Lukuhaaste: Goodreads 2016

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
07.04.2016 11:42 #161

11. A book from the Rory Gilmore challenge: Pikku naisia (Louisa May Alcott)
Tässä on taas kirja, josta näen miksi se on noussut niin suureksi klassikoksi, mutta josta en itse pitänyt lainkaan. Suurimman osan ajasta se oli vain puuduttavaa ja tylsää. En pysty käsittämään, miten kirjan hahmot olivat niin naiiveja, oikein mieleen sattui. Ehkä tästä olisi pitänyt enemmän, jos sen olisi lukenut parikymmentä vuotta sitten.

40/52 luettu (21/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [76.9% - 40.4% - 15.4%]

10.04.2016 17:36 #162

Kuukausi meni lukematta mitään, joten yritetään taas päästä hiljalleen raiteilleen. Otin tänään asiakseni ladata kaikenlaisia ilmaisia ja kiinnostavia e-kirjoja lukulaitteeseeni, toivottavasti niitä tulee myös luettua.

5. A book with a title beginning with the 1st letter of your name: David Nicholls: Sinä päivänä. Tämä meni vähän tuurillä tähän, en ollut edes ajatellut tätä erityisesti osaksi haastetta, mutta sattuikin aika sopivasti. Olen lukenut aiemminkin, silloin odotukset olivat jostain syystä tosi kovat ja kirja oli aivan valtava pettymys. Nyt toisella lukukerralla tämä oli aivan ok, kevyttä ajantappokamaa.

12. A childhood classic: Heli Karjalainen, Marjaliisa Pitkäranta: Joulumaan tonttujen tarinat. Tämän luin itse asiassa jo tammikuun alussa, varmaan ensimmäisenä kirjana tähän haasteeseen, mutta unohdin merkitä sen ylös. :lol: Herttainen oli edelleen, ei ehkä tosin aivan klassikkokamaa.

51. A short story from a well-known author: Anna-Leena Härkönen: Ihana nähä! Tässä kyllä venytetään haasteen rajoja, kirja oli kokoelma Härkösen kirjoittamia kolumneja, mutta menkööt nyt short storyistä... Tykkään Härkösen tyylistä kirjoittaa, joten pidin myös tästä kokoelmasta.

15/52

Always follow your doubts.

Viimeksi muokattu: 10.04.2016 17:38 : Skie.

11.04.2016 12:04 #163

11. Kirja Rory Gilmore haasteesta - John Steinbeck: Of Mice and Men. Ajatuksia herättävä klassikko. Hyvän kirjan tunnistaa 1) siitä, ettei sitä malta laskea käsistään ja 2) siitä, että se jää pyörimään päähän vielä lukemisen jälkeen. Tästä tuli rasti ruutuun molempiin kohtiin. Mielestäni aika on tuonut tähän hienoon tarinaan vielä yhden ulottuvuuden, jota Steinbeck tuskin tuli ajatelleeksi kirjaa kirjoittaessaan: valtavan muutoksen ihmisten asenteissa sitten 1930-luvun, jolloin tämä kirjoitettiin. Juuri nuo asenne-erot aiheuttivat melkoisen hämmennyksen ajukopassa.
29. Kirja kirjailijalta joka käyttää yli yhtä nimeä - Robin Hobb: Fool's Assassin. Oli mukava palata pitkästä aikaa Fitzin pariin.
33. 16. kirja TBR –listaltasi - Esa Mäkinen: Totuuskuutio. Virkistävän moderni. Mäkisen luoma lähitulevaisuuden maailma oli uskottava ja kiinnostava. Jään mielenkiinnolla odottelemaan kirjailijan seuraavaa teosta.
41. Kirja suuresta maailman mullistumasta - James Dashner: The death cure
34/52:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 28.07.2016 10:58 : Wind. Syy: Kirjoja varisee listasta kuin lehtiä puista.

11.04.2016 13:32 #164

Onko kellään vinkkiä kohtaan 30. Satu muusta kuin omasta kulttuuristasi? Oma pää leikkaa aika lailla tyhjää.

11.04.2016 13:52 #165

1000 ja yhden yön tarinoita olin ajatellut tuohon kohtaan lukaista.

