01.04.2016 09:46 #101 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
44. Kirjassa joku kuolee Terttu Autere: Kuka murhasikaan rouva Holmin?

Jälleen yksi Elisa kirjan alemyynneistä kokeeksi napattu e-kirja. Viihdyttävän kevyt murhamysteeri, toi mieleen vanhat Komisario Palmu -elokuvat.

8/50

03.04.2016 15:05 #102 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Näytelmä William Shakespeare Myrsky/ The Tempest. Olen kauan sitten ostanut rivin Shakespeareä Paavo Cajanderin käännöksinä, mutta lukenut niistä vain traagisimmat tragediat - tai ainakaan muut eivät ole syöpyneet mieleen. Outoja ilmauksia oli siksi paljon, että oli sitten pakko lukea perään englanniksi netistä. Shakespearen kieleen ei voi kyllästyä. Nyt pitäisi tietysti lukea uudelleen Simmonsin Ilium ja Olympos; Data tulkitsemassa Prosperoa onkin hyvässä muistissa

04.04.2016 08:14 #103 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
20. Kirjan nimi viittaa vuorokaudenaikaan: Midnight Angel (Lisa Marie Rice)
Peruskamaa, romanttinen jännäri. Ei ollut kovin kummoinen, suurin osa kirjoista on turhan kaavamaisia samanlaisilla hahmoilla.

30/50 luettu (16/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [60% - 32% - 16%]

04.04.2016 10:00 #104 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
20. Kirjan nimi viittaa vuorokaudenaikaan Cassandra Clare: Lady Midnight (The Dark Artifices#1)

Clare jatkaa Shadowhuntereiden maailmassa uudella sarjalla, joka sijoittuu ajallisesti n. 5 vuotta Mortal Instruments sarjan tapahtumien jälkeen ja keskiössä on Emma Carstairs, uuden sukupolven Shadowhunter parabatainsa Julian Blackthornin kanssa. Emma ja Julian selvittelevät Fey kansan pyynnöstä, kuka on Downworldereihn kohdistuvat murha-aallon takana. Tehtävää hankaloittaa se, että työ on tehtävä Clavelta salassa. Sebastian Morgenstrenin tuhon jäljiltä uudet lait kieltävät kanssakäymisen sekä Fey kansan auttamisen kaikilta osapuolilta. Emmaa ei kuitenkaan pidättele mitkään lait, kun tiedossa on mahdollisuus selvittää kuka todellisuudessa murhasi hänen vanhempansa, hän ei koskaan uskonut Sebastianin olevan murhien takana, vaikka Clave niin väittikin.
Kirjan romanttinen jännite tulee puolestaan Emman ja Julianin suhteesta. Ystävyys on muuttumassa joksikin muuksi, mutta tunteet eivät ole helppo asia Shadowhuntereiden maailmassa. Vanhat lait kieltävät ehdottomasti parabataiden keskenäisen rakkauden syistä jotka luokitellaan salaisiksi.

Sokerina pohjalla, juonen lomassa näemme myös mitä aiemmin tutuiksi tulleille hahmoille, Clary, Jace, Alec, Magnus, Isabelle, Simon etc. kuuluu nykyisessä maailmassa =)

9/50
Muokannut 04.04.2016 21:41 HourglassEyes Syy: kirotusvire

04.04.2016 20:51 #105 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjassa juhlitaan: F. Scott Fitzgerald The Great Gatsby. Paljon ja on olennaista.

04.04.2016 22:20 #106 :: Scartti
Lukuhaaste: Helmet 2016
10. Aasialaisen kirjailijan kirjoittama kirja: Sun-mi Hwang: Kana joka tahtoi lentää.
18. Lastenkirja: Lähtölaskenta (Kepler62, #2)
25/50 luettu

05.04.2016 14:26 #107 :: maahinen
En ole ennen kuullut kirjasta: 10 eri kirjoittajaa Hårreisende historier

11.04.2016 09:50 #108 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
8. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin Jason M. Hough: Zero World .

