirjasta – tai joku toinen kenties innostuu lukemaan kyseisen kirjan.
Viimeksi muokattu: 29.04.2015 20:06 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

06.05.2014 20:03 - 06.05.2014 20:15 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste
Itse olisin osallistumassa, sopiva haastekirjakin olisi jo keksittynä. Toivottavasti joku muukin. :smile:

Omaa haastekirjaa ei siis ilmoiteta tähän ketjuun (koska kirjat ovat muille osallistujille yllätyksiä), vaan minulle yksityisviestillä, viimeistään 31.5. Tähän ketjuun on sen sijaan oikein tervetullutta ilmoittaa, mikäli on aikeissa osallistua haasteeseen: se kannustaa muitakin osallistumaan!

Nuo aloitusviestin ohjeet ovat nyt kopioitu lähes suoraan viime kesän haasteesta. Niihin voidaan tehdä muutoksia, jos jokin muunlainen käytäntö tuntuisi paremmalta! Täydennystä voisi kaivata ainakin:

- Millaisia kirjoja haasteeseen saa ilmoittaa? Esim. viime kesänä oli rajoitus, ettei sarjakuvia tai runoja - pidetäänkö sama?

- Kuinka kauan haaste kestää? Viime vuonna luku- ja kommentointiaikaa oli kesäkuusta elokuun loppuun eli kolme kuukautta. Lähes kaikki lukivat ja kommentoivat kirjansa kuitenkin jo alkukesästä. Pitäisikö aikaa lyhentää esim. kahteen kuukauteen, eli aikaa olisi kesä- ja heinäkuu? Vai onko kolme kuukautta hyvä?
Viimeksi muokattu: 06.05.2014 20:15 Hiistu.

06.05.2014 20:31 #3 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kesälukuhaaste
Mie, mie! Joo! Vielä kun keksisi sopivan kirjan.

Mielestäni sarjakuva- ja runorajaus on ihan hyvä... Henk. koht. en koe, että pystyisin oikein järkevästi kommentoimaan kumpiakaan, kun en tunne skeneä yhtään. Kirjan sisällöstä sen verran, että mites kauhu? Itse koen psykologisen kauhun aika epämiellyttävänä luettavana, enkä siten olisi ehkä kauhean innostunut siitäkään, mutta sisältyykö se sarjaan "seksiä ja yltiöpäistä väkivaltaa"?

06.05.2014 20:33 #4 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kesälukuhaaste
Mites muuten novellikokoelmat, onko ok?

• Diara hahmo
06.05.2014 20:37 #5 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Kesälukuhaaste
Osallistun, oli hauska juttu myös viime kesänä. Toivottavasti joku myös lukee minun kirjani tänä vuonna, viime kesänä ilmoittamaani kirjaan ei tullut muuta kommenttia kuin omani.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

06.05.2014 20:51 #6 : pihlajapuu

06.05.2014 21:06 - 06.05.2014 21:22 #7 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste

pihlajapuu kirjoitti: Kirjan sisällöstä sen verran, että mites kauhu? Itse koen psykologisen kauhun aika epämiellyttävänä luettavana, enkä siten olisi ehkä kauhean innostunut siitäkään, mutta sisältyykö se sarjaan "seksiä ja yltiöpäistä väkivaltaa"?

Lisäsin rajoituksiin väkivallan ja seksin seuraan "intensiivisen kauhun"... siis kauhu käy, mutta ei sellainen kovin kauhistuttava kauhu. Jonkin verran voidaan huomioida myös henkilökohtaisia toiveita: esim. en sitten laita sinulle arvottavaksi kirjaa, jonka tiedän olevan psykologista kauhua (siis sikäli kuin sellaisia ilmoitetaan), koska se tosiaan voi joidenkin mielestä olla epämiellyttävää.

(Sen sijaan sellaisia toiveita kuten esim. "Tahdon lukea pelkkää miekka&magia-fantasiaa, koska en tykkää mistään muusta" ei tietenkään huomioida, koska muutoin katoaa koko idea haasteesta ja yllätyksistä. :tongue: )

Novellikokoelmiin ei minulla ole kummempaa mielipidettä, itselleni käyvät. Onhan niitä ehkä työläämpi kommentoida kuin kokonaista romaania, kun on monta eri tarinaa.

Diara kirjoitti: Toivottavasti joku myös lukee minun kirjani tänä vuonna, viime kesänä ilmoittamaani kirjaan ei tullut muuta kommenttia kuin omani.

