11.11.2016 17:03 #181 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjailijan viimeiseksi jäänyt kirja: William Shakespeare & John Fletcher Kaksi jalosukuista/ The two noble kinsmen. Shakespearen viimeisenä pidetty näytelmä. Kevyttä kamaa, ei ihme, että kesti kauan ennen kuin hyväksyttiin Shakespearen kaanoniin. Luin suomeksi (Lauri Sipari) ensin ja perään netistä englanniksi. Jotkin kääntäjän ottamat vapaudet menevät liian pitkälle, kuten lupiinit, joita ei Euroopassa ole tunnettu ennen 1800-lukua - siitä huolimatta, etteivät kirjailijatkaan suinkaan pysyttele Theeban valtakunnan päivissä. Muistettavimmat sanankäänteet löytyvät Shakespearen osuudelta - siteeraan tänään Leonard Cohenin muistoksi: "This world's a Citty full of straying Streetes,
And Death's the market place, where each one meetes." Hauskin kohtaus sen sijaan menee Fletcherin piikkiin, omaperäistä ja tepsivää hulluinhoitoa.

18.11.2016 22:00 #182 :: HourglassEyes
6. Kirjastosta kertova kirja Pete Suhonen: Valkoinen joulu

- Vuosi lähenee loppuaan, joten jotkut haastekohdat menevät nyt heppoisin perustein, but Close enough... Kirjan yksi päähenkilöistä harrastaa hiukan omalaatuista toimintaa kirjaston kirjojen kanssa, varastaa niitä ja paistaa niitä sitten uunissa ennen kuin omii hyllyynsä.

42. 2000-luvulla sotaa käyneestä maasta kertova kirja Stephen King: Mersumies

- Kirjassa nyt korkeintaan mainitaan sodankäynti, mutta, ainakin USA on sotinut 2000 luvulla... Haastekohta on ehkä hieman tulkinnanvarainen.

35/50

19.11.2016 11:38 #183 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
John Irving Ihmeiden tie, käännös julkaistu 2016. Mielikuvitus on ennallaan, mutta teksti on paikoin laahaavaa ja toistaa rutkasti itseään.

Tämän muuten pitäisi olla Risingin tietokannassa, maagista realismia.

Aasialaisen kirjailijan kirja: Vasili Shukshin Ja prishjol dat vam volju (Tulin tuomaan teille vapauden). Siperiasta syntyisin olevan Shukshinin historiallinen romaani kasakkapäällikkö Stepan Razinista ja 1600-luvun kansannoususta Venäjällä. Shukshinin murteellisesta kielenkäytöstä on koottu parikin sanakirjaa, joista yksi löytyi netistä avuksi. Pitäisi lähteä käymään Volgalla. Tämän kirjan olen luullakseni tuonut matkamuistoksi Novosibirskistä, jossa se on painettu, ja unohtanut hyllyyni.
Muokannut 20.11.2016 13:30 maahinen

22.11.2016 02:26 #184 :: Scartti
Lukuhaaste: Helmet 2016
Pitkän tauon jälkeen päivitetty lista. (Onnistuin sit laittamaan tämän listan Goodreads 2016 puolelle.. nyt siirretty oikeaan paikkaan :grin: )

45/50

24.11.2016 08:12 #185 :: Emelie
Onnittelut Eijalle! :)

Viimeisiä viedään kohta minullakin, mutta ovatpa ne vaikeita!

22. Kirjassa mukana Marilyn Monroe (syntymästä 90 v.): Marilyn Monroe: Unseen Archives (Marie Clayton)

En jaksanut alkaa lukea täysimittaista elämänkertaa niin menin matalimman aidan kautta: kuvakirja. Olihan tässäkin tekstiä, Marilynin elämä tiivistettynä ehkä noin 50 sivuun. Ihan ok teos, varsinkaan kun ei tiennyt kuin peruspiirteet Monroen elämästä. Tosin hyvin kliininen kuva jäi näyttelijättärestä, liian puhtoinen. Ehkä jossain vaiheessa jaksaisi lukea jonkun oikean elämänkerran, niin saisi hiukan enemmän tietoa Marilynin persoonasta.

47/50 luettu (20/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [94% - 40% - 24%]

26.11.2016 11:59 #186 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
6. Kirjastosta kertova kirja: The Obsession (Nore Roberts)

Oioin taas. Kirjassa puhuttiin paljon kirjoista ja kotikirjastoista (yksi jopa rakennettiin) ja oleelliseen osaan juonta kuului kirja. Close enough. Muuten peruskauraa Robertsonilta, ihan kiinnostava juoni, mutta stereotyyppiset ja pahviset hahmot.