Ensimmäiset 50 sivua olin hieman epäileväinen tarinan suhteen. Päähahmo, tulevaisuuden supervakooja/salamurhaaja Peter Caswell tuntui aivan liian peitellyltä hahmolta, säännöllisten muistintyhjennysten jälkeen mies ei itsekään juuri tiennyt mitä oli tullut tehtyä. Mutta tarinan siirtyessä kakksosvaiheeseen Peterin uuden tehtävän myötä Hough iskee uuden vaihteen silmään ja kirja tempaa mukaansa rytinällä Peterin päätyessä suorittamaan tehtäväänsä eräänlaisen madonreiän kautta maailmaan, joka muistuttaa kovasti omaa maapalloamme, jopa mantereiden sijainnin ja kielen osalta. Hough'n teksti on hyvää ja tarina yllättää.
+ Kirjan lopussa oli myös n. 140 sivun erikoisnovelli Hough'n aiemmasta sarjasta, The Dire Earth Cycle, jota en ole lukenut. - Mutta tämän perusteella se selvästikin kannattaisi.

10/50

11.04.2016 22:29 #109 :: HourglassEyes
3. Kirjassa rakastutaan Jan-Philipp Sendker: Sydämenlyönneissä ikuisuus

Hyvin kaunis, vuosikymmenten yli kestävä rakkaustarina.

11/50

14.04.2016 08:06 #110 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
46. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut (Hanna Kauppinen)

31/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [62% - 34% - 16%]

15.04.2016 19:52 #111 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Sarjakuvakirja George Martin & Tommy Patterson A Game of Thrones vol. 1. Ällöttävää Barbie - He-Man -tyyliä. Ellei tarina olisi ollut tuttu, en olisi jaksanut kahlata loppuun.

18.04.2016 09:44 #112 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
13. Kirjan nimi on kysymys: Kuka murhasikaan rouva Holmin? (Terttu Autere)
Suomalainen dekkari, jonka tapahtumat sijoittuvat 1930-luvulle, suomalaiseen pikkukaupunkiin. Ihan kiva fiilis tässä tarinassa, vaikka se ei muuten ollutkaan kovin erikoinen juoneltaan.

32/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [64% - 34% - 16%]

18.04.2016 15:45 #113 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kahden kirjailijan yhdessä kirjoittama, Frankin poika Brian Herbert & Kevin Anderson Paul of Dune.

Lastenkirja Neil Gaiman Coraline varjojen talossa. No jaa, mahdollisesti olisin lapsena pitänyt enemmän
Muokannut 19.04.2016 19:41 maahinen

19.04.2016 21:44 #114 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
17. Kirjassa juhlitaan Charlaine Harris: All Together Dead, (Sookie Stackhouse#7).

7. Sookie kirja on toki ihan viihdyttävä, mutta ei kuulu sarjan parhaimpien osien joukkoon. Juhlimaan Sookie pääsee tässä osassa vampyyrien kokoontumisessa, jonka agendana ovat mm. valtasuhteet ja miehensä murhasta syytettynä oleva Lousianan vampyyrikuningatar Sophie-Anne Leclerq.

12/50
Muokannut 21.04.2016 10:14 HourglassEyes

22.04.2016 23:01 #115 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Suomalaisesta miehestä kertova (ja naisesta yhtä paljon) Juhani Aho Rautatie. Paljon tapahtuu, vaikkei mitään oikeastaan tapahdu

23.04.2016 09:38 #116 :: Peuranpuolikas
Lukuhaaste: Helmet 2016
10/52. Ottaen kaiken kiireeni - gradu, muutto, kirjoitusprokkis - olen ehtinyt yllättävän hyvin lukea. Olen suosiolla jättänyt gradua yms. varten lukemani kirjat, koska se olisi epäreilua ja liian kilpailuhenkistä. Jotkin kirjat ovat olleet tuskallisen hitaita lukea - etenkin kohtaan 4. laittamani Saatanalliset säkeet, minkä lukeminen kesti reilusti yli kaksi kuukautta. Se(kin) huomioon ottaen, ihan jees vauhtia on edistynyt. Kesällä toivottavasti/kenties ehdin paremmin lukea vapaa-ajan kirjoja, kun uusi työkin siihen kannustaa.