11.04.2016 14:17 #166

Minä ajattelin lukaista yhden Grimmin satukokoelmistani, onhan ne tietenkin muokattu erinnäisten kansantarinoiden pohjalta, perisuomalaista kulttuuria ei niistä kuitenkaan löytyne. :wink:

11.04.2016 22:26 #167

36. An identity book - a book about a different culture, religion or sexual orientation Jan-Philipp Sendker: Sydämenlyönneissä ikuisuus

Vähän taitaa hipoa kohdan rajoja, mutta osunee tarpeeksi lähelle. Ehkä kaunein tarina/teksti minkä olen tänä vuonna lukenut. Kirjassa nitoutuu taianomaisesti yhteen burmalainen kulttuuri, usko astrologiaan, vuosikymmenten yli kestävä rakkaus ja perinteiden voima.

15/52

13.04.2016 13:47 #168

No nyt kun sitten pitkästä aikaa alettiin lukemaan, niin luetaan sitten kunnolla.

7. A book about books: Salla Simukka: Jäljellä. Taas venytellään vähän rajoja, mutta tässä romaanissa ainakin sadut (jos ei kirjat) olivat tärkeässä osassa. Luin heti perään tämän kirjan parin eli Toisaalla, joka meni kohtaan:

35. An award winning book: Salla Simukka: Toisaalla. Näköjään tuli vähän niin kuin vahingossa luettua tänä vuonna Simukkaa oikein urakalla. Mutta kirjastossa oli tätä hyvin tarjolla, nämäkin kaksi e-kirjoina, joten mikäs siinä. Tykkäsin näistä dystopioista paljon enemmän kuin Lumikki-trilogiasta, jälkimmäisestä ehkä vielä vähän enemmän kuin ensimmäisestä.

49. A book with a great opening line: Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja. Tämä oli lievästi sanottuna yllättävä lukuvalinta itselleni, mutta samalla tavalla yllätyin sen mielenkiintoisuudesta. Ja huipusta aloituslauseesta, tai oikeastaan kahdesta ensimmäisestä: "On ihan mahdollista, että todellisuus on olemassa. Mutta kukaan ei vielä ole onnistunut todistamaan sitä."

18/52

13.04.2016 14:52 #169

Skie kirjoitti: "On ihan mahdollista, että todellisuus on olemassa. Mutta kukaan ei vielä ole onnistunut todistamaan sitä."

On kieltämättä hieno avauslause. Jos olisi kisa parhaasta avauslauseesta, veikkaisin tämän puolesta.

13.04.2016 18:10 #170

Wind kirjoitti:

Hei, tässä voisi olla aiheen puolta Satuta ja paranna kisailuun! Parhaimmat avauslauseet ja vastaavasti päätöslauseet.

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
14.04.2016 07:54 #171

52. A book published in 2016: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut (Hanna Kauppinen)
Kirja on julkaistu tämän vuoden helmikuussa.

41/52 luettu (22/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [78.9% - 42.3% - 15.4%]

15.04.2016 19:54 #172

Eri mantereella tapahtuva George Martin & Tommy Patterson A Game of Thrones, The graphic novel vol. 1. Westerosissa etupäässä.

Dyyni 1,5. Brian Herbert & Kevin Anderson Paul of Dune. Tai 0,5, koska puolet on takaumaa Paulin lapsuudesta. Kirjassa ei ole mitään vikaa, ja olen kiinnostunut kuulemaan lisää Paulin ja kumppaneiden vaiheista, mutta sellaista imua kuin alkuperäisessä Dyynissä siinä ei kylläkään ole; lukemiseen meni kauan pätkä kerrallaan ja aina jotain muuta väliin.

Kirjailija, jota olisi jo pitänyt lukea Neil Gaiman ja Coraline varjojen talossa

Viimeksi muokattu: 19.04.2016 19:43 : maahinen.

19.04.2016 21:50 #173

1. A book you meant to read in 2015, but didn't Charlaine Harris: All Together Dead, (Sookie Stackhouse#7).

Aloitin viime vuonna Sookieitten uudelleen läpilukemisen muistin virkistämiseksi, sillä pari viimeistä osaa on vieläkin lukematta. Urakka jäi hieman kesken, joten tästä jatketaan eteenpäin!

