Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

27.04.2015 09:37 #101 :: Pisania
Lukuhaaste
Jep, pelottava, itkettävä ja myös naurattava kirja ovat haastavia, koska niitä ei voi suunnitella etukäteen. Pitää vaan lisätä listaan kun/jos niitä tulee luettua. Minulla on yksi hauskaksi kehuttu kirja listallani mutta eihän sitä voi koskaan tietää vetoaako se juuri minun huumorintajuuni. Roddy Doylen The van nauratti minua paljonkin, mutta sen piti olla "kirja joka sijoittuu paikkaan jonne olet aina halunnut matkustaa", joten se kohta on edelleen auki.

Tähän asti ainoa kirja, joka on melkein tiristänyt minusta pari kyyneltä oli tammikuussa lukemani Tommi Aition Uuno Turhapuro -elämäkerta :blush:. Siinä oli kohta, jossa puhuttiin kauniisti edesmenneestä Härski-Hartikaisesta ja se vetosi paljon uunoja katsoneeseen sisäiseen lapseeni. Lisään sen listaan vasta sitten jos mitään oikeasti itkettävää ei tule vastaan.

Pelottavan kirjan löytäminen taas on ongelmallista, koska en tykkää lukea kauhua. Tai ainakaan sellaista, joka oikeasti pelottaa (esim. Stephen King). Toivonkin, että vastaan tulisi joku tietokirja, jossa maalailtaisiin pelottavia tulevaisuuden uhkakuvia tms.

02.05.2015 21:25 #102 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: 1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.
2. (X) Kirja jossa on yli 500 sivua. Terry Hayes: Vaeltaja (sivumäärä 810)
3. (X) Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin. Kathleen MacMahon: Näin se päättyy
4. (X) Sellainen kirja suosikkikirjailijaltasi, jota et ole vielä lukenut: Stephen King: Herääminen
6.(X) A Graphic novel Neil Gaiman: Sandman vol. 8 The World's End
7. (x) A book that's based on or turned into a tv-series Keith R.A. Decandido: Leverage - The Zoo Job
8. (X) Kirja, jota ystäväsi suositteli. Dean Koontz: Odd Thomas - Hiljaisten kaupunki
9. (X) Kirja jonka kirjoittaja ei ole kotoisin Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta: Hideyuki Kikuchi: Fortress of the Elder God, Vampire Hunter D vol. 18
10. (X) A book with magic in it. Cassandra Clare/Sarah Rees Brennan/Maureen Johnsson: The Bane Chronicles
11. (X) A book that made you cry; Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää
12. (X) Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle. Mamen Sánchez: On ilo juoda teetä kanssasi.

14. Kirjatrilogia J.R.R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta

- Sormusten Herra on rakkain kirjani. En osaa sanoa montako kertaa olen sen lukenut, mutta sanotaan nyt muutaman... En lue sitä nykyisin enää joka vuosi, mutta muutaman vuoden välein huomaan kuinka silmäni alkavat pikkuhiljaa hakeutua siihen kirjahyllyn osaan missä tämä Aarre (pun intented) sijaitsee ja aina silloin annan ilolla mielihalulleni periksi. Se ei petä koskaan, joka kerta suljen kannet haikeilla mielin Samin sanoessa Kotona ollaan... (Nykyisin en aina viitsi lukea liiteosastoa kokonaan läpi, selailen esiin yleensä Aragornin tarinan sekä selostuksen Legolaksen ja Gimlin viimeisestä matkasta) :heart:

03.05.2015 12:24 #103 :: maahinen
Lukuhaaste
Alice Walker Häivähdys purppuraa eli väri nimessä. Näkyy olevan Pulitzer-palkittu tämäkin ja sopivaa jatkoa Tuulen viemälle. Pitäisi vielä korjata yksi aukko sivistyksessä ja lukea Setä Tuomon tupa.

03.05.2015 14:08 #104 :: HourglassEyes

15. Kirja, jonka luit päivässä Emma Chase: Taklattu

- Meinasin unohtaa listauttaa koko kirjan, luin tämän nimittäin Sormusten Herran lomassa e-kirja versiona. Kyseessähän on oikein perinteisen kaavan romanttinen hömppä (Rikas, naisiinmenevä komea mies & urajohteinen kaunis nainen, jotka luonnollisesti ajautuvat napit vastakkain työelämässä, mutta tuntevat vastustamatonta vetovoimaa toisiaan kohden...) Eli ei siis mitään uutta auringon alla. En antanut sen silti haitata, sanonhan monesti, että kliseet eivät haittaa minua, jos tarina vain jaksaa viihdyttää. Ja Taklattu todellakin viihdytti minua! Aloitin lukemaan kirjaa aamulla kahvipöydässä ja jatkoin töissä tauoilla - ja lopulta luin loppuun kotiin päästyäni. Nauroin kirjan kanssa monta kertaa ääneen ja täytyy sanoa, että ihan mutu -tuntumalla Elisa Kirjasta ostettu teos kelpaa kevyeksi viihteeksi toistamiseenkin, oivallisesti käytetty 4,95€! :tongue:

