Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

03.01.2015 18:25 #41 :: Eija
Lukuhaaste

Pisania kirjoitti: Mitä tehdä jos ei muista koskaan jättäneensä mitään kirjaa lukematta koulussa?

Tämä on minullakin kompastuskivi. Muistaakseni luin kaikki mitä käskettiin.

Pisania kirjoitti: Kelpaisiko huonot arvostelut saaneeksi kirjaksi esim. täällä Risingissa huonoksi arvosteltu kirja?

Niin mä ajattelin... mutta en ole vielä ehtinyt valita ja katsoa tarjontaa. Se kuinka huono arvosanan pitää olla... ainakin keskimäärin alle 2½.

Pisania kirjoitti: Minulla on vino pino erilaisia lukulistoja ja niiden kaikkien viimeiset kirjat onnistuvat jollain ilveellä olemaan sellaisia, jotka haluaisin kyllä lukea mutta vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Nyt juuri ei kiinnosta. :tongue:

Minulla ei ole sellaista lukulistaa, missä kirjat olisivat järjestyksessä, niin että sieltä pystyisi pahnan pohjimmaisen valitsemaan. Helmetin vastine on: Kirja, jonka lukemista olet harkinnut jo pitkään saa kelvata. Ehkä valitsen kirjan, joka on omassa hyllyssä ollut parikymmentä vuotta lukemattomana.

Pisania kirjoitti: Ottaisin myös mielelläni vastaan suosituksia romanttisesta klassikosta. Brontët ja Austenit on jo luettu.

Voi olla ettei jonkun mielestä kelpaa tähän kategoriaan, mutta itse valitsin Ann Radcliffen Udolphon. Se on klassikko ja se on romanssi... minulle se riittää :smile:.

03.01.2015 18:37 #42 :: HourglassEyes

Pisania kirjoitti:

Margaret Mitchell: Tuulen Viemää?

03.01.2015 20:24 #43 :: haplotus
Lukuhaaste
Tulipa mieleen, että jos joku haluaa saada haasteeseen kaksi kohtaa yhdellä kertaa, kannattaa sarjakuvaromaaniksi valita Art Spiegelmanin Maus. Teos on saanut aikanaan Pulitzerin, joten sieltä tulisi se toinen rasti.

Maus on julkaistu suomeksi, eikä ole ihan turha teos. (Kuten jo tuo palkitseminenkin kertoo. )
Tykännyt: Eija

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

03.01.2015 22:10 #44 :: Eija

Eija kirjoitti:

Tämä on minullakin kompastuskivi. Muistaakseni luin kaikki mitä käskettiin.

Kävisköhän tähän vaihtoehdoksi: Kirja, jonka luit koulussa, mutta et halunnut

04.01.2015 13:21 #45 :: maahinen
Lukuhaaste
Äitini suosittelema (ja nainen ja minulle ennestään tuntematon kirjailija) Agneta Pleijelin Tuulentarkkaaja. Olihan siinä minua koskettavia teemoja kuten lähtemisen pakko ja "mahdottominta kaikesta on palata takaisin", mutta aivan liikaa rasittavaa sisäisen ahdistuksen analysointia. Lisäksi minua jossain määrin häiritsi, että henkilöt ovat kirjailijan omia nimettyjä sukulaisia, joille hän sepittää sanoja ja tunteita. Ne osat, joissa tapahtui jotain pitivät kuitenkin mielenkiinnon yllä, ja pidin kirjan nostalgisesta tunnelmasta.

Huonot arvostelut -kohta on tietenkin sikäli helppo, että kaikki kirjat ovat joltakulta saaneet huonon arvostelun...

Tässä muutama kirjastoa selaamalla löydetty antonyyminimi, kyllä niitä on vaikka kuinka
Arto Paasilinna Kylmät hermot, kuuma veri
Arto Paasilinna Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä (elokuvakin tästä)
Matti Rossi Kallis ja halpa
Alice Munro Viha, ystävyys, rakkaus
Kirsti Simonsuuri Meri, ei mikään maa

04.01.2015 14:54 #46 :: Gespenst
Lukuhaaste
Huonoja arvosteluja saanut kirja on minulla ainakin Houkutus: melkein koko ajan kuuluu kun joku haukkuu sarjaa. Kai se käy. Ja entä kirja lapsuudesta? Olen itse vielä melko nuori, joten käykö kirja neljän vuoden takaa vai miten pitkälle pitää mennä? En varmaan edes muista yhtäkään kirjaa >3< Saako näihin siis olla tietokirjojakin? Minut ainakin saa kirjoista itkemään vain tositarinat itsemurhista, joten pelkäänpä että kohta olisi muuten täysin mahdoton :o

