• Sushukka hahmo Kirjoittaja
  • Sushukka
    Riiviö
06.05.2015 09:59 #1 :: Sushukka
Kesälukuhaaste 2015
muoks. Kirjat on arvottu ja ilmoitettu lukijoilleen. Elokuun loppuun asti aikaa lukea ja keskustella kirjoista. Antoisaa lukukesää!

Ilmoittautuneet:
  • WickedWillie
  • Wind

Haasteeseen ilmoitetut kirjat:

Ohjeita kirjoista keskustelemiseen:

Kullekin haastekirjalle on oma keskusteluketjunsa, jossa voi keskustella kaikesta kirjaan ja sen lukemiseen liittyvästä. Linkit keskusteluketjuihin tämän viestin alussa. Ketjussa voi esim. kertoa ennakko-odotuksiaan kirjasta, lukemisen aikana herääviä ajatuksia jne. Juonipaljastuksien kohdalla on käytettävä spoiler-tageja:

Varoitus: Spoiler.

Keskusteluihin saavat osallistua vapaasti kaikki muutkin kuin kirjan ilmoittaja ja henkilö, jolle kirja on arvottu! Eli esim. jos innostuu lukemaan enemmänkin haastekirjoja kuin itse ilmoittamansa ja itselle ilmoitetun. Tai vaikkei olisi ilmoittautunutkaan, voi kesän aikana lukea haastekirjoja ja keskustella niistä. Tai mikäli on lukenut kirjan jo joskus aiemmin ja tahtoo vaikkapa kommentoida jotain keskustelussa sanottua.

Liikaa ei voi keskustella! Viimeistään kirjan luettuaan tulisi kirjoittaa jonkinlainen kommentti lukemastaan, jotta kirjan ilmoittaja kuulee toisen mielipiteen kirjasta.

.............................. Aiempi viesti:

Onkos tänäkesänä lukuhaastetta tiedossa? :cool:

Hiistumuoks: ON. Jaoin tämän keskustelun omaksi ketjuksi. Vanhat ketjut: vuosi 2013 ja vuosi 2014 . Ohjeet:

Kesälukuhaasteen ohjeet:

Kesälukuhaasteen tarkoituksena on lukea kesän aikana yksi itse valitsemansa eli haasteeseen ilmoittamansa kirja + yksi itselle arvottu eli jonkun toisen ilmoittama haastekirja. Yhteensä kaksi kirjaa. Lisäksi keskustellaan luetuista haastekirjoista. Tällä tavoin toivottavasti mahdollisimman moni saa mukavaa ja yllätyksellistä kesälukemista. :smile:

Ilmoittautuminen haasteeseen: ilmoittaudu toukokuun aikana!

Ilmoita oma haastekirjasi yksityisviestillä minulle (Hiistulle) toukokuun aikana eli viimeistään 31.5.

(Ilmoita samassa viestissä, mikäli sinulla on erityistoiveita sinulle arvottavan kirjan suhteen, esim. ei fantasiaa.)

Ohjeita haastekirjan valintaan:
  • Kirjan genren tulee olla spekulatiivista fiktiota eli esimerkiksi scifiä, fantasiaa tai yliluonnollista kauhua. (Risingin tietokannassa olevat kirjat siis pääsääntöisesti kelpaavat.)

• Kirjan tulee olla yleisesti saatavilla kirjastoista. Kovin vanhat tai uudet kirjat voivat olla hankalasti saatavilla.

• Kirjan tulee olla saatavilla suomenkielellä. (Kirjan saa itse lukea jollain muullakin kielellä.)

• Älä valitse kirjaa, josta on etukäteen tiedossa, että se sisältää rajua väkivaltaa tai seksiä tai intensiivistä kauhua ja voi siten olla muille epämiellyttävä lukea.

• Haasteeseen ilmoitettavan kirjan on oltava luettavissa itsenäisenä teoksena eli se ei siis saa olla minkään jatkuvajuonisen sarjan osa x.

• Kirja ei saa olla turhan paksu. Ohjeellinen enimmäispituus noin 500 sivua. Sopivaan sivumäärään vaikuttaa myös kirjan muu helppo-/vaikealukuisuus.

• Jos useampi henkilö ilmoittaa saman kirjan, pyydän jälkimmäistä ilmoittajaa valitsemaan uudelleen.

