Lukuhaaste: Helmet 2016

• Eija
    Varjoinen
03.02.2016 18:22 #61 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Dyn kirjoitti: Aion kiellettyyn kirjaan kokeilla lukea Salman Rushdien Saatanallisia säkeitä, Iivari toi sen mulle kirjastosta eilen. Ovatko muut miettineet vielä tätä kohtaa? Wikipediassa on lista ainakin jossain päin maailmaa kielletyistä kirjoista.

Mä ajattelin Saatana saapuu Moskovaan. GR haasteen mukaan kun menen, niin se sopii kohtaan 11. A book from the Rory Gilmore challenge ja myös tähän kohtaan. Mulle on kehkeytynyt pakkomielle saada kaksi kärpästä yhdellä iskulla :grin: Voi olla tosin, että kun noiden kohtien toteuttamisen aika koittaa, huvittaa lukea ihan jotain muuta.

03.02.2016 23:02 - 03.02.2016 23:12 #62 : HourglassEyes
11. Sarjakuvakirja Neil Gaiman, P. Craig Russell: The Graveyard book volume 1

Kyllä Gaiman osaa! Kerrassaan kiehtova tarina pojasta, jota hautausmaan asukit (edesmenneet tietysti) päätyvät kasvattamaan. Pojassa nimeltä Nobody, lyhemmin Bod, on selvästikin jotain muutakin spesiaalia kuin erikoinen kasvuympäristö. Kyllä täytyy jatkoa hankkia tähänkin! :smile:

2/50

Viimeksi muokattu: 03.02.2016 23:12 HourglassEyes.

06.02.2016 22:03 - 06.02.2016 22:03 #63 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
10. Aasialaisen kirjailijan kirjoittama kirja Hideyuki Kikuchi: Mercenary Road, Vampire Hunter D volume 19

- Alan ilmeisesti viimeinkin hyväksymään sen, että D on paljon puheliaampi tässä vaiheessa sarjaa kuin aloittaessani. Ainakin Mercenary Road muistutti minua siitä miten viihdyttäviä nämä omanlaisensa kyberpunk tarinat Aatelisia (vanhoja vampyyrejä) metsästävästä dhampirista ovatkaan.

3/50

Viimeksi muokattu: 06.02.2016 22:03 HourglassEyes.

07.02.2016 17:53 #64 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Ottaen gradu- ynnä muut stressitekijät huomioon, olen saanut yllättävänkin paljon luettua kaikkea opintojen ja työllistymisen kannalta tarpeetonta. Tilanteeni on atm 4/50.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

09.02.2016 08:23 #65 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Hah! Venytän sääntöjä ja laitan kohtaan 28. Perheenjäsenellesi tärkeää aihetta käsittelevä kirja lehden Warhammer Visions 24 (January 2016, Games Workshop). Lehdessä on suurinpiirtein 230 sivua ja paljon maalattujen figujen kuvia maalausohjeineen, joka ei oikeasti eroa paljoakaan figumaalauskirjojen sisällöstä. :tongue: Joten on sinällään ihan sama laitanko tähän tämän lehden vai jonkun muun maalausopastuskirjan. Nytpä pääsin tästäkin kohdasta eroon suhteellisen vaivattomasti, vaikka sitä aikaisemmin murehdinkin.

Samalla teen pienen muutoksen. Siirrän kirjan 2001 avaruusseikkailu kohdasta 35. Kirjassa ollaan avaruudessa kohtaan 2. Matkakertomus (koska sitähän se nyt on).

19/50 luettu (13/50 spefiä, 5/50 omasta hyllystä)

10.02.2016 00:31 #66 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Tilanne on 8/50 eli hitaasti mutta vakaasti edetään. Koko lista lyötyy aiemmasta viestistäni. Kohta siirryn ulkomaille sähkökirjojen varaan, pitää ehkä vähän kaivella mitä kirjaston e-kirjavaranto pitää sisällään. Muutoin tilanne on se, että kesälomalla kiritään mitä ei työaikoina ole ehditty.

11.02.2016 10:27 - 11.02.2016 21:52 #67 : HourglassEyes
30. Viihteellinen kirja Graeme Simsion: Vauvatesti

- Vauvatesti jatkaa aiemmi ilmestynyttä Vaimotestiä. Aspergeria sairastava Don Tillman löysi kuin löysikin itselleen vaimon sarjan ensimmäisessä kirjassa, hämmästyttäen vähäisen ystäväpiirinsä ja jossain määrin myös itsensä. Täsmällisyyttä ja kaavioita rakastava ja faktojen mukaan porskuttavan Donin elämännrytmi sekoaakin taas totaalisesti kun vaimo ilmoittaa uudessa kirjassa olevansa raskaana, eikä raskaus ollut suunniteltu aina niin järjestelmällisen Donin kalenteriin. Don yrittää epätoivoisesti pitää tapahtumien lankoja käsissään ja ajautuu luonnollisesti aina vain suurempiin vaikeuksiin yrittäessään vain toimia oikein. Donin ajautuessa odottamattomien vaikeuksien syövereihin (mm. viaton lasten käyttäymisen seurailu lähipuistossa poikii Donille pedofiili epäilyn maineen sosiaalitoimen puolesta.) ja muita auttaessaan hän ei huomaakaan kuinka kuilun reunalla oman avioliiton kohtalo heiluukaan.
Sympaattiselle ja kovasti yrittävälle Donille pitää puoliaan tiukasti ja hänen kohellukseen nauraa ajoittain ääneen ja toisinaan pudistelee päätään. Hilpeää ja tragikoomista kerrontaa!

4/50

Viimeksi muokattu: 11.02.2016 21:52 HourglassEyes.

12.02.2016 10:30 #68 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
^ Ooo, Don Tillman. :) Olen lukenut sen ekan osan (Vaimotesti = The Rosie Project, pidän englanninkielisestä nimestä enemmän, se on paljon kuvaavampi), joka oli varsin hauska ja kaikin puolin viihdyttävä teos ja olenkin pohtinyt tämän jatko-osan lukemista. Pitääkin siirtää sitä yleiseltä to-read -listalta next-in-line -listalle.

• Scartti hahmo
  • Scartti
15.02.2016 13:18 - 15.02.2016 13:23 #69 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman: Veli-Pekka Lehtola: Saamelaiskiista .
39. Nobel-voittajan kirjoittama kirja: Ernest Hemingway: Jäähyväiset aseille
48. Kirjassa on alle 150 sivua: John Steinbeck: Hiiriä ja ihmisiä. Mulla on kuukausia odotellut hyllyssä Tuntemattomalle jumalalle, johon oli pakko tarttua tämän klassikon jälkeen. Tykkään tosi paljon. Hemingway taas on jättänyt mut kylmäksi kahden kirjan voimin.
14/50 luettu

• maahinen hahmo
  • maahinen
16.02.2016 12:29 - 17.02.2016 22:13 #70 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Kirjassa rakastutaan: George R.R. Martin Valtaistuinpeli. Sellaistakin tapahtuu.

Kirjastohenkilökunnan suosittelema: C.S. Forester Upseerikokelas Hornblower - tilatessani O'Brianin sarjan kakkososaa kirjastonhoitaja (merenkävijä itsekin) kaivoi tämän pyytämättä varastosta, edeltäjä, jolta O'Brian imenyt vaikutteita. Siihen verrattuna perinteisellä tavalla miellyttävämpää luettavaa, mutta päähenkilö ainakin toistaiseksi vähemmän mieleenpainuva (näitä olisi 11)
Viimeksi muokattu: 17.02.2016 22:13 maahinen.

22.02.2016 17:55 #71 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
40. Eläkeläisen suosittelema kirja kuulosti pahalta, sillä tuntemani eläkeläiset (mummoni) lukevat lähinnä aika raskaita sukukertomuksia tai muuten kirjoja, jotka eivät nyt ihan välttämättä olisi mun lukulistalla. Vieraaltakin eläkeläiseltä olisi ehkä ollut vähän hassua mennä kysymään. Onneksi toinen mummoistani ratkaisi asian omalla tavallaan ja ihan kysymättä eli antamalla mulle synttärilahjaksi kirjan, James Bowen: Katukatti Bob - kissa joka muutti elämäni. Kyseessä on supersöpö tarina lontoolaisesta narkkarista, joka löytää rappukäytävästä repaleisen punaisen kollikissan. Yhdessä he sitten ryhtyvät vähitellen parantamaan toinen toistensa elämää.

• Scartti hahmo

But all my tears have been used up
On another love

23.02.2016 09:37 - 23.02.2016 09:37 #73 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Dyn kirjoitti: 40. Eläkeläisen suosittelema kirja kuulosti pahalta, sillä tuntemani eläkeläiset (mummoni) lukevat lähinnä aika raskaita sukukertomuksia tai muuten kirjoja, jotka eivät nyt ihan välttämättä olisi mun lukulistalla. Vieraaltakin eläkeläiseltä olisi ehkä ollut vähän hassua mennä kysymään. Onneksi toinen mummoistani ratkaisi asian omalla tavallaan ja ihan kysymättä eli antamalla mulle synttärilahjaksi kirjan, James Bowen: Katukatti Bob - kissa joka muutti elämäni.

Haa, voisinkohan minäkin käyttää tuota kirjaa tuohon kohtaan? :grin: Minun tuntemani eläkeläiset ovat harvassa, ja vielä harvemmassa sellaiset, jotka lukevat jotain.

Viimeksi muokattu: 23.02.2016 09:37 Emelie.

23.02.2016 11:35 #74 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
^ Ei kai missään vaadita, että suosituksen pitää tulla just henkilökohtaisesti, joten siitä vaan? :wink: Kirjan saa vielä meiltä lainaan.

23.02.2016 12:58 #75 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Kuinkakohan "paljon" viitsisi tulkita kohtaa 42. 2000-luvulla sotaa käyneestä maasta kertova kirja... Luin Philip K. Dickin Oraakkelin kirjan ja siinä liikutaan Yhdysvalloissa. Se kun on käynyt sotaa 2000-luvulla, mutta kirjan Yhdysvallat on vaihtoehtohistorian maa. Muutenkin hiukan hankalasti tulkittava kohta, helpoin olisi varmaan lukea jokin tietokirja tuohon.

23.02.2016 13:25 #76 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Emelie kirjoitti: ^ Jee. :p Voisin tosiaan lainata, jos me nähdään ennen kuin sä lähdet reissuun tai sitten sen jälkeen Iivarin kautta?

Jos muistan, voin tuoda teidän juhliin, tai sen jälkeen tosiaan Iivarin kautta.

23.02.2016 14:43 #77 : Emelie
^ Jes. :)

Ja joo, mä laitan tuon Philip K. Dickin Oraakkelin kirjan kohtaan 42. 2000-luvulla sotaa käyneestä maasta kertova kirja, varsinkin kun juonen kannalta on oleellisempaa, että ollaan juuri Yhdysvalloissa kuin se, että kuka siellä on. Eipä tartte sitten sitäkään miettiä.

20/50 luettu (14/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä) [40% - 28% - 12%]

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
23.02.2016 18:00 #78 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016

Dyn kirjoitti: Mä aion tulkita kohdan 42 sotaa käyneen maan USA:ksi, sitähän ne koko ajan tekee...

Tämähän helpottaa kummasti valintaa tähän kohtaan, enpä tullut ajatelleeksi. Ajattelin vain maita missä sotaa on käyty livenä ja en oikein tunnu löytäväni niistä maista koskevaa sopivaa luettavaa.

Eläkeläisen ja alle 18-vuotiaan suosittelemat ovat vaikeita. Vanhempani lukevat ja ovat eläkeläisiä, mutta ei kiinnosta heidän suosituksia nyt juuri lukea. Oikeastaan eläkeläisen suosittelemaksi kirjaksi voisi löytää esim. eläkeikäisen kirjailijan tai jonkun eläkkeellä olevan julkisuuden henkilön suosituksen. Täytyypä siltä kantilta funtsii, jos joku natsais kohdilleen.

23.02.2016 18:06 #79 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
Mä hyödynsin alle 18-vuotiaan suosittelemaksi kirjaksi Risingia ja kysyin ensin mieleen tulleelta alaikäiseltä risinglaiselta eli Xerionilta suositusta. Varmaan muutkin voivat vapaaehtoistua. :grin:

25.02.2016 15:54 - 25.02.2016 15:57 #80 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2016
3. Kirjassa rakastutaan: Kristiina Vuori - Siipirikko
7. Vihervuosi 2016 -sloganiin "Minun maisemani – maalla ja kaupungissa" sopiva kirja: John Boyne - Poika raidallisessa pyjamassa. (Otin vähän erivapauksia tässä kohdassa, mutta periaatteessa kirja sopii tähän, sillä Brunon perhe muuttaa kaupungista "maaseudulle, keskelle ei mitään".
9. Sinulle vieraalla kielellä tai murteella kirjoitettu kirja: Anna-Liisa Haakana - Ykä yksinäinen (Lapin murre)
16. Et ole ikinä ennen kuullut kirjasta: Sonja Kinnunen - Jääsielu
46. Alle 18-vuotiaan suosittelema kirja: Damian Dibben - Myrsky nousee (Historian vartijat #1)
48. Kirjassa on alle 150 sivua: Robert Louis Stevenson - Tohtori Jekyll ja herra Hyde

13/50

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"
Viimeksi muokattu: 25.02.2016 15:57 Poison Girl.

Uusin jäsen: Saki Morimoto's Friend