Lukuhaaste: Helmet 2016

30.01.2016 14:32 #41 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
En jaksa ymmärtää, miksi listalla on "Suomalaisesta miehestä kertova kirja", kun iso osa stereotyyppisestä kotimaisesta kirjallisuudesta käsittelee nimenomaan suomalaisia miehiä. Onko aiheesta yhtään oikeasti hyvää kirjaa? Jotain spefiä ja/tai vaikka historiallista romaania? Paasilinnani olen enimmäkseen jo lukenut teininä (kiitos papan loputtoman Paasilinna-kokoelman) joten jotain muuta olisi haussa, vaikka nämäkin toki hauskoja olivat.

31.01.2016 02:21 - 11.02.2016 19:11 #42 : Eija
Tammikuinen tilannepäivitys
Hyvin on tähän mennessä saanut tähän ympättyä omiin kohtiinsa samoja kirjoja kuin GR haasteessa. Alussa helppoa, mutta kyllä se siitä vaikeutunee. Näyttäisi siltä, että voisin saada tätä enemmän suoritettua kun ennalta arvelin, Saas nähdä - on monta kohtaa kuitenkin mihin ei ole aavistustakaan minkä kirjan valitsisi.

Merkkaan etenemisen tuonne ensimmäiseen viestiin .

Dyn kirjoitti: Onko aiheesta yhtään oikeasti hyvää kirjaa? Jotain spefiä ja/tai vaikka historiallista romaania?

En tiedä, mutta mä oon ennakolta funtsinut tuohon kohtaan joko Mäkelän Muurahaispuu tai Hautalan Unikoira. Esittelytekstin mukaan niissä ainakin pääosissa suomalainen mies. Kattoo nyt jos keksii vielä jotain muuta vaihtoehtoa...
Viimeksi muokattu: 11.02.2016 19:11 Eija.

31.01.2016 03:20 #43 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Eija kirjoitti: En tiedä, mutta mä oon ennakolta funtsinut tuohon kohtaan joko Mäkelän Muurahaispuu tai Hautalan Unikoira.

Olin ihan unohtanut Muurahaispuun, sen pitäisi jopa olla meillä hyllyssä ja vielä lukematta. Mäkelän Nedut sopii kuvaukseen myös, jos se on vielä joltakulta lukematta. Tykkäsin kirjasta paljon, mutta yritän nyt lukea uusia kirjoja näihin haasteisiin. Samoin joillain muilla "suomikumman" kirjoittajilla saattaisi olla miehiäkin päähenkilöinä, pitääpä vähän funtsia tätä vielä. Jotenkin "suomalainen mies" sai ajattelemaan heti näitä vanhoja suomalaisia mieskirjailijoita. :roll:

Eija kirjoitti: Hyvin on tähän mennessä saanut tähän ympättyä omiin kohtiinsa samoja kirjoja kuin GR haasteessa. Alussa helppoa, mutta kyllä se siitä vaikeutunee.

Sama juttu, en usko että pärjään kohta pitkällekään samoilla kirjoilla. Muutama kohta on niin spesifejä, että niitä voi olla hyvin vaikea sopeuttaa toiseen haasteeseen. Yritän ensisijaisesti tätä Helmetiä, joten jos Goodreadsista jää jotain puuttumaan tämän takia, ei voi sitten mitään. Luen sen verran vähän (sen jonkun 50 kirjaa enintään) vuodessa, enkä halua asettaa itselleni ihan mahdottomia tavoitteita. Toisaalta alkuvuosi on ollut hyvin kirjaisaa osittain juuri näiden haasteiden ansiosta, saa nähdä miten meno jatkuu.

Munkin päivitystilanteeni näkyy ensimmäisestä viestistäni, en jaksa kopioida listaa uudelleen ja uudelleen.

31.01.2016 11:54 #44 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Dyn kirjoitti: Samoin joillain muilla "suomikumman" kirjoittajilla saattaisi olla miehiäkin päähenkilöinä, pitääpä vähän funtsia tätä vielä. Jotenkin "suomalainen mies" sai ajattelemaan heti näitä vanhoja suomalaisia mieskirjailijoita. :roll:

Kun tarkemmin ajattelee, onhan sitä tullut luettuakin kategoriaan sopivia - hyviäkin. Ei vaan ole ajatellut niitä mitenkään päähenkilön kannalta. Tykkäsin Tiina Raevaaran Yö ei saa tulla kirjasta ja kaippa Hautalan Kuokkamummokin sopisi tähän. Kauhuun painottuvia ovat nuo edelliset. Sinisalon Enkelten verta on myös ihan suositeltava.

• maahinen hahmo
  • maahinen
31.01.2016 21:08 #45 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
1700-luvulla kirjoitettu The memoirs of Lt. Henry Timberlake, The story of a soldier, adventurer and emissary to the Cherokees, 1756-1765

01.02.2016 08:11 #46 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
31. Olympialaisista kertova kirja: Asterix olympialaisissa (René Goscinny)
Tämä kohta oli paljon helpompi kuin kuvittelinkaan. Hiukan voi kyllä pohtia sitä, onko tämä kirja spefiä vai ei. Niillä on kuitenkin taikajuomaa, joten kallistin vaa'an spefin puolelle. :p

34. Keskustelua herättänyt kirja: Orjattaresi (Margaret Atwood)

18/50 luettu (12/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

01.02.2016 13:44 - 01.02.2016 13:45 #47 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman: Celia Rees: Noitalapsi
34. Keskustelua herättänyt kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja (on se ainakin paljon ollut esillä :smirk: )

7/50

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"
Viimeksi muokattu: 01.02.2016 13:45 Poison Girl.

