Lukuhaaste: Goodreads 2016

02.03.2016 07:25 #121

44. A book you're embarrassed to read in public: Aromatherapy (Suzanne Rock)
Kaikki potentiaaliset nolot kirjat luen lähtökohtaisesti lukulaitteella, joten käytännössä tätä ei tule kokeiltua, mutta koska jotain tähän kohtaan pitää laittaa, mennään sitten tällä kirjalla. Ei mikään mieltä räjäyttävä teos, lyhyt makustelupala lähinnä. Ei siitä sen enempää.

33/52 luettu (18/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä) [63.5% - 35% - 13.5%]

04.03.2016 18:59 #122

Yli sata vuotta menneisyyteen eli 1600-luvulle sijoittuva kirja Z. Topelius: Tähtien turvatit. Ollut hyllyssäni lukemattomana lapsuudesta asti. Tiiviimpänä ja romaanimaisempana jännittävämpää luettavaa kuin Välskärin kertomukset.

Seuraava osa sarjaa, jota luen: Frank Herbert Dyynin messias. Toteuttaa ensimmäisen osan näyt ja sentään jokunen ennaltanäkemätön yllätyskäännekin

Viimeksi muokattu: 06.03.2016 10:09 : maahinen.

07.03.2016 10:58 #123

Edelleen haasteessa mukana. Tässä vaiheessa on hauska huomata, miten tällainen jossain määrin ohjattu lukutapa vie pois mukavuusalueelta ja tulee luettua sellaista, mitä tavallisesti ei lukisi. Yllätyksekseni olen nauttinut monesta kirjasta, jotka ovat kaukana omasta lempigenrestäni. Avartavaa.

8. Klassikkokirja, jossa on vähemmän kuin 200 sivua – Juhani Aho: Juha. Tämähän oli hyvä! En olisi uskonut. Kieli on sadassa vuodessa muuttunut niin paljon, että välillä oli suorastaan vaikea ymmärtää. Sekin oli jännä havainto.
36. Identiteetti teos -kirja toisesta kulttuurista, uskonnosta tai seksuaalisuudesta - Jean Kwok: Käännöksiä. Aivan briljantti. Kiinalaisten siirtolaisten köyhyyttä ja ankaraa elämää New Yorkissa. Aiheesta huolimatta valoisa ja jopa hauska kirja. Suosittelen lämpimästi. Vain loppu oli pettymys.
47. Kirja jonka nimessä on mainittu joku ruoka/juoma - Mamen Sánchez: On ilo juoda teetä kanssasi. Hölmö poliisi, kadonnut aristokraatti, romantiikkaa. Kevyttä ja helppoa feel good -kirjallisuutta. Ihan ok.
Tähän asti luettu 16/52:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 07.03.2016 11:00 : Wind.

08.03.2016 07:52 #124

28. A biography, autobiography, or memoir: Joss Whedon: Geek King of the Universe (Amy Pascale)
Ihan luettava elämänkertamainen kirja. Tosin, Joss Whedon tekee vaikka mitä tälläkin hetkellä, joten hiukan tämän elämänkerran kirjoittaminen tuntui liialliselta ennakoinnilta.

34/52 luettu (18/52 spefiä, 7/52 omasta hyllystä) [65.4% - 35% - 13.5%]

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
08.03.2016 09:25 #125

38. Kirja antisankarista: Sofi Oksanen, Kun kyyhkyset katosivat
Kuulusteluvalon terävää realismia fantasianhuuruisen mukavuusalueeni ulkopuolelta. Tämä Viron sotavuosista ja sodan jälkeisestä ajasta kertova kirja piti hyvin imussaan ja sai miettimään, kuinka monta Edgar Partsia tästä maailmasta löytyykään, kun järjestäytynyt yhteiskunta sortuu ja ihmiset jäävät räpiköimään pelon, väkivallan ja vainoharhaisuuden maailmassa. Ajankohtainen kirja.

08.03.2016 18:57 #126

Alle 200-sivuinen klassikko Federico Garcia Lorca Runoelma cante jondosta. Omasta hyllystäni, näkyy olevan Rovaniemen kirjaston poistoleima

08.03.2016 23:03 #127

10. A book by an author you feel you should have read by now Joe Abercrombie: Vain puoliksi kuningas

Abercrombien nimeen on tullut törmäiltyä sen verran tiheään tahtiin, että olen kerran jos toisenkin miettinyt josko etsisin miehen tuotantoa käsiini. Vain puoliksi kuningas päätyi käsiini lukukappaleena, jonka otin siis ilolla vastaan. Perinteisempää fantasian tyyliosastoa edustaessaan kirja pitää asemansa muiden joukossa. Teksti on hyvää (Suomennoskin on Mika Kivimäen tekemä, joka on henkilökohtaisesti yksi lempparisuomentajiani.), tarina pitää mukanaan ja loppu tuo tullessaan pari yllätystäkin. Tämän pohjalta aion kyllä lukea jatko-osatkin, enkä pistäisi vastaan mikäli Abercrombien vanhempaa tuotantoa tulisi joskus vastaan luettavaksi...:smile:

10/52

09.03.2016 10:24 #128

28. Elämäkerta, omaelämäkerta, tai muistelma – Anne Frank: Nuoren tytön päiväkirja. Koskettava. Varsinkin...

49. Kirja jossa on hyvä avauslause - Alan Bradley: Filminauha kohtalon käsissä. ”Kylmänkosteat usvakiehkurat nousivat jään ylle kuin ruumista irronneet levottomat henget.” Lause saattaisi kuulosta kornilta, ellei tietäisi, että se on Flavian, 11 v. mielikuvituksen tuotetta. Mainio tyyppi tuo Flavia! Oli mukava aloittaa lukeminen, kun tiesi että edessä on taas viihdyttävät 300 sivua.
18/52

09.03.2016 13:53 #129

No nyt näitä ropisee. Luen useaa kirjaa rinnan ja nyt sain neljä kirjaa päätökseen vuorokauden sisään. Tosin yksi niistä oli hyvin lyhyt.
7. Kirja kirjoista - Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut. Tästä en koe tarvetta sanoa mitään. Ihan ok.
25. Kirja jonka päähenkilö harjoittaa sinua kiinnostavaa ammattia - Mich Vraa: Ei koskaan enää, Dan Brown. Mielenkiintoinen kurkistus kääntäjän työhön. Mieluummin olisin kirjailija kuin kääntäjä, mutta menköön nyt tähän. Oli ilo lukea hyvin kirjoitettua tekstiä. Luvattoman moni tietokirja on surkeasti kirjoitettu. Kirjoittaja tuntee asiansa, mutta ei osaa kirjoittaa. Huonosti rakennettu teksti on kuin kokkareinen kiisseli.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
12.03.2016 23:59 #130

7. Kirja kirjoista: Carlos María Domínguez: Paperitalo
28. Elämäkerta, omaelämäkerta, tai muistelma:Lena Dunham: Sellainen tyttö - nuoren naisen "opetuksia"
39. Ehdotus joka ei päässyt tähän listaan(A book set during time of war): John Steinbeck: Routakuun aika

24/52

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

14.03.2016 08:39 #131

32. A historical fiction book: Kohtalottomuus (Imre Kertészi)
Sijoittuu toisen maailmansodan aikaan.

50. A book originally written in a language other than English: Kafka rannalla (Haruki Murakami)
Alunperin kirjoitettu japaniksi.

51. A short story from a well-known author: Jäälohikäärme (George R.R. Martin)
En ole ihan varma täyttääkö tämä ehdon, mutta menköön. Tarina oli lyhyt.

37/52 luettu (20/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [71.2% - 38.5% - 15.4%]

17.03.2016 18:35 #132

Kirja suurista maailmantapahtumista Frank Herbert Children of Dune. Kakkososaa mielenkiintoisempi, mutta varsinkin loppua kohden mystisismi menee minulle jo yli ja ohi

19.03.2016 20:22 #133

32. A historical fiction book Alison Goodman: The Dark Days Club, Lady Helen#1

Goodmanin kirjassa sekoittuvat valloittavasti vuoden 1812 Lontoon tapahtumat, Austenmainen sekä demoninen maailma. Ah, romantiikkaa, pukujen väriloistetta, komeita miehiä... Ja naisten kyseenalainen tarpeellisuus vain päästä hyviin naimisiin. Vastapainoksi demonisia hirviöitä, yliluonnollisia voimia, lasitikareita... Kyllä vain, lisää tätä kiitos!

11/52

[/quote]

20.03.2016 22:59 #134

Kirjoista kertova kirja Maria Lang Mördarens bok. Tapahtuu kustantamossa, vilisee kirjallisia sitaatteja ja yksi kirja on kutakuinkin pääosassa. Vaihtokirjahyllystä napattu

