Lukuhaaste: Goodreads 2016

29.03.2016 14:21 #141

Tajusin juuri, että haasteen helpompi puolisko on nyt tehty. Tästä eteenpäin alkaa tulla vaikeuksia sijoittaa luetut kirjat vielä vapaana oleviin kohtiin, ja toisinpäin: löytää (kiinnostava) kirja, joka täyttäisi haasteen ehdot.

29.03.2016 16:19 #142

^ Mä olen itse aika tyytyväinen siihen, että suurin osa minulla jäljellä olevista ei ole mitään erityisen hankalia. Hiukan pelkäsin sitä, että lopulta jäljelle jää vain ne kaikista vaikeimmat, mutta joko on käynyt tuuri, tai sitten tässä GR:n haasteessa kohdat ovat tarpeeksi laajoja, jotta niihin saa helposti kirjoja.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
29.03.2016 17:14 #143

En ole koskaan osallistunut lukuhaasteeseen ja olen miettinyt, pitäisikö. Toisaalta olen myös pohtinut sitä, lukisinko kuitenkin niitä jo valmiiksi kiinnostavia kirjoja, ja etsisin niille vain kohdat lukuhaasteesta.

Wind kirjoitti: 45. Kirja joka liittyy harrastukseesi tai intohimoosi – Marie Kondō: KonMari: siivouksen elämänmullistava taika.

En ole lukenut tätä kirjaa, mutta kuullut kyllä siitä moneen otteeseen. Tykkään siisteydestä ja joskus tavaramäärä ahdistaa, mutta samalla tunnen hirveän huonoa omatuntoa asioiden poisheittämisestä. Siksi vähän epäilen, tykkäisinkö Kondon filosofiasta, sillä jokaisen tulisi tuntea huonoa omatuntoa asioiden hävittämisestä ja miettiä mitä oikeasti haluaa ostaa. Nyt kirja alkoi kuitenkin jossakin määrin kiinnostaa. :roll:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
29.03.2016 17:36 #144

Tämänvuotinen GR haaste on helpompi kuin viimevuotinen. Viime vuonna oli sellaisia kohtia mihin ei oikeasti olisi voinut keksiä mitään muuttamatta vähän. Taasen Helmetin haaste on vaikeampi kuin GR haaste tänä vuonna. Olen valmiiksi miettinyt useisiin kohtiin jo kirjat, jotka varmaan muuttuvatkin mikäli vaihtoehtoja löytyy (joihinkin kohtiin ei löydy vaihtoehtoja vaan just ja just hikisesti on joku yksi kirja löytynyt)

Sitten kohta 49. A book with a great opening line on aika vaikea, mitä ei ihan tosta noin vaan löydy. Olen jo lukenut ne netissäkin mainitut klassiset itseäni kiinnostavat kirjat, joissa on hieno avauslause.

29.03.2016 19:20 #145

Eija kirjoitti: Mutta esimerkiksi kohta 26. A book everyone is talking about, en keksi mitään. Mistäköhän kirjasta kaikki puhuu? No Laura Lindstedtin Oneiron olisi varmaan sellainen, mutta en ajatellut sitä lukea ollenkaan ja sitä paitsi siinä on hirveet kirjaston varaus jonot muutenkin. Kävisiköhän tuohon kategoriaan joku takavuosien kirja, mistä kaikki puhuivat :roll:

Mä ajattelin tähän kohti laittaa David Lagercrantzin Se mikä ei tapa eli siis Stieg Larssonin Millenium-sarjan jatko-osan. Siitä kuitenkin hälistiin aika paljon sen ilmestyessä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

30.03.2016 11:14 #146

Puolikuu kirjoitti:

Minäkin olen sen verran eko, etten halua heittää pois mitään käyttökelpoista. Siivotessani huomasin, että mulla on yli 100 sukkaparia.Mitä hi**oa ihminen tekee niin monella sukalla? Keskimäärin käytän kutakin paria 3 kertaa vuodessa, ensimmäiseen 10 vuoteen en saa kulutettua yhtäkään paria puhki. No, enpähän osta enää ikinä sukkia. Ostamatta jättäminen on muutenkin hyvä keino ekologiseen elämäntapaan, ja kierrättääkin voi, paitsi sukkia.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
30.03.2016 14:22 #147

Emelie kirjoitti:

Kiitos vinkistä, ehkä kuitenkin pitää väijyä Mitä Suomi lukee tilastoja tai valkata joku englanninkielinen tapetilla oleva kirja. Onhan tässä vielä hyvin aikaa. 49. A book with a great opening line kohtaa silmälläpitäen sattumalta osui eilen melko tehokas avauslause, kun aloitin Gillian Flynnin Kiltti tyttö lukemisen. Kirja on kyllä kaavaliltu yhteen toiseen kohtaan, mutta täytyy kattoo mihin kohtaan sen sit lopulta tunkisi.

Mutta tilanne päivitystä etenemisestäni tässä - maaliskuu on melkein lopuillaan ja jo neljäs osa on kulunut sallitusta ajasta.

30.03.2016 14:45 #148

^ Minä olin ajatellut Oksasen Normaa, mutta eihän siitä enää kukaan puhu :sad: . Kai 26:een voisi laittaa minkä tahansa palkintoehdokkaan tai tunnetun kirjailijan uutuuskirjan, jos tätä laveasti tulkitaan.

