Lukuhaaste (2015 Reading Challenge)

17.01.2015 21:42 #61 :: maahinen
Lukuhaaste
Syntymävuonnani julkaistu ja tulevaisuuteen sijoittuva kirja, Heinleinin Kuu on julma. Ok, iso osa tietokonejutuista on hyvin ennustettua tätä päivää, mutta scifiäkin vielä jää.
Tykännyt: Vehka

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

18.01.2015 15:00 #62 :: Nylkky
Lukuhaaste
Lukuhaaste alotettu etelän leirin kuumilla asvalteilla.... Reenien välissä on hyvä aika lukea ja 4 ekaa kohtaa jo raksitettu pois. :( surullista sinänsä että siinä oli leirin kaikki kirjat mitkä otin mukaan.

19.01.2015 15:20 #63 :: maahinen
Lukuhaaste
Yli satavuotias tarina (ei kyllä kirja itse) Gogolin Taras Bulba. Pienoisromaanin historia kiintoisa, ensimmäinen versio ehdittiin julkaista, mutta sai sitten tuomion liian ukrainalaisena, joten Gogol korjasi isovenäläiskansallistuntoisemmaksi. Jälkimmäinen versio on käännetty lukuisille kielille; suomennoksiakin on peräti seitsemän (käsissäni Konkan 1959). Ensimmäinen pysyi unhossa 2000-luvulle, jolloin julkaistiin ukrainaksi.

"- sen sotaisen, vaikean ajan, jolloin Ukrainassa alkoi syntyä taisteluja ja yhteenottoja unionin puolesta."

Näytelmä: Gogolin Naimahankkeet. Lukihan tuon.

Luin loputkin Gogolin Valittujen ensimmäistä osaa, käy novellikokoelmasta ja sivuja yli 500. Pidin eniten kansansatumaisista joulutarinasta ja Maahisten valtiattaresta, vaikkei niissä paljon tolkkua olekaan, sekä Taras Bulbasta historiallisena romaanina. Loppupään tarinat Mielipuolen päiväkirja, Päällysviitta ym. toinen toistaan ankeampia, ja Nenä minulle liian absurdi.
Muokannut 22.01.2015 16:13 maahinen

22.01.2015 20:21 #64 :: HourglassEyes

HourglassEyes kirjoitti:

HourglassEyes kirjoitti: Ensimmäinen ruksi hankittu!

2. (X) Kirja jossa on yli 500 sivua. Terry Hayes: Vaeltaja (sivumäärä 810)

-...kohtaa voisi jatkaa sanoilla "ja en koskaan tule lukemaan uudestaan". Kirjan kannessa lukee ironisesti "Unohtumaton rakkausromaani", mutta unohtaminen ei tässä tapauksessa tule olemaan ongelma. Kirjan tarina sijoittuu Irlantiin, joka olikin ainoa mielenkiintoinen asia. Päähenkilöt ovat tavanomaisia, jopa tylsiä enkä millään saanut irti niitä ihania romanttisia viboja, joita romantiikan nälkään himoitaan. Pettymys. Astetta mielenkiintoisempi kuin saippuan ainesosaluettelo. No, yksi rasti kuitenkin haasteeseen!
Muokannut 22.01.2015 23:41 HourglassEyes Syy: muoks, muoks...

28.01.2015 11:11 #65 :: maahinen
Lukuhaaste
Omakin opus magialle: Legends of the celts Frank Delaneyn kertomina. Finn McCool, Cuchulain ym. sankarit. Hulluja nuo keltit.

Ystävän suosittelema: Ann Patchett State of wonder, eräänlainen scifijännäri. Ärsyttäviä henkilöitä, harmittavia tapahtumia ja kestää puoleen väliin ennen kuin päästään mielestäni asiaan, ja kuitenkaan en voinut laskea kirjaa käsistäni ja se askarruttaa vieläkin, kun loppu jätti aivan liikaa vastaamattomia kysymyksiä.
Muokannut 31.01.2015 12:44 maahinen

31.01.2015 17:57 #66 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: Ensimmäinen ruksi hankittu!

