Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

07.06.2015 17:56 #121 :: Scartti

HourglassEyes kirjoitti:

Scartti kirjoitti: Kirja, joka on saanut huonot arvostelut

Siis miten tuohon valitaan kirja?! Luin juuri aivan surkean kirjan, mutta esim. Goodreadsissa sillä on tähtiä 3,76. Riittääkö jonkun kirjoittama arvostelu, jossa kirjan todetaan olevan surkea? :roll::lol:

Käyttäisin ehkä mittareina alan kriitikkojen arvosteluja, mutta tässä tulee se ongelma tietysti vastaan, että niiltäkin listoilta löytyy vain harvat ja valitut. Olisikohan jossain joku top 100 (vuoden)huonoimmat kirjat listaus? :lol:

Mun on hirmu vaikea uskoa, että kukaan kirjallisuuskriitikko kehtaisi tunnustaa lukeneensa Anna Toddin Afterin :lol:Yhden kotimaisen bloggarin arvostelun luin ja oli mun kanssa samaa mieltä. Löysin myös joitain ulkolaisia, joissa oltiin samaa mieltä..

07.06.2015 19:47 #122 :: maahinen
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: Olisikohan jossain joku top 100 (vuoden)huonoimmat kirjat listaus? :lol:

Onhan noita, esim. Worst books

23.06.2015 12:34 #123 :: maahinen
Lukuhaaste
Minusta romanssi tässä on sivuseikka, mutta koska sellaisten listoilta löytyy, saa kelvata: Pasternak Tohtori Zhivago. Mielenkiintoinen kirja mielenkiintoisista ajoista (Neuvostoliiton alku), mutta raskasta luettavaa. Heti alkuun henkilöitä niin paljon, ettei niistä ehdi pitää lukua, ja merkillisiä keskusteluja, mutta myös hauskoja kohtia ja teräviä havaintoja. Lopun runokokoelmaa en käsitä, ellei ole tarkoitus esittää, että Zhivago oli kehno runoilija, missä ei ole mieltä.

Katsoin Leanin elokuvankin sivuun, varsin onnistunut tiivistelmä, olennaisin helposti sulavassa muodossa, joskin nyanssit tietysti katoavat.

28.06.2015 12:26 #124 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: 1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.
2. (X) Kirja jossa on yli 500 sivua. Terry Hayes: Vaeltaja (sivumäärä 810)
3. (X) Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin. Kathleen MacMahon: Näin se päättyy
4. (X) Sellainen kirja suosikkikirjailijaltasi, jota et ole vielä lukenut: Stephen King: Herääminen
6.(X) A Graphic novel Neil Gaiman: Sandman vol. 8 The World's End
7. (x) A book that's based on or turned into a tv-series Keith R.A. Decandido: Leverage - The Zoo Job
8. (X) Kirja, jota ystäväsi suositteli. Dean Koontz: Odd Thomas - Hiljaisten kaupunki
9. (X) Kirja jonka kirjoittaja ei ole kotoisin Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta: Hideyuki Kikuchi: Fortress of the Elder God, Vampire Hunter D vol. 18
10. (X) A book with magic in it. Cassandra Clare/Sarah Rees Brennan/Maureen Johnsson: The Bane Chronicles
11. (X) A book that made you cry; Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää
12. (X) Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle. Mamen Sánchez: On ilo juoda teetä kanssasi.
16. (X) Kirja, joka pelotti sinua. Blake Crouch: Wayward Pines - Ei Pakotietä
17. (X) A book that was originally written in a different language. Fredrik Backman: Britt-Marie kävi täällä. Alkuperäiseltä, ruotsinkieliseltä nimeltään Britt-Marie var här.
20. (X) Kirja jonka nimessä on numero Melanie Gideon: Vaimo 22
21. (X) Kirja, joka on mukaelma jostain klassisesta tarinasta Kim Izzo: Avioliitto Jane Austenin tapaan