04.01.2015 15:47 #47 :: Wanderer
Lukuhaaste
Kyllähän tässä saa joustaa, menee muuten niin hankalaksi, että katoaa innostus kokonaan. Esimerkiksi juuri tuo kirja joka koulussa jäi kesken. Ja tuo kirja lapsuudestani-kohta on aika epämääräinen. Kyllä minä muistan lempikirjani pienenä: Kivikeittoa, mutta onko tosiaan tarkoitus lukea tuo lyhyt satu uudestaan? Vai tarkoitetaanko tällä ensimmäistä "kunnon" kirjaa, jonka muistaa. Enkä kyllä aio lukea kirjaa, jota en halua lukea, se on vain ajan tuhlausta. :smile:
Tykännyt: The Big Bad Wolf

04.01.2015 20:17 #48 :: Emelie
Lukuhaaste

Pisania kirjoitti: en voi vastustaa tämmöisiä! Paha vaan että tuppaan ottamaan kaikenmoiset lukuhaasteet turhan vakavasti ja menen liiallisuksiin yrittäessäni saada joka kohtaan jotain.

Sama! :cheesy:Olen jo mukana vaikka kuinka monessa lukuhaasteessa, joten eipä yksi lisää haittaa...

Ihan sanatarkasti en jaksa tätä noudattaa, muokkaan jotain kohtia paremmin itselle sopivaksi (koska elämäni on ihan liian lyhyt, jotta jaksaisin käyttää aikaani lukeakseni jotain sellaista mitä en ihan oikeasti halua). Esim. kohta "A book with bad reviews" tai "A book that made you cry" lienevät sellaisia joita muutan.

• Sini hahmo
  • Sini

05.01.2015 22:17 #49 :: Sini
Lukuhaaste
Mä aion vähän jo työnkin puolesta suorittaa tuota HelMet-kirjastojen listaa. Tarkoitus ois selvitä mahdollisimman vähällä, eli yritän saada samalla kirjalla kuitattua mahdollisimman monta kohtaa :D niin saa lukea haasteen ulkopuoleltakin - 2014 ennätin lukea 75 kirjaa.

Itselleni myös kohdat kirja, joka jäi koulussa lukematta ja äidin rakastama kirja ovat ongelmallisia, koska koulun kirjat tulivat luettua - sain vähän outoja katseita, kun ilmoitin lukeneeni Seitsemän veljestä kolmeen kertaan - ja äitini ei oikeastaan lue ollenkaan, joten ehkä voinen hyväksyä tähän kohtaan isoäitini suosikkikirjailijan Laila Hietamiehen - kirja pitää tosin keksiä itse, koska hän on kuollut - tosin kaikki vanhat olen jo kertaalleen ainakin lukenut...

Aloitin jo Elina Rouhiaisen Jäljitetty-kirjalla, joka kuittasi kohdat 5, 6, 23, 27 ja 29. Päivässä meni.

HelMet-haastetta tekevät, olisi kiva jos osallistuisitte FB-ryhmäämme !

05.01.2015 22:30 #50 :: Pisania
Lukuhaaste
Matkin Scarttia ja Eijaa ja merkkaan tähän viestiin edistymistäni. Koitan saada joka kohtaan kirjan sen sijaan että yksi kirja sopisi moneen kohtaan. En usko että on kovin vaikeaa saada jo etukäteen suunnittelemiani kirjoja ängettyä johonkin väliin. (Tuli muuten mieleen toisenlainen tapa, jolla tähän haasteeseen voisi osallistua, eli katsoa vasta vuoden lopussa miten lukemansa kirjat mätsäävät annettuihin kategorioihin ja kuinka monta niistä saisi ruksittua vaikkei varsinaisesti yrittänytkään.)

