09.08.2016 18:12 #161 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjassa ollaan avaruudessa: Brian Herbert & Kevin Anderson Dune, House Atreides. Toisinaan ollaan, tutustumme jopa yhteen Killan pilottiin.

13.08.2016 20:22 #162 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
46. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja Veronica Roth: Insurgent (Divergent#2)

- Monie suositteleman sarja itse asiassa.

28/50

22.08.2016 01:51 #163 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2016
Nyt ollaan niillä rajoilla, meneekö tämä jo kuinka huijaukseksi, mutta merkkaan matkakertomukseksi Diana Gabaldonin Tulivanan. Matkustamisella on jotain tekemistä kaikkien kirjan novellien kanssa, mutta erityisesti ensimmäisessä niistä matkustaminen ajassa on suuressa roolissa - siis (aika)matkakertomus, eh?

30.08.2016 08:55 #164 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
1. Ruuasta kertova kirja: Emma's Secret (A.P. Jensen)

Kirjan nimi on aika korni, mutta itse kirja oli ihan luettava. Taas yksi näitä helppoja kirjoja, jonka lukee illassa. Päähenkilö on leipuri ja vaikka kirja ei ehkä ihan juuri kerro ruuasta, niin ainakin leivonnaisista ynnä muista puhutaan usein tarinassa.

42/50 luettu (20/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä) [84% - 40% - 22%]

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

01.09.2016 18:11 #165 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2016
Elokuun osalta sain ruksittua 3 kohtaa . Tämän haasteen tavoite on aikaa sitten jo saavutettu, mutta pitää jatkaa niin kauan kun on kohtia ja aikaa jäljellä.

02.09.2016 13:12 #166 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
12. Näytelmä: Richard II (William Shakepeare)

Onton kruunun toisen kauden innoittamana päätin kokeilla Shakespearen lukemista. Tämähän oli ihan hyvä teos/näytelmä, toki aika paljon auttoi se, että muisti melko tarkasti millainen Onton kruunun versio tästä oli.

43/50 luettu (20/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä) [86% - 40% - 22%]

Muokannut 02.09.2016 13:12 Emelie

06.09.2016 08:46 #167 :: HourglassEyes
36. Kokoelma esseitä tai kolumneja Markus Kajo: Kettusen kootut

- Tämä on itseasiassa kokoelma Kajon pakinoista Kettusen kirja, Kettusen toinen tuleminen ja Kettusen kolmas.
Itse muistan Kajon parhaiten lapsuudesta, kun koko perheen voimin keräännyttiin katsomaan Kajon juontamaa kotivideo ohjelmaa, jota Kajo täydensi naama (yleensä) peruslukemilla "kritisoivilla" kommenteillaan. Vuosien jälkeenkin muistan hänen tokaisseen jonkin söhellysvideon päätteeksi kameraan ilmeettömänä tuijottaen "Hippi sai ansionsa mukaan." Lause jäi elämään mieleeni ja tokaisenkin sen itse usein katsellessani Sampo Marjomaan kotivideo ohjelmaa. Pidän kyllä Samponkin tyylistä. Ihan vain näin sivuhuomautuksena.

29/50

08.09.2016 17:33 #168 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
4. Maahanmuuttajasta, pakolaisesta tai turvapaikanhakijasta kertova kirja Romain Puértolas: Fakiiri joka juuttui IKEA -kaappiin

- Yhdeltä istumalta luettu, ihan hauska satiiri intialaisen silmänkääntäjän ja fakiirin yksinkertaisena huijausmatkana Pariisiin alkavasta seikkailusta, joka vie miehen muutamien päivien sisällä ympäri Eurooppaa erinnäisin laittomin keinoin ja sekalaisessa seurassa.

30/50

20.09.2016 13:30 #169 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Yli 500 sivua: Andy McNab For valour. Kirjailija on autenttinen sotilas ja kieli varmaankin aitoa, mutta "paska" joka lauseessa tympii silti. Serbia-osuus oli mielenkiintoinen, varsinkin naapurissa Kroatiassa luettuna, seudulla jossa yhä etsitään miinoja. Jos sotilaslyhenteet ovat outoja, niin populaarikulttuurin viittaukset sitä tutumpia. Majatalon edellinen asukas oli jättänyt opuksen jälkeensä, McNab minulle ennestään aivan tuntematon.

Eteläamerikkalainen kirjailija: Gabriel Garcia Marquez Haaksirikkoisen tarina. Alunperin julkaistiin kolumbialaisessa lehdessä haaksirikosta pelastuneen Luis Alejandro Velascon nimellä. Hyvin kirjoitettu, nopealukuinen pikku kertomus, ja siis ainakin pääpiirteissään tosi. Helsingin kirjaston poistokirja, ostettu milloin lie, ja mahdollisesti lukenut ennenkin, muttei mitään muistikuvaa.

2000-luvulla sotaa käyneestä maasta kertova kirja: Lee Child Pakon edessä. USA:ssa liikutaan.

Kirjailijasta ei oikein voi puhua, mutta afrikkalaisia legendoja ja tarinankerronnan perinnettä kuitenkin: Juha Vakkurin kokoama runoelma Sundiata, voittaja. Näkyy olevan Rovaniemen kirjaston poistoleima.

Historiaa käsittelevä tietokirja: Lena Hulden Kuusijalkainen vihollinen eli niveljalkaisten vaikutus länsimaiseen sodankäyntiin. Pääosassa täit, kirput ja hyttyset sekä pilkkukuume, paiserutto ja malaria. Hyllyssäni ollut jonkin aikaa, enkä ennen lukenut kannesta kanteen.
Muokannut 28.09.2016 12:56 maahinen

29.09.2016 13:42 #170 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
36. Kokoelma esseitä tai kolumneja: Naked Pictures of Famous People (Jon Stewart)

Esseitä Jon Stewartilta.

