Lukupiiri
99 viestiä | Eija
Satama
kesäkuu 13, 12:37
2 viestiä | LordStenhammar

Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

10.10.2015 10:24 #141 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: 1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.
2. (X) Kirja jossa on yli 500 sivua. Terry Hayes: Vaeltaja (sivumäärä 810)
3. (X) Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin. Kathleen MacMahon: Näin se päättyy
4. (X) Sellainen kirja suosikkikirjailijaltasi, jota et ole vielä lukenut: Stephen King: Herääminen
6.(X) A Graphic novel Neil Gaiman: Sandman vol. 8 The World's End
7. (x) A book that's based on or turned into a tv-series Keith R.A. Decandido: Leverage - The Zoo Job
8. (X) Kirja, jota ystäväsi suositteli. Dean Koontz: Odd Thomas - Hiljaisten kaupunki
9. (X) Kirja jonka kirjoittaja ei ole kotoisin Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta: Hideyuki Kikuchi: Fortress of the Elder God, Vampire Hunter D vol. 18
10. (X) A
book with magic in it. Cassandra Clare/Sarah Rees Brennan/Maureen Johnsson: The Bane Chronicles
11. (X) A book that made you cry; Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää
12. (X) Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle. Mamen Sánchez: On ilo juoda teetä kanssasi.
16. (X) Kirja, joka pelotti sinua. Blake Crouch: Wayward Pines - Ei Pakotietä
17. (X) A book that was originally written in a different language. Fredrik Backman: Britt-Marie kävi täällä. Alkuperäiseltä, ruotsinkieliseltä nimeltään Britt-Marie var här.
20. (X) Kirja jonka nimessä on numero Melanie Gideon: Vaimo 22
21. (X) Kirja, joka on mukaelma jostain klassisesta tarinasta Kim Izzo: Avioliitto Jane Austenin tapaan
24. (X) A book by female author Laura Zigman: Animal Husbandry
25. Kirja, jonka lukemista olet harkinnut jo pitkään Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
26. (X) Kirja, jonka valitsit kannen perusteella Siri Pettersen: Odininlapsi, # Korpinkehät 1
27. (X) Jännityskirja/trilleri Paula Hawkins: Nainen junassa
28. (X) Kirja jonka kirjoittaja oli yli 65 vuotias kun kirja julkaistiin Stephen King: Tervetuloa Joylandiin .
29. (X) Tulevaisuuteen sijoittuva kirja(t) Suzanne Collins: Nälkäpeli 2 Vihan Liekit ja Nälkäpeli 3 Matkijanärhi

31. (X) Muistelmateos tai elämänkerta John Cleese: Piti sanomani...

- Aivan huippu! Cleesen käy muistelmiensa alussa nopeasti läpi lapsuutensa ja lopputeos keskittyy opiskeluvuosien ja Pythonin syntymisen väliselle ajalle. Vaikka teos on "täyttä asiaa" Cleesen kerrontatyyli on kertakaikkisen hupaisa ja kirjaimellisesti sai minut paikoin ulvomaan naurusta. Saatoin myöskin hämmentää parilla työmatkalla kanssamatkustajiani junassa kun yritin turhaan tukahduttaa tirskahduksia ja hytkyin paikallani mielipuolisesti kiemurrellen tekstiä puhelimesta lukiessani. Cleese kertoo henkilökohtaisesta elämästään, opiskelutovereistaan ja ajoista, ystävistään, yhteistyö- ja työkumppaneistaan, ramppikuumeesta jne. Hän kertoo mikä hänen mielestään on hauskaa ja toimivaa ja joidenkin kuolettavien sketsien, kuten Kuollut papukaija -lähtökohdista.
Suosittelen jokaiselle Monty Python huumorin ystävälle! :cheesy:

12.10.2015 10:37 #142 :: Emelie
Okay, nyt minunkin on pakko lukea tuo John Cleesen kirja! :cheesy:

BTW, mä tykkään lukea näitä lyhyitä arvosteluja kirjoista, vaikka en itse koskaan kyseisiä kirjoja lukisikaan.

13.10.2015 15:32 #143 :: maahinen
Lukuhaaste
Peter Carlinin Springsteenin elämäkerta: Bruce. Lukeminen kesti kauan osittain opuksen perusteellisuuden takia, mutta enemmän omani; piti kuunnella samalla kaikki levyt läpi, puhumattakaan että luin kirjan loppuun Asbury Parkissa.

24.10.2015 12:46 #144 :: HourglassEyes

31. (X) Muistelmateos tai elämänkerta John Cleese: Piti sanomani...

