• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 15 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 90 päivää sitten

Lukuhaaste: Helmet 2016

29.04.2016 22:56 #121 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Tilannepäivitystä , kun kolmannes vuosi jo kulunut.

02.05.2016 18:30 - 03.05.2016 10:26 #122 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Eläkeläisen suosittelema: Harper Lee Kaikki taivaan linnut. Tätini on puhunut tästä siitä pitäen, kun suomennos ilmestyi.

Matkakertomus: Lewis Carroll Through the looking glass. Matka shakkilaudan läpi.
Viimeksi muokattu: 03.05.2016 10:26 maahinen.

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
04.05.2016 20:55 #123 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
35. Kirjassa ollaan avaruudessa Marissa Meyer: Cress, (The Lunar Chronicles#3)

Satelliiteja ja avaruusmatkailua luvassa! =)

15/50

07.05.2016 20:01 #124 : HourglassEyes
49. Vuonna 2016 julkaistu kirja Terhi Rannela: Frau

SS-kenraali Reinhard Heydrichin salamurhan ajankohdasta ja sen seuraksista kertova teos hänen vaimonsa, Lina Heydrichin, silmin asiaa katsottuna. Kirja on luokiteltu romaaniksi, mutta nojaa Linan ja Reinhardin itsensä kohdalta faktoihin, joten sympatiaa en Linalle tässäkohdin tarjoile, mielenkiintoinen tarina kuitenkin on.

16/50

08.05.2016 16:06 #125 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Tätä haastetta on vaikea täyttää! Tässä täydennystä maalis- ja huhtikuun osalta:

26. Elämäkerta tai muistelmateos: Markus Zusak: Kirjavaras (venytin taas vähän sääntöjä :roll: )
30. Viihteellinen kirja: Varjojen kaupungit: Tuhkakaupunki
37. Kirjan nimi viittaa vuodenaikaan: K.K. Alongi: Kevätuhrit
49. Vuonna 2016 julkaistu kirja: Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja: Elina Rouhiainen: Susiraja, Kesytön

18/50

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"

10.05.2016 09:08 #126 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
49. Vuonna 2016 julkaistu kirja: Listen to me (Kristen Proby)

Hämmentävän vähän on tullut luettua tänä vuonna julkaistuja kirjoja, tämä taitaa olla vasta toinen... Tämä teos oli ihan viihdyttävä perusromantiikkakirja ajan kuluttamiseen.

33/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [66% - 34% - 16%]

10.05.2016 09:38 - 10.05.2016 21:50 #127 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjastosta kertova kirja: Umberto Eco Ruusun nimi. Luostarin kiehtova kielletty kirjasto on keskeisessä roolissa.

Nobel-voittajan kirjoittama: John Steinbeck Routakuun aika
Viimeksi muokattu: 10.05.2016 21:50 maahinen.

11.05.2016 23:10 #128 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
34. Keskustelua herättänyt kirja Siri Pettersen: Mätä (Korpinkehät#2)

Jos tämä sarja nyt ei varsinaista suurkohua olekaan herättänytkään, niin paljon puhetta kuitenkin. Puhumisen - ja ehdottomasti lukemisen - arvoinen!

16/50

20.05.2016 08:53 #129 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
45. Suomalaisesta miehestä kertova kirja: Paperiprinssi (Kaari Utrio)
Miespäähenkilönä kirjassa on merikapteeni Sebastian Ross, joka haavoituttuaan haaksirikossa palaa takaisin Suomeen ja alkaa pyörittää perimäänsä paperiruukkia. Viihdyttävä kirja mielenkiintoisesta aiheesta.

34/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [68% - 34% - 16%]

22.05.2016 17:27 #130 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjassa lähetetään kirjeitä: Stephen Fry Virtahepo. Enin osa kirjaa on kirjeitä kartanosta, jossa tapahtuu ihmeitä

24.05.2016 14:16 #131 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Hitaasti etenee. Olen lukenut junassa Trudi Canavanin Age of the Five -sarjaa, sen osat olen saanut sijoitettua listalle kirjanaamaksi, yli 500-sivuiseksi kirjaksi ja kirjaksi jossa rakastutaan. Myös muulla kuin äidinkielellä kirjoitettu kirja tietysti menisi myös, mutta säästän sitä ehkä myöhemmäksi, sen verran tulee kuitenkin luettua englanniksi.