01.02.2016 16:23 #48 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Emelie kirjoitti: 31. Olympialaisista kertova kirja: Asterix olympialaisissa (René Goscinny)

Hah, telepatiaa :grin: Mä olen ajatellut tohon kohtaan juurikin saman (ensin ajateltuani kaikkee muuta turhan vaikeeta)

01.02.2016 17:12 - 01.02.2016 17:13 #49 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Mulla on vähän se ongelma, että lupasin itselleni lukea uusia kirjoja näihin haasteisiin, ja tuo ilmiselvä Asterix-kirja on luettu jo ajat sitten. Saa nähdä, ehkä joustan periaatteistani nyt kuitenkin... :neutral:

Iivari tuo tänään mulle muutamaan muuhun kohtaan materiaalia, katsotaan mitkä niistä tulevat myös luetuiksi.

Viimeksi muokattu: 01.02.2016 17:13 Dyn.

• maahinen hahmo
  • maahinen
01.02.2016 22:20 - 01.02.2016 22:21 #50 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjassa on myrsky: Patrick O'Brian Komentajakapteeni
Viimeksi muokattu: 01.02.2016 22:21 maahinen.

02.02.2016 14:53 #51 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Asterixin lukemisesta innostuneena ajattelin pitää silmällä niissä esiintyviä teemoja, jos niistä vaikka löytyisi lisää tähän haasteeseen sopivia kirjoja. :p

• Iivari hahmo
  • Iivari
02.02.2016 16:33 #52 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
No ainakin maahisen äsken mainitsemaan myrskyteemaan sopii tietty Asterix ja ennustaja.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

02.02.2016 17:15 #53 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Seuraava lukuhaaste: täytä mahdollisimman monta lukuhaasteen kohtaa Asterix-albumeilla. :tongue:

• Scartti hahmo
  • Scartti
03.02.2016 12:20 #54 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Kiitos vinkistä! :grin:

8. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin: Hävitys
15. Kirjan kansi on mielestäsi ruma: Pandemonium
44. Kirjassa joku kuolee: Requiem
14. Historiaa käsittelevä tietokirja: Tiina Miettinen: Piikojen valtakunta . Tieto-Finlandia -ehdokas 2015.
11/50 luettu

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

03.02.2016 13:28 #55 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Aion kiellettyyn kirjaan kokeilla lukea Salman Rushdien Saatanallisia säkeitä, Iivari toi sen mulle kirjastosta eilen. Ovatko muut miettineet vielä tätä kohtaa? Wikipediassa on lista ainakin jossain päin maailmaa kielletyistä kirjoista.

• Wind hahmo
  • Wind
03.02.2016 13:33 #56 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman

Mitä tämä tarkoittaa? Olenko tyhmä vai onko aukko sivistyksessä? Tarkoittaako se isoa naamakuvaa kannessa, josta voi tehdä naamarin?

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

03.02.2016 13:35 #57 : Dyn

Wind kirjoitti: 5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman

Sinne päin joo. Aloitusviestissä on linkki tähän kuvakokoelmaan, josta voi saada vinkkejä. Ei siis imeisesti ole pakko olla naama, mutta idea, että kirjan kannella voi peittää osan valouvasta, jossa esiintyy joku henkilö. Äh, huono selitys, kannattaa katsoa noi kuvat. Jos ei keksi uutta kirjaa, varmasti mikä tahansa tuolla kuvatuista siis ainakin käy.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

• Wind hahmo
  • Wind
03.02.2016 13:40 #58 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Olipa hauskoja kuvia linkin takana, heh.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

03.02.2016 13:44 #59 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Tuohon kiellettyyn kirjaan minulla tuli pelastukseksi Alice in Wonderland (jonka tosiaan löysin juurikin tuolta Wikipedia sivulta). Siellä listassa oli kyllä paljon muitakin jännittäviä teoksia, jotka voisi jossain vaiheessa lukea.

Kohta "45. Suomalaisesta miehestä kertova kirja" mietityttää minua tällä hetkellä. Aikaisemmin tässä ketjussa tuli siihen hyviä vaihtoehtoja, mutta ajattelin itse lukea siihen Kaari Utrion uusimman kirjan Paperiprinssin. Siinä on suomalainen mies ja siinä kerrotaan hänen elämästään, joten se käy tuohon kohtaan mainiosti.

03.02.2016 13:47 #60 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Emelie kirjoitti: Kohta "45. Suomalaisesta miehestä kertova kirja" mietityttää minua tällä hetkellä.

Iivari toi mulle tähänkin kirjan, nimittäin Veikka Huovisen Pojan kuoleman. Se on ainakin lyhyt, jos ei muuta. :tongue:

LordStenhammar
Uusin jäsen: Saki Morimoto's Friend