32. (X) Book with short stories Annie Proulx: Close Range: Brokeback Mountain and Other Stories

-En ole koskaan nähnyt Brokeback Mountain elokuvaa (Mutta muistan kun se tuli ja valtava kohu alkoi. Olin itse tuolloin vielä kovin naiivi ja ennakkoluuloinen kaikkeen homoseksuaalisuuteen viittaavassa, joten tyrmäsin ajatuksen elokuvan näkemisestä jyrkästi.) Juuri tämän novellin takia siis ostinkin koko kirjan kun se sattui eräänä päivänä hyppysiini kirpparilta.
Annie Proulx'n kirjat tuntuvat keräävän paljon positiivisa arvosteluja (ainakin Goodreadsissä tämä oli monella 4-5 tähden merkintänä), mutta minä en löytänyt syytä antaa kokoelmalle paria tähteä enempää. Brokeback Mountain novellista pidin huomattavasti muita enemmän, mutta sekin noudatti kirjan jokaisen tarinan kaavaa lehmipoikien/tyttöjen ja karjatilallisen elämän vaikeudesta, elämän yleisestä kurjuudesta. Vaaralliset loukkaantumiset ja päähenkilöiden kuolemat toistuivat tarinoista toiseen eikä yhdessäkään voi sanoa olleen erityisen onnellista loppua. En sano, että tarinoiden pitäisi aina loppua yksisarvisiin ja sateenkaariin, mutta kai Wyomingsin rancheilla elää oikeasti onnellisiakin ihmisiä...? Palaan joskus varmasti vielä Brokeback Mountainin pariin, mutta muut novellit jäänevät tuolloin koskemattomiksi.

25.10.2015 22:49 #145 :: HourglassEyes

31. (X) Muistelmateos tai elämänkerta John Cleese: Piti sanomani...

33. (X) A book with nonhuman characters J.R. Ward: The Shadows, Black Dagger Brotherhood#13

- Ei mitenkään yllättävää, että BDB päätyi haastelistalleni. Wardin luoma vampyyrisoturijoukko on kietonut lähtemättömästi sydämeni ympärille.

Sarjan 13. osa keskittyy Veljeskunnan uudempii tuttavuuksiin, Varjoveljeksiin Trez & iAm, jotka pakoilevat Veljeskunnan suojissa omia vääjäämättömiä kohtaloitaan; Trez on luvattu jo vastasyntyneenä kansansa tulevan Prinsessan vastahakoiseksi puolisoksi silkassa siitostarkoituksessa. Inhoten kohtaloaan Trez on elänyt näennäisessä maanapaossa vauhdikasta ja rietasta elämää, mutta aika on käymässä vähiin ja häntä ollaan tulossa hakemaan takaisin täyttämään tehtävänsä. Asiaa ei auta yhtään, että Trez huomaa olevansa rakastunut. iAm on tehnyt aina kaikkensa veljensä vuoksi, mutta tähän hänelläkään ei ole ratkaisua...

Pidän Wardin kerrontatyylistä ja suorastaan jumaloin Veljeskuntaa. Shadows sai minut nauramaan ja itkemään ja on tällä hetkellä ehdottomasti yksi suosikeistani BDB:n sarjasta. (Älä huoli Zsadist, rakastan sinua vieläkin eniten :heart:)

29.11.2015 11:03 #146 :: maahinen
Lukuhaaste
Topeliuksen Välskärin kertomuksia, siinä mielessä trilogia että minulla on kolmiosainen painos, ollut meillä hyllyssä jo lapsuuden kodissani, seurannut mukana lukuisten muuttojen läpi ja aina pitänyt joskus lukea eli ollut kai aika lailla lukulistan pohjalla. Ajoittain hyvin mielenkiintoinen, Pohjanmaa-osuudet varsinkin, ajoittain taas varsin rasittavaa luettavaa. Vaihtelee myös aivan ajankohtaisen ja pahasti vanhentuneen sekä romaanin ja historiateoksen välillä. Kattaa sen verran pitkän ajanjakson, että henkilöistä, niin sepitteellisistä kuin todellisista, on välillä vaikea pitää lukua. Mutta kannatti kyllä lukea.