28.05.2016 21:09 #132 : Eija
Toukokuun päivitys

30.05.2016 21:40 #133 : HourglassEyes
5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman J.R. Ward: The Bourbon Kings

- Vähän kuin olisi lukenut Kauniita ja rohkeita... Ökyrikas perintöpoju rakastuu huomattavasti maanläheisempään "puutarhuriin". Onneksi juonessa oli mukana myös sopivasti kieroilua ja yllätyksiä, ettei mennä ihan sokerilinjalla...

17/50

04.06.2016 21:26 #134 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
43. Kirjassa mukana Pablo Picasso (syntymästä 135 v.) Lucinda Riley: Keskiyön ruusu

- Eräs kirjan henkilöhahmoista on mieltynyt Picasson maalauksiin

+tein yhden vaihdoksen haastekohdissa ja siirsin Kuka murhasikaan rouva Holmin? järkevämpään kohtaan 13 (Kirjan nimi on kysymys) , koska harvemmin tulee näitä nimiä vastaan.

18/50

06.06.2016 08:34 #135 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
15. Kirjan kansi on mielestäsi ruma: Kuvat kertovat : Palmu, murharyhmä (Teemu Rinne)

Tosiaan. ei mitenkään erityisen houkutteleva kansi tässä kirjassa. Kuvituksena oli useita musta-valkoisia valokuvia, jotka tuntuivat hyvin vahvasti 80-lukuisilta. Ei sillä, että sen ajan valokuvissa jotain vikaa olisi, mutta jotenkin yhdistettynä ajatukseen siitä, että tarina yritti olla palmumainen dekkari, se ei toiminut lainkaan. Eipä sillä, ei tarinakaan ollut mitenkään erityisen onnistunut.

35/50 luettu (17/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä) [70% - 34% - 16%]

07.06.2016 21:50 #136 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
44. Kirjassa joku kuolee Charlaine Harris: From Dead to Worse, (Sookie Stackhouse#8)

- Kuolemat Sookie Stackhousen maailmassa eivät ole mitenkään harvinaisia tapauksia...

19/50

08.06.2016 16:15 #137 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Onko kellään hyviä ideoita eteläamerikkalaisen kirjailijan kirjaksi? Mielellään jotain spefiä varmaan, tai kevyemmän pään historiallista fiktiota, mikään kauhean realistinen ja/tai synkkä ei nyt uppoa.

08.06.2016 20:00 #138 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Muutama idea löytyisi:

Carlos Fuentes: Aura
João Paulo Cuenca: Ainoa onnellinen loppu rakkaustarinalle on onnettomuus
Nämä olen lukenut ja vaikken niistä voikaan väittää pitäneeni suuremmin, niin ovat eteläamerikkalaisia ja spefiä (ja ohuita!).

Laura Esquivel: Pöytään ja vuoteeseen voi jo suositellakin. Kirjassa on maagista realismia jonkin verran.

Näistä en tiedä, täyttääkö ne eteläamerikkalaisuuden kriteerit, mutta enivei:
Maria Cecilia Barbetta: Muodistamo Los Milagros
Kirjailija on saksalaistunut argentiinalainen ja teos on alunperin kirjoitettu saksaksi.
Junot Díaz: Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä
Tämä kirja oli tosi hyvä, mutta lasketaanko Dominikaaninen tasavalta Etelä-Amerikkaan kuuluvaksi?

Ja sitten on tietysti Jorge Luis Borges .

Don't mess with the neon love chicken.

08.06.2016 20:38 #139 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Julio Cortázarin novellikokoelma Bestiario kolahti mulle silloin kun sen luin. Tarinat on vinksahtaneita ja kirja on ohut. Toisaalta en pitänyt yhtään kirjailijan toisesta kokoelmasta Tarinoita kronoopeista ja faameista. Uusinta suomennosta en ole vielä lukenut enkä myöskään Ruutuhyppelyä (voisin melkein itse harkita ottavani Ruutuhyppelyn tähän haasteeseen)

Sitten on tietysti Gabriel García Márquez ja Sadan vuoden yksinäisyys. Mulle se oli kylläkin hidaslukuinen.

Minä taas pidin Pisanian mainitsemasta Fuentesin Aurasta, joten sitäkin suosittelen.

08.06.2016 21:20 #140 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Sadan vuoden yksinäisyys tuli mullekin tietysti mieleen, mutta se ei kyllä nyt varmaankaan ole jaksamislistalla. Jotain kevyempää pitäisi olla. :) Kiitos vinkeistä! Vilkuilen näitä läpi jos joku tarttuisi käteen.

HVM, Annav
Uusin jäsen: Raija Karonen