[/quote]
3. (X) Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin. Kathleen MacMahon: Näin se päättyy[/quote]

4. (X) Sellainen kirja suosikkikirjailijaltasi, jota et ole vielä lukenut: Stephen King: Herääminen

- Pieni pettymys Kingiltä. Odotin enemmän hiuksianostattavaa kauhua. Juonellisesti kyllä ihan hyvä kirja - ja lopullinen idea onnistui yllättämään, vaikka oikeilla jäljillä olinkin arveluissa. :cheesy:

01.02.2015 11:07 #67 :: HourglassEyes

-Yllättävän hyvää yliampuvaa teinidraamaromantiikkaa. :wink:

01.02.2015 11:15 #68 :: The Big Bad Wolf
Lukuhaaste
Kaksi kirjaa luettu. Pitää vähän kiriä, että pysyy tahdissa.

A book of short stories - Kari Välimäki, Todensanat

A popular author’s first book - Stephen King, Carrie

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

03.02.2015 09:14 #69 :: Mab
Lukuhaaste
Sain nyt yhden uuden kirjan luettua, Kameron Hurleyn teoksen God's War. Taidan laittaa sen uuden kirjailijan kategoriaan. Nyt on sitten kolme kohtaa kasassa, täytyy ehkä vähän minunkin pistää vauhtia (jumitin tammikuun loppupuoliskon yhden paksun kirjan kanssa, joka ei edes mene listalle - se kun oli sellainen viime vuoden lukuohjelmaan kuuluva :P)

03.02.2015 10:14 #70 :: Emelie
Lukuhaaste
Sain modattua joitain listan kohtia itselleni sopivammaksi (merkkasin listaa 2 tähdellä muuttuneet kohdat). Aika paljon ne helpottuivat, mutta yritin pitää ne teemallisesti samanlaisina.

Päivittelen ketjuun silloin sun tällöin omaa listaani, laitan ne kuitenkin spoileritageihin, jotta viesti ei ala leikkiä romaania. :)

Suurin osa lukemistani kirjoista on romantiikkaa (se on minulle vaan niin helppoa luettavaa), joten tarkastelen samalla kuinka monta haastekirjaa menee spefin puolelta listalle.

25/52 kirjasta luettu (4/25 spefiä)

Varoitus: Spoiler.
Muokannut 03.02.2015 10:22 Emelie

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

03.02.2015 17:38 #71 :: Eija

Emelie kirjoitti: 25/52 kirjasta luettu

Kunnioitettavan määrän olet ehtinyt jo lukea - voi kun itsekin kykenisin moiseen. :sad:

Kyllä minäkin pieniä muutoksia listaan teen. Ei ole mitään järkeä lukea hampaat irvessä, jos mitään fiksua ei keksi johonkin kategoriaan. Yritän kuitenkin parhaani keksiä. Tähän mennessä Pulizer muuttui muuksi merkittäväksi palkinnoksi ja esim. kotikaupunkiin sijoittuvan romaanin voi joutua muuttamaan (harmi kun ehdin jo aiemmin lukea J. Pekka Mäkelän Nedut kirjan, joka olisi istunut siihen kategoriaan kuin nenä päähän).

05.02.2015 21:23 #72 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: 1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.

6.(X) A Graphic novel Neil Gaiman: Sandman vol. 8 The World's End

- Löysin Sandman sarjakuvat vasta reilu vuosi sitten, vaikka olen ollut tietoinen niistä jo paljon kauemmin. Koskaan ei vain tuntunut olevan aikaa.. Sittemmin olen harmitellut useaan otteeseen, etten aloittanut tutustumistani niiden rikkaaseen maailmaan jo paljon aiemmin. Gaimanin tarinat ovat kiehtovia ja kuvitus kokoelmissa on usein huippuluokkaa. Lemppareitani ovat erityisesti juuri ne albumit, missä Morpheus, eli juuri Sandman, on pääosassa. Worlds End ei lukeutunut niihin albumeihin, mutta sekin oli mielenkiintoinen. :tongue:

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

06.02.2015 16:14 #73 :: Vehka
Lukuhaaste
Minulla on tänä vuonna ihan oma haaste menossa (365 kirjaa vuodessa), mutta tämän saa kyllä kätevästi sulautettua siihen. Tähän mennessä olen saanut ruksittua pois seuraavat:

A book by a female author - T. Kingfisher - Seventh Bride

Tämä oli oikein maukas tapaus. Saturomaani aikuiseen makuun. Erityisesti pidin siilistä tärkeässä roolissa (koska siilit on ihania!) ja siitä, millaiseksi yksi morsiamista, kellomorsian, kuvattiin. T. Kingfisher (aka Ursula Vernon) on jo aiemmin ihastuttanut Digger-nettisarjiksellaan ja tämä romaani oli samaa tasoa. Tykkäsin todella paljon ja olen onnellinen, että satuin aivan sattumalta tähän törmäämään. :)

A mystery or thriller - Alan Bradley - Piiraan maku makea

Tämä oli aivan ihana! Kemistipäähenkilö, joka on 11-vuotias, nokkava, nokkela ja kaikin puolin ihastuttava, eksentrinen perhe, ruumis kurkkupenkissä, filatelismia ja 50-lukua. Nautin tunnelmasta niin paljon, etten oikein malttanut laskea kirjaa käsistäni, vaan luin sen kerralla läpi. Tätä on kutsuttu Viisikoiden ja Neiti Marplejen sekoitukseksi, ja siltä minustakin kyllä lukiessa välillä tuntui - positiivisessa mielessä.

A book from an author you love that you haven't read yet - Catherynne M. Valente - Myths of Origin

Tämä taas oli karmea virhe. Koska rakastan mytologiaa ja pidin paljon Valenten Deathlessista ja Tytöstä, joka purjehti satumaan ympäri itse rakentamassaan laivassa, ostin tämänkin odottaen samaa laatua. Petyin, koska kirjan pienoisromaanit olivat sekavia, täynnä korulauseita ja onttoutta ja lukeminen sai minut lähinnä ärtymään. Olin vähällä jättää koko kokoelman kesken, mutta irvistellen sain sen kuitenkin luettua. Tämän jälkeen päätin pitää hetken taukoa Valenten lukemisesta.

A nonfiction book - David Attenborough - Elävä maa

Tätä luin rentoutumiskirjana päntätessäni antiikin kirjallisuuden tenttiin. Kirjassa on aivan ihania kuvia ja sen vanhahtava "luontodokumenttityyli" oli aivan omiaan irrottamaan minut eeposten tomuisista syövereistä. Tätä lukiessa teki aina mieli katsoa pitkästä aikaa Avaraa luontoa.

A book more than 100 years old - Emily Dickinson - Poems

Aloitin vuoteni kokoelmalla Emily Dicksinsonin runoja. Siihen oli kaksi syytä: sen sai Kindlelle ilmaiseksi ja kokoelma oli verrattain lyhyt. :tongue:En voi sanoa, että runot olisivat jotenkin mullistaneet elämäni, mutta ymmärrän nyt hyvin, miksi niillä on arvonsa klassikkoina ja olen yhden runoteoksen verran sivistyneempi.

06.02.2015 19:20 #74 :: Pisania
Lukuhaaste
Minua mietityttää edelleenkin haasteen kohta A book based entirely on its cover. Ymmärtäisin sen siis tarkoittavan, että pitää valita kirja pelkästään kannen perusteella. Tarkoitetaanko tällä pelkkää etukantta? Eli pitäisikö kirja valita ns. sokkona tietämättä siitä kuin nimen, tekijän ja mitä vinkkejä kansikuvasta sitten saakaan, eikä lukea takakantta ollenkaan? Mitä muut osallistujat tästä ovat funtsineet?

06.02.2015 20:26 #75 :: maahinen
Lukuhaaste
Ei siinä sanota front cover... Ajattelin mennä kirjastoon, katsella hyllyjä, vetää tuntemattomien kirjoja esiin ja jos etukansi miellyttää, katsoa myös takakantta, jos siellä jotain lukee.

Vehka, 365 kirjaa?! Miten maailmassa meinaat siitä selvitä - kokopäivätyönä, oikein ohuina kirjoina vai harppomalla?

