Kesälukuhaaste 2015

Sushukka
Riiviö
Sushukka loi aiheen: Kesälukuhaaste 2015
06.05.2015 09:59 #1

muoks. Kirjat on arvottu ja ilmoitettu lukijoilleen. Elokuun loppuun asti aikaa lukea ja keskustella kirjoista. Antoisaa lukukesää!

Ilmoittautuneet:

• Wind
  • Xerion

[/ul]Haasteeseen ilmoitetut kirjat:

Ohjeita kirjoista keskustelemiseen:

Kullekin haastekirjalle on oma keskusteluketjunsa, jossa voi keskustella kaikesta kirjaan ja sen lukemiseen liittyvästä. Linkit keskusteluketjuihin tämän viestin alussa. Ketjussa voi esim. kertoa ennakko-odotuksiaan kirjasta, lukemisen aikana herääviä ajatuksia jne. Juonipaljastuksien kohdalla on käytettävä spoiler-tageja:

Keskusteluihin saavat osallistua vapaasti kaikki muutkin kuin kirjan ilmoittaja ja henkilö, jolle kirja on arvottu! Eli esim. jos innostuu lukemaan enemmänkin haastekirjoja kuin itse ilmoittamansa ja itselle ilmoitetun. Tai vaikkei olisi ilmoittautunutkaan, voi kesän aikana lukea haastekirjoja ja keskustella niistä. Tai mikäli on lukenut kirjan jo joskus aiemmin ja tahtoo vaikkapa kommentoida jotain keskustelussa sanottua.

Liikaa ei voi keskustella! Viimeistään kirjan luettuaan tulisi kirjoittaa jonkinlainen kommentti lukemastaan, jotta kirjan ilmoittaja kuulee toisen mielipiteen kirjasta.

.............................. Aiempi viesti:

Onkos tänäkesänä lukuhaastetta tiedossa? :cool:

Hiistumuoks: ON. Jaoin tämän keskustelun omaksi ketjuksi. Vanhat ketjut: vuosi 2013 ja vuosi 2014 . Ohjeet:

Kesälukuhaaste 2015

Kesälukuhaasteen ohjeet:

Kesälukuhaasteen tarkoituksena on lukea kesän aikana yksi itse valitsemansa eli haasteeseen ilmoittamansa kirja + yksi itselle arvottu eli jonkun toisen ilmoittama haastekirja. Yhteensä kaksi kirjaa. Lisäksi keskustellaan luetuista haastekirjoista. Tällä tavoin toivottavasti mahdollisimman moni saa mukavaa ja yllätyksellistä kesälukemista. :smile:

Ilmoittautuminen haasteeseen: ilmoittaudu toukokuun aikana!

Ilmoita oma haastekirjasi yksityisviestillä minulle (Hiistulle) toukokuun aikana eli viimeistään 31.5.

(Ilmoita samassa viestissä, mikäli sinulla on erityistoiveita sinulle arvottavan kirjan suhteen, esim. ei fantasiaa.)

Ohjeita haastekirjan valintaan:
  • Kirjan genren tulee olla spekulatiivista fiktiota eli esimerkiksi scifiä, fantasiaa tai yliluonnollista kauhua. (Risingin tietokannassa olevat kirjat siis pääsääntöisesti kelpaavat.)

• Kirjan tulee olla yleisesti saatavilla kirjastoista. Kovin vanhat tai uudet kirjat voivat olla hankalasti saatavilla.

• Kirjan tulee olla saatavilla suomenkielellä. (Kirjan saa itse lukea jollain muullakin kielellä.)

• Älä valitse kirjaa, josta on etukäteen tiedossa, että se sisältää rajua väkivaltaa tai seksiä tai intensiivistä kauhua ja voi siten olla muille epämiellyttävä lukea.

• Haasteeseen ilmoitettavan kirjan on oltava luettavissa itsenäisenä teoksena eli se ei siis saa olla minkään jatkuvajuonisen sarjan osa x.

• Kirja ei saa olla turhan paksu. Ohjeellinen enimmäispituus noin 500 sivua. Sopivaan sivumäärään vaikuttaa myös kirjan muu helppo-/vaikealukuisuus.