29.11.2015 13:03 #147 :: Gespenst
Lukuhaaste
Tuli tehtyä tämä haaste loppuun pari viikkoa sitten. Ensi vuodelle ajattelin vain laskea kaikki kirjat yhteen- tässä kun piti vähän valikoida- ja yrittää saada 100 kirjaa :cheesy:

29.11.2015 15:25 #148 :: Poison Girl
Lukuhaaste
En tajunnut osallistua tämän vuoden lukuhaasteeseen, mutta katsoin huvikseni haastelistan ja laskin kuinka monen kohdan voin rastittaa. Menin jossain kohtaa laskuissa sekaisin, mutta sain suunnilleen 25 kirjaa. Ensi vuoden lukuhaasteeseen voisin osallistua! :smile:

30.11.2015 08:49 #149 :: Emelie
Lukuhaaste
Taas listan päivitystä. :) Pystyin korvaamaan 6 luettua kirjaa spefikirjoilla.

52/52 kirjasta luettu (29/52 spefiä)

Muokannut 30.11.2015 08:53 Emelie

01.12.2015 20:45 #150 :: Scartti
Lukuhaaste
Vielä kuusi kohtaa täyttämättä. Kirjat on kyllä valittu, mutta aika meinaa loppua kesken :lol:Kävin kurkkaamassa minkälaisen haasteen Popsugar on ensi vuodelle keksinyt.

• Iivari hahmo
  • Iivari

01.12.2015 21:39 #151 :: Iivari

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

01.12.2015 21:49 #152 :: Eija
Lukuhaaste
Mulla on vielä kolme loppuun lukematta. Kaikki on kyllä jo aloitettu. Jotenkin ollut nihkeää tämä loppu osuus, vaikka yksi kategorioista on oikeastaan koko listan helpoin – vaikeutin vaan itse sitä valinnallani.

Tuossa Popsugarin haasteessa onkin vain 40 kohtaa – siinä mielessä vaikuttaa helpommalta kuin tämän vuotinen. Goodreadsillä näyttää olevan ihan omansa 52 kohdan haaste

Kummassakin näyttäisi äkkivilkaisulla olevan joitain miltei ylitsepääsemättömän vaikeita kohtia.

Iivari kirjoitti: Vuodettakoon sisäpiirin tietona, että HelMet on tekemässä suuren suosion takia lukuhaasteen myös ensi vuodelle.

HelMetin lista sopii varmasti paremmin suomalaisille lukijoille, kun nuo ulkomaalaiset.
Muokannut 01.12.2015 21:56 Eija

01.12.2015 23:08 #153 :: Pisania
Lukuhaaste
Jään odottamaan Helmetin haastetta ennen kuin päätän minkä aloitan ensi vuonna. Popsugarin ja Goodreadsin haasteissa on liian monta samaa/samakaltaista kohtaa kuin tämänvuotisessa ja lisäksi jotkut niistä tuntuvat turhan hankalilta (A book about a thing that goes bump in the night :S ). Aloittaisin mieluiten sellaisen haasteen, jonka voisi saada päätökseenkin. Tämänvuotisesta tuskin saan kaikkia kohtia täyteen, kaksi jää ainakin puuttumaan jos ihmeitä ei tapahdu.

03.12.2015 11:38 #154 :: Emelie
Lukuhaaste
Popsugarin haaste vaikuttaa ihan kiinnostavalta, samoin Goodreadsin. GR:ssä "A book from the Rory Gilmore challenge" ainakin kutkuttaa mieltä, siltä tätä haastetta olen joskus harkinnut (en kyllä tule varmaan koskaan lukemaan kaikki haasteeseen liityviä kirjoja, mutta nykyisestä 36/339 tuloksesta haluaisin päästä ylöspäin).

Varmaan taas modaan joitain kohtia noista haasteista vähän paremmin itselle sopiviksi, en vaan jaksa alkaa tappelemaan jonkun kohdan kanssa, jos se ei vaan nappaa.

03.12.2015 13:11 #155 :: maahinen
Lukuhaaste
"Paikasta, jossa olet aina halunnut käydä" Lindsey Hilsum Hiekkamyrsky. Tyyli ei kaikilta osin miellytä, mutta se on pikkuseikka; hyvin tutkittu, sopivan tiivis analyysi Libyan viimeisimmästä vallankumouksesta, Gaddafista ja maan historiasta laajemminkin. Täydensin antia Youtubella, jossa on hyvä valikoima Gaddafin puheita ja haastatteluja 40 vuoden ajalta.

09.12.2015 22:45 #156 :: HourglassEyes

31. (X) Muistelmateos tai elämänkerta John Cleese: Piti sanomani...