1. Jännäri/rikosromaani Alan Bradley: A red herring without mustard

7. Kirja josta on tehty tv-sarja Jennifer Worth: Jäähyväiset nunnille

8. Näytelmä Oscar Wilde: A woman of no importance

9. Alun perin vieraskielinen teos David Mitchell: The bone clocks
Varoitus: Spoiler.

10. Syntymävuonna ilmestynyt Arkadi & Boris Strugatski: Stalker - Huviretki tienpientareelle

11. Vielä lukematon oma kirja Terry Pratchett: A slip of the keyboard

19. Sijoittuu vieraaseen maahan Jean-Paul Didierlaurent: Lukija aamujunassa

20. Sijoittuu kotikaupunkiin Bo Carpelan: Kulkeva varjo

21. Sijoittuu paikkaan jonne on aina halunnut matkustaa Roddy Doyle: The van
Varoitus: Spoiler.

22. Kirjoittaja alle 30-vee Lena Dunham: Sellainen tyttö - Nuoren naisen "opetuksia"

23. Romanttinen klassikko Nathaniel Hawthorne: Tulipunainen kirjain
Varoitus: Spoiler.

24. Trilogia Paul Auster: New York -trilogia (Lasikaupunki, Aaveet, Lukittu huone)
Varoitus: Spoiler.

25. Kirja josta on tehty elokuva Giovanni Guareschi: Isä Camillo ja hänen laumansa

26. Kannen perusteella valittu Hannu Hirvonen: Tohtori Kalikali

27. Sijoittuu high schooliin Jesse Andrews: Maailmankaikkeuden huonoin elokuva

28. Päivässä luettu Leena Krohn: Erehdys

29. Sisältää taikuutta Django Wexler: The forbidden library

30. Hauska kirja Tommi Liimatta: Jeppis

31. Pelottava kirja Bret Easton Ellis: Amerikan psyko

32. Suositun kirjailijan esikoinen Sarah Waters: Tipping the velvet
Varoitus: Spoiler.

33. Novellikokoelma Ysabeau S. Wilce: Prophecies, libels & dreams - Stories of Califa

34. Pulizer-palkittu Ernest Hemingway: Vanhus ja meri

35. Kirja lapsuudesta Aune Hämäläinen: Vilenin pojat ja Juvonen

36. Ennen lukemattoman kirjailijan teos Anu Kaipainen: Arkkienkeli Oulussa
Varoitus: Spoiler.

37. Kielletty kirja Sherman Alexie: The absolutely true diary of a part-time indian

38. Huonot arviot saanut kirja Michael Gerber: Blarnia

50. Ystävän suosittelema Patricia C. Wrede: Lohikäärmeen prinsessa
Muokannut 28.12.2015 13:43 Pisania

06.01.2015 12:31 #51 :: NiTessine
Lukuhaaste
Minulle lätkäisty haaste oli astetta hardcorempi, eli haastekohdat luetaan yksi kerrallaan, yksi viikossa.

Tässä on oma hilpeytensä kun 500 sivun kirja ihan ekana oli vajaalla viikolla ja "tänä vuonna julkaistu kirja" tulee vielä tammikuun aikana (mutta aivan sattumalta, Karen Lordin The Galaxy Game julkaistaan tänään).

No, Joe Abercrombien The Blade Itself meni kahdessa päivässä eikä tehnyt edes tiukkaa. Klassinen romanssi Kotiopettajattaren romaani lähti käyntiin eilen. En ole vielä viitsinyt kartoittaa koko vuoden luku-urakkaa vaan oikeastaan ajattelen hommaa erään toisen lukuhaasteen ehdoilla, joka päättyy helmikuussa. Leffaksi sovitettu teokseni on Thomas Pynchonin Inherent Vice ja kirja, jonka nimessä on numero on The Crying of Lot 49 (koska Pynchonia pitäisi lukea enemmän!). Alle 30-vuotiaan kirjoittamana teoksena luen Michael Chabonin The Mysteries of Pittsburghin.

06.01.2015 15:41 #52 :: maahinen
Lukuhaaste
Samat nimikirjaimet kuin minulla Patrick O'Brien ja kirjasta elokuva Kuninkaan mies. Odotin mukaansatempaavampaa tarinaa, tämä kun on käsittääkseni kovinkin suosittu. Omituisen pomppiva, sopimattoman kepeä enkä oikein päässyt sisään kertomukseen. Stephen Maturin oli kuitenkin siinä määrin kiinnostava, etten hämmästyisi jos hän osoittautuisi vielä kiinnostavammaksi jatko-osissa, ja elokuvan Master and commander aion hakea lainaan heti huomenna.

Äidinäitini ei ole elossa eikä lukenut juuri mitään, joten haasteen vastaan ottanut äitini pyysi suosituksensa minulta, mutta asetti erittäin rajoittavan rajoituksen, että se ei saa olla yli 500-sivuinen ja lähes kaikki lempikirjani nimenomaan ovat. Annoin lainaan Le Guinin Pimeyden vasemman käden.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

06.01.2015 17:38 #53 :: Vanamo
Lukuhaaste
En voinut vastustaa Helmetin lukuhaastetta, joten päätin ottaa molemmat haasteet vastaan. En tosin edelleenkään kuvittele lukevani kaikkia kohtia, vaan katson miten pitkälle pääsen.

Yhdistin molemmat haasteet yhdeksi listaksi, jonka heitin alle spoileritägiin. Saa muuten huomauttaa, jos huomaa jonkin virheen yhdistelyssä. Virheisiin liittyen, miten tulkitsitte kohdan 24a? Suomenkielinen versio on mielestäni järkevämpi. Englanninkielisen ymmärsin, että kirjan pitäisi itsessään perustua kanteen?

