Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

29.12.2014 19:12 #1 :: HourglassEyes
Lukuhaaste
Tämmöinen lukuhaaste laitettiin mulle naamakirjassa. Otan haasteen vastaan tosin pienellä varauksella, eli "niin monta kuin mahdollista" -asenteella. Katsotaan nyt miten käy ja mahdollisesti päivitellään, miten tilanne etenee!
Mukaan sopii lähteä ken haluaa. :smile:

2015 Reading Challenge:
9gag.com/gag/a8bQeNe?ref=fb.s

ja tuohon yhteen kohtaa avuksi:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_books_banned_by_governments

Itse tulostin haasteen ja aion ripustaa sen johonkin seinälle ruksitettavaksi :wink:
Tykännyt: Hiistu, Rinja, Kirjaneito

29.12.2014 20:48 #2 :: Kirjaneito
Lukuhaaste
Mahtava idea! Ehdottomasti mukana, ei kun vain ruksimaan! :smile:En minäkään tätä liian vakavasti aio ottaa. :wink:

30.12.2014 03:52 #3 :: Scartti
Olen jo valinnut kirjoja :smile:

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

30.12.2014 11:44 #4 :: Diara
Lukuhaaste
Melkoinen homma tuossa on, jos koko listan meinaa saada luettua. Ajattelin silti, että voisin vaikka kokeilla, miten pitkälle pääsee. Yhdestä kirjasta voi varmaan laittaa useamman raksin jos se käy kerralla moneen kohtaan?

30.12.2014 13:13 #5 :: Hiistu
Lukuhaaste
Siirsin tämän Lukupiiriin muiden lukuhaasteiden joukkoon, täällä toivottavasti pysyy hyvin pinnalla. :smile:
Tykännyt: HourglassEyes

30.12.2014 13:19 #6 :: NiTessine
Lukuhaaste
Joops, mut haastettiin tähän jo toisaalla. Koska muuten olisi liian helppoa, siinä haasteessa osa oli tehdä tämä viikko kerrallaan. Järjestyksessä.

Huomatkaa tässä vaiheessa erityisesti kohdat 1 ja 4.

Myös toi kirja, joka piti lukea koulussa mutta jäi väliin on vähän hankala.

• noreen hahmo
  • noreen

30.12.2014 15:45 #7 :: noreen
Lukuhaaste
Ei tämä nyt mahdottomalta vaikuta, pikaisen vilkasun perusteella olen tänä vuonna lukenut kaikkiin sopivat kirjat. En tiedä, osallistuisinko vai en. Tänä vuonna pitää muutenkin lukea ns. pakon kanssa kirjoja pääsykokeisiin, joten en tiedä jaksanko kyylätä tuon listan kanssa lukemisiani. Otan kuitenkin aina kaikki tällaiset haasteet liian vakavissani. :D

Hieno haaste sinänsä, toivottavasti kaikki löytävät tuon kautta uusia kirjasuosikkeja.

• Rinja

30.12.2014 16:10 #8 :: Rinja
Lukuhaaste
Argh, aivan mahtavan näköinen haaste, mutta ei vain ole aikaa :angry:Olen jo joutunut karsimaan tulevalta vuodelta esim. Novan esiraatimisen ja kaikkea muutakin hienoa. Syksyllä voi mahdollisesti olla rennompaa, mutta en uskalla luottaa siihen.

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

30.12.2014 16:23 #9 :: Diara
Lukuhaaste

NiTessine kirjoitti: Myös toi kirja, joka piti lukea koulussa mutta jäi väliin on vähän hankala.

Minusta tuo on yllättävän helppo kohta, tosin en ole siitä erityisen innoissani. Koulussa piti 9-luokalla lukea Kalevala ja lukiossa Seitsemän Veljestä. Molempia yritin lukea ja lopputuloksena selailin suurimman osan kirjasta vain läpi lukien pääkohtia ja katkelmia sieltä täältä. Varmaan jompikumpi noista pitäisi siis tuohon lukea nyt. Jipii (huomaa voimakas sarkasmi).

Tietenkin olisi siellä kanssa 10 pientä neekeripoikaa (anteeksi eikun Eikä yksikään pelastunut). Tuon kirjan olin jo lukenut omia aikojani aikaisemmin, joten se jäi sitten koulun lukukierroksella väliin.

30.12.2014 17:42 #10 :: Pisania
Lukuhaaste
Hitto, en voi vastustaa tämmöisiä! Paha vaan että tuppaan ottamaan kaikenmoiset lukuhaasteet turhan vakavasti ja menen liiallisuksiin yrittäessäni saada joka kohtaan jotain. Tämä haaste vaikuttaa aika vaihtelevantasoiselta. Moniin kohtiin tulee varmasti keksittyä useampikin kirja, mutta pari vaikuttaa tyystin mahdottomalta. Esim. kirja kirjailijalta jolla on samat nimikirjaimet ei tule onnistumaan millään sukunimeni ekan kirjaimen vuoksi (tai jos onnistuisikin jollain ihmeen kaupalla niin kirja taatusti käsittelisi kaivoslakia, sähkötekniikkaa, banaanikärpäsiä tai jotain muuta yhtä kiinnostavaa). Äiskältä ei myöskään voi enää kysellä kirjasuosituksia ja veikkaan että tulee olemaan aika haasteellista löytää kirja jonka nimessä on vastakohtia. Nevertheless, yritys tulee olemaan kovaa. Kunhan ei verisuoni katkeaisi...