• Jos useampi henkilö ilmoittaa saman kirjan, pyydän jälkimmäistä ilmoittajaa valitsemaan uudelleen.

Kirjojen arvonta:

Kesäkuun alussa arvotaan jokaiselle ilmoittautuneelle eli kirjan ilmoittaneelle luettavaksi yksi toisten ilmoittamista haastekirjoista. Ilmoittautujat saavat tiedon heille arvotusta kirjasta yksityisviestillä. Kesäkuun alussa perustetaan myös keskusteluketjut, joissa voi käydä kertomassa lukukokemuksiaan ja keskustelemassa kirjoista.

Huomioin kirjoja arpoessa kunkin osallistujan Rising-kirjahyllyn: Mikäli mahdollista, osallistujalle ei arvota kirjaa, joka näkyy hänen kirjahyllyssään jo luettuna.

Lista ilmoitetuista haastekirjoista laitetaan näkyville myös tänne foorumille. Myös kaikki muutkin kuin haasteeseen alkujaan ilmoittautuneet henkilöt voivat kesän aikana valita tuolta listalta itselleen luettavaa ja osallistua kirjoista käytävään keskusteluun.

Sekä oma että itselle arvottu kirja olisi tarkoitus saada luetuksi ja kommentoiduksi kesän aikana: viimeistään siis elokuussa.

Mikäli olet jo aiemmin lukenut sinulle arvotun kirjan, etkä halua lukea sitä uudelleen, käy kuitenkin kommentoimassa kirjaa sen perusteella mitä siitä muistat!

Mikäli ei onnistu saamaan käsiinsä itselle arvottua kirjaa tai lukeminen muusta syystä estyy, olisi siitä hyvä ilmoittaa. Tällöin kirjan ilmoittanut henkilö ei turhaa odota kommentteja kirjasta – tai joku toinen kenties innostuu lukemaan kyseisen kirjan.

Viimeksi muokattu: 01.06.2015 17:15 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

10.05.2015 00:09 #2

Sushukka kirjoitti: Onkos tänäkesänä lukuhaastetta tiedossa? :cool:

Riippuu ihan, onko kiinnostuneita osallistujia. (Kiitos ajankohtaisen aiheen nostamisesta. :wink:) Eli ilmoitelkaa muutkin tässä ketjussa, mikäli olisitte halukkaita osallistumaan kesälukuhaasteeseen!

Myös haasteen ohjeista voi samalla keskustella. Onko viime kesän malli hyvä vai voisiko jotain muuttaa? Esim. pnko tarpeen tarkemmin rajata sivumääriä tai genrejä tms.?

Aiempina vuosina on ollut osin ongelmana, että kaikki eivät ole saaneet luetuiksi heille arvottuja kirjoja. (Itseltänikin jäi toinen lopulta kesken.) Eli oma haasteeseen ilmoitettu kirja ei välttämättä saakaan toista lukijaa... Mutta sellainen riski täytyy vain ottaa haasteeseen osallistuessaan.

Vehka
Vehka vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
10.05.2015 10:01 #3

Mua kiinnostaisi. o/ En ollut mukana vuosi sitten, joten olisi hurjan kivaa osallistua tänä vuonna. Kesäni on tosin aika hektinen, mutta pakko mun on silti muutama kirja saada luettua, joten tästä haasteesta saisi potkua.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

10.05.2015 12:01 #4

Joo, mua kans, varsinkin jos saadaan pystyyn ennen kesäkuuta ja mun lomia. Ei sillä etteikö tässä olisi lukemattomia kirjoja muutenkin, mutta aina jotain pinoon mahtuu. :cheesy:

Tykkään ideasta, että jokainen ilmoittaa kirjan (jonka itse lukee) ja saa toisen kirjan joltakulta muulta. En sinällään rajaisi genreä, mutta ehkä Hiistulle voi antaa toiveita siitä, ettei tulisi mätsätyksi ihan täysin ei-toivottavan kirjan kanssa.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
11.05.2015 16:47 #5

Mua kiinnostaa tämä haaste myös. Kiinnosti jo viime vuonna, mutta en sitten osallistunut. Eli mukana ollaan! Tällainen haaste on siitä kiva ettei siinä ole tiukkaa aikarajaa. Sopii tällaiselle hitaalle lukijalle hyvin.