22. (X) A book with one world tittle. Diana Gabaldon: Outlander

- Outlander on siis ollut näitä sarjoja joita minun on pitänyt lukea jo monta vuotta, en vain ole ehtinyt... Nyt, tv-sarjan innoittamana pääsin viimeinkin alkuun. Gabaldon kirjoittaa hyvin ja tarina on kiehtova, joskin huomasin loppua kohden, että toivoin silti kirjan olevan lyhyempi. Ei siksi, että tarinassa olisi mielestäni ollut mitään turhaa, mutta olisin voinut lukea tämän kahtena kirjana. Tottakai kirjan voi aina jättää kesken ja jatkaa myöhemmin, mutta jotenkin se tuntui tässä kohtaa väärältä...Ehkäpä Gabaldon tunsi samoin kirjoittaessaan? No, joka tapauksessa Skotlannin Ylämaat ja druidien kivikehien taikuus veivät mennessään ja odotan mielenkiinnolla miten tarina tulee jatkumaan seuraavissa osissa. Tosin ensiksi jotain aivan muuta lukulistalle...

Pitänee tehdä pientä vertailua Goodreadsin tämän lukuhaasteen kesken, koska GR:n puolella luettuna on jo 32 kirjaa, josko sieltä saisi pari numeroa tännekin vielä tiivistettyä... :tongue:

...Ja pienen lyhyen läpikäynnin jälkeen voinen lisätä ainakin yhden kirjan;

Lauri Eirola: Assurin kehrä

Teos kertoo nuoren Assyyrialaispojan, Naramun, tarinan kun meedialaisarmeijan joukot hyökkäävät hänen kaupunkiinsa, tappavat hänen perheensä ja myyvät hänet orjaksi Babylonian armeijaan ja hän päätyy lopulta itse Nebukadressasin alaisuuteen. Tarina nivoutuu hyvin keskelle oikeita historiallisia tapahtumia n. 600 eaa. -Olin kieltämättä hieman yllättynyt, että teos oli näinkin hyvä, koska olin (suotta) skeptinen kotimaisuuden takia.
Muokannut 28.06.2015 20:42 HourglassEyes Syy: lisäys

29.06.2015 11:47 #125 :: maahinen
Lukuhaaste
Stephanie Meyer Twilight, monen huonoimmat kirjat -listan kärkipäässä, täälläkin surkeimmat kirjat -ketjussa usempaan kertaan mainittu. Ei missään nimessä huonointa, mitä olen lukenut. Arvattavaa ja itseään toistavaa (on vain rajallinen määrä tapoja, joilla kuvata Edwardia jumalaisen kauniiksi), ja kuitenkin piti jännityksen yllä, ajoittain hauskakin; siihen asti kunnes Jäljittäjä (Tracker)-juonikuvio alkoi, sävy muuttui, hauskuus katosi ja lukeminen muuttui aika puuduttavaksi. En ainakaan aktiivisesti etsi toista osaa käsiini, vaikka kansissa ollut näyte seuraavasta kirjasta loppuikin taas ihan hupaisaan kohtaan. Keskinkertaiset pisteet itse antaisin.

29.06.2015 23:53 #126 :: Scartti
31. Kirja, joka on saanut huonot arvostelut: Anna Todd: After
Mä nyt omavaltaisesti päätin, että tämä kirja saa luvan kelvata tähän kohtaan. Vaikka Goodreadsissa tähdet ovat käsittämättömän korkeat ja sillä oli järjetön määrä lukukertoja netissä jo ennen kuin julkaistiin kirjana. Kirja käytännössä toistaa itseään 588 sivun verran. Tässä Vinttikamarissa-blogin arvostelu, joka kuvaa loistavasti minunkin fiilikset kirjasta. Englanninkielisiä arvosteluja en nyt jaksanut hakea. Tietenkin kaikki neljä osaa on luettava :roll:
Muokannut 29.06.2015 23:58 Scartti

01.07.2015 14:59 #127 :: maahinen
Lukuhaaste
Tositapahtumiin perustuva Laura Wilderin Little house in the big woods, kuin käynti kotiseutumuseossa, jossa innokas opas selittää jokaisen esineen käyttötarkoituksen.

