Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma

01.06.2014 14:30 #1 : Hiistu
Ketju kesälukuhaasteeseen ilmoitetulle kirjalle John Irving: Garpin maailma.

Tutustu ohjeisiin: Linkki.

01.06.2014 15:34 - 01.06.2014 15:35 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Tämä kirja osui arvalla minulle.

En ole lukenut Irvingin kirjoja enkä ole edes nähnyt elokuvia, joten sivistys tekee hyvää. Kirjaa näyttää olevan kirjastossa, joten pääsen varmaan huomenna lainaamaan, lukuaikataulusta en vielä tiedä.
Viimeksi muokattu: 01.06.2014 15:35 Hiistu.

• Noora hahmo
  • Noora
01.06.2014 15:53 #3 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Tämä oli minun ilmoittamani kirja. Valitsin tämän,koska en ole tätä vielä lukenut,tämä oli lukulistallani seuraavana plus Irvingiä on jotenkin kivaa lukea musta kesäisin. Toivottavasti kirja ei ole vaan liian outo ja absurdi sen saajan makuun. :roll:

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

01.06.2014 19:28 #4 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma

Noora kirjoitti: Toivottavasti kirja ei ole vaan liian outo ja absurdi sen saajan makuun. :roll:

Minulla on onneksi hyvä oudonsietokyky. :smile:

02.06.2014 18:04 - 02.06.2014 18:08 #5 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Kävin lainaamassa kirjan. Tämä on vuoden -98 painos, jossa on mukana lyhykäinen kirjailijan esipuhe. (Ja suomeksi siis luen.) En tosin uskalla lukea esipuhetta varmaan kuin vasta luettuani kirjan... Kaikenlaiset esipuheet yleisesti pelottavat, jottei niissä vain paljasteta mitään oleellista kirjasta. Vaikka eipä kai kirjailija menisi spoilaamaan omaa kirjaansa... "Btw. Tarina on oikeasti allegoria perunamuusin valmistuksesta ja kaikki kuolevat lopussa. Mutta kiitos mielenkiinnosta." :lol:

Kirjassa näyttää olevan 19 lukua, varmaan lueskelen ne pitkin kesää. Kirjaa oli hyllyssä monta kappaletta, joten ei liene pelkoa, ettei lainan uusiminen onnistuisi.
Viimeksi muokattu: 02.06.2014 18:08 Hiistu.

02.06.2014 18:21 #6 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
^ Esipuheet on kyllä välillä ärsyttäviä! Siis jos niissä kerrotaan tai analysoidaan sitä, mistä teos kuvainnollisesti kertoo tms. Jää puuttumaan se oma löytämisen riemu + on enää mahdotonta tulkita sitä mitenkään muuten itse.

• Noora hahmo
  • Noora
02.06.2014 18:35 #7 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Kävin lainaamassa tänään samalla,kun hain myös sen toisen kesälukuhaastekirjan. Vuoden-98 painos on mullakin myös lainassa.

Esipuheisiin on ristiriitainen suhde,koska toisaalta ne voi spoilata jotain,mutta samalla ne on kuitenkin todella kiehtovia,varsinkin jos niissä kerrotasan kirjan syntymisen vaiheista.

24.07.2014 17:00 - 24.07.2014 17:03 #8 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Aloitin viimein kirjan lukemisen ja olen nyt lukenut ensimmäisen luvun.

Ensimmäinen luku kertoo siis Garpin äidistä Jenny Fieldsistä, aikana ennen Garpin syntymää.

Aikakauden ja silloisen seksuaalimoraalin kuvaus oli mielenkiintoista luettavaa. Miesten sukupuolielimestä oli enemmän juttua kuin olisin odottanut, ja jäi mietityttämään, millä tavoin kirjailija on mahtanut ajatella lukijoidensa suhtautuvan asiaan. Itse luin kertomusta Jennyn sairaanhoitajatyöstä ihan sairaanhoidon historian kannalta kiintoisana kuvauksena. Oma äitini on hoitoalalla, joten saattaa johtua siitäkin, että olen tottunut lääketieteelliseen puheeseeen ihmiskehosta, jolloin siihen ei liity mitään esim. eroottista. Mistä taasen saattoi johtua, että

Eniten kiinnostuin, kun alettiin kuvata aivovammaa, mutta kuvaus osoittautui aika helpoimman kautta tehdyksi... Onhan se helppoa todeta, että aivovauriot olivat todella laajat ja vakavat, koska kyllähän mitä hyvänsä voi tapahtua, jos kyllin erikoisesti vaurioituu, otsalohkon "lobotomia" ja mitä vielä muuta.

Jos on närkästymättä mistään, teksti on tyyliltään kepoista ja hauskaa. Kuten se, mitä vuokraemäntä mahtaa ajatella kenkäpareista. Paikoin sellainen "saako tälle edes nauraa" -fiilis, mutta en minä semmoista niin vakavasti mieti. Voin esim. samaan aikaan hyvin paljon sääliä jotakin henkilöhahmoa, mutta tiedostaa kuitenkin tilanteen koomisuuden.
Viimeksi muokattu: 24.07.2014 17:03 Hiistu.

• maahinen hahmo
  • maahinen
24.07.2014 19:44 #9 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Lukemisesta on niin kauan, etten yksityiskohtia muista, mutta sen muistan, että oli huikean hauska, samoin kuin Kaikki isäni hotellit. Myöhemmätkin ovat hyviä, mutta samaa vaikutusta eivät enää ole tehneet

24.07.2014 22:28 #10 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
Kiva tietää lukevansa kirjailijan tuotantoa parhaasta päästä. :smile:

14.08.2014 16:34 - 14.08.2014 16:34 #11 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kesälukuhaaste: John Irving: Garpin maailma
On jäänyt lukeminen nyt vähemmälle, mutta olen tähän mennessä lukenut viisi ensimmäistä lukua. En uskalla luvata, että ihan loppuun ehtisin nyt elokuun aikana lukea, mutta lukeminen jatkuu. :smile:

Mitäs näistä luvuista nyt sanoisi... Ainakin sen, että mielikuvani Jennystä muuttui myönteisemmäksi.

Myös kirjoista pitäminen nostaa Jennyn sympatiapisteitä. :wink: Itse en maailmankirjallisuutta ja klassikoita juurikaan tunne, joten monet mainitut kirjalijat olivat vain etäisesti tuttuja nimiä.

Suhtaudun ylipäänsä varauksella tällaisiin kirjoihin, jotka kertovat kirjailijoista tai kirjoittamisesta, koska se vain tuntuu jotenkin liian ilmeiseltä ratkaisulta. Kirjailija kirjoittamassa kirjaa kirjailijoista... Mutta ainakin voi olettaa, että kirjailija tietää, mistä kirjoittaa. Parhaimmillaan tarkastelee kirjallista luomistyötä ja kirjailijan elämää vähän ironisestikin.
Viimeksi muokattu: 14.08.2014 16:34 Hiistu.

Adolfina Romanov, Lyyskis
Uusin jäsen: sulavsalim