48/50 luettu (20/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [96% - 40% - 24%]

02.12.2016 07:40 #187 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
47. Eteläamerikkalaisen kirjailijan kirjoittama kirja: American Vampire, Volume 1 (Scott Snyder, Rafael Albuquerque)

Tämä ei ole eteläamerikkalaisen kirjoittama, mutta kuvittama kyllä, mennään sillä. Olen monasti tätä sarjakuvaa katsellut kirjastossa, mutten ole tullut lainanneeksi, ei ole kiinnostanut tarpeeksi. Siksipä yllätyinkin, sillä tämä oli parempi kuin kuvittelinkaan. Hyvää ajanvietettä ja hyvännäköistä piirrosjälkeä.

49/50 luettu (21/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [98% - 42% - 24%]

Muokannut 02.12.2016 07:41 Emelie

04.12.2016 11:21 #188 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjasammon päivän täky: Brian Aldiss Helliconian kevät. Puoleen väliin meni, ennen kuin yhtään lämpenin kirjalle, sitten ekologisen ja astronomisen kokonaisuuden hahmottuminen teki tarinasta sen verran kiinnostavan, että enköhän jatka kesäänkin. Pari tänä vuonna lukemaani tietokirjaa samoista teemoista tältä planeetalta olivat kyllä jännempiä.

Tämäkin haaste on sitten selvitetty.

11.12.2016 18:30 #189 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2016
27. Afrikkalaisen kirjailijan kirjoittama kirja: Kätketyn haudan arvoitus (Wilbur Smith)

Nyt on tämäkin haaste saatu loppuun.

Kätketyn haudan arvoitus oli ihan luettava kirja vieläkin, olen sen lukenut nyt ehkä kolmesti. Tästä kirjasta aikoinaan alkoi minun lukemisharrastuskseni yli 15 vuotta sitten, joten hiukan arastelin lukea tätä taas uudelleen. Ei se ihan ole aikaa kestänyt, mutta pieni nostalgiafiilis auttoi paljon.

50/50 luettu (21/50 spefiä, 13/50 omasta hyllystä) [100% - 42% - 26%]

• Dyn hahmo

18.12.2016 07:08 #190 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2016
Vuosi lähestyy loppuaan, ja tilanne Helmetin haasteen kanssa näyttäisi olevan 29/50 plus kaksi kirjaa kesken. Jos hyvin käy, saan vielä jonkin kirjan joululomalla luettua, mutta eihän tämä nyt lähelläkään valmista ole. Hyvä puoli haasteessa, että tulin ainakin tietoisesti lukeneeksi tänä vuonna enemmän kuin edellisenä - myös kirjoja, jotka eivät mahtuneet haasteeseen mukaan. Ja se kai tässä oli perimmäinen tarkoituskin... :smile:

Koko listani löytyy tästä.
Muokannut 18.12.2016 07:08 Dyn

27.12.2016 00:57 #191 :: Scartti
Lukuhaaste: Helmet 2016
42. 2000-luvulla sotaa käyneestä maasta kertova kirja: Tuomas Muraja: Sotilaana Afganistanissa
28. Perheenjäsenellesi tärkeää aihetta käsittelevä kirja: Minecraft - Aloittelijan opas
22. Kirjassa mukana Marilyn Monroe: Laura Paloheimo: Puppiduu

Muokannut 27.12.2016 00:58 Scartti

• Dyn hahmo

29.12.2016 15:58 #192 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2016

Dyn kirjoitti: Vuosi lähestyy loppuaan, ja tilanne Helmetin haasteen kanssa näyttäisi olevan 29/50 plus kaksi kirjaa kesken. --
Koko listani löytyy tästä.

Loppurykäisyn jälkeen päätän tilanteen ja suljen haasteen osaltani 36 kirjaan. Ei mennyt ihan kaikki, moni oli oikeasti turhankin vaikeita ja muutamaa en vain jaksanut lukea tai etsiä, vaikka kirja olisi ollutkin tiedossa. Erityisesti nuo Monroe ja Picassa kaihersivat tässä haasteessa, eivät olleet helppoja eivät.

29.12.2016 19:52 #193 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2016
Vuoden viimeinen lisäys tähän listaan, lopputulos 36/50. Yritän tsempata ensi vuonna!

48. Kirjassa on alle 150 sivua Richard Bach: Lokki Joonatan

36/50