16/52

20.04.2016 21:14 #174

44. A book you're embarrassed to read in public Anna Hallava: Operaatio Huulituli, (Sammakkoprinsessa#2)

En kyllä yleiseltä kantilta ottaen erikoisesti häpeä lukea mitään julkisesti, mutta en ehkä tämän kirjan kohdalla liiemmin huutelisikaan kirjan sisällöstä täydesssä pubissa ympäriinsä... Sarjan ensimmäinen osa oli vielä suhteellisen viihdyttävä teinien ylidramaattisessa maailmassa, mutta kakkososassa hottisten ja kuumien suuteloiden metsästys alkoi tulla jo korvista. Lisäksi päähenkilö, Ofelia, on melkoisen ärsyttävä ja huonotapainen draamapissis... - Mutta arvostan sentään onnellisia satu-loppuja, joka tästäkin lopulta löytyi.

17/52

Viimeksi muokattu: 21.04.2016 22:05 : HourglassEyes.

22.04.2016 23:04 #175

Aiempi ehdotus, joka ei ole päässyt listalle: päähenkilöllä on jonkun hyvin tuntemasi ihmisen nimi. Juhani Aho Rautatie. Tunnen Matin ja Liisan.

Hieno avauslause J.R.R. Tolkien & David Wenzel Hobitti 1-2: "Kolossa maan sisällä asui hobitti." Tästähän ei avaus enää parane.

Harrastukseen liittyvä Axa Sorjanen & Juice Leskinen Eikä nivelet ruostu - ellei jopa intohimoon eli musiikin kuunteluun. Jos suomalaisista musiikintekijöistä yksi on mainittava, niin kyllä Juice ensimmäisenä tulee mieleen. Kirjan olen saanut lahjaksi, kun Juice vielä oli hengissä ja lueskellut kyllä, mutta en ennestään kannesta kanteen ja asianmukaisen musiikin säestyksellä

Viimeksi muokattu: 23.04.2016 20:49 : maahinen.

23.04.2016 21:58 #176

43. A book about a thing that goes bump in the night J.R. Ward: The Beast (Black Dagger Brotherhood#14)

Caldwellin yössä (ja muuallakin) liikkuu, elää ja asustaa monimutkainen vampyyrien yhteiskunta. Sarjan 14. osassa päätarina liikkuu Rhagen ympärillä (minkä jokainen, joka sarjaa vähänkin tuntee tajuaa heti kirjan nimestä.). Rhage = BadAssDragonicVampireWarriorTeddybear! :wub:

18/52

24.04.2016 09:28 #177

Tunnetun kirjailijan novelli: Juhani Aho Siihen aikaan kun isä lampun osti. Kirjastosta sai Ahoa vain valittujen jättipakettina, joten saan nyt rautaisannoksen. Ihan mukavaa luettavaa ja saa ajattelemaan entisaikojen arkea.

Kirjan nimi alkaa samalla kirjaimella kuin minun nimeni: Juhani Aho Papin tytär. Tarkkanäköisesti kuvaa nuoren tytön tuntoja, ei kovin hilpeää.

Viimeksi muokattu: 24.04.2016 18:50 : maahinen.

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2016
26.04.2016 10:40 #178

Tämä lukuhaaste on toiminut minun kohdallani niin, että olen valikoinut kirjastosta ja omista hyllyistäni avarakatseisemmin silmiini sattuneita kirjoja ja sovitellut niitä sitten lukuhaasteen kohtiin.

15. Kirja joka sijoittuu aikaan yli 100 vuotta sitten: Raija Oranen, Aurora. En ole koskaan aikaisemmin lukenut Orasen kirjoja ja olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten laaja taustatyö tähän kirjaan on tehty. Oletin voivani laittaa kirjan kohtaan 18. Kirja kesä-/rantakirjalistalta tai 44. Kirja jonka lukemisesta julkisesti nolostut. Tämän kirjan innoittamani valitsin myös seuraavan kirjan:

35. Palkinnon/palkintoja voittanut kirja: Aki Ollikainen, Nälkävuosi. Tämä talveen 1867–68 sijoittuva pienoisromaani, joka sai 2012 Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon, oli raastavan realistinen. Juuri niitä kirjoja, joiden lukemista olen aina vältellyt. Se on mahdollisimman kaukana Tolkienin ja Eddingsin maailmoista. Ehkä jotain kehitystä on kuitenkin mielessäni tapahtunut, koska nykyiset lempparini Martin ja Sapkowski sekoittavat mielenkiintoisesti fantasiaa ja realismia.