01.07.2015 20:46 #128 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: ]1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.

24. (X) A book by female author Laura Zigman: Animal Husbandry

- Odotin niin innolla, että pääsisin lukemaan tätä, kun janosin vielä kevyttä romanttista hömppää. Ja koska kirjasta tehty leffa on niin kepeän hauska ja yksi hömppälemppareistani (Animal atraction(Someone like you)/Teoria miehistä) , olin varma ettei tällä voi mennä kovin paljon pieleen.
- Arvasin muuten väärin...
Leffassa päähenkilö Jane päätyy pähkäilemään miesten vaihtuvaa mielenkiintoa naisissa ja kehittää omassa katkeruudessaan melko osuvan Vanha Lehmä/Uusi Lehmä -teorian jonka avulla Jane pyrkii pääsemään ylitse epätoivostaan ja särkyneestä sydämestään. Ja tarina päättyy
Varoitus: Spoiler.
Eli siis melko odotettavasti romanttiselta elokuvalta.
Kirjan Janen tarina taasen päättyy hieman toisin
nada romanttista...

Eli totaalinen pettymys! :shock:Täytyy pidättäytyä leffaversiossa, siinä ainakin on kunnon romanttinen loppu ja tilannekomiikkaa niin kuin näissä hömpissä pitäisi ollakin! (...eikä annos Hugh Jackmania ole koskaan pahitteeksi... :tongue:)
Muokannut 01.07.2015 20:50 HourglassEyes Syy: lisäys

12.07.2015 20:40 #129 :: maahinen
Lukuhaaste
TV-sarjaan pohjautuva Andrew Robinson A stitch in time, Deep Space 9 -näyttelijän omasta roolihahmostaan kirjoittama kirja. Hyvätasoinen fanifiktio, kehittää taustan Garakille ja hänen karkotukselleen sekä jatkaa hieman tarinaa sodan raunioittamasta Kardassiasta

• JosQu hahmo
  • JosQu
    Otus
13.07.2015 14:54 #130 :: JosQu

13.07.2015 16:20 #131 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

JosQu kirjoitti: Vähän jälkijunassa, mutta aion osallistua tähän myös :) Aika moneen kohtaan on nimittäin tälle vuodelle tullutkin jo joku kirja luettua!

Mukaan vaan, onhan tässä vielä puoli vuotta jäljellä! :cheesy:

15.08.2015 21:42 #132 :: HourglassEyes

24. (X) A book by female author Laura Zigman: Animal Husbandry

25. Kirja, jonka lukemista olet harkinnut jo pitkään Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen

- Vuosikausia olen tähän järkäleeseen tarttumista harkinnut, mutta vasta tänä kesänä sain aikaiseksi toimia. Ja ei kyllä kaduta, vaikka lukeminen edistyi hitaasti. Ei siksi, että kirja olisi ollut tylsä, mutta aloitin jo ennen lomaa, loman aikana en ehtinyt lukea oikeastaan yhtään mitään, eikä lomalta paluukaan suosinut työpäivien pituuksien suhteen tekstiin keskittymistä.
Lääkäri Sinuhen viisitoista kirjaa olivat kiehtovaa luettavaa paitsi tarinansa, myös historiallisten tosiasioiden vuoksi. En nyt voi sanoa olevani äärettömän yllättynyt, pidinhän Egyptin historiaa paljon mielenkiintoisenpana kuin Suomen historiaa jo kouluiässä. Mielenkiintoisesti oli Sinuhen tarina solutettu faaraoitten hallitsemaan, sodan riepottelemaan ja eri jumalien muinaiseen maahan. Tämän voisi lukea uudestaankin joskus. =)