34. Kirja, joka on voittanut jonkun merkittävän kirjallisuuspalkinnon Anthony Doerr: Kaikki se valo jota emme näe.

- Doerrin teos voitti Pulizerin tänä vuonna. Suhtaudun yleisesti ottaen hieman varauksella näihin suurimpien kirjapalkintojen voittajiin, koska minä ja kriitikot olemme monta kertaa eri mieltä siitä mikä on viihdyttävää... Mutta tämä kirja oli ehdottomasti lukemisen arvoinen ja kestää uudelleenlukemisenkin. Kaikki se valo jota emme näe kertoo toisen maailmansodan ajasta, mutta ei oikestaaan itse sodasta, vaan keskittyy erityisesti kahteen ihmiskohtaloon; nuoreen ranskalaiseen sokeaan tyttöön ja nuoreen saksalaiseen radioista kiinnostuneeseen poikaan ja siihen kuinka heidän kohtalonsa nitoutuu sotavuosien varrella hiljaa kohti toisiaan täysin erilaisista lähtökohdista. Tarina on sangen koskettava ja juoni jaksaa kantaa loppuun asti mystisen jalokiven ja radioaaltojen voimalla. Suosittelen. =)

17.12.2015 08:50 #157 :: Emelie
Lukuhaaste
Nyt on ollut niin innokas spefin lukemiskausi, että ei mitään rajaa. :p Pystyin korvaamaan 11 kirjaa.

52/52 kirjasta luettu (40/52 spefiä)

• Lis hahmo
  • Lis

18.12.2015 00:19 #158 :: Lis
Lukuhaaste
Tuli tämäkin haaste suoritettua, vaikka viimeiset kirjat löytyivätkin kategorioihin varsin nihkeästi. Tein siis yhteishaasteen, ja lapsuusajan kirjaa lukuun ottamatta kaikki haasteeseen luetut olivat sellaisia, jotka luin ensimmäisen kerran.

Ensi vuodelta jätän varmaan haasteet väliin, ja luen vain sellaista mikä itseäni huvittaa tai kiinnostaa. Niitä toki oli suurin osa tälläkin listalla, aika monta kirjaa piti kategorioihin hakemalla hakea. Sitä paitsi tässä haasteessa sain luettua monta kauan suunnitelmissa pyörinyttä kirjaa, kuten aikanaan useita kertoja kesken jääneen Anna Kareninan.

Kirjoja luettuna 62/62

18.12.2015 19:13 #159 :: maahinen
Lukuhaaste
Kaikille pakollisia kirjoja oli koulussa muistaakseni hyvin vähän ja ne olen varmasti lukenut, sen sijaan suositeltavia lukulistoja oli useita pitkiä, ja sellaisella on ollut mm. Anna Karenina, johon ei ole ollut mielenkiintoa tarttua. Omituisten ihmisten merkillisiä ongelmia, ajoittain kuitenkin kiintoisiakin pohdiskeluja ja elävää ajankuvaa. Katsoin kuvitukseksi Greta Garbon tulkinnan vuodelta 1935 - Anna sinänsä uskottava, mutta hyvin on osattu karsia kaikki kiinnostava elokuvasta, irrallinen romanssi jäljellä. Täytyy vielä tarkistaa kaksi muuta elokuvaa, joita täkäläisistä kirjastoista löytyy, tämä uusin ynnä venäläinen 1960-luvulta.

Ensi vuodelle esitän itselleni oman haasteen: 1) lukemattomia tai ammoin unohtuneita kirjoja hyllystäni 2) lukematta jääneitä klassikoita ja 3) suosittuja minulle tuntemattomia fantasiasarjoja

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

18.12.2015 20:29 #160 :: Eija
Lukuhaaste
Samoin on homma paketissa minullakin. Kaikki kohdat täytetty, vaikka muutaman kategorian kirja on hiukan luovasti valittu. Suurimpaan osaan löytyi helposti kirja, jonka olisi lukenut muutenkin jossain vaiheessa. Luin lähinnä omasta hyllystä valittuja - osa ikuisuuksien ajan siellä pölyttyneenä olleita, mutta osa myös uutuus kirjoja. Muutamiin kategorioihin kirja löytyi nippanappa ja pari myös sellaista mihin tarkalleen ottaen ei löytynyt kirjaa vaan oli pikku muunnos tehtävä. Monet lukemani kirjat olisivat käyneet moneen kategoriaan.

Kiva haaste joka tapauksessa ja pitää katsoa mitä tuleman pitää ensi vuodelle. Omaa hyllyä kyllä pitäisi edelleen lukea ”pois” sieltä vanhemmasta päästä eikä vain juuri hankittuja. Jos vaikka poistoihin/kiertoon saisi joitain opuksia uushankintojen tieltä.