Mullakaan ei kummemmin genrerajoituksia ole, mutta ehkä sen hitauteni vuoksi en mielelläni lukisi kovin paljon yli 500-sivuisia kirjoja lukisi tässä haasteessa. Mutta paljonhan sanelee myös tyyli, joten joustaakin voin. :smile:

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
11.05.2015 20:00 #6

Mua kiinnostaa. Sivurajoitus voisi olla, ettei tule oman genren ulkopuolelta mitään tiiliskiveä. Ei muita rajoitteita.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

11.05.2015 20:42 #7

Viimeksi muokattu: 11.05.2015 20:42 : Dyn.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
11.05.2015 22:47 #8

Mukana ollaan, pitäähän perinteitä kunnioittaa. Eikä ole väliä onko rajoituksia vai ei. Aina sitä jotain kiinnostavaa keksii. Jos pitäydymme spefissä niin yksi kirja olisi jo kiikarissa.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

11.05.2015 22:50 #9

Osallistujia näyttäisi tulevan, joten ilman muuta tulee haastekin. :cheesy:

Perustan huomenna vaikka kokonaan uuden oman ketjun tämän vuoden haasteelle (siirrän myös nämä uudet viestit tästä ketjusta sinne). Ohjeet tulevat olemaan olemaan suunnilleen samat kuin viime kesänä eli tämän ketjun aloitusviestissä.

Dyn kirjoitti: Sen verran voisi ehkä genreä rajata, että vaikka kesä olisi hyvää aikaa punnertaa niitä klassikoita, tällä kertaa mentäisiin ihan scifin ja fantasian merkeissä. Kyllä ne klassikkoromaanit jäävät tänäkin kesänä kesken.

Joo, voitaisiin kokeilla tämä kesä vaikka pelkkää spefiä. Yliluonnollinen kauhu varmaan kelpaa myös mukaan. (Ja samoin tietty kaikki maaginen realismi jne. spefi.)

haplotus kirjoitti: Mullakaan ei kummemmin genrerajoituksia ole, mutta ehkä sen hitauteni vuoksi en mielelläni lukisi kovin paljon yli 500-sivuisia kirjoja lukisi tässä haasteessa.

Xerion kirjoitti: Sivurajoitus voisi olla, ettei tule oman genren ulkopuolelta mitään tiiliskiveä.

Jokin sivumäärärajoitus voisi tosiaan olla... Mikä olisi sopiva sivumäärä? Esim. enintään (noin) 500 sivua? 400 sivua? Enemmän/vähemmän?

Viimeksi muokattu: 11.05.2015 22:52 : Hiistu.

11.05.2015 22:53 #10

Sivumäärän tarkka määrittäminen on ehkä vähän hankalaa, kun se riippuu niin paljon kirjasta ja ladonnasta... ehkä ihmiset osaavat, jos sanotaan vain, että paksuimmat järkäleet voisi nyt unohtaa?

Kirazak
Kirazak vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
11.05.2015 23:25 #11

Voisinkin osallistua tänä vuonna! Ja tuo 'ei mitään tiiliskiveä' rajoitus on mainio.

Muistakaa pudonneet tähdet.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
12.05.2015 08:13 #12

Sivurajoitukseksi 500 sivua. Yli 400 sivuisia on niin paljon, että vaihtoehdot rajoittuisi liikaa. Ja rajoitus spefiin olisi hyvä. Luulin sen olevan itsestään selvää. Tai ei sivurajoituksen tarvi olla aivan tarkka, oman harkinnan mukaan. Kaikki täällä on varmaan senverran fiksuja, että osaa itse harkita, mikä on liian paksu.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Viimeksi muokattu: 12.05.2015 08:52 : Xerion.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
12.05.2015 12:21 #13

Count me in! Mukana ollaan ja itel en oo sykähdyttänyt kauhu kirjoihin joten ne valitettavasti tulee passattua. Muuten ei oo väliä. Itse voin lukea tiiliskivenkin jos sellanen listalle ilmestyy :)

Race like first!
Train like second!