21.03.2016 11:05 #135

Haaste etenee:
35. Palkinnon/palkintoja voittanut kirja - Anthony Doerr: Kaikki se valo jota emme näe. Todella hieno kirja! Ehdottomasti Pulizerinsa ansainnut. Sijoittuu II maailmansotaan ja oli mukava lukea Anne Frankin päiväkirjan jälkeen. Samaan sotaaikaan sijoittuvat Kirjavaras, Kohtalottomuus sekä Poika raidallisessa pyjamassa sopisivat myös tähän jatkoksi (vinkiksi niille, jotka eivät ole näitä lukeneet).
40. Kirja suosikki genrestäsi - George R. R. Martin: Jäälohikäärme. Hauska pikku kirja. Pidän kyllä enemmän pidemmistä tarinoista, joissa pääsee sukeltamaan syvemmälle.
48. Dystopia - James Dashner: The scorch trials.
23/52:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 04.04.2016 11:25 : Wind. Syy: Luettuja kirjoja putoaa listalta sitä mukaa kun lisää uusia

21.03.2016 18:08 #136

Ei hävetä mikään, mitä luen, joten tähän kohtaan ei ihan osumaa saa millään. Sanotaan, etten välittäisi assosioitua tähän kirjaan Sinä voit säilyä Harmagedonissa Jumalan uuteen maailmaan

25.03.2016 20:47 #137

17. A book with a beautiful cover Mike Carey: Lucifer, Book 2

Christopher Moeller on vastuussa tästä mielestäni upeasta lilataustaisesta kuvasta, jossa Kuolema kantaa käsivarsillaan elottoman näköistä Luciferia.

12/52

26.03.2016 16:26 #138

5. A book with a title beginning with the 1st letter of your name: Jepulis, Jeeves (P.G. Wodehouse)
On pitänyt jo pitkään lukea näitä Jeeves-tarinoita. Oli kyllä hauska tarina, ja tavallaan oli myös huvittavaa, että näin koko ajan mielessäni Hugh Laurien Woosterina ja Stephen Fryn Jeevesinä. :p

38/52 luettu (20/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [73.1% - 38.5% - 15.4%]

Viimeksi muokattu: 26.03.2016 16:26 : Emelie.

29.03.2016 08:14 #139

25. A book whose main character is in a profession that interests you: 2010 avaruusodysseia (Arthur C. Clarke)
Floyd Heywoodin ammatti astronautti-tiedemies vaikuttaa mielenkiintoiselta.

39/52 luettu (21/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [75% - 40.4% - 15.4%]

29.03.2016 11:02 #140

18. Kirja kesä/ranta kirjalistalta - Kiera Cass: Valinta. Kevyt, helppo ja viihdyttävä. Olen vähän yliherkkä liian siirappisille tarinoille ja kansikuvan perusteella pelkäsin saavani vaaleanpunaista vaahtokarkkia vatsantäydeltä, mutta ei se niin paha ollut, itse asiassa taidan lukea seuraavankin osan. Ihan kivasti kirjoitettu, oman genrensä kelpo edustaja.
31. Nuorille aikuisille suunnattu kirja - Rainbow Rowell: Eleanor & Park. Tämäkään ei ole ihan ominta genreäni, mutta pakko myöntää, että tämä oli hyvä. Vilpitön suositus.
45. Kirja joka liittyy harrastukseesi tai intohimoosi – Marie Kondō: KonMari: siivouksen elämänmullistava taika. Laitoin tämän tähän vitsinä. Oikeasti siivoaminen evvk. Hyvässä vitsissä on tietysti pisara totuutta, haluan päästä eroon liiasta tavarasta ja siitähän tässä oli kyse, ei niinkään puhdistamisesta. Joudun nyt tarkkaan miettimään, miten sanani asetan, ettei tätä viestiä poisteta epäasiallisena.

Kaikesta huolimatta, toivuttuani(!) lukemisesta, siivosin vaatelaatikkoni ohjeiden mukaan ja puolet laatikoista jäi tyhjiksi, vaikken heittänyt juuri mitään pois. En uskoisi, ellen olisi itse sitä kokenut. Ja mielestäni laatikot olivat aika siistit aluperinkin. Tämä kirja herättää väistämättä tunnereaktion. Jos haluat ällistyä, ärsyyntyä tai nauraa, lue tämä. Elämäsi tuskin mullistuu, mutta voit ehkä saada siistin vaatekaapin.
46. Rikostarina – Claudia Bishop: Buried by breakfast. Valitsin tämän tilanteessa, kun oli ihan pakko saada nyt heti äänikirja ladattua puhelimeen, ja n. 20 heti lainattavissa olevasta nimekkeestä tämä vaikutti kelvollisimmalta. Oli tylsä.
51. Novelli hyvin tunnetulta kirjailijalta – Gillian Flynn: The grownup. Pidän Flynnin kirjoista, tämäkin oli mukavan karmea.
28/52

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 04.04.2016 11:26 : Wind.

Freyja, Nokka10, Pisania
Uusin jäsen: Antero Stenhammar