19.08.2015 12:24 #133 :: Emelie
Lukuhaaste
Jee, sain vihdoinkin kaikkiin kohtiin sopivat kirjat! :) Kylläpä viimeiset olivatkin vaikeat. Ja myönnetään, että hiukan taivutin määritelmiä lisää. Tulevaisuuteen sijoittuvaksi kirjaksi laitoin Ole luonani aina (Kazuo Ishiguro), joka on vähän siinä ja siinä, sijoittuuko se tulevaisuuteen. Minä itse mielsin sen tekevän niin.

Toinen arveluttava kohta oli TV-sarjaksi muunnettu kirja. Tähän laitoin Brian Michael Bendiksen Ultimate Spider-Man sarjakuvasarjan (luin osat vol 1-22 tänä vuonna ja vol 22 jälkeen on tavallaan katkos). Eihän se nyt kirja ole, mutta ehkä monta sarjakuvaa vastaa yhtä kirjaa? :p

Päivittelen listaa aina silloin sun tällöin, jos vaikka saisin spefin osuuden suuremmaksi.

52/52 kirjasta luettu (23/52 spefiä)

Muokannut 01.09.2015 08:24 Emelie

26.08.2015 18:00 #134 :: maahinen
Lukuhaaste
Hauska kirja: Siiri Magga-Miettunen Haile Selassie ja Lassoolan Niila, tositarinoita Kutturan kairoilta. Vaikka osa tarinoista hyvinkin karmeita, enin osa kepeitä ja hauskasti kerrottuja. Jatkoa kirjasarjalle Siirin kirja ja Siirin elämä, joita myös voi suositella.

Otsikossa antonyymi: Frank Cockain The inside out man, pessimistinen opus gangstereista ja ilmiantajista, lukihan tuon, ei huonokaan, mutta pian painuu unhoon.

Sarjakuva: Manu, Mara, Tarja ja mä. Ihan hauska ja informatiivinenkin.

Nykyisestä kotikaupungistani ei ole kuin yksi muistelmateos, enkä sitä halua juuri nyt lukea uudelleen, enkä kaupungin historiaa tai ympäristöraporttia, joten otin summamutikassa ensimmäisen vastaantulleen pitkäaikaisesta kotikaupungistani Helsingistä: Manninen - Raivio Punavuoren keisarinna, 1800-luvulle sijoittuva dekkari. Vanhahtava sävy hyvin tavoitettu, mutta tyylin näppärä pikkuhauskuus ärsyttää eikä kovin kummoinen juonikuvio.
Muokannut 27.08.2015 11:02 maahinen

01.09.2015 21:11 #135 :: HourglassEyes

24. (X) A book by female author Laura Zigman: Animal Husbandry

26. (X) Kirja, jonka valitsit kannen perusteella Siri Pettersen: Odininlapsi, # Korpinkehät 1

- Kirjan kansi pisti silmään joku aika sitten kirjakaupalla, Mitä ihmettä tuossa oikein on? Tarkemmassa tutkiskelussa alussa narunpätkäksi luulemani osoittaui irtileikatuksi hännäksi. Eikä vain miksi tahansa eläimen hännäksi vaan aivan loistavan norjalaisen fantasiasarjan avausosan olentojen hännäksi. Kirjassa heitä kutsutaan Väeksi. Kerrassaan mahtava uusi kirja, tarina ja maailma. Pohjoismainen karuus yhdistettynä uskottavaan kuvitteellisen Yrminmaahan. Jotenkin tästä vain sai ihan äärettömän hyvät vibat. Yrminmaan väki on vankasti jumalankaltaiseen Näkijänsä seuraajia ja luottavat tämän ylimmän Neuvoston jäseniin ja uskomuksiin. Kirjan päähenkilö on Hirka, parantajan tytär, poikkeus väen joukossa, viallinen koska suden sanotaan vieneen hänen häntänsä vauvana. Viidentoista vuoden iässä Hirkalle kuitenkin selviää kammottava totuus, hän on ihminen, odininlapsi! Pelätty tuhon tuoja väen keskuudessa. Tapahtumien lumipallon lähtiessä vyörymään Hirkalle - ja muullekin Yrminväelle - alkaa selviämään, että heidän maailmassaan on vialla paljon muutakin kuin yksi hännätön tyttö...
Kiehtovaa kerrontaa aikuiseen makuun, poliittista juonittelua ja jännitystä. Jäin odottamaan nälkäisenä jatko-osia!