Kirjojen arvonta:

Kesäkuun alussa arvotaan jokaiselle ilmoittautuneelle eli kirjan ilmoittaneelle luettavaksi yksi toisten ilmoittamista haastekirjoista. Ilmoittautujat saavat tiedon heille arvotusta kirjasta yksityisviestillä. Kesäkuun alussa perustetaan myös keskusteluketjut, joissa voi käydä kertomassa lukukokemuksiaan ja keskustelemassa kirjoista.

Huomioin kirjoja arpoessa kunkin osallistujan Rising-kirjahyllyn: Mikäli mahdollista, osallistujalle ei arvota kirjaa, joka näkyy hänen kirjahyllyssään jo luettuna.

Lista ilmoitetuista haastekirjoista laitetaan näkyville myös tänne foorumille. Myös kaikki muutkin kuin haasteeseen alkujaan ilmoittautuneet henkilöt voivat kesän aikana valita tuolta listalta itselleen luettavaa ja osallistua kirjoista käytävään keskusteluun.

Sekä oma että itselle arvottu kirja olisi tarkoitus saada luetuksi ja kommentoiduksi kesän aikana: viimeistään siis elokuussa.

Mikäli olet jo aiemmin lukenut sinulle arvotun kirjan, etkä halua lukea sitä uudelleen, käy kuitenkin kommentoimassa kirjaa sen perusteella mitä siitä muistat!

Mikäli ei onnistu saamaan käsiinsä itselle arvottua kirjaa tai lukeminen muusta syystä estyy, olisi siitä hyvä ilmoittaa. Tällöin kirjan ilmoittanut henkilö ei turhaa odota kommentteja kirjasta – tai joku toinen kenties innostuu lukemaan kyseisen kirjan.
Muokannut 01.06.2015 17:15 Hiistu
Tykännyt: Hiistu

10.05.2015 00:09 #2 :: Hiistu

Sushukka kirjoitti: Onkos tänäkesänä lukuhaastetta tiedossa? :cool:

Riippuu ihan, onko kiinnostuneita osallistujia. (Kiitos ajankohtaisen aiheen nostamisesta. :wink:) Eli ilmoitelkaa muutkin tässä ketjussa, mikäli olisitte halukkaita osallistumaan kesälukuhaasteeseen!

Myös haasteen ohjeista voi samalla keskustella. Onko viime kesän malli hyvä vai voisiko jotain muuttaa? Esim. pnko tarpeen tarkemmin rajata sivumääriä tai genrejä tms.?

Aiempina vuosina on ollut osin ongelmana, että kaikki eivät ole saaneet luetuiksi heille arvottuja kirjoja. (Itseltänikin jäi toinen lopulta kesken.) Eli oma haasteeseen ilmoitettu kirja ei välttämättä saakaan toista lukijaa... Mutta sellainen riski täytyy vain ottaa haasteeseen osallistuessaan.

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

10.05.2015 10:01 #3 :: Vehka
Kesälukuhaaste 2015
Mua kiinnostaisi. o/ En ollut mukana vuosi sitten, joten olisi hurjan kivaa osallistua tänä vuonna. Kesäni on tosin aika hektinen, mutta pakko mun on silti muutama kirja saada luettua, joten tästä haasteesta saisi potkua.

10.05.2015 12:01 #4 :: Dyn
Kesälukuhaaste 2015
Joo, mua kans, varsinkin jos saadaan pystyyn ennen kesäkuuta ja mun lomia. Ei sillä etteikö tässä olisi lukemattomia kirjoja muutenkin, mutta aina jotain pinoon mahtuu. :cheesy:

Tykkään ideasta, että jokainen ilmoittaa kirjan (jonka itse lukee) ja saa toisen kirjan joltakulta muulta. En sinällään rajaisi genreä, mutta ehkä Hiistulle voi antaa toiveita siitä, ettei tulisi mätsätyksi ihan täysin ei-toivottavan kirjan kanssa.

11.05.2015 16:47 #5 :: haplotus
Kesälukuhaaste 2015
Mua kiinnostaa tämä haaste myös. Kiinnosti jo viime vuonna, mutta en sitten osallistunut. Eli mukana ollaan! Tällainen haaste on siitä kiva ettei siinä ole tiukkaa aikarajaa. Sopii tällaiselle hitaalle lukijalle hyvin.

