Kesälukuhaaste 2015: Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 60
    84.68

01.06.2015 15:23 #1 :: Hiistu
Ketju kesälukuhaasteeseen ilmoitetulle kirjalle Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta

Tutustu ohjeisiin: Linkki.

• Aavis hahmo
  • Aavis
    Soturi
    Tasolla 24
    89.00

01.06.2015 18:00 #2 :: Aavis
Tämä siis arpoutui minulle. En ole ennen lukenut Jääskeläistä, eikä juuri tämä hänen kirjoistaan ole koskaan edes pahemmin pistänyt silmään, mutta odotan lukemista mielenkiinnolla. Kävin jo noutamassa kappaleen, ja voin sanoa, että ainakin ulkoiset muotoseikat ovat kunnossa. ;)
Tykännyt: Reta Anna Maria, Wind

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    43.47

15.06.2015 12:50 #3 :: Wind
Tämä kirja oli minun valintani. Olen kuullut sitä kehuttavan ja se on pitkään ollut lukulistalla, ja nyt päätin vihdoin lukea sen. Olen lukenut Jääskeläiseltä Harjukaupungin salakäytävät, joka oli jotenkin kutkuttavasti vinksallaan.

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    43.47

17.06.2015 10:12 #4 :: Wind
Nyt on haastekirja luettu ja alan lukea tätä itse valitsemaani kirjaa. Pieni tauko täytynee ensin pitää, että edellisen kirjan tunnelma tuulettuu päästä.

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    43.47

17.06.2015 18:27 #5 :: Wind
Nyt olen päässyt hyvään alkuun kirjassa. Jääskeläisellä on omintakeinen tyyli ja hauska tapa käyttää kieltä. Jotenkin pinnan alla kytee ja odotan koko ajan, että tapahtuu jotain outoa. En tiedä tuleeko muille samanlainen fiilis. En viitsi selittää tarkemmin, etten samalla tule paljastaneeksi liikaa kirjasta. Tällä hetkellä odotukset kirjan suhteen ovat melko korkealla. Jatkan lukemista.

17.06.2015 19:28 #6 :: Reta Anna Maria
Jääskeläisellä on erikoinen ja samalla mielenkiintoinen tyyli kirjoittaa. Lumikko ja yhdeksän muuta oli ensimmäinen teksti, jonka häneltä luin. Sen jälkeen olen lukenut myös novelleja. Muistan tästä kirjasta sen tunnelman, vinksahtaneen ympäristön ja monet kysymykset, jotka pitivät kiinnostusta yllä. Toivottavasti tämän kirjan lukijat tykkäävät. :)
Tykännyt: Wind

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    43.47

18.06.2015 15:33 #7 :: Wind
Nyt kirjan keskivaiheilla. Menossa on jonkinlainen suvanto, mutta uskon, että kirja saattaa vielä päästä vauhtiin. Kahlaan eteenpäin.

• Aavis hahmo
  • Aavis
    Soturi
    Tasolla 24
    89.00

19.06.2015 12:56 #8 :: Aavis
Eilen palasin yllätysreissulta ja tänään sitten iski tunne, että on Jääskeläisen aika. Olen vasta ihan alussa (pokkaripainoksen sivulla 13) mutta mielenkiinto on ehtinyt jo herätä. Ainakin alun perusteella
Varoitus: Spoiler.
tulee mieleen viime kesänä lukemani Jos talviyönä matkamies... Tosin tässä vaiheessa on vielä paha sanoa enempää. Oikeastaan odotan ja toivon Jääskeläisen yltävän Calvinon kanssa yhtäläiseen vaikuttamiseen, vaikkakin omalla tavallaan. Aineksia ja tunnelmaa ainakin on.

Alkaa ehkä jo selvitä, miksi tämä kirja on kummitellut Risingin suosituksissani niin kauan. :D Minun puolestani hyvä valinta haasteeseen (ja onnettarellakin taisi olla kiitettävästi pelisilmää).

Jääskeläisellä on omintakeinen tyyli ja hauska tapa käyttää kieltä. Jotenkin pinnan alla kytee ja odotan koko ajan, että tapahtuu jotain outoa.

Osuvasti sanotti, et siis ole tunteen kanssa yksin :).
Muokannut 22.06.2015 19:21 Sini Syy: korjattu spoileri
Tykännyt: Wind

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    43.47

20.06.2015 09:23 #9 :: Wind
Nyt on Lumikko luettu. Päällimaiset tunnelmat? Ehkä odotin ihan pikkuisen enemmän tai ainakin odotin, että se olisi ollut jännittävämpi. Kirjastossahan se on luokiteltu jännityskirjallisuudeksi. Itse määrittelisin sen maagiseksi realismiksi (joo tiedän, ei ole kirjastossa maagisen realismin hyllyä), myös suomikumma-lappu sopii tähän. Paljon oli outoja asioita, jotka paljolti myös jätettiin selittämättä. Seurauksena on, että kirja pyörii päässä pitkään vielä lukemisen jälkeenkin, kun miettii selitystä kaikelle oudolle. Ihan väkisin hiipi sellainen ilkeä ajatus päähän, että kirjailija on päässyt tässä helpolla, kun voi keksiä kaikkea kummaa, jota ei tarvitse koskaan selittää. Anteeksi kyyninen asenteeni. Oikeasti inhoan puhkiselitettyjä kirjoja. Tässä oli vaan niin paljon kaikkea outoa, joka jäi mysteeriksi.

Jonkinlaista loppuhuipennusta odottelin ja ehdin jo luopua toivosta, niin viimeisille sivuille se oli jätetty. Käänne, jonka luettua piti miettiä moni kirjan tapahtuma uudesta näkökulmasta. Mutta taaskin jotain jäi selittämättä.

Kirja oli mielestäni jos ei nyt erinomainen, niin kuitenkin hyvä. Ihmettelen, ettei Jääskeläinen ole saanut enempää huomiota kirjailijana. Liikkuuko kuitenkin sen verran marginaalissa outouksineen, ettei suuri yleisö kiinnostu. Tiedä häntä.