08.09.2015 22:37 #136 :: HourglassEyes

27. (X) Jännityskirja/trilleri Paula Hawkins: Nainen junassa

- En lue paljon dekkareita, mutta nautin kyllä sellaisen silloin tällöin. Nainen junassa on psykologinen trilleri ja piti sisällään ihan kelpo juonen ja koukutti ihan mukavasti. Kirjan tapahtumia kuvataan vuorottain kolmen eri naisen näkökulmasta, uhrin, tämän yhden naapureista ja junassa istuneen naisen, joka on nähnyt jotain ratkaisevaa, mutta ei sattuneista syistä muista mitä. Jännitys siitä mitä ihan oikeasti on tapahtunut säilyy loppuun asti. Todella oivallista ja nopealukuista kerrontaa debyyttikirjailijalta.

10.09.2015 20:36 #137 :: maahinen
Lukuhaaste
Olipa vaikeaa valita kirja kannen perusteella. Pidin lähtökohtana, että kirjan tai kirjailijan nimi ei saa olla tuttu. Vietin tuntikausia kirjastossa vetäen kirjoja esiin eikä yksikään kansi houkutellut millään tavalla - sen sijaan kansia, joiden perusteella voi sanoa, ettei ainakaan tuota, löytyi lukuisia. Selailin sitten netissä kirjankansia ja päädyin tähän: Vernor Vinge Aikaloukku; kannessa on planeettoja ja pilviä, sellainen aina vaikuttaa lupaavalta. 50 miljoonan vuoden päähän sijoittuva murhamysteeri toimikin aika mukavasti sekä dekkarina että skifinä.

12.09.2015 10:32 #138 :: HourglassEyes
Lukuhaaste
Jahas, viestien linkkikynnys tuli vastaan; siirrytäänpä tavallisempaan listaukseen.

HourglassEyes kirjoitti:

1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.
27. (X) Jännityskirja/trilleri Paula Hawkins: Nainen junassa

28. (X) Kirja jonka kirjoittaja oli yli 65 vuotias kun kirja julkaistiin Stephen King: Tervetuloa Joylandiin .

- Englanninkielinen teos ilmestyi 2013, joten King on ollut, ajankohdasta riippuen, joko reilu 65 tai 66. Jäin miettimään asiaa toviksi. King on ollut kirjallisuuden luottokumppanini kaksi vuosikymmentä. Olen lukenut paljon eri kirjailijoita, mutta vain King on ollut pysyvä alusta lähtien. Hänen kirjansa olen pyrkinyt lukemaan aina uuden ilmestyessä, kun muut ovat unohtuneet ajan mittaan....

Tervetuloa Joylandiin on Kingin syvällisempää tuotantoa. Siis ihan ok, King osaa asiansa tällä alalla, mutta odotin silti hieman enemmän niskavillojen pyöritystä. Ajatelkaa nyt, vanha tivoli karuselleineen ja kummitusjunineen, mitkä puitteet kauhun kuninkaalle luoda lopulliset traumat tivolimiljööseen! No, aina ei voi voittaa eikä aina voi saada Pennywisea... Ja onhan mukana sentään kummituksia, murhaajia ja yliluonnollisia kykyjä! :wink:

24.09.2015 11:01 #139 :: HourglassEyes

27. (X) Jännityskirja/trilleri Paula Hawkins: Nainen junassa

29. (X) Tulevaisuuteen sijoittuva kirja(t) Suzanne Collins: Nälkäpeli 2 Vihan Liekit ja Nälkäpeli 3 Matkijanärhi

- Täytyy myöntää, että Collins yllätti minut trilogiallaan. Ajattelin sarjaa aloittaessani, että kyseessä olisi taas yksi romantisoitu ja kaunisteltu "teinien kapina" sarja, mutta Collins ei suinkaa helli lukijoitaan liialla romantiikalla, vaan Nälkäpeli antaa melko karun kuvauksen siitä mitä todellisuus voisi olla. Ihmisiä kuolee, eikä se ole aina kaunista katseltavaa. Vallanhimo aiheuttaa uskomattomia raakuuksia ja yltäkylläisyys pystyy sulkemaan monet silmät ja suut. Vaikuttavimpana pidin sitä,
Varoitus: Spoiler.
Kaikenkaikkiaan Nälkäpeli on trilogia, jonka pariin voin palata vielä uudestaankin ja jota voin ilomielin suositella luettavaksi monille.

03.10.2015 22:18 #140 :: HourglassEyes

30. (X) Tositapahtumiin pohjautuva kirja Tapio Koivukari: Unissasaarjaaja

- Yksi kirja oman "lukumukavuusalueen" ulkopuolelta. Unissasaarnaja on hengellisesti painottunut teos, jossa seurataan nuoren Nihtamolaisen Tuulikin elämää, kun hän alkaa kirjan nimen mukaisesti saarnaamaan unissaan sodan jälkeisessä Suomessa. Tuulikin tarina on loppujen lopuksi melko traaginen
Varoitus: Spoiler.
, mutta valitettavasti kirjan kiinnostavuus kärsii silti muutamasta asiasta. Ensinnäkin ihmettelen sitä, miksi näissä hengellisissä kirjoissa aina korostetaan juuri ihmisen pahuutta ja syntisyyttä? Se on ahdistavaa ja ärsyttävää. Jos olisin joskus halukas liittymään johonkin uskontokuntaan (mitä en ainakaan vielä ole...) en todellakaan valitsisi sellaista, joka ruotii ihmistä viimeisen päälle ja käskee elämään kurjuudessa. Kai uskonnostakin voisi kirjoittaa joskus vähän mieltäylentävämmin kuin "sinun on uhrattava kaikken tärkein, jotta pystyt kulkemaan ahtaasta portista..." Tai ehkä minun kohdalleni vaan sattuu nämä väärät kirjat, ei niin että lukisin näitä kovin usein. Muistan kuitenkin, että nuorempana sain lahjaksi kummitädiltäni erään tytön, Joni Ericsonin(?), kirjoittaman oman elämänkerran. Se alkaa siitä kun Joni hyppää uima-altaaseen, lyö päänsä pohjaan ja halvaantuu kaulasta alaspäin, muistaakseni Joni on silloin ehkä n. 15 vuotias. Hän menettää elämänhalunsa kokonaan ja kertoo tarinassaan miten löysi sen uudelleen Jumalan avulla. Minä pidin siitä kirjasta, luin sen monta kertaa. Ja vaikka minusta kasvoikin ateisti, muistan sen kirjan vieläkin. Siinä oli positiinen sanoma. Tuulikin tarina on ahdistava.
Joka tapauksessa Koivukari perusti tarinansa mm. vanhoihin Nihtamon kunnan kirjoihin ja nihtamolaisten haastatteluihin ja paikallisten tarinoihin Tuulikista, joten sainpahan ainakin yhden kohdan taas haasteeseen...
Muokannut 13.10.2015 20:32 HourglassEyes Syy: ...jostain kumman syystä näytän vääntävän Koivukarin Kaarnakariksi...