12.05.2015 20:37 #14

Jaoin tämän omaksi ketjukseen. Aloitusviestissä ovat nyt osallistumisohjeet. Eli mistä haasteessa on kyse ja ohje kirjan valintaan.

Lähettäkää tieto omasta haastekirjastanne minulle yksityisviestillä toukokuun aikana! Päästään sitten kesäkuun alussa arpomaan kirjat ja koko kesä aikaa lukea. :smile:

Viimeksi muokattu: 21.05.2015 14:28 : Hiistu.

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
19.05.2015 23:21 #15

Ehkä tämä haaste motivoisi minut lukemaan erään kirjan, joka on jo pitkään lojunut hyllyssä, eli mukana ollaan!

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015: ilmoittaudu toukokuun aikana!
21.05.2015 14:21 #16

Mainosta nyt myös Risingin uutisten kautta:

Heittäydy lukuhaasteeseen ja anna kesäromaanin yllättää!

Eli: Edellisiltä vuosilta tuttu kesälukuhaaste on käynnissä Risingin Lukupiirissä jälleen tulevana kesänä.

Kesälukuhaaste lyhyesti: Kukin osallistuja ilmoittaa haasteeseen yhden kirjan, jonka aikoo kesän aikana lukea. Tämän lisäksi hänelle arvotaan luettavaksi yksi toisten osallistujien ilmoittamista kirjoista. Luetuista kirjoista keskustellaan Lukupiirissä.

Tänä kesänä luetaan spekulatiivista fiktiota eli kaikki haastekirjat ovat genreltään spefiä.

Ilmoittautumisaikaa on toukokuun loppuun!

Ilmoittautumisohjeet ja tarkempaa tietoa kesälukuhaasteesta foorumilla: Linkki.

Jokunen ilmoittautuminen on jo tullut. :smile: Miettikää kaikki te muut, minkä kirjan haluaisitte ilmoittaa mukaan haasteeseen ja lähettäkää siitä viesti minulle.

Kirjat arvotaan eli lukeminen ja keskusteleminen alkaa kesäkuun alussa.

Viimeksi muokattu: 21.05.2015 14:27 : Hiistu.

Emelie vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015
22.05.2015 07:44 #17

Ehkä minäkin kokeilen osallistu tähän tänä vuonna. Muutama haasteeseen ilmoitettava kirja onkin jo mielessä, pitää pohtia. :)

29.05.2015 11:53 #18

Muistutus: toukokuu loppuu! Ilmoittautukaan eli ilmoittakaa haastekirja minulle yksityisviestillä viikonlopun aikana! :smile:

Olen vastannut jokaisen ilmoittautujan viestiin. Eli mikäli et ole saanut minulta yksityisviestiä, mutta olet kuitenkin yrittänyt ilmoittautua, lähetä uusi viesti!

Mikäli ilmoittautumisohjeissa tai muussa on jotain epäselvää, voi myös neuvoa kysellä yksityisviestillä tai tässä ketjussa.

Mukana haasteessa on jo 14 kiinnostavaa spefi-kirjaa ja lukijaa, joten joukon jatkoksi on hyvä liittyä. (Ei sitten sinä sateisenakaan kesälomapäivänä kaduta, kun ei tullut kesälukuhaasteeseenkaan ilmoittauduttua. :wink:)

Viimeksi muokattu: 29.05.2015 11:57 : Hiistu.

30.05.2015 00:32 #19

Vielä pari päivää aikaa ilmottautua. :)

Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Kesälukuhaaste 2015: ilmoittaudu toukokuun aikana!
31.05.2015 14:45 #20

Viimeinen päivä aikaa ilmoittautua kesälukuhaasteeseen!

Kirjat arvotaan alkavan viikon alussa ja ilmoitan arvontatulokset tässä ketjussa sekä yksärille kullekin.

Paikalla 2 jäsentä ja 46 vierailijaa:
Jussi, Iivari