Kesälukuhaaste: Catherynne M. Valente: Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri.. jne.

01.06.2014 14:44 #1 : Hiistu
Ketju kesälukuhaasteeseen ilmoitetulle kirjalle Catherynne M. Valente: Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla.

Tutustu ohjeisiin: Linkki.

01.06.2014 15:25 - 01.06.2014 15:26 #2 : Hiistu
Minä ilmoitin tämän kirjan. :smile: Kirja on minulla omana hyllyssä ja on ollut tarkoitus lukea. Sikäli ihan ajankohtainenkin teos, että on Tähtifantasia-ehdokkaana.

Uskon pitäväni kirjasta, koska yleensä pidän satuseikkailuista. Toivottavasti kirja osui arvalla jollekin sopivan lapsenmieliselle lukijalle, vaikka tätä toki jonkinlaisena aikuisten satuna pidetäänkin.
Viimeksi muokattu: 01.06.2014 15:26 Hiistu.

01.06.2014 19:40 #3 : maahinen
Minulle osui, upiouto ja hyvä niin. Kirjastostakin löytyy

02.06.2014 17:15 #4 : maahinen
Ensimmäisen luvun perusteella en usko pitäväni tästä. En suuremmin välittänyt höpö-höpökirjoista lapsenakaan, fantasiamaailmallakin pitää olla oma logiikkansa. Oli kirjastossa valitettavasti vain suomeksi, tähän mennessä eniten kiinnostaa, mitä outoudet ovat englanniksi.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
02.06.2014 19:01 #5 : Vanamo
Minä luin tämän viime kuussa. Valloittava ja kerrassaan ihana tarina. Hienoa, että Tähtifantasia-ehdokkaiden joukkoon on päässyt tämänkin tyylinen teos. Mielipiteeni on siis hyvin eri linjoilla kuin maahisella, mutta ymmärrän kyllä helposti sen, ettei satufantasia ole kaikkien makuun.

02.06.2014 20:35 #6 : Celestine
Luin tämän viime syksynä ja pidin kovasti. :heart: Todella outoa ja eriskummallista mutta samalla lempeää ja hellää fantasiaa. Suosittelen myös jatko-osaa Tyttö, joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa. Näissä kirjoissa yksi parhaista puolista on pitkät nimet :lol:

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

03.06.2014 17:59 #7 : maahinen
Nojaa, kävin juuri oma-aloitteisesti katsomassa Pahattaren, pidin ja en, mutta iso osa eitä liittyy siihen, että Angelina Jolie oli niin pökkelö roolissaan. En pidä siitä, että kaikki on mahdollista, jankkauksesta ja hallitsemattomasta mielikuvituksen rönsyilystä.

Toisessa luvussa joka tapauksessa pidin modernista ammattikoulun käyneestä tontusta, mutta valtakoneisto olisi pitänyt jättää oman oivalluksen varaan eikä vääntää rautalangasta. "Toivon sinulle parasta mitä voi toivoa, enkä pahempaa kuin mitä on odotettavissa" on mielenkiintoinen toivotus. Tainnut saada vaikutteita Gandalfilta.

04.06.2014 23:37 - 04.06.2014 23:41 #8 : Hiistu
Luin kirjan kolme ensimmäistä lukua. (Tämän viestin spoilerit koskevat siis niitä.) Selailin noita kolmea ekaa jo kirjan ostettuani, joten olivat osittain tuttuja, mutta täytyi kuitenkin muistutella mieleen nyt ihan sanasta sanaan lukemalla.

Pidän kirjan alusta, mutta sen takia onkin mielenkiintoista kuulla mielipiteitä lukijalta, joka ei ole niin tykännyt! :smile: Toivottavasti ei maahisellekaan jää kokonaan epämieluisaksi lukukokemukseksi.

Tässä tähän mennessä mieleen tulleita ajatuksia sekalaisena kokonaisuutena:

maahinen kirjoitti: En suuremmin välittänyt höpö-höpökirjoista lapsenakaan, fantasiamaailmallakin pitää olla oma logiikkansa.

Minulle riittää tarinan sisäiseksi logiikaksi, että kaikenlaiset satumaiset asiat ovat mahdollisia. Olen silti tyytyväinen, että teksti on koherenttia ja tapahtumia on helppo seurata, vaikka tapahtumat ovatkin outoja. Oudoista tapahtumista, joita EI ole helppo seurata, tulee mieleen esim. William S. Burroughsin Punaisen yön kaupungit... mutta eipä näitä voi oikein verrata, eikä sinänsä vielä mikään meriitti kirjoittaa tolkullisempaa tekstiä kuin hän.

