Lukuhaaste: Goodreads 2016

16.02.2016 12:27 #101

100 suosituimman fantasiaromaanin joukossa lienee George R.R. Martinin Valtaistuinpeli. Eipä ollut ihan perinteinen sankaritarina, ei koskaan tiedä kelle käy kalpaten enkä oikeastaan pitänyt kenestäkään lukuisista päähahmoista. Tälle luen varmasti jatko-osan, muttei mitään kiirettä eikä pakkoa saada tietää, miten jatkuu. Tsekkaan TV-sarjan alun ensin

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
16.02.2016 17:00 #102

Kannattaakohan tätä edes mainostaa, mutta menköön:

48. Dystopia

Leena Krohnin Oofirin kultaa vuodelta 1987. Valitsin tämän kirjamyyjäisistä löytämäni pienen fantasiakirjan viikonlopun matkalukemisekseni tammikuussa. Vanhanaikaisesti sidottua tekstiilikantista kirjaa oli mukava pidellä käsissä, mutta en pettymyksekseni saanut minkäänlaista otetta sisällöstä. Ehkä joku sopivalla tavalla virittäytynyt lukija saisi siitä jotain irti.

Luettu 2/52. En aio ottaa tästä mitään stressiä. Toivottavasti seuraava kirja kolahtaa.

17.02.2016 07:41 #103

45. A book related to a hobby or passion you have: Kuumana kahviin: kahviharrastajan käsikirja (Anette Moldvaer)
En nyt tiedä voiko sanoa, että harrastan kahveja tai että se olisi intohimo sinänsä, mutta menköön tämä kirja nyt tähän kohtaan, kun kerran olen jonkinasteinen kahvihifistelijä nykyään. Ihan luettava kirja, vähän infoa ja jonkun verran erilaisia kahvijuomaohjeita.

28/52 luettu (17/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
17.02.2016 13:09 #104

Monien kiinnostavienkaan henkilöiden elämästä ei tiedetä juuri mitään, mutta ehkä juuri siitä saakin hyvän pohjan kiinnostavalle elämäkerralle. Tolkien varmaan istuskeli kiinnostavimman osan elämästään työpöydän ääressä ilman sen suurempaa draamaa. Suosittelisin seuraavia:
Mia Kankimäki, Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin
Anna Kortelainen, Virginie!

Viimeksi muokattu: 17.02.2016 13:12 : Teirka. Syy: Tämä oli vastaus Dynin viestiin 31.1. Mitenkähän se tänne loppuun hyppäsi tällaisen tekniikan ihmelapsen hyppysistä?

17.02.2016 22:15 #105

Historiallista fiktiota Napoleonin ajan merisodista C.S. Forester Upseerikokelas Hornblower

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
19.02.2016 12:39 #106

Nyt on luettu e-kirjoja:

19. Ei-fiktiivinen kirja - Jukka Salminen: Polkupyörällä maailman ympäri. Kirjallisilta ansioiltaan heikohko, mutta herätti sekä ajatuksia, että sisäisen nomadini. Luin perään myös Jukan nettisivut, jossa matka jatkuu.
14. Kirja jonka nimessä on yksi näistä: Kuka/Mitä/Missä/Milloin/Miksi/Miten – Tomi Astikainen: Miten elää ilman rahaa. Tämäkin herätti ajatuksia ja myös tässä oli paljon nomadielämää. Kirja myös ärsytti: onhan se helppoa elää ilman rahaa kun pummaa kavereilta ja maksattaa tyttöystävällä.
Luetut:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

22.02.2016 07:54 #107

Vaihdan Amerikan Psykon kohdasta [ 9. A book that was mentioned in another book ] kohtaan [ 43. A book about a thing that goes bump in the night ] ja laitan sitten kohtaan 9. Oraakkelin kirjan (Philip K. Dick).

29/52 luettu (18/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä) [56% - 35% - 12%]

On another love

Poison Girl
Poison Girl vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
25.02.2016 16:12 #109

8. Klassikkokirja, jossa on vähemmän kuin 200 sivua Robert Louis Stevenson: Tohtori Jekyll ja herra Hyde
32. Kirja joka on historiallista fiktiota Kristiina Vuori: Siipirikko
41. Kirja suuresta maailman mullistumasta (fiktiivinen tai ei-fiktiivinen) John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa
43. Kirja josta iho menee kananlihalle Sonja Kinnunen: Jääsielu
45. Kirja joka liittyy harrastukseesi tai intohimoosi Damian Dibben: Myrsky nousee ( Historian vartijat #1) (historia)
49. Kirja jossa on hyvä avauslause Anna-Liisa Haakana: Ykä yksinäinen (”Mie olen ykä, ikä viisitoista ja elossa, vaikka ihmisiä kuolee joka puolella.”)

