kesäkuu 14, 10:14
kesäkuu 14, 10:02
106 viestiä | HourglassEyes

01.01.2016 14:37 #3 :: Pisania
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Alrighty, let's get this show on the road! Goodreads on tämänvuotinen päähaasteeni, mutta saatan yrittää puolihuolimattomasti käydä läpi ainakin Helmetiä ja ehkä Popsugariakin. Tässä on muistutuksena itselleni, ja muillekin jos kiinnostaa, linkki Goodreadsin modejen ohjeisiin ja vinkkeihin kyseistä haastetta koskien. Jos esim. on epävarma mitä jokin haasteen kohdista oikein meinaa tms. GR:ssä on kai tarkoituksena lukea kohdat läpi järjestyksessä yksi viikossa, mutta itse aion mennä ihan omassa järjestyksessä ja tahdissa.

52/52
Muokannut 15.10.2016 18:18 Pisania
Tykkännyt: Emelie

02.01.2016 11:09 #4 :: Wanderer
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Jos joku ahkera henkilö on sattunut suomentamaan tämän listan itselleen, olisin valtavan ja äärimmäisen kiitollinen, jos voisin saada kopion tästä.
Ymmärrän kyllä pääsisällön joka kohdasta, ja jotkut ovat hyvinkin selviä, mutta jos rupean keskinkertaisella taidollani itselleni suomentamaan tätä, niin siinä menee ikuisuus, ja ennen kaikkea hermot. Kyllä tälläkin listalla pärjää, mutta olisi silti kovin mukava saada se suomeksi.

02.01.2016 11:27 #5 :: Xerion
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mie voinen tuon suomentaa tänään kun ehdin.
Tykkännyt: Wanderer

02.01.2016 16:44 #6 :: Xerion
1. Kirja joka sinun oli tarkoitus lukea vuonna 2015, mutta et lukenut
2. Kirja joka sijoittuu eri maanosaan
3. Kirja Goodreads Choice Awards 2015 -listalta (voittaja tai ehdokas)
4. Kirja kirjailijalta jonka löysit vuonna 2015
5. Kirja jonka nimi alkaa nimesi ensimmäisellä kirjaimella
6. Parhaiten arvioitu kirja TBR -listaltasi
7. Kirja kirjoista
8. Klassikkokirja, jossa on vähemmän kuin 200 sivua
9. Kirja joka mainittiin toisessa kirjassa
10. Kirja kirjailijalta josta tunnet että sinun olisi pitänyt lukea hänen kirjojaan aiemmin
11. Kirja Rory Gilmore haasteesta* (lista)
12. Lapsuuden klassikko
20. Kirja jonka nimessä on etunimi
21. Kirja Goodreads Recommendations -listaltasi **
22. Ensimmäinen kirja sinulle uudesta sarjasta
23. Seuraava osa sarjasta jota luet
24. Kirja jonkun sarjan “osien välistä” (0.5, 1,5, 2.5, jne.)
25. Kirja jonka päähenkilö harjoittaa sinua kiinnostavaa ammattia
26. Kirja josta kaikki puhuu
27. Kirja jolla on kaunis nimi (omasta mielestäsi)
28. Elämäkerta, omaelämäkerta, tai muistelma
29. Kirja kirjailijalta joka käyttää yli yhtä nimeä
30. Satu muusta kuin omasta kulttuuristasi
31. Nuorille aikuisille suunnattu kirja
32. Kirja joka on historiallista fiktiota
33. 16. kirja TBR -listaltasi
34. Kirja mielisairaudesta
35. Palkinnon/palkintoja voittanut kirja
36. Identiteetti teos -kirja toisesta kulttuurista, uskonnosta tai seksuaalisuudesta
37. Kirja josta olet nähnyt elokuvan mutta et lukenut
38. Kirja antisankarista
39. Ehdotus joka ei päässyt tähän listaan
40. Kirja suosikki genrestäsi
41. Kirja suuresta maailman mullistumasta (fiktiivinen tai ei-fiktiivinen)
42. TOP 100 fantasia kirja (ei löytyny pelkkää fantasialistaa niin tuossa on sci-fi seassa)
43. Kirja josta iho menee kananlihalle
49. Kirja jossa on hyvä avauslause
50. Kirja joka on alunperin kirjoitettu muulla kielellä kuin englanniksi ***
51. Novelli hyvin tunnetulta kirjailijalta
52. Kirja joka on julkaistu vuonna 2016

* Tarkoitus siis lukea joku kirja, jota Rory Gilmore on lukenut Gilmore Girls -sarjassa. En löytänyt haasteen omaa sivua niin linkin takana lista kaikista kirjoista.

** Vaatii sisäänkirjautumisen sivulle. Ehkäpä Risingin suosituslistakin kelpaa?

*** Pitäisikö tähän lisätä myös suomenkieli?

Linkit on mahdollisuuksien mukaan Goodreadsin omille sivuille.

Muokattu 43. Kiitos Dyn. Noi kaikki ilmaisut ei oo ihan tuttuja :smile:
Muokannut 02.01.2016 18:23 Xerion
Tykkännyt: Emelie, Scartti

02.01.2016 16:56 #7 :: Dyn

Xerion kirjoitti: 43. Kirja asiasta johon törmää yöllä

Go bump, eli iho menee kananlihalle. Mutta lähelle, jotain öistä kauhukirjaa siis haetaan.

Xerion kirjoitti: 50. Kirja joka on alunperin kirjoitettu muulla kielellä kuin englanniksi ***

Alkuperäisessä haettaneen käännöskirjaa, joten käännöskirja jonka alkuperäiskieli on muu kuin englanti varmaan sopii meille (eli ei ole pakko lukea muulla kielellä).

Ja Rituri pyytää huomauttamaan, että TBR = to be read, lukulista. Jos sellaista ei ole, voinee tosiaan käyttää vaikka Risingilla itselleen luettavaksi kliksuttelemia kirjoja tai poimia 16. kirjaksi jonkin, joka on vain ollut lukilistalla tosi kauan. :)
Muokannut 02.01.2016 16:57 Dyn

02.01.2016 17:10 #8 :: Emelie

Xerion kirjoitti: 21. Kirja Goodreads Recommendations -listaltasi **

** Vaatii sisäänkirjautumisen sivulle. Ehkäpä Risingin suosituslistakin kelpaa?

Minun mielestä kelpaa Risingin suosituslista. Tai jos pitää kirjalistaa jollain muulla sivustolla (kuin Goodreads tai Rising), niin senkin suosituslistaa kelpaa. :)

02.01.2016 17:37 #9 :: Wanderer
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mahtavaa, kiitoksia paljon. Tämähän on täydelistä, kun linkitkin ovat mukana. :grin:

24. Kirja jonkun sarjan “osien välistä” (0.5, 1,5, 2.5, jne.)
Tämä on vähän hämmentävä. Onko tälläisiä olemassa? Olisiko vinkkejä?

02.01.2016 17:53 #10 :: Pisania
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Minä ymmärsin että tuohon kohtaan 13 (Reader's choice) saa valita vapaasti ihan mitä tahansa, eikä sitä tarvitse ottaa mistään listasta. Täällä ainakin sanotaan kohdasta: "It's your lucky week, you can read whatever you want."

02.01.2016 17:53 #11 :: Emelie
Lukuhaaste: Goodreads 2016

Wanderer kirjoitti: 24. Kirja jonkun sarjan “osien välistä” (0.5, 1,5, 2.5, jne.)
Tämä on vähän hämmentävä. Onko tälläisiä olemassa? Olisiko vinkkejä?

Minä olen nähnyt todella harvoin tuollaisia välikirjoja (novelleja oikeiden kirjojen tapahtumien välistä) suomennettuna, mutta yhtenä esimerkkinä voin antaa J.R. Wardin Father Mine (Black Dagger Brotherhood #6.5) novellin, joka löytyy ilmeisesti suomennettuna Mustan tikarin veljeskunta: Sisäpiirin tietoa teoksesta. Tämä nyt vain esimerkkinä, kai näitä nyt muiltakin löytyy. Ehkäpä Charlaine Harrisilta?

Tai sitten Stephen Kingiltä Tuulen avain , joka on Musta torni sarjan osa 4.5 (jos muistan oikein). Eli vaatinee siis jonkun sarjan lukemista, jotta tuollaiseen pääsee käsiksi. Toki voi lukea muutenkin, mutta saattaa jäädä hiukan vajavainen lukukokemus.

EDIT. Pisania: Joo, olet oikeassa, kohtaan 13 saa laittaa haluamansa kirjan. :)
Muokannut 02.01.2016 17:56 Emelie

02.01.2016 18:07 #12 :: Dyn
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Toimisiko tuossa välikirjassa myös sarjan kannalta vähemmän merkityksellinen esi-osa, eli tavallaan osa -0.5, kuten vaikkapa Jordanin Uusi kevät ?

02.01.2016 18:25 #13 :: Wanderer
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Minulla oli vakaa aikomus suorittaa tänä vuonna lukuhaaste kunnolla ja sääntöjen mukaan, mutta tutkittuani tuota listaa minusta tuntuu, että joudun luovuttamaan jo alussa. Kun tarkoitus tässä haasteessa on lukea kohdat järjestyksessä, yksi kohta viikossa, niin tämä tuntuu jo kaatuvan kohtaan kolme. En tarkistanut jokaista voittajaa ja ehdokasta, mutta läpi selaamisen jälkeen ainoa jo suomennettu kirja näyttää olevan E.L. Jamesin Grey, ja tätä en kyllä aio lukea. Pystyisin lukemaan englanniksikin, mutta se olisi hyvin hidasta ja siinä katoaisi suuri osa lukunautinnosta, kun joutuisin miettimään, että mitähän tämäkin nyt sitten tarkoittaa.

Koska tässä kohdassa taidan joutua fuskaamaan, tuossa kohdassa 24 voi sitten fuskata yhtä lailla. :sad:

02.01.2016 18:27 #14 :: Dyn
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Ei ole minusta kauhean mielekästä lukea kirjaa viikossa, kirjathan ovat niin eri pituisia ja eri viikoilla on aikaa lukea niin eri tavalla. Lomalla kuluu enemmän kirjoja kuin työaikana, eikä ihme.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

02.01.2016 19:33 #15 :: Eija
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mä en käy listaa läpi järjestyksessä, enkä millään aikataululla. Alussa on ainakin helppoa sijoitella lukemiaan kirjoja sopiviin kohtiin. Jos lopulta jää joku kohta täyttämättä, ei sen niin väliä.

Kohdassa 40. tarkoitetaan tarkalleen ottaen pienoisromaania (novella).

02.01.2016 20:06 #16 :: Xerion
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Kohtaan 24. kelpaa varmaan Diana Gabaldonin Tulivana???

02.01.2016 20:34 #17 :: Xerion
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mie aloitan oman lukuhaasteeni heti tämän kirjoitettuani. Lue kirjoja sekä suomeksi että englanniksi. Tarkoitus suorittaa "virallisella" tavalla eli kirja viikossa ja numerojärjestyksessä. Jos viikon lopulle jää aikaa niin luen kaikkea muuta. Tähän aloitan nyt suunnitelman, jota sitten seuraavissa viesteissä päivitän ja lisäilen asioita.

Värien merkitykset (pidän oikeuden lisätä värejä tarvittaessa :wink:) :

oranssi=lisätty listaan

sininen=vaihdettu kirjaa (suunnitelma siis muuttunut)

vihreä=luettu. Jos perässä on E niin kirja on luettu englanniksi

punainen=syystä tai toisesta en lukenut. Shame on me.

violetti=muu

laitan listan spoiler tägeihin nii ei vie niin paljoa tilaa

Varoitus: Spoiler.

Alkuun sain kirjoja aika hyvin jo katsottua. Niinkin paljon, että tulee varmaan vielä jotkut muuttumaankin. Viikot 4 ja 5 tulee olemaan aika raskaita jos tuo suunnitelma pitää. Heti kirjan 5 jälkeen alkaa koeviikkokin. Loppupään kirjoja en viitsinyt suunnitella kun aikaa niihin on vielä niin paljon.

02.01.2016 21:49 #18 :: Emelie
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Minäkään en lue listaa järjestyksessä läpi. Ja fuskaan jos siltä tuntuu, en todellakaan yritä lukea väkipakolla mitään sellaista, joka ei vaan nappaa.

Mutta, minäkin aloitan listani, 2 kirjaa olen jo ehtinyt lukemaan, mutta kumpikaan ei ole spefiä.

2/52 luettu (0/52 spefiä)

02.01.2016 21:54 #19 :: Scartti
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Eikö tuolla säännöissä painoteta, ,että kirjat saa lukea missä järjestyksessä itse haluaa? "You can read in order or jump around, but keep this order in the plan, as we are using the numbers to find quickly a topic."

Mulla tuppaa haasteiden kanssa muutenki tuleen niitä kausia, ettei huvita lukea mitään, kun on "pakko" ja mikään lukupinon kirja ei sovi haasteeseen ja jajajaja.. Jos vielä pitäisi järjestyksessä lukea.. :skull:

02.01.2016 22:00 #20 :: Xerion
Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mie taidan pysyä järjestyksesä vaikka ei olisi pakollista. Jos mulla ei oo aikataulua niin en saa yhtään mitään luettua. Pieni paine ja ahdistus autta mulla lukemisessa. Siis koska haluan lukea mutta en koskaan viitsi alkaa lukemaan. Tämä "pakottaa" lukemaan. Viimevuonnakin luin max. 25 kirjaa. Ja niistä melkein kaikki lomareissun aikana. Syksyllä ja sen jälkeen oon lukenu ehkä 1 tai 2 kirjaa. Häpeän.
Muokannut 02.01.2016 22:01 Xerion

02.01.2016 22:06 #21 :: Scartti
3. kohtaan
Voittajista suomennettuna on myös Harper Leen Kaikki taivaan linnut (Go set a watchman) ja Paula Hawkinsin Nainen junassa(The Girl on the Train). Ehdokkaista Robert Galbraith'n Pahan polku (Career of Evil), joka on sarjansa kolmas kirja ja Se mikä ei tapa (Millennium, 4). Nuo osaan äkkiä sanoa, koska olen lukenut ne.
Lisää suomennettuja ehdokkaita: Sylvia Day: Sinun vallassasi (Crossfire, 4). Menee samaan sarjaan Fifty Shadesin kanssa.
Huhtikuussa julkaistaan ehdokkaana ollut Kazuo Ishiguron Haudattu jättiläinen.

24. Sally Green: Puoliksi valetta (The Half Bad Trilogy 0.5).
Muokannut 03.01.2016 02:00 Scartti Syy: lisätty kirjavinkkejä
Tykkännyt: Wanderer