Johonkin jos oikeasti vertaisi, niin tästä kirjasta tuli ainakin alun perusteella mieleen Clive Barkerin Abarat-kirjat, joissa vastaavasti ihmistyttö päätyy fantasiamaailmaan, jossa kaikenlainen on mahdollista. Tykkään Abarateista, joten hyvä homma. Tykkään tosin myös siitä, että tässä kirjassa vaikuttaisi olevan sovellettuna "perinteisiä" satuelementtejä. Esim. Satumaassa tuntuu olevan paljon kaikenlaisia sääntöjä, ja saduissa on perinteisesti outoja sääntöjä (joita perinteisesti rikotaan).

maahinen kirjoitti: Oli kirjastossa valitettavasti vain suomeksi, tähän mennessä eniten kiinnostaa, mitä outoudet ovat englanniksi.

Minäkin kuulisin mielelläni alkukielen ilmauksia, jos jollain on kirja englanniksi. Tai esim. onko kirjan kieli ihan tavallista.

Huomasin, että suomentaja on henkilönimien lisäksi "suomentanut" ilmeisesti muutakin: "Syyskuu arveli astuneensa Suomen koko kansantuotteen päälle." (s.39) Ei kai alkuperäisteoksessa mietitä Suomen kansantaloutta?

Mietin huvikseni, mistä Syyskuu mahtaisi olla kotoisin, jos myös hänen kotipaikkansa olisi Omahan sijasta muutettu joksikin suomalaiseksi paikkakunnaksi. Mikä olisi sellainen uskottavan kuiva ja ruskea (harmaakin voisi käydä) paikka, joka ei sovi kenellekään? :tongue: Esim. Kouvolan väitetty ankeus on jo klassikko. Tietty pitäisi ajatella, millainen paikka on mahdollisesti ollut silloin 40-luvulla, ja tarina voisi kaivata sitten muutakin "pientä" muokkausta... Mutta ajatuksena huono mutta hauska.

Mietin muutoinkin, mahtaako Syyskuun elämä aikakausi ja kotiolot vaikuttaa jollain tapaa seikkailun kulkuun... joko satumaailman logiikan puitteissa tai jopa satumaailmaa rikkoen. Ehkä se, että isä on lähtenyt kaukaisille maille sotimaan ja äiti on omatoiminen tehdastyöläinen, vaikutti osaltaan siihen, että Syyskuusta itsestäänkin oli luontevaa lähteä seikkailemaan. En tiedä, voiko kuitenkaan tehdä mitään "lapsi pakenee sodan kauhuja mielikuvitusmaailmaan" -tulkintoja, koska ei Syyskuun arkielämä mitenkään kauhealta vaikuttanut tai sota läheiseltä (vrt. Lewisin Velho ja leijona ja pako Lontoon pommituksia). Enempi hän oli tylsistynyt ja yksinäinen. Mutta noh… jos kirjassa jatkossa tapahtuu jotain synkkää ja väkivaltaista, voin sitten tulkita sen Syyskuun alitajuisen sota-ahdistuksen representaatioksi. :roll:

Ihan vakavasti puhuen kyllä kiinnostaa nähdä, millaiseksi tarina kehittyy: hilpeäksi vai synkemmäksi.

Odotan myös keijuja. Muita olentoja kyllä on ollut, mutta ei yhtään keijua, ja minä jotenkin oletin, että Satumaassa asuisi nimenomaan keijuja. (Keijutarinat kiinnostavat.) Vihreä tuuli puhui keijuruoista ja sitten oli keijukultaa... Tai ehkä "keiju" on jonkinlainen yleisnimitys Satumaan asukkaille.

Plussaa kuvista ja niistä lukujen alussa olevista "tiivistelmistä", sopivat satutunnelmaan.
Viimeksi muokattu: 04.06.2014 23:41 Hiistu.

05.06.2014 22:24 #9 : maahinen
Abaratit ovat tuntemattomia, mutta ilmeisin esikuva tälle on Liisa ihmemaassa, joka ei ole suosikkejani, vaikka siinä paljon pelastavat sanaleikit (what are merpeople's shoes made of? soles and eels, of course :cheesy:)

Säännöistä päätellen Satumaa on Neuvostoliitto.

Galdalf lurjus :shock:. Dumbledore kyllä on.

Hupaisa noitien avioliittojärjestely. Kuinkahan moni amerikkalaiskoulu on sensuroinut tämän? Myöhemmin maridien häissä vielä toivotetaan "ystävällismielistä uskottomuutta kaikille osapuolille"...

Olen melkein lopussa enkä viekäkään ole suuremmin kiinnostunut Syyskuun kohtalosta. Loppuratkaisussa voi olla kyllä luvassa yllätyksiä.