Viimeksi muokattu: 30.03.2016 14:50 : Wind. Syy: typo
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
30.03.2016 22:15 #149

Kohtaan 26 liittyen ajattelin seurata kotimaisia kirjablogeja, josko niistä nousisi esiin jokin kirja joka herättää keskustelua. Löysin kyllä tämmöisenkin listan, jossa on 14 tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa, joille on annettu Goodreadsissa korkea arvosana ja lisätty useille TBR-listoille. Pari niistä vaikutti aika kiintoisalta, joten toivottavasti eksyisivät kirjastoonkin.
Muok. Tsekkasin ja hankinnassa on, jee!

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 30.03.2016 22:25 : Pisania.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija, Wind

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
01.04.2016 09:54 #150

46. A crime story Kuka murhasikaan rouva Holmin?

Kevyen viihdyttävä murhamysteeri.

13/52

03.04.2016 15:10 #151

Kaikki hyllyni lukemattomat kirjat ovat luonnollisesti lukulistallani, jos sellaista siis pitäisin, eikä Shakespearea korkeammalle juuri mitään arvosteta: Myrsky/ The Tempest.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
04.04.2016 10:21 #152

31. A work of young adult fiction Cassandra Clare: Lady Midnight (The Dark Artifices#1)

Claren luoma Shadowhunter -maailma jaksaa kiehtoa ja Claren kirjat ovat ehdottomia yksi lemppareistani romanttisen YA:n saralta.

14/52

[/quote]

04.04.2016 11:10 #153

21. Kirja Goodreads Recommendations -listaltasi – Ilmari Kianto: Punainen viiva. Ihan en ymmärrä miten tämä oli recommendations-listalle päätynyt ja ehkä juuri siksi valitsin sen.

...mutta vauhtiin päästyään se osoittautui aivan erinomaiseksi. Alan pikku hiljaa ymmärtää, miksi klassikot on klassikoita. Yli sata vuotta vanha kieli oli vain niin vierasta, että joka sanaa en enää ymmärtänyt.
39. Ehdotus joka ei päässyt tähän listaan: A book where a main character has a special power - Matt Haig: Radleyn perhe. Ihan kiva kirja vampyyriperheestä.
50. Kirja joka on alunperin kirjoitettu muulla kielellä kuin englanniksi - Janina Drostel: Laventeli, kaneli ja ruusupuu - aistillisten tuoksujen maailma. Kiinnostava kirja tuoksuaineiden historiasta, kirjoitettu alkunperin saksaksi.

Luettu 31/52

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 04.04.2016 11:28 : Wind.

04.04.2016 20:49 #154

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
04.04.2016 22:39 #155

38. Kirja antisankaristaa: The Definitive Deadpool
13. Valitse itse!: Tommi Kinnunen: Lopotti. Tarina on kerrottu kahden hahmon näkökulmasta ja kerronta pomppii eestaas vuodesta toiseen. Kaipasin vuosilukuja otsikoihin, jotka helpotti aikajanan hahmottamista Neljäntienristeyksessä..

26/52

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

05.04.2016 09:53 #156

maahinen kirjoitti: Goodreads'n suosituksia: F. Scott Fitzgerald The Great Gatsby. Intensiivinen, luo merkillisen tunnelman. Yhdyn suosituksiin.

Minäkin pidin tästä. Olen vasta viime aikoina oivaltanut, kuinka hyviä monet vanhat kirjat ovat. Huonot ja keskinkertaiset ovat tietysti painuneet unholaan ja parhaimmat nousseet klassikkoasemaan. Aikaisemmin luin enimmäkseen uusia kirjoja - joita tietysti ilmestyy koko ajan enemmän kuin ehtii lukea.

05.04.2016 10:42 #157

Wind kirjoitti: Olen vasta viime aikoina oivaltanut, kuinka hyviä monet vanhat kirjat ovat. Huonot ja keskinkertaiset ovat tietysti painuneet unholaan ja parhaimmat nousseet klassikkoasemaan.

Punainen viivakin on hieno teos. Pidin siitä jopa esitelmän koulussa aikoinaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

05.04.2016 13:04 #158

WInd kirjoitti: Olen vasta viime aikoina oivaltanut, kuinka hyviä monet vanhat kirjat ovat. Huonot ja keskinkertaiset ovat tietysti painuneet unholaan ja parhaimmat nousseet klassikkoasemaan.

05.04.2016 13:20 #159

Emelie kirjoitti: Minä en taas puolestani pidä useastakaan klassikkokirjan asemassa olevasta teoksesta (esim. Sieppari ruispellossa oli minusta jäätävintä kuraa koskaan), mutta useamman kirjan kohdalla pystyn näkemään miksi ne ovat klassikkoja. Enkä ole satavarma siitä, että kirjan täytyy olla hyvä ollakseen klassikko. Tällaisena sivukommenttina tähän. :)

Pakko tunnustaa, etten minäkään ymmärrä miten Sieppari on noussut klassikoksi. Väkisin kahlasin läpi. Mutta kuten kaikessa taiteessa, hyvyys/huonous on aina jossain määrin tulkinnanvaraista. Lisäksi omat makumieltymykset vaikuttavat siihen, miten teoksen kokee.

05.04.2016 14:19 #160

10 eri kirjoittajaa Hårreisende historier, hiuksianostattava kuulostaa hyvin samalta kuin "go bump in the night". Osa on aitoja kummitustarinoita, osa ihan muuta, mutta hyvin rakennettua jännitystä kaikissa.

Freyja
Uusin jäsen: Aada