Joillekin kirjoille tosiaan kävi viimeksi näin, harmillinen homma. Koskaan ei tietenkään voi varmuudella tietää, mitä estettä on tullut... Tällä kertaa haasteen toiminta on toivottavasti jo vähän tutumpaa, niin että ihmiset osaavat varautua kommentoimaan kirjoja. (Jos jollain jäikin viime vuonna haastekirja kommentoimatta, ei se silti estä osallistumatta uudelleen tänä vuonna paremmalla menestyksellä. :wink: )

pihlajapuu kirjoitti: Mitä olisitte mieltä, jos aikaraja olisi sama kesä-elokuu, mutta kirjoja arvottaisiin jokaiselle kaksi? Siis jokainen lukisi oman ehdotuksensa ja kaksi muiden ehdottamaa. Saataisiin jokaiselle kirjalle ainakin se kolme kommenttia, eikä 1 kirja/kk olisi mielestäni kohtuuton. Vai luuletteko, että se säikäyttäisi osan pois?

Osalle voisi kolme kirjaa olla ehkä liikaa, jos on kesäksi kovasti muitakin lukusuunnitelmia...

Viime vuonna oli vaihtoehtona, että halutessaan sai ilmoittaa kaksi kirjaa, jolloin itselle arvottiin myös kaksi - sai luettavakseen siis yhteensä neljä kirjaa. Tämäkään ei kuitenkaan lisäisi tuota, että samalla kirjalla olisi sen enempää kommentoijia.
Viimeksi muokattu: 06.05.2014 21:22 Hiistu.

06.05.2014 21:29 #8 : pihlajapuu

Hiistu kirjoitti:

Heh, kiitos. :lol: Tarkoitin tosiaan juurikin sellaisia "menetän yöuneni viikoksi, kun ahdistaa"-tyyppisiä kirjoja, en kaikkia, missä vähän vilahtaa jotain kauhukuvastoa. :)

Hiistu kirjoitti:

No joo, se voi olla kyllä. Tää oli semmoinen aika hätäinen idea. Mutta eihän mikään tosiaan estä lukemasta vapaaehtoisesti lisää. :) Ja osa kirjoista voi olla jo muutenkin tuttuja.

• maahinen hahmo
  • maahinen
07.05.2014 10:10 #9 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Kesälukuhaaste
Onkohan luettavan haasteellisuudelle mitään raja-arvoa? Ajattelin, että tämä olisi hyvä tilaisuus pakottaa itsensä lukemaan sellaista, mikä tuppaa jäämään kesken, ei huonouden eikä tylsyydenkään, vaan muunlaisen vaikealukuisuuden takia

07.05.2014 10:13 #10 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kesälukuhaaste
Mie ainakin valitsin kirjan sellaisella perusteella, että "tää kuulostaa nyt sen verran oudolle, että en tiedä tuleeko muuten luettua" -> "haastanpa itseni ja samalla jonkun muun kuitenkin tutustumaan tähän".

07.05.2014 19:23 #11 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste

maahinen kirjoitti: Onkohan luettavan haasteellisuudelle mitään raja-arvoa?

Haasteellisuus on niin suhteellinen käsite, ettei sellaista oikein pysty rajoittamaan. :smile: Tietenkin kannattaa miettiä, saisiko toinen lukija ensinnäkin kirjan luetuksi ja saattaisiko jopa nauttia lukemisesta. Mutta haastavuudessa ei siis sinänsä mitään pahaa, toisen lukijan kommenttien kuuleminen helpottaa varmasti lukemista.

Ei tule tietokannan kirjoista mieleen nyt mitään esimerkkiä, joka voisi olla liian vaikealukuinen kirja... Jos Taru sormusten herrasta laskettaisiin yhdeksi kirjaksi, voisi olla syytä epäillä, että se olisi ihan jo pituutensa tähden liian massiivinen teos tällä tavoin yllättäen luettavaksi.

• Diara hahmo
07.05.2014 19:45 #12 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Kesälukuhaaste

Hiistu kirjoitti: Ei tule tietokannan kirjoista mieleen nyt mitään esimerkkiä, joka voisi olla liian vaikealukuinen kirja...