Mullakaan ei kummemmin genrerajoituksia ole, mutta ehkä sen hitauteni vuoksi en mielelläni lukisi kovin paljon yli 500-sivuisia kirjoja lukisi tässä haasteessa. Mutta paljonhan sanelee myös tyyli, joten joustaakin voin. :smile:

• Xerion hahmo
    Ritari

11.05.2015 20:00 #6 :: Xerion
Kesälukuhaaste 2015
Mua kiinnostaa. Sivurajoitus voisi olla, ettei tule oman genren ulkopuolelta mitään tiiliskiveä. Ei muita rajoitteita.

11.05.2015 20:42 #7 :: Dyn
Muokannut 11.05.2015 20:42 Dyn

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

11.05.2015 22:47 #8 :: Pisania
Kesälukuhaaste 2015
Mukana ollaan, pitäähän perinteitä kunnioittaa. Eikä ole väliä onko rajoituksia vai ei. Aina sitä jotain kiinnostavaa keksii. Jos pitäydymme spefissä niin yksi kirja olisi jo kiikarissa.

11.05.2015 22:50 #9 :: Hiistu
Kesälukuhaaste 2015
Osallistujia näyttäisi tulevan, joten ilman muuta tulee haastekin. :cheesy:

Perustan huomenna vaikka kokonaan uuden oman ketjun tämän vuoden haasteelle (siirrän myös nämä uudet viestit tästä ketjusta sinne). Ohjeet tulevat olemaan olemaan suunnilleen samat kuin viime kesänä eli tämän ketjun aloitusviestissä.

Dyn kirjoitti: Sen verran voisi ehkä genreä rajata, että vaikka kesä olisi hyvää aikaa punnertaa niitä klassikoita, tällä kertaa mentäisiin ihan scifin ja fantasian merkeissä. Kyllä ne klassikkoromaanit jäävät tänäkin kesänä kesken.

Joo, voitaisiin kokeilla tämä kesä vaikka pelkkää spefiä. Yliluonnollinen kauhu varmaan kelpaa myös mukaan. (Ja samoin tietty kaikki maaginen realismi jne. spefi.)

haplotus kirjoitti: Mullakaan ei kummemmin genrerajoituksia ole, mutta ehkä sen hitauteni vuoksi en mielelläni lukisi kovin paljon yli 500-sivuisia kirjoja lukisi tässä haasteessa.

Xerion kirjoitti: Sivurajoitus voisi olla, ettei tule oman genren ulkopuolelta mitään tiiliskiveä.

Jokin sivumäärärajoitus voisi tosiaan olla... Mikä olisi sopiva sivumäärä? Esim. enintään (noin) 500 sivua? 400 sivua? Enemmän/vähemmän?
Muokannut 11.05.2015 22:52 Hiistu

11.05.2015 22:53 #10 :: Dyn
Kesälukuhaaste 2015
Sivumäärän tarkka määrittäminen on ehkä vähän hankalaa, kun se riippuu niin paljon kirjasta ja ladonnasta... ehkä ihmiset osaavat, jos sanotaan vain, että paksuimmat järkäleet voisi nyt unohtaa?

• Kirazak hahmo
  • Kirazak
    Ratsumestari

11.05.2015 23:25 #11 :: Kirazak
Kesälukuhaaste 2015
Voisinkin osallistua tänä vuonna! Ja tuo 'ei mitään tiiliskiveä' rajoitus on mainio.

• Xerion hahmo
    Ritari

12.05.2015 08:13 #12 :: Xerion
Kesälukuhaaste 2015
Sivurajoitukseksi 500 sivua. Yli 400 sivuisia on niin paljon, että vaihtoehdot rajoittuisi liikaa. Ja rajoitus spefiin olisi hyvä. Luulin sen olevan itsestään selvää. Tai ei sivurajoituksen tarvi olla aivan tarkka, oman harkinnan mukaan. Kaikki täällä on varmaan senverran fiksuja, että osaa itse harkita, mikä on liian paksu.
Muokannut 12.05.2015 08:52 Xerion

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

12.05.2015 12:21 #13 :: Nylkky
Kesälukuhaaste 2015
Count me in! Mukana ollaan ja itel en oo sykähdyttänyt kauhu kirjoihin joten ne valitettavasti tulee passattua. Muuten ei oo väliä. Itse voin lukea tiiliskivenkin jos sellanen listalle ilmestyy :)

12.05.2015 20:37 #14 :: Hiistu
Kesälukuhaaste 2015
Jaoin tämän omaksi ketjukseen. Aloitusviestissä ovat nyt osallistumisohjeet. Eli mistä haasteessa on kyse ja ohje kirjan valintaan.