03.05.2015 18:04 #105 :: HourglassEyes

15. Kirja, jonka luit päivässä Emma Chase: Taklattu

16. Kirja, joka pelotti sinua. Blake Crouch: Wayward Pines - Ei Pakotietä

- Monen muun osallistujan lailla tämä kohta on aiheuttanut listalla päänvaivaa. Siispä annan paikan suosiolla Wayward Pinesille vaikka kirja ei niinkään ollut pelottava, mutta tarpeeksi creepy kuitenkin aiheuttamaan niskavilloissa liikehdintää... Wayward Pinesia markkinoidaan Twin Peaksin, Lostin ja Salaisten Kansioiden ystäville ja se lunastaa kyllä mainiosti paikkansa omituisena pikkukaupunkina. Näiden sarjojen ystävänä lopun paljastus ei sinällänsä tarjoa mitään järisyttävää (joskin omat arvailut vaihtelevat mukavasti juonen aikana :wink:), mutta lopullinen ratkaisu on silti jokseenkin yllättävä. Tämän pohjalta aion todellakin katsastaa Foxilta alkavan tv-sarjan. "I think this is the beginning of a beautiful friendship..."

06.05.2015 21:47 #106 :: HourglassEyes

16. (X) Kirja, joka pelotti sinua. Blake Crouch: Wayward Pines - Ei Pakotietä

17. (X) A book that was originally written in a different language. Fredrik Backman: Britt-Marie kävi täällä. Alkuperäiseltä, ruotsinkieliseltä nimeltään Britt-Marie var här.

- Mitäpä voisin sanoa Britt-Mariesta...? No ensinnäkin, ensimmäiset kolme lukua toivoin lukevani (päinvastaisesta tiedostani huolimatta) murhamysteeriä. Britt-Marie vaikutti oikelta kääkkien kääkältä ja kyylärimummojen kuningattarelta ja hartain toiveeni oli, että joku iskisi tälle kammotukselle luun kurkkuun!...Mutta sitten jotain outoa tapahtui ja Britt-Marie alkoi salakavalasti ryömiä lähemmäs sydäntä ja pikkuhiljaa ärsyttävyyksien mestarista kuoriutui sympaattinen ihmisraunio. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun tämä järjestykseen ja sivistykseen vakaasti uskova naisihminen alkaa käydä syvällisiä keskusteluja joka päivä illalliselle saapuvan rotan kanssa sitä huomaa olevansa Britt-Marien puolella, ei häntä vastaan Britt-Marie on kepeän hauska, mutta samalla yllättävän koskettava, keski-ikäisen naisen kasvukertomus. Britt-Marie on naispuolinen mielensäpahoittaja!
Muokannut 06.05.2015 23:12 HourglassEyes

11.05.2015 20:51 #107 :: Pisania
Lukuhaaste

Muok. Tästä kirjasta oli siis kyse.
Muokannut 11.05.2015 22:33 Pisania

11.05.2015 21:57 #108 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

Pisania kirjoitti: Haa! Kekkasin ovelan tavan päästä ainakin pelottavan kirjan pulmastani. Sen sijaan että lukisin kasan kauhuromaaneja kunnes yksi niistä lopulta pistäisi oikeasti puntit tutisemaan, valitsenkin kirjan, johon tarttumista pelkään jo etukäteen. Satuin nimittäin muistamaan kirjan, jonka olen periaatteessa halunnut lukea jo vuosikausia mutten ole koskaan uskaltanut sen perusteella mitä olen siitä kuullut (ja nähnyt myös leffan). Mikäli kirja osoittautuu niin ällöksi, etten saa sitä luettua, on edessä taas pelottavan kirjan metsästys. Toivoa sopii siis että pelkoni on aiheeton.

Pakko on kysyä, että mikä kirja on kyseessä? :smile:

14.05.2015 12:28 #109 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

Pisania kirjoitti: Muok. Tästä kirjasta oli siis kyse.

Aah. Itse pidin kirjasta enemmän, joskin se oli mielestäni hyvin outo ja paikoin jopa tylsistyttävä (toisaalta luin sen teininä, että ehkäpä ymmärtäisin sitä paremmin nykyisin). Sen muistan, että elokuva oli kirjan jäljiltä todella pettymys...