23.04.2016 11:36 #117 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Päähenkilö unelmatyössäni: J.R.R. Tolkien & David Wenzel Hobitti 1-2. Seikkailija.

Kirjassa Marilyn Monroe Axa Sorjanen & Juice Leskinen Eikä nivelet ruostu. Antologia Juicen tekstejä. "Marilyn, Marilyn! Milloin riisut jumpperin?" sekä "please don't tread on dear Marilyn", Kinksien kappaleesta, joka Juicen käännöksenä kuuluu "kuka muistaa Ursulaa"
Muokannut 23.04.2016 20:55 maahinen

23.04.2016 21:39 #118 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
25. Kirjassa on yli 500 sivua J.R. Ward: The Beast (Black Dagger Brotherhood#14)

Viimeisin lisäys Brotherhoodin elämään on mukavat 508 sivua.

13/50

26.04.2016 14:46 #119 :: Puolikuu
Lukuhaaste: Helmet 2016
En voinut vastustaa tähän lukuhaasteeseen lähtemistä, kun näin sellaisen kivan haastelappusen kirjastoreissulla. Epäilen vahvasti etten saa kaikkia luettua, mutta yritetään nyt ainakin. Viimeiseksi kyllä jäänee nämä Marilyn Monroe- ja Picasso-kirjat. Niihin olisi hauskaa löytää jokin muu kuin elämäkerta. :concentrate Useimpiin kohtiin olen keksinytkin mitä luen.

Tähän mennessä luettuja:

4. Maahanmuuttajasta, pakolaisesta tai turvapaikanhakijasta kertova kirja
Pajtim Statovci: Kissani Jugoslavia Sopii kohtaan täydellisesti, sillä maahanmuutto on kirjan keskeinen teema. Hieman hämmentävä lukukokemus oli. Hyvin kirjoitettu, mutta ei suosikkipotentiaalia.

27. Afrikkalaisen kirjailijan kirjoittama kirja
Ama Ata Aidoo: Muutoksia- eräs rakkaustarina Käsittelee modernien naisten elämää yhteiskunnassa, jossa miehet ja vanhemmat sukulaiset olettavat naisten omistautuvan miehilleen, lapsilleen ja kodinhoidolle. Aiheesta huolimatta varsin kirjassa oli varsin positiivinen sävy. Toteutus oli paikoin ontuvaa.

28. Perheenjäsenellesi tärkeää aihetta käsittelevä kirja
R.L. Stevenson: Aarreaari Kirjassa purjehditaan, tärkeä aihe isäukolle. Hauska ja viihdyttävä seikkailu.

49. Vuonna 2016 julkaistu kirja
Hanna Kauppinen: Kirja jota kukaan ei koskaan lukenut Olisinpa lukenut tämän jouluna. Odottamaton tarina, joka jätti hyvän mielen.

Tällä hetkellä on kesken Orwellin Vuonna 1984 (Kirjassa on ruma kansi!), Guy Gavriel Kayn Kesäpuu (Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin) ja Juha Itkosen Hetken hohtava valo, jonka loppuun lukemisesta ei kyllä ole takuita (Olympialaisista kertova kirja)

29.04.2016 13:04 #120 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirja, jonka kannesta voi tehdä kirjanaaman: Kodin suuret klassikot, Juhani Aho, 1. osa. Kannessa on Ahon pärstävärkki suht suurena. En tiennyt ennestään, mikä kirjanaama on, eikä ole väliksi jos unohdan vastakin