06.06.2014 15:40 #10 : maahinen
Luettu on. Enpä osannut ollenkaan odottaa loppuratkaisua Markiisittaren osalta.

17.06.2014 23:21 - 17.06.2014 23:27 #11 : Hiistu
Olen lukenut nyt vajaan kaksi kolmasosaa, viimeisenä luvun "Syksyn satraappi" eli luvun 11.

maahinen kirjoitti: Syyskuun kotimaailmasta ei paljon kerrota, eikä 40-luvun henki välity ollenkaan. Isä olisi yhtä hyvin voinut lähteä Afganistaniin sotimaan.

Säännöistä päätellen Satumaa on Neuvostoliitto.

Olen edelleen yrittänyt miettiä, vaikuttaako Syyskuun kotimaailmassa käytävä sota Satumaahan vaiko ei. Yksinkertaisin yhtymäkohta olisi, että Satumaan pahikset muistuttaisivat natseja.. Mutta ei. Olen samaa mieltä, ettei aikakaudella tunnu olevan oikein mitään merkitystä tarinassa. Sota on surullista ja Satumaassakin tapahtuu surullisia asioita... mutta niin tapahtuu kaikkina maailman aikoina.

"Satraappi" oli itselleni ihan vieras sana. Tajusin kyllä tekstistä, että se tarkoittaa jonkinlaista pormestaria tai vastaavaa. (Tarkistin sitten huvikseni vielä Wikipediasta.) Velosipedi toinen vieras, mutta sen merkitys ainakin kävi hyvin selväksi. Ihan hauska idea käyttää vanhahtavia sanoja. (Vaikka ei nekään kyllä mitenkään 40-lukulaisia. Sähkövalokin kai tuolloin Yhdysvalloissa jo vanha juttu. Pitäisi tuntea historiaa paremmin, mutta en tunne, eikä minulla tule mieleen edes mitään erikoisesti tuohon aikakauteen liittyvää keksintöä... Paitsi tietty sotakoneita. Elokuvan alussa oli toki propagandaa.) Myös ifritti oli minulle ennestään vieras olento.

Minulla ei ole oikein mitään kovin jäsentynyttä mielipidettä tähänastisesta... Laitan varmuuden vuoksi spoilereihin.
Viimeksi muokattu: 17.06.2014 23:27 Hiistu.

29.06.2014 16:35 #12 : maahinen
Odottelen raporttia, mikä on tökkinyt, kuten Hiistu mainitsit keskeneräisten kirjojen topissa. Minusta kirja eteni aika samalla tyylillä alusta loppuun

29.06.2014 20:37 - 29.06.2014 22:11 #13 : Hiistu
Lukeminen ei ole juurikaan edistynyt edellisen viestini jälkeen. Olen lukenut luvun 12. Luen kirjan varmaan ensi viikolla loppuun.

Tökkinyt on lähinnä tuo jo mainitsemani

Luvussa 12 kiinnostavinta oli tietenkin
Viimeksi muokattu: 29.06.2014 22:11 Hiistu.

06.07.2014 11:03 #14 : maahinen

Hiistu kirjoitti:

Toisaalta olen samaa mieltä, että erilainen on hyvä, shakkia pelaavia kuolemia ja lumottuja miekkoja on yllin kyllin, mutta toisaalta
vaikuttavat väkisin keksityiltä, kun on pakko olla erilainen :roll:

24.07.2014 00:03 - 24.07.2014 00:10 #15 : Hiistu
Olen lukenut kirjan loppuun.

maahinen kirjoitti: Enpä osannut ollenkaan odottaa loppuratkaisua Markiisittaren osalta.

Kirjan loppuluvuista jäi hyvä mieli, koska asioita selvisi. Olin jo ehtinyt pelätä, ettei mitään varsinaisesti selviäisikään. Pidin etenkin luvuista 18 ja 19.

maahinen kirjoitti: Toiveiden toteutuksen väkivaltaisuus ihmetyttää, mitähän kirjailija tällä halusi sanoa?

Minä ajattelin vain, että kirjailija on halunnut

Hajanaisia mietteitä:

maahinen kirjoitti: Ei ole pakottavaa tarvetta lukea seuraavaa osaa, ja ehkä saada selville, mitä varjolle kuuluu, ja miksi lopultakin keijuja on niin vähän.

Minä uskon lukevani myös jatko-osat. Lopussa mainostettiin yllättäväkin paljon seuraavaa osaa, vaikka periaatteessa kirja toimikin itsenäisenä seikkailuna... Mutta minuun mainonta tuntuu siis tehonneen.
Viimeksi muokattu: 24.07.2014 00:10 Hiistu.

Salka, Adolfina Romanov
Uusin jäsen: sulavsalim