Lukupiirissä Taru sormusten herrasta

17.03.2015 12:02 #1 : River
Kahlasin lukupiiri- aiheet lävitse, ja näemmä porukka käynyt lävitse Silmarillionia ja Hobittia silloin kun en itse vielä ole foorumilla ollut jäsenenä. Aloin nimittäin juuri pari päivää sitten lukea uudestaan "raamattua", eli Taru Sormusten Herrasta, ja mietin, että olisiko joku muukin ollut lukemassa tai halukas lukemaan kirjan uudestaan. Tiedän, että kirja on monelle varmasti ns. loppuun kahlattu tai liian tuttu tai jotain, mutta itse koen sen aika ajoin ajankohtaiseksi ja hyväksi kerrata. Ns. se pitää pään kasassa kun maailma on mitä on. :smile:
Ihan hauska olisi käydä keskustelua, aika vapaamuotoisesti fiilistellä, tai sitten kirjoittelen siitä muuten vain omia juttujani blogiin, jos jaksan ja ehdin.

Ja aiheeseen liittyen, ma 23.3. klo 17 on Oulun kaupunginkirjaston Teuvo Pakkalan salissa luento Tolkienin mytologiasta. Se on Oulun yliopiston ja kaupunginkirjaston yhteistyönä järjestämä tilaisuus.

It's never too late to become what you could be.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

• Xerion hahmo
  • Xerion
17.03.2015 16:14 #2 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Voin lukea kanssasi. Toivottavasti jaksan nyt loppuun asti. Olen jo kahdesti aiemminkin yrittänyt, mutta on kyllä yhtä ärsyttävää luettavaa kuin oikea raamattu.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

21.03.2015 10:46 - 25.04.2015 20:22 #3 : River
Vastaus käyttäjältä River aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Okei, hieno juttu! Olisiko muita kiinnostuneita?

Ajattelin, että jos aluksi luettaisiin kirjan Prologi ja Sormuksen ritareiden Ensimmäinen kirja. Kommentointi voisi alkaa esim. ma 13.4. Onko se liian pitkä vai liian lyhyt väli? Ajattelin siksi kolmea viiva neljää viikkoa lukuajaksi, koska vaikka itse olen nopea lukija, niin tämä kirja on sen verran tiivistä kamaa, että se vie enemmän aikaa kuin muu kirjallisuus keskimäärin. On kiva pyöritellä asioita rauhassa omassa mielessä.

Tämän jälkeen vuorossa olisivat:

Sormuksen ritareiden Toinen kirja. Kommentoinnin aloitus ma 11.5.?

Kaksi Tornia, Kolmas kirja. Kommentoinnin aloitus ma 8.6.?

Kaksi Tornia, Neljäs kirja. Kommentoinnin aloitus ma 29.6.?

Kuninkaan paluu, Viides kirja. Kommentoinnin aloitus ma 27.7.?

Kuninkaan paluu, Kuudes kirja ja Liitteet. Kommentoinnin aloitus ma 24.8.?

Melkein mietin, että Sormuksen ritareille olisi oma ketju, samoin Kahdelle tornille ja Kuninkaan paluulle.

It's never too late to become what you could be.
Viimeksi muokattu: 25.04.2015 20:22 Hiistu. Syy: Linkitetty ketjut.

• Xerion hahmo
  • Xerion
21.03.2015 11:00 #4 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Nuo ajat kuulostavat sopivilta. Ehtii samalla lukea muutakin :smile: . Ja on tosiaan tiivistä tavaraa.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

21.03.2015 11:07 #5 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Jaoin tämän aiheen viestit teille omaksi ketjuksi, josko ihmiset paremmin huomaisivat ja mukaan ilmoittautuisi enemmänkin lukijoita. :smile:

Kirjoille voitte kullekin tosiaan perustaa sitten myös oman ketjun, jos sujuu siten paremmin.

21.03.2015 11:24 #6 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Voisin ollakin mukana tässä lukupiirissä, kun en ole tainnut lukupiireillä sitten kevään 2009, jos oikein muistan. Saattaa olla vielä sitäkin kauemmin. Silmarillion tuli joka tapauksessa jo luettua tälle vuotta, niin mielelläni otan trilogiankin käsittelyyn.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

21.03.2015 11:25 #7 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Tämä voisi olla kans mukana! :smile: Mullakin on pari aikaisempaa yritystä takana, mutta kirja on jäänyt valitettavasti kesken. Ehkä kolmas kerta toden sanoo nyt kun olisi vielä tällainen lisämotivaatio kuin lukupiiri. Tuo aikataulu kuulosti kohtuulliselta.