7. A book with nonhuman characters. Liz Williams: Kultainen lohikäärme
11. A book with a one-word title. Ulla-Lena Lundberg: Jää
13. A book set in a different country. Sergei Lukjanenko: Hämärän partio
29. A book set somewhere you've always wanted to visit. Mia Kankimäki: Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin
34. A book with a love triangle. Siiri Enoranta: Nokkosvallankumous
41. A book by an author you've never read before. Linda Boström Knausgård: Helioskatastrofi
Muokannut 31.01.2015 00:58 Vanamo
Tykännyt: Hiistu, Rituri, Eija

06.01.2015 20:34 #54 :: Scartti
Lukuhaaste
Ymmärsin kohdan niin, että valitsen kirjan kannen perusteella. Kiitos listauksesta, nappaan heti itselleni ja tulostan sen :smile:

07.01.2015 12:20 #55 :: maahinen
Lukuhaaste
Nikolai Gogolin Jouluyö sijoittuu joulunaikaan, ja taikaakin siinä on. Ukrainassa siis noidat lentelevät jouluyönäkin. Ihan hupaisa pikku kertomus. Olin huomaavinani yhtymäkohtia omaan joulunviettoomme.

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

08.01.2015 15:04 #56 :: Mab
Lukuhaaste
Vaikuttaa aika kivalta haasteelta, ehkä myös mun pitäisi tarttua siihen :smile:Saas nähdä, kuinka pahasti päädyn ruksimaan samaa kirjaa useampaan kohtaan, vaikka olisihan se toki kunniallisempaa yrittää saada luettua yksi kirja per kohta.

Olen tänä vuonna ehtinyt lukea jo Nummelinin ja Sisätön kirjan Tolkienista, joten siinä olisi varmaankin listan nonfiktio-kirja, sekä myös yhden romaanin (Gabrielle Zevinin Tuulisen saaren kirjakauppias), johon kelpaisi nähdäkseni kuusi kohtaa... täytynee miettiä, mikä olisi kaikista fiksuin valinta :tongue:

08.01.2015 20:53 #57 :: haplotus
Lukuhaaste
Aloitanpa omaltakin osaltani. Kerron edistymisestäni vain tässä viestissä. Kirjan jälkeen suluissa kirjailija ja päivä jolloin luin kirjan loppuun.

Muokannut 05.07.2015 21:14 haplotus

13.01.2015 19:47 #58 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: Ensimmäinen ruksi hankittu!

1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.

2. (X) Kirja jossa on yli 500 sivua. Terry Hayes: Vaeltaja (sivumäärä 810)

-Tämä ennakkokappale kolahti hyppysiini joulun tienoilla. Takakansi antoi hiukan hämäävästi ymmärtää, että kyseessä olisi vauhdikas murhatrilleri, mutta sen osalta mentiin kyllä pöpelikköön. Kirja oli itseasiassa (bio)terroristin jahtausta konseptilla Islam paha / U.S.A hyvä, näin pelkistetysti sanottuna. Juoni oli lopulta kuitenkin ihan mielenkiintoinen, kunhan Hayes pääsi oleelliseen tarinaan kiinni ensimmäisen 300 sivun jälkeen... (Pakko myöntää, että mielessä kävi useammin kuin kerran, että mitä ihmettä tämä kirjailija oikein ajaa tässä jaarittelussa takaa??) Toiset lukijat tietysti tykkäävät näin hyvin pohjustetuista juonikuvioista ja henkilöhahmoista, mutta minua ne pitkästyttävät. Selkeät viittaukset asioihin riittävät. Ärsyynnyin myös kirjailijan tyyliin päättää miltei jokainen kappale hahmojen jossitteluun; "Olisinpa kuunnellut naista silloin, Olisinpa ollut tarkkaavaisempi - ja mitään tällaista ei olisi tapahtunut..."
En silti menisi sanomaan, että Vaeltaja olisi huono kirja, se ei vain sopinut minulle.
Muokannut 13.01.2015 20:49 HourglassEyes Syy: kirotusvire...

15.01.2015 14:07 #59 :: maahinen
Lukuhaaste
Tietokirja Tolkien - elämä ja teokset, miellyttävää luettavaa. Juuri oikeassa suhteessa tiivistystä ja yksityiskohtia, sujuvaa tekstiä ja eri kirjoittajat pelaavat hyvin yhteen ilman turhaa toistoa.

15.01.2015 16:28 #60 :: Gespenst
Lukuhaaste
Kolme kirjaa keritty lukea ja kaksi on jo hyvin aloitettu. Vaikka ensiksi haaste tuntui aivan mahdottomalta, nyt uskon saavani sen tehtyä. Hyvä näin jo kolmannella viikolla sanoa, kun 49 viikkoa jäljellä, mutta itsestäni ainakin tuntuu tältä. Sitten kun vielä pääsee ulos lukemaan aurinkoon, niin menee helposti kirja päivässä :3