14.05.2015 12:50 #110 :: HourglassEyes

Nora Roberts: Shadow Spell (book two of the Cousins O'Dwyer trilogy)

- Robertsin sarja O'Dwyerin serkuista sijoittuu Irlantiin, maahan joka jaksaa kiehtoa minua. Olisi mahtavaa päästä joskus käymään siellä. Ehkä joskus...

Trilogia itsessään kertoo siis kolmesta serkuksesta, jotka ovat perineet esi-isiltään maagisia voimia ja taistelevat ikiaikaista vihollista vastaan. Trilogian jokainen osa keskittyy aina yhteen serkuksista ja Roberts tyylisesti tämään kykyjen lisäksi romanttiseen puoleen. Melko kliseinen asettelu siis, mutta, jos tarina toimii...
Tai siis, jos se toimisi. Rakastan Roberstin Moriganin risti -trilogiaa, mutta tämä noitatarina tuntuu vähän pakotetulta massatuotannolta, ei nyt mitenkään järjettömän huonolta, mutta odotin parempaa. Sääli sinällänsä.
Mutta pakkohan tämä on lukea vielä päätökseensä. Viimeisessä kirjassa on odotettavissa klassinen kielletyn rakkauden koettelu...

14.05.2015 13:32 #111 :: Gespenst
Lukuhaaste
Listalta luettu 21 kirjaa. Muuten varmaan olisi jo täynnä, mutta kaikki kirjat eivät mahdu noihin luokituksiin, varsinkin tietokirjojen ujuttaminen on vaikeaa :s

18.05.2015 10:37 #112 :: Emelie
Listan päivittelyä. :)

49/52 kirjasta luettu (14/39 spefiä)

Varoitus: Spoiler.
Muokannut 18.05.2015 10:45 Emelie

18.05.2015 14:53 #113 :: maahinen
Lukuhaaste
Dekkari ja numero nimessä: Lee Child 61 tuntia. En ole erityinen Jack Reacher -fani, mutta olen lukenut muutaman enkä vielä ole kyllästynyt. Tämä ei ollut aivan yhtä hyvä kuin jokunen muu, raivostuttavan tyhmiä päätöksiä avainhenkilöiltä. Näin kirjoihin perustuvan elokuvan Tom Cruisen takia ennen kuin luin ensimmäisen ja näin ollen näen Reacherin ikään kuin kahtena. Toisinpäin ärsyttäisi suuresti, että Cruise on kaikkea muuta kuin Reacher.

22.05.2015 14:29 #114 :: HourglassEyes

19. (X) A book with love triangle James Frey: Endgame

- Jokainen nuortenkirjoja lukeva törmää jossain vaiheessa kolmiodraaman puuduttavaan seinään. Jopa minä, jota yleisesti ottaen eivät kliseet häiritse, olen ainaiseen kolmiodraamailuun kyllästynyt - varsinkin kun se on aina tämä 1 tyttö ja 2 poikaa asetelma. Siksipä olin äärettömän pettynyt, kun alkuun todella mielenkiintoinen Loppupeli alkoi antaa vaikutteita tulevasta draamasta. - Mutta Frey yllättää. Jo pian kirjan alettua alkaa lukija huomata, ettei tässä ole kyse tavanomaisesta ja ennalta-arvattavasta Nälkäpeli kopioinnista, vaan jostain paljon paremmasta. Loppupeli on ehdottomasti kiehtovin kirjallisin dystopiaversiointi aikoihin. Tapahtumat ovat välillä niin massiivisia ja lennokkaita, että unohtaa tyystin, etteivät pelaajat ole aikuisia. Pelästymäni kolmiodraama sulautui juoneen hyvin, eikä sillä mässäilty tarpeettomasti, pääpaino oli ehdottomasti tarinalla. Vaikuttavaa, odotan innolla jatkoa!

29.05.2015 09:57 #115 :: maahinen
Lukuhaaste
Lukioon sijoittuva bolivialaisen Edmundo Paz Soldan Pakeneva joki, ikävystytti alkuun, mutta oli lopulta hyvinkin mielenkiintoinen. Tarinat ovat vaarallisia

29.05.2015 19:40 #116 :: HourglassEyes

20. (X) Kirja jonka nimessä on numero Melanie Gideon: Vaimo 22

- Ihan kepeä tarina rakkauden löytämisestä uudelleen parinkymmenen avioliittovuoden jälkeen, kun arjesta on tullut tavanomaista. Kirjan päähenkilö on reilu nelikymppinen Alice, joka päättää tylsistyneenä ottaa osaa normaalisti roskapostiin kulkeutuvaan gallupiin avioliitostaan. Alice päätyy miettimään liittoaan ja sen mielekkyyttä erittäin syvällisesti. Koodinimensä takaa Alice myös tutustuu testin yhteyshenkilöönsä, mikä alkaa aiheuttaa moraalisia ongelmia. Kaiken tämän keskellä Alice kamppailee jokapäiväisen elämän, työn, ihmissuhteiden ja facebookin välillä. Muuten ihan kirja ok, mutta ennalta-arvattava. Lisäksi Alicen asennoituminen ärsytti minua suuresti viimeisten tapahtumien aikana ja ajoittain muualloinkin... Tämän pohjalta en varmaan vaivaudu lukemaan kirjailijan muita teoksia ilman loistavia suosituksia.