• Tiadres hahmo
  • Tiadres
    Kaartilainen
21.03.2015 12:32 #8 : Tiadres
Vastaus käyttäjältä Tiadres aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Minäkin tulisin mielelläni mukaan lukemaan, on ollut tarkoituksena tehdä tälle vuodelle jälleenlukumaraton logiikalla Silmarillion-Hobitti-Taru sormusten herrasta, niin voisin omalta osaltani yhidstää tuon trilogian jälleenlukukierroksen tähän lukupiiriin : )

Levitin siipeni, kevättuuli leikki hiuksillani ja hymyilin.

• Mab hahmo
  • Mab
21.03.2015 12:39 #9 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Hyvä idea, mutta mä onnistuin lukemaan TSH:n viime syksynä, joten en taida nyt kuitenkaan osallistua varsinaiseen lukupiiriin. Mutta ajattelin kuitenkin seurailla teidän edistymistänne projektissa ja ehkä joskus heittää kommentin tai pari, jos sellaiselle aukenee sopiva kolo :smile:

21.03.2015 15:06 #10 : Gespenst
Vastaus käyttäjältä Gespenst aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Mukana, tosin pienellä varauksella, koska a)en ole koskaan ollut yhdessäkään lukupiirissä, b)en jaksa ostaa kirjaa ja kyseiseen kirjaan on hirveät varausjonot(2 ennen minua on paljon), sekä c)olen kyllä aiemmin yrittänyt lukea kirjan, mutten jaksanut.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

21.03.2015 17:11 #11 : River
Vastaus käyttäjältä River aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Tosi hienoa, että näin moni on jo nyt mukana.
Teen Prologille ja Ensimmäiselle kirjalle lähempänä kommentointiaikaa oman ketjun. Sinne voivat sitten kirjoitella nekin, jotka myöhemmin huomaavat tahtovansa mukaan ja ehtivät lukea kirjaa tuon ehdottamani aikataulun mukaisesti. Pidän nuo ajat, koska ne vaikuttivat kommenttien perusteella olevan ok.

Mukavia lukuhetkiä! :cool:

It's never too late to become what you could be.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, sinidean

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
21.03.2015 17:39 #12 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Hih! Minäkin voisin yrittää olla mukana. Hobitti-leffojen jälkeen tuli olo, että tahdon lukea Sormusten herran uudelleen. Ei ole vain mukamas löytynyt aikaa. :wink:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• Hillo hahmo
  • Hillo
    Upseeri
21.03.2015 19:37 #13 : Hillo
Vastaus käyttäjältä Hillo aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Minäkin olen mukana, vaikka kirja(trilogia) on tullut luettua jo useampaakin kertaan. Edellisestä kerrasta tosin on jo vuosia. Sopii lukuhaasteessakin sopivasti useampaan kohtaan. Suhteellisen rento aikataulukin kuulostaa hyvältä.

mietin vasta
miten ajatella

04.04.2015 03:20 #14 : Jessie Sundblad
Vastaus käyttäjältä Jessie Sundblad aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Minä olen niiin mukana tässä! Vähän myöhässä ehkä ilmottauduin, mutta vielä ehtii lukea. :)

25.04.2015 14:47 #15 : River
Hei!
Lopetan Risingin keskustelusaitilla käynnin, joten ajattelin ilmoittaa, että lukupiiri jää minun osaltani tähän. Jos aiotte vielä jatkaa, niin sopikaa keskenänne, kuka ottaa piirin vetämisen vastuulleen.

Mukavia jatkoja kaikille!

25.04.2015 20:25 #16 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
^ Kiitos ilmoituksesta! Harmillista, jollet enää käy täällä. Mukavaa jatkoa sinullekin.

Perustin nyt jo valmiiksi seuraavan eli Sormuksen Ritareiden Toisen kirjan ketjun, jottei minulta tai muilta unohdu. Toivottavasti lukijoita riittää ja piiri jatkuu!

• celeblith hahmo
  • celeblith
27.04.2015 13:20 - 27.04.2015 13:22 #17 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Lukupiirissä Taru sormusten herrasta
Juuri alkaa edellinen kirja lähestymään loppua, ja pitäisi seuraava kirja päättää. Sormusten herraa on ollut tarkoitus uudelleen lukea jo tovi. Ja Silmarillion tuli lukupiirissä jo kahlattua hyvin läpi, joten olen mukana tässäkin :)

Hieman jäljessä tulen, toivottavasti tavoitan yleisen lukutahdin.
Viimeksi muokattu: 27.04.2015 13:22 celeblith.

Uusin jäsen: Meeri Saukkonen