Lähettäkää tieto omasta haastekirjastanne minulle yksityisviestillä toukokuun aikana! Päästään sitten kesäkuun alussa arpomaan kirjat ja koko kesä aikaa lukea. :smile:
Muokannut 21.05.2015 14:28 Hiistu

19.05.2015 23:21 #15 :: Reta Anna Maria
Kesälukuhaaste 2015
Ehkä tämä haaste motivoisi minut lukemaan erään kirjan, joka on jo pitkään lojunut hyllyssä, eli mukana ollaan!

21.05.2015 14:21 #16 :: Hiistu
Kesälukuhaaste 2015: ilmoittaudu toukokuun aikana!
Mainosta nyt myös Risingin uutisten kautta:

Heittäydy lukuhaasteeseen ja anna kesäromaanin yllättää!

Eli: Edellisiltä vuosilta tuttu kesälukuhaaste on käynnissä Risingin Lukupiirissä jälleen tulevana kesänä.

Kesälukuhaaste lyhyesti: Kukin osallistuja ilmoittaa haasteeseen yhden kirjan, jonka aikoo kesän aikana lukea. Tämän lisäksi hänelle arvotaan luettavaksi yksi toisten osallistujien ilmoittamista kirjoista. Luetuista kirjoista keskustellaan Lukupiirissä.

Tänä kesänä luetaan spekulatiivista fiktiota eli kaikki haastekirjat ovat genreltään spefiä.

Ilmoittautumisaikaa on toukokuun loppuun!

Ilmoittautumisohjeet ja tarkempaa tietoa kesälukuhaasteesta foorumilla: Linkki.

Jokunen ilmoittautuminen on jo tullut. :smile: Miettikää kaikki te muut, minkä kirjan haluaisitte ilmoittaa mukaan haasteeseen ja lähettäkää siitä viesti minulle.

Kirjat arvotaan eli lukeminen ja keskusteleminen alkaa kesäkuun alussa.
Muokannut 21.05.2015 14:27 Hiistu

• Emelie hahmo

22.05.2015 07:44 #17 :: Emelie
Kesälukuhaaste 2015
Ehkä minäkin kokeilen osallistu tähän tänä vuonna. Muutama haasteeseen ilmoitettava kirja onkin jo mielessä, pitää pohtia. :)

29.05.2015 11:53 #18 :: Hiistu
Kesälukuhaaste 2015
Muistutus: toukokuu loppuu! Ilmoittautukaan eli ilmoittakaa haastekirja minulle yksityisviestillä viikonlopun aikana! :smile:

Olen vastannut jokaisen ilmoittautujan viestiin. Eli mikäli et ole saanut minulta yksityisviestiä, mutta olet kuitenkin yrittänyt ilmoittautua, lähetä uusi viesti!

Mikäli ilmoittautumisohjeissa tai muussa on jotain epäselvää, voi myös neuvoa kysellä yksityisviestillä tai tässä ketjussa.

Mukana haasteessa on jo 14 kiinnostavaa spefi-kirjaa ja lukijaa, joten joukon jatkoksi on hyvä liittyä. (Ei sitten sinä sateisenakaan kesälomapäivänä kaduta, kun ei tullut kesälukuhaasteeseenkaan ilmoittauduttua. :wink:)
Muokannut 29.05.2015 11:57 Hiistu

30.05.2015 00:32 #19 :: Dyn
Kesälukuhaaste 2015
Vielä pari päivää aikaa ilmottautua. :)

31.05.2015 14:45 #20 :: Hiistu
Kesälukuhaaste 2015: ilmoittaudu toukokuun aikana!
Viimeinen päivä aikaa ilmoittautua kesälukuhaasteeseen!

Kirjat arvotaan alkavan viikon alussa ja ilmoitan arvontatulokset tässä ketjussa sekä yksärille kullekin.