25. Kirja jonka päähenkilö harjoittaa sinua kiinnostavaa ammattia: Antti Tuomainen, Kaivos. Kyseessä on toimittajan ammatti, josta joskus nuorempana haaveilin. Ajattelin, että olisi hienoa osata kirjoittaa niin hyviä tekstejä, että niillä voisi parantaa maailmaa. Onneksi eivät haaveet toteutuneet. Moniko enää lukee mitään nettiuutista syvällisempää artikkelia? Tuomaisen kirja on kuitenkin hyvä.

34. Kirja mielisairaudesta: Erik Axl Sund, Varistyttö. Luin tämän uteliaisuudesta, en niinkään halusta uppoutua sairaisiin maailmoihin. Jätän jatko-osat lukematta.

45. Kirja joka liittyy harrastukseesi tai intohimoosi: Virpi Hämeen-Anttila, Yön sydän on jäätä. Tämä oli positiivinen yllätys. 1920-luvun Helsingin kuvaus oli uskottavaa ja päähenkilö sympaattinen. Minua on aina kiehtonut historiassa ajatus siitä, miten joku tavallinen ihminen tai oma sukulaiseni on elänyt ja kokenut tämän maailman. Tai miten itse olisin sopeutunut elämään olosuhteissa, joissa ihmisillä ei ollut samanlaisia vapauksia ja mahdollisuuksia kuin tällä hetkellä.

29.04.2016 11:11 #179

Nyt on lukuhaasteessani tahti alkanut hiipua. Tulikin luettua taannoin aika paljon, välillä on kiva (ja syytäkin!) tehdä jotain muutakin. Lisäksi tässä vaiheessa haastetta näitä luettuja kirjoja joutuu vähän väkivalloin survomaan annettuun muottiin, yhden joudun jo siirtämään toiseen kohtaan. Jossain vaiheessa on kai pakko hyväksyä, ettei kaikkia luettuja kirjoja saa millään mahtumaan haasteen jäljellä oleviin kohtiin. Voipi olla, etten saa edes haastetta loppuun, jos en löydä sopivia kiinnostavia kirjoja. En todellakaan aio lukea haasteen vuoksi kirjaa, joka ei kiinnosta. Helmetin haastetta en viitsinyt ruveta lukemaan juuri siksi, että siinä olisi pitänyt lukea kirja yksi kirja Marilynistä ja toinen Picassosta. En tahdo.

1. Kirja joka sinun oli tarkoitus lukea vuonna 2015, mutta et lukenut - Laine & Leinonen: Kuulen laulun kaukaisen.
9. Kirja joka mainittiin toisessa kirjassa – Dan Brown: Inferno (mainittu: Mich Vraa: Ei koskaan enää, Dan Brown). Brown kirjoittaa sujuvasti ja viihteellisesti, mutta Robert Langdon on juuri sellainen yli-inhimillinen supersankari, joita en siedä: Langdon ei koskaan väsy eikä mikään loukkantuminen hidasta vauhtia. Luulen, että minulle riitti nyt Langdonin seikkailut. Ei koskaan enää.
50. Kirja joka on alunperin kirjoitettu muulla kielellä kuin englanniksi - Jan Guillou: Sillanrakentajat (alkuteos ruotsiksi). Guillou osaa Brownista poiketen luoda sympaattisia henkilöhahmoja. Päähenkilöt - alunperin köyhät, mutta lahjakkaat veljekset - tekevät virheitä ja katuvat niitä, tulevat petetyiksi, hämmentyvät ja ovat epävarmoja. Ja yrittävät kovasti ja pärjäävät, vaikka takaiskuja tulee. Vaikka genre ei ollut ominta, oli lukukokemus varsin mukava. Halusin todella tietää, mitä veljeksille seuraavaksi tapahtuu ja miten he selviävät hankalista tilanteistaan.
Alunperin kohdassa 50. ollut kirja siirtyy kohtaan:
27. Kirja jolla on kaunis nimi - Janina Drostel: Laventeli, kaneli ja ruusupuu (