Ei tämäkään ole tietokannassa, mutta viime vuonna omalla lukulistallani oli Victor Hugon Kurjat, jota pitkään harkitsin omaksi haastekirjakseni. Päädyin kuitenkin vähän helpompaan kirjaan, kun ajattelin, että tuota ei varmaan kukaan lue muuta kuin vapaaehtoisesti ja omasta aloitteesta. Siinä oma määritelmäni vaikeasta kirjasta.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

• Veadela hahmo
  • Veadela
    Epäkuollut
07.05.2014 20:58 #13 : Veadela
Vastaus käyttäjältä Veadela aiheessa Kesälukuhaaste
Oi, aion osallistua ja tämä vaikuttaa mukavalta haasteelta :)

Mieleeni tulikin heti sopiva kirja tähän...

"The most important things are the hardest to say"
- Stephen King

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
07.05.2014 20:59 #14 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Kesälukuhaaste
Houkuttelee osallistua, mutta pitänee vielä harkita, onko oikeasti aikaa lukea satunnaiskirja. Viime vuonna koin saaneeni liian kuivakan haasteen (Stapledon: Viimeiset ja ensimmäiset), joten kirja jäi kesken. Olisi kiva saada toisen kirja tahkottua kokonaan läpi, mutta jos aikaa ei ole lukemiseen tarpeeksi, jäävät kehnommat tapaukset auttamatta kesken.

Olen myös samaa mieltä Hiistun kanssa siitä, että pituudella on väliä. Lyhyempi tulee luultavammin luettua kokonaan, jos kirja osoittautuukin pakkopullaksi. En kuitenkaan lähtisi rajoittamaan, vaan vain hyväksymään sen mahdollisuuden, ettei toisella välttämättä ole aikaa aivan mihin tahansa. :)

• Noora hahmo
  • Noora
07.05.2014 21:00 #15 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Kesälukuhaaste
Kuulostaapa kivalta,joten aion osallistua:)

Vielä kun se kirjankin keksisi jossainvaiheessa:p

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
08.05.2014 17:30 #16 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Kesälukuhaaste
Mukana ollaan, taas. :smile:

Ilmoitettavan kirjankin keksin lähes samantien (ja pistin varauksen, kun siinä on jonoa).

Don't mess with the neon love chicken.

18.05.2014 23:31 #17 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kesälukuhaaste
Nostetaanpa tätä ketjua, jos joku on miettinyt osallistumista, mutta ei ole vielä muistanut ilmoittaa kirjaa, tai jos joku ei ole vielä huomannut ketjua. :)

Mie siis mukana kyllä, ja kirjankin ilmoitin kuulemma ensimmäisenä, että se kertokoon innosta, millä odotan jo kirjojen arvontaa. :P

19.05.2014 10:32 #18 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Kesälukuhaaste
Mukana ollaan. Ilmoitin varsin ohuen (mutta tuskin helpon) teoksen omaksi ja myös uhrin iloksi/helpotukseksi. Jännä nähdä kuinka sujuu...

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

19.05.2014 11:29 #19 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kesälukuhaaste
Ajattelin tänä vuonna osallistua myös ilmoittamalla kirjan, mutta en vain ole vielä keksinyt sopiva... :smile:

19.05.2014 11:45 - 19.05.2014 11:52 #20 : Hiistu
Kaikki mukaan. :wink:

Tällä hetkellä kirjansa ilmoittaneita on viisi plus minä itse. Kaikki tähän ketjuun kirjoittaneetkaan eivät vielä ole ilmoittaneet kirjaansa, joten osallistujia on lupa toivoa vielä lisää. :smile:

Olen vastannut kaikille, joilta olen saanut yksityisviestin, joten jollei vastausta ole kuulunut, lähettäkää uusi viesti!

Käyn ennen kirjojen arvontaa läpi ilmoittautuneiden Rising-kirjahyllyt siten, ettei kellekään arvottaisi kirjaa, jonka on merkannut omassa hyllyssään jo lukeneensa. Tepsii tietty vain spefi-kirjoihin ja vain sikäli kun kukin on merkinnyt lukemiaan kirjoja... Mutta tavoitteena on, että mahdollisimman moni saisi jotain uutta luettavaa.

muoks. Päivitin aloitusviestiin, että luku- ja kommentointiaikaa on viime vuoden tavoin kolme kuukautta eli kesä-heinä-elokuu. Ei ole osallistuminen ainakaan sitten siitä kiinni, että alkukesästä olisi jotain kiireitä. Kirjojen arpomisen jälkeen voi tietenkin keskustella kirjan toisen lukijan kanssa, milloin hän on aikeissa lukea kirjaa, ja halutessaan lukea sitten vaikka samoihin aikoihin. Mutta muutoin siis viimeistään elokuussa.
Viimeksi muokattu: 19.05.2014 11:52 Hiistu.

Uusin jäsen: Mona