01.06.2015 11:21 #117 :: HourglassEyes

20. (X) Kirja jonka nimessä on numero Melanie Gideon: Vaimo 22

21. (X) Kirja, joka on mukaelma jostain klassisesta tarinasta Kim Izzo: Avioliitto Jane Austenin tapaan

- Minulla oli itseasiassa tähän kohtaan suunnitteilla yksi toinen kirja, mutta sekin oli Austenin maailman mukaelma, joten menkööt. Kirjan päähenkilö, Austenia rakastava Kate, on yllättäen työttömäksi jäävä muotitoimittaja, joka taloudellisen turvan lisäksi menettää kotitalonsa ja rakkaan isoäitinsä. Ystävien kannustamana nelikymppinen Kate aloittaa uuden uran freelance toimittajana ja hänen ensimmäinen juttunsa on testata Austenin inspiroimaa teoriaa: kun talous on tiukilla, kannattaisiko tytön vain hankkia varakas aviomies? Kate pääsee valkoisten valheiden turvin tutustumaan eurooppalaiseen eliittikermaan ja rikkaisiin aviomiehehdokkaisiin, joista etsitään kuumeisesti tämän ajan Mr. Darcya. Katen hahmo käy loppua kohden hieman typeräksi (vai sanoisimmeko ennakkoluuloiseksi?), mutta loppuun päästään Austenin tyyliä mukaillen. Kirjan luvut alkavat hauskasti tilanteisiin sopivilla sitaateilla Austenin romaaneista ja muutenkin tarina on sovellettu kivasti nykypäivään, vaikka realismia siitä lienee turha hakea. Austenia ökyrikkailla maustettuna!
Muokannut 01.06.2015 11:21 HourglassEyes Syy: kirotusvire...

05.06.2015 12:04 #118 :: Scartti
Lukuhaaste
Kirja, joka on saanut huonot arvostelut

Siis miten tuohon valitaan kirja?! Luin juuri aivan surkean kirjan, mutta esim. Goodreadsissa sillä on tähtiä 3,76. Riittääkö jonkun kirjoittama arvostelu, jossa kirjan todetaan olevan surkea? :roll::lol:
Muokannut 05.06.2015 12:14 Scartti

05.06.2015 19:57 #119 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

Scartti kirjoitti: Kirja, joka on saanut huonot arvostelut

Käyttäisin ehkä mittareina alan kriitikkojen arvosteluja, mutta tässä tulee se ongelma tietysti vastaan, että niiltäkin listoilta löytyy vain harvat ja valitut. Olisikohan jossain joku top 100 (vuoden)huonoimmat kirjat listaus? :lol:

• Rituri hahmo
  • Rituri

07.06.2015 16:43 #120 :: Rituri
Lukuhaaste
Nyt minulla alkaa olla vaikeuksia löytää ensikertaa lukemilleni kirjoille sopivaa kohtaa. Parille viimeksi lukemalleni kirjalle ei nimittäin löydy tyhjää kohtaa eli pitänee vaihtaa taktiikka ja ruveta lukemaan kirjoja listan ehdoilla :wink:.Haasteen pohjalle olen ottanut Vanamon yhdistelmälistan ja tunnun muutoin olevan ihan hyvässä vauhdissa.

Moneen kohtaan on löytynyt jo sopiva ehdokas ja osaan olen jo lukemassa kirjaa, mutta muutama vielä mietityttää. Voi olla että joudun muokkaamaan osaa kohdista, jos sopiva ehdokasta ei löydy, mutta yritän kuitenkin mahdollisuuksien mukaan etsiä ehdokkaita. Pakolla en kuitankaan suunnittele lukevani, jos ei löydy niin ei löydy. Tällä hetkellä hankalimmilta vaikuttavat pelottava kirja, huonot arvostelut saanut kirja sekä näytelmä eli aikalailla samat mitkä näyttävät aiheuttavan ongelmia muillekin.

Tässä tämän hetkinen listani. Kirjat saattavat vielä vaihtua, jos tulee luettua osuvampia.

Varoitus: Spoiler.
Muokannut 07.06.2015 16:43 Rituri