30.12.2014 19:58 #11 :: Scartti
Lukuhaaste

Diara kirjoitti: Yhdestä kirjasta voi varmaan laittaa useamman raksin jos se käy kerralla moneen kohtaan?

Itse ajattelin automaattisesti, että kirja per kohta, mutta ei kai se niin tarkkaa tarvitse olla. Muiden haasteiden kirjoja kyllä yhdistelen (Kirjallinen retki Pohjoismaissa, Kaunokirjallinen maailmanvalloitus, 1800-luvulla kirjotettuja).

Antonyms toi ensimmäisenä mieleen Sota ja rauha.. :roll:

Muokannut 30.12.2014 20:01 Scartti

30.12.2014 20:03 #12 :: HourglassEyes

Kyllä minusta ainakin

Todellakin. Ainoa, minkä muistan, että olisi jäänyt kesken koulussa on John Steinbeckin Helmi, enkä todellakaan tiedä haluanko lähteä siihen ralliin uudestaan... :wink:

Mutta kuten jo sanoinkin; mukaan lähden "niin monta kuin mahdollista" -asenteella! :cheesy:

• Skie hahmo
  • Skie

30.12.2014 20:18 #13 :: Skie
Lukuhaaste
Kuulostaa mainiolta, heitin jo haasteen kaverille. :smile:

30.12.2014 20:35 #14 :: Kirjaneito
Lukuhaaste
Tulostin äsken listan ja kiinnitin seinälle! :cheesy:Tässähän alkaa jo innostua!

30.12.2014 20:36 #15 :: maahinen
Lukuhaaste
Heitin vanhoille sukulaisille haasteen, joten minulla on nyt lista valmiiksi suomennettuna, jos jollekulle tuottaa ongelmia. Tuota "A book based entirely on its cover" ihmettelin, mutta tarkoittanee, että kirja valitaan kannen perusteella.

Kyllä sama saa luvan kelvata mahdollisimman moneen.

Kesken jäänyt kirja: saako jatkaa siitä mihin jäi? :smile:

Saa. Luulen, että meillä on sama opus kesken?

Koulukirja on helppo, mitä valintaan tulee, Karamazovin veljekset, lukeminen on toinen juttu...

30.12.2014 20:40 #16 :: haplotus
Lukuhaaste
Tätähän vois koittaa. Vaikka mun lukutahdilla en lue lähellekään noin montaa kirjaa kuin haasteessa on kategorioita, mutta tulisipa ehkä vaihteleva lista. Lisähaastetta toki toisi vielä jos yrittäisin tehdä näitä oman hyllyn kirjoilla, kun ei tuo kirjastolainailu ole napannut tänäkään vuonna.

Sen verran otan ehkä varaslähtöä, että hyväksyn mukaan kirjan joka on nyt kesken, sillä en mä sitä huomisen aikana voi loppuun lukea. Menee kuitenkin puolet kirjasta oikealle vuodelle. :tongue:

• Bensku hahmo
  • Bensku

30.12.2014 21:04 #17 :: Bensku
Re:Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)
Pikaisen laskennan mukaan noin kymmenen noista kohdista voisi saada yhdestä kirjasta.

Fantasiaromaani, joka on alle 30-vuotiaan naisen ensimmäinen suosittu kirja, on yli 500 sivuinen... Jos se on surullinen, tulee yksi tai kaksi (pahat uutiset). Tietysti sen voi vielä lukea suomennoksena ja yhdessä päivässä. Varmasti on vielä muitakin kohtia, joihin fantasiakirja voisi sopia.

Voisin kokeilla tuota haastetta :)

30.12.2014 21:07 #18 :: Scartti

maahinen kirjoitti:

Kesken jäänyt kirja: saako jatkaa siitä mihin jäi? :smile:

Saa. Luulen, että meillä on sama opus kesken?

Tarkoitatko Ulyssesta? Sain sen tänään luettua! Se oli pitkä ja kivinen tie :lol:
Mo Yan Seitsemän elämääni tuli aloitettua marraskuussa 2013. Kesäkuussa 2014 palautin teoksen kirjastoon, mutta päätin vakaasti, että luen se vielä joku päivä loppuun. Pääsin kuitenkin sivulle 349(730)!

30.12.2014 22:53 #19 :: maahinen

Scartti kirjoitti:

Sitäpä juuri. Onnittelut! Mielenkiinnolla odotan raporttia. Minulla ei muita merkittäviä muistaakseni ole kesken, ei sen jälkeen kun sain luettua Moby Dickin loppuun 20 vuoden tauon jälkeen.
Muokannut 30.12.2014 22:53 maahinen

30.12.2014 22:57 #20 :: The Big Bad Wolf
Lukuhaaste
Nejnejnejnejnejnej... Liian houkutteleva. En tahtoisi valikoida luettavaa liikoja... Mutta haasteet. Hitto. Vielä toistaiseksi kuluvan vuoden aikana on tullut luettua päälle sata kirjaa, eli määrä ei pelota... Mutta lukudiplomikin pitäisi (osittain) suorittaa ens vuonna... Voisihan ne kirjat toki rastia tuostakin jotain kohtia...

Tulostin käynnistyilee tuossa ihan vain vahingossa.
Tykännyt: Kirjaneito, Ageha