Kesälukuhaaste: Erin Morgenstern: Yösirkus

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
01.06.2014 14:35 #1 : Hiistu
Ketju kesälukuhaasteeseen ilmoitetulle kirjalle Erin Morgenstern: Yösirkus.

Tutustu ohjeisiin: Linkki.

• Niddis hahmo
  • Niddis
01.06.2014 17:15 #2 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Kesälukuhaaste: Erin Morgenstern: Yösirkus
Tämä kirja herätti mielessäni lievää kiinnostusta jo ilmestyessään, mutta jäi silloin muun luettavan jalkoihin. Muutenkin luen aika vähän muuta kuin eeppistä fantasiaa, joten katsoin että varmin tapa tutustua tähän teokseen on ilmoittaa se kesälukuhaasteeseen. Toivottavasti on palkintonsa ansainnut.

01.06.2014 20:39 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kesälukuhaaste: Erin Morgenstern: Yösirkus
Mulle ei arpoutunut tätä tällä kertaa, mutta kirja on mulla kesken jo päättyneen Lukupiirin jäänteenä. Joten jos vain ehdin lukea kirjaa loppuun - se on vaikuttanut kyllä kiinnostavalta! - yritän ehtiä myös keskustelemaan. :)

• Niddis hahmo
  • Niddis
15.06.2014 20:14 #4 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Kesälukuhaaste: Erin Morgenstern: Yösirkus
Jep jep, kirja on nyt luettu läpi ja päällimäiseksi jäi positiivinen fiilis. Kirjan parasta antia oli ehdottomasti itse yösirkus ja kaikki siihen liittyvä kuvailu ja tunnelma. Sitä tämä kirja ennen kaikkea onkin, mystistä ja taianomaista tunnelmaa. Täytyy kiitellä kirjoittajan mielikuvitusta kun on onnistunut luomaan näin kiinnostavan ja kiehtovan tapahtumapaikan. Juoni ei tarjonnut oikeastaan suurempia yllätyksiä, vaan pyörii tiiviisti sirkuksen ympärillä. Ajoittaisesta hidastempoisuudesta ja junnaamisesta huolimatta se onnistui pitämään mielenkiintoni yllä loppuun asti.

Henkilöhahmoja on paljon ja he kaikki liittyvät jollain tavalla sirkukseen. Eniten pidin Poppetista, Widgetistä ja Baileystä sekä päähenkilöistä Celiasta ja Marcosta, jotka olisivat ansainneet enemmänkin tilaa. Vaikka kirjan takakannessa sitä mainostetaankin "lumoavana rakkaustarinana", romanttiset kohtaamiset jäivät valitettavan vähiin. Tylsempiä sivuhenkilöiden jutusteluja ja juonikuvoita olisi puolestaan voinut karsia, esim. Taran kohtalo ei minua juurikaan säväyttänyt. Samoin Marcon ja Celian väliseen kilpailuun liittyvä ylenmääräinen salailu alkoi loppua kohden turhauttaa. Mielestäni tarinaan olisi tullut enemmän jännitettä, jos kilpailun voittajan ratkemistapa olisi selvinnyt varhaisemmassa vaiheessa (vaikka se kyllä lukee kirjan takakannessa).

Tämä kirja sopii hyvin kesäfiilistelyyn, varsinkin jos kaipaa ripausta taikuutta arjen keskelle. Teksti on helppolukuista ja kappaleet lyhyitä (lyhimmillään parin sivun mittaisia), joten kirjaa on helppo lukea lyhyissäkin pätkissä.

Uusin jäsen: Mona