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

06.02.2015 20:59 #76 :: Vehka
Lukuhaaste
maahinen, omistamalla n. 3-5 tuntia päivässä lukemiselle. Ei sen kummempaa. :) Toki minulla on aina useampi kesken ja sarjakuvat, lastenkirjat yms. auttavat kiireisempinä kausina. Toistaiseksi olen jopa pysynyt aikataulussa.

11.02.2015 19:34 #77 :: maahinen
Lukuhaaste
Suosikkikirjailijan teos, jota en ollut vielä lukenut: Isomäki Kurganin varjot; luultavasti myös niin lähellä pelottavaa kuin voin toivoa löytäväni - esitelty kauhuskenaario on mahdollinen. Ihmissuhdekuvaus on kehittynyt ja opetussaarnat on aikaisempaa paljon paremmin upotettu tarinaan, tilalle on tullut ylenmäärin uskottavuuden rajoja hipovaa dramaattista toimintaa (jo edellisessä kirjassa), kun aiheessa itsessään on dramatiikkaa yllin kyllin. Vision huikeus on ennallaan.

21.02.2015 20:43 #78 :: HourglassEyes
Lukuhaaste

HourglassEyes kirjoitti: ]1. (X) A book that became a movie. James Dashner: The Maze Runner.
6.(X) A Graphic novel Neil Gaiman: Sandman vol. 8 The World's End

7. (x) A book that's based on or turned into a tv-series Keith R.A. Decandido: Leverage - The Zoo Job

- Leverage on vähemmän tunnettu (Ainakin täällä Suomessa) tv-sarja huijariporukasta, joka toimii "hieman" lain ulkopuolella Ocean's Eleven meiningillä ja auttavat niitä joita kukaan muu ei voi enää auttaa. Otetaan rikkailta annetaan köyhille -porukkaa johtaa Nate Ford, joka toimii porukan aivoina (entinen vakuutusyhtiön asiamies, jolla on kana kynittävänä entisen työnantajansa kanssa), tietokonenerona Alec Hardison ("Age of the geek, baby"), lihaksina Elliot Spencer (taistelulaji & asespesialisti, kokki ja porukan "nallekarhu"), varkaana Parker (hieman hullu, mutta symppis neitokainen, joka tykkää hyppiä korkeista paikoista) sekä Sophie Devereaux (grifter sanalle ei tunnu löytyvän käännöstä), joka pystyy näyttelemään ketä hyvänsä englantilaisesta aatelisesta puunhalaaja ekologistiin.

Leverage kirjat on juuri sarjan faneille suunnattua kevyttä lisäviihdettä, eivät siis ole mitään kiiltävintä kirjallista tuotantoa, mutta tarpeeksi viihdyttäviä, vähän samaan tapaan kuin Castle sarjaan pohjautuvat Nikki Heat spin-off kirjat - Ja olen itseasiassa kyllä lukenut huonompia ihan oikeiksi romaaneiksi väitettyjä kirjoja kuin mitä nämä Leverage tuotannot ovat :wink:

Tässä hieman makua itse sarjasta

Ja tietysti Elliotista, koska :heart:

Mutta silloin kun Elliot käyttää aseita...

Okei, tästä tuli outo kirja-arvostelu...
Muokannut 24.02.2015 19:54 HourglassEyes Syy: kirotusvire...

23.02.2015 13:41 #79 :: maahinen
Lukuhaaste
Haasteen saadessani viime vuosi oli tämä vuosi ja peräti jo toinen näin uusi: Sirpa Kähkönen Graniittimies. Luultavasti myös surullisinta, mitä löydän - unelman kuolema. Varsin onnistunut, perusteellisesti tutkittu, todentuntuinen.

• Rituri hahmo
  • Rituri

24.02.2015 10:40 #80 :: Rituri
Lukuhaaste
Taidan minäkin hieman myöhään heränneenä hypätä mukaan tähän haasteeseen. Kävin läpi alkuvuodesta lukemiani kirjoja ja huomasin saaneeni jo aika moneen kohtaan ruksin. Voisin tosin asettaa itselleni lisätavoitteeksi lukea haasteeseen soveltuvin osin kirjoja, joita en ole aiemmin lukenut. Mahdollisesti en ihan kaikkia kohtia saa suoritettua, mutta ainakin voi yrittää taas laajentaa vähän lukemistottumuksia.