44/50 luettu (20/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [88% - 40% - 24%]

04.10.2016 14:27 #171 :: maahinen
Kirjan nimi on kysymys: Bradford Angier How to stay alive in the woods

09.10.2016 16:53 #172 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
23. Oman alansa pioneerinaisesta kertova kirja (Miina Sillanpään, Suomen ensimmäinen naisministerin, syntymästä 150 v.) Melinda Snodgrass: The High Ground (The Imperials Saga#1)

- Prinsessa Mercedes Adalina Saturnina Inez de Arango lähtee ensimmäisenä naisena kouluttautumaan High Groundiin. High Ground on tulevaisuuden asevoimien koulutuskeskus, jossa tähän asti on koulutettu vain korkea-arvoisten sukujen miehet. Naiset ovat tässä tulevaisuudessa jälleen kerran latistettu koristeiksi ja lisääntymistarkoitukseen, heikoksi sukupuoleksi joka vaatii suojelua. Nykyinen keisari järisyttää valtakäsityksiä lähettäessään koulutukseen vanhimman tyttärensä, Mercedeksen, turvatakseen tämän aseman vallanperijänä itsensä jälkeen. Suosittelen avaruusoopperan ystäville, todella lupaava ensimmäinen osa sarjasta!

31/50

10.10.2016 14:31 #173 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
37. Kirjan nimi viittaa vuodenaikaan: Fall Hard (Zoe York)

Nyt oioin taas oikein reippaasti. Fall = autumn = syksy. Mennään tällä, vaihdan paremman ja oikeammin määritelmään sopivan teoksen, jos tulee vastaan. Kirjana tämä oli aivan kauhea, mutta onneksi lyhyt.

45/50 luettu (20/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [90% - 40% - 24%]

17.10.2016 17:29 #174 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjan nimi viittaa vuodenaikaan: Brian Fagan The long summer. Ilmaston vaikutuksesta sivilisaatioiden syntyyn ja tuhoon. Hengästyttävä todistusaineisto lukuisilta eri tutkimusaloilta koottu luettavaan muotoon. Omasta hyllystä vähän niinkuin ammattikirjallisuutta

20.10.2016 10:12 #175 :: HourglassEyes
14. Historiaa käsittelevä tietokirja Mike Pohjola: 1827

- Menee taas kautta rantain, koska kirja on fiktiivinen romaani Turun palosta, mutta tämän lähemmäksi en varmaan tänä vuonna mitään historiaan käsittelevää kirjaa pääse, niin tällä mennään. Sitä paitsi Pohjolan kirja on kiehtovaa luettavaa, kun kuuluisat suomalaiset Lönnrotista Snellmaniin seikkailevat historiallisen Turun kaduilla, suosittelen!

"1827 on ensimmäinen koko Suomen tulevaisuutta muovanneesta Turun palosta kirjoitettu romaani. Kirja revittelee pulpin hengessä ja rymyää romantiikan epookin hameenhelmoissa. Historiallinen katastrofiromaani rakentaa monipuolisen kuvan Turusta – ja polttaa sen."

32/50

26.10.2016 23:19 #176 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Olympialaisista kertova: Liza Marklund Sprängaren. No, itse kisoihin ei päästä, mutta olympialaisten valmistelut ja rakennukset ovat isossa osassa. Kelpo dekkari, feminististä näkökulmaa. Murhaajan arvasin, mutta yllätyksiäkin oli loppuun asti.

• Sini hahmo
  • Sini

30.10.2016 18:07 #177 :: Sini
Lukuhaaste: Helmet 2016
Huomaattehan, että haasteeseen osallistujien toivotaan vastaavan kyselyyn .

Taustoittava juttu asiasta.
Tykännyt: maahinen, HourglassEyes

04.11.2016 23:11 #178 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
12. Näytelmä J.K. Rowling, Jack Thorne, John Tiffany: Harry Potter and the Cursed Child

- Lupasin itselleni lukea tämän ennen suomenkielistä julkaisua. Vähän tiukille meni, mutta ehdinpä sittenkin!
Uusin Potter on ollut mielipiteitten jakaja puolesta ja vastaan. Minä tykkäsin kovasti tästä tarinasta, joka tulikin hotkaistua yhdeltä istumalta n. 6:ssa tunnissa. Minua käsikirjoituskonsepti ei häirinnyt tippaakaan, mielikuvitus kyllä piti huolen siitä, että maisemat olivat koko ajan Potter maailmassa, Hieman tietysti häiritsi se, että tekstistä huomasi kyllä ettei se ollut Rowlingin tekemää, varsinkin jotkut henkilöhahmot tuntuivat vääristyneiltä. Ehdoton lempparini tarinassa oli kuitenkin Scorpius Malfoy, hänestä voisin lukea lisääkin!

33/50

08.11.2016 07:52 #179 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
Nämä viimeiset jäljelle jääneet kohdat ovat vaikeita... Menee taas mutkien suoristeluksi.

43. Kirjassa mukana Pablo Picasso (syntymästä 135 v.): Artistic License (Elle Pierson)

No kirjassa ei ollut mukana Picassoa, mutta Picasso mainittiin kirjassa, joten menköön tähän. Päähenkilönä oli myös taiteilija, joten ...

46/50 luettu (20/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [92% - 40% - 24%]

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

10.11.2016 19:33 #180 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2016
Nyt on toinenkin haaste tältä vuodelta saatu loppuun. Tämä meni GR haasteen sivussa näppärästi, koska sain valittua samoja kirjoja molempiin haasteisiin 41 kpl.

Varoitus: Spoiler.

Sit ei muuta kuin kohti uusia haasteita.
Muokannut 10.11.2016 19:34 Eija