12/52

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"

25.02.2016 23:10 #110

4. A book by an author you discovered in 2015 Blake Crouch: Wayward Pines Viimeinen kaupunki

Wayward Pines trilogian päätösosa sai ajoittain kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä, mitä ei moni kirja ole onnistunut minulle tekemään. Jotenkin kaupungin tapahtumat vaan tuntuivat pelottavan mahdolliselta skenaariolta ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta. Tv-sarjan seuraaminen jäi minulta kesken ajanpuutteen vuoksi, mutta kirjoihin jäin lopullisesti koukkuun.

7/52

26.02.2016 08:22 #111

3. A book from the Goodreads Choice Awards 2015 (winner or nominated): Mr. Kiss and Tell [Veronica Mars #2] (Rob Thomas)

Jo ennakolta murhetta aiheuttanut kohta osoittautui yllättävän helpoksi. Veronica Mars on minun mielestäni yksi parhaimmista tv-sarjoista koskaan (ja tv-sarjaa seurannut leffa mainio), joten nämä sarjaa jatkavat kirjat ovat ehdottomasti faneille lukemisen arvoisia. Sarjan eka osa oli hiukan heikompi, mutta tämä toinen ja (ainakin tällä erää) viimeinen kirja oli taas ihan omaa luokkaansa, se pääsi jopa parhaimpien tv-sarjan jaksojen tasolle. Tuttuja hahmoja menneisyydestä, mysteeri ja Logan Echolls. :heart: Jouduin jo kirjan loppuvaiheessa hidastamaan lukemista, jotta tätä iloa riitti pidemmäksi aikaa.

30/52 luettu (18/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä) [57.7% - 35% - 13.5%]

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
26.02.2016 11:26 #112

Pikku huomio kohdasta 24. A "between the numbers" book of a series (0.5, 1,5, 2.5, etc.). Olen huomannut että nuo väliosat ovat usein varsin lyhyitä, novellipituisia, ja että niitä löytyy netistä ihan ilmaiseksikin. Omani, Alan Bradleyn The curious case of the copper corpsen, löysin googlettamalla. Jos jotakuta oman väliosansa kanssa pähkäilevää kiinnostaa, niin löysin sattumalta Catherynne M. Valenten Satumaa-sarjan osan 0.5 (Goodreadsin mukaan) The girl who ruled Fairyland - For a little while . Ei ole kovin pitkä ja sen voi hyvin lukea sellainenkin, jolle sarja ei ole aiemmin tuttu.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

26.02.2016 22:00 #113

3. A book from the Goodreads Choice Awards 2015 (winner or nominated) Stjepan Šejić: Sunstone oli ehdolla Best Graphic Novels & Comics kategoriassa.

Romanttinen komedia lesboystävyksistä ja fetisseistä bdsm maailmassa. Tekijän tarinoita on julkaistu alunperin DeviantArt: ssa. Ihank ok tämä oli, mutta itse en saanut tästä kyllä ihmeitä irti...

8/52

[/quote]

27.02.2016 19:25 #114

15. A book set in the past (more than 100 years ago) Jane Austen: Neito vanhassa linnassa

Austenit. Minun guiltypleasure kirjani! :wub:

9/52

[/quote]

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
28.02.2016 19:41 #115

Hitaasti etenee, mutta etenee kumminkin.

8. A classic book with less than 200 pages: Ernest Hemingway: Vanhus ja meri. Ei ei ei. Otin ensimmäistä kertaa kirjan luettavaksi aivan vain tämän haasteen perusteella ja valitsin aivan pieleen. Onneksi teos oli kuitenkin lyhyt, joten elämästä ei mennyt hukkaan kuin tunnin verran. Olkoot kuinka vain Hemingwayn teos ja Pulitzer-voittaja, minua tämä ei sykähdyttänyt pienimmissäkään määrin.

15. A book set in the past (more than 100 years ago): Kaari Utrio: Paperiprinssi. Klassista Utriota eli viihdyttävää historiallista fiktiota. Toki Utrio toistaa itseään aika paljon kirjoissaan, mutta tämä 1800-luvulla sijoittuva "sarja" on jotenkin harvinaisen paljon itseään toistava, ainoastaan teollisuudenala vaihtuu kirjassa toiseen. Mutta siitä huolimatta yksi lempikirjailijoistani.

41. A book about a major world event (fiction or non-fiction): Daniel Rydén: Maailmassa on virhe. Ihan mielenkiintoinen teos epäonnistumisista ja väärinymmärryksistä ympäri maailmaa. Osa teoksen tapauksista oli ehdottomasti kategoriaan sopivia major world eventejä, osa taas aivan pienen mittakaavan kömmähdyksiä.

12/52

Always follow your doubts.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
28.02.2016 21:39 #116

20. Kirja jonka nimessä on etunimi: John Steinbeck, Helmi
12. Lapsuuden klassikko:Asterix olympialaisissa
Voiko tätä tähän kohtaan pistää? No, Asterix-sarjakuvat olivat lapsuuteni tärkeimpiä sarjakuvia Tinttien ohella, joten..
50. Kirja joka on alunperin kirjoitettu muulla kielellä kuin englanniksi: Kerstin Gier: Vala

21/52

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Viimeksi muokattu: 28.02.2016 21:53 : Scartti.

29.02.2016 08:40 #117

6. The highest rated on your TBR: Fragrance Free (L.B. Dunbar)
Tämä ei ollut suotta parhaiten arvosteltu kirja lukulistassani. Vaikka takakansiteksti ei vakuuttanut, oli kirja kuitenkin yksi parhaimmista, mitä olen hetkeen lukenut. Contemporary romance -genren kirja, ehdottomasti parhaimmistoa.

19. A non-fiction book: Darwinin palkinnot - evoluutio käytännössä (Wendy Northcutt)
Siinä ja siinä onko tämä non-fiktiota, koska välillä jotkut tarinoista kuulostivat vähän liian keksityiltä. Tämä oli hiukan minun moraaliani kuormittava kirja: voinko nauraa toisten ihmisten kuolemille, oli ne sitten kuinka paljon tahansa itse aiheutettuja tai koomisia tapahtumaluonteeltaan.

32/52 luettu (18/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä) [61.5% - 35% - 13.5%]

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
29.02.2016 10:36 #118

Skie kirjoitti:

Voih! Minulle tämä on yksi parhaista kirjoista, mitä olen lukenut. Ehkä jopa paras. Täten tuli taas todistettua, miten henkilökohtainen lukukokemus onkaan. Ei ole olemassa absoluuttisesti hyvää kirjaa.

Lukuhaaste etenee, enemmän tai vähemmän hyvillä kirjoilla.
3. Kirja Goodreads Choice Awards 2015 -listalta (voittaja tai ehdokas) - Hawkins, Paula: Nainen junassa. Yllättävän hyvä. Ei vaikuttanut takakansitekstin ja nimen perusteella kiinnostavalta, enkä olisi lukenut, ellei sitä olisi kehuttu niin paljon. Nyt suosittelen lämpimästi eteenpäin, vaikkei foorumi ole ihan oikea (ei spefiä).
10. Kirja kirjailijalta josta tunnet että sinun olisi pitänyt lukea hänen kirjojaan aiemmin
Haruki, Murakami: Maailmanloppu ja ihmemaa. Tämäkin täytti kaikki odotukset, pidin ja suosittelen.
44. Kirja jonka lukemisesta julkisesti nolostut - Kate Lauren: Fallen. Minulla ei ole tapana lukea noloja kirjoja / nolostella lukemaani, mutta jotain tähänkin kohtaan piti laittaa. Kuuntelin äänikirjana ja lukijalla oli tosi ärsyttävä bitch-ääni. Toisekseen, olihan tämä melkoista teinihömppää, kaukana laatukirjallisuudesta. Olkoot siis tässä.

Tähän mennessä luettu 13/52:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

29.02.2016 11:55 #119

Uusintaluvussa Frank Herbertin Dyyni (1. osa, 2. osa ja Profeetta), voittanut palkintoja, Hugon ja Nebulan. Piti verestää muistia, ennen kuin jatkan osiin, joita en aikaisemmin ole lukenut. Tarina kiehtoo yhä.

Eija
Varjoinen
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
29.02.2016 16:54 #120

Helmikuun tilannepäivitystä

Tasaisesti etenee, luettuja 13. Aikataulussa hivenen edellä koska ei ole tässä kuussa mitään mammutti kirjaa tullut luettua. Kahteen kirjastolainaan olen joutunut turvautumaan, muut olen saanut kulutettua omasta hyllystä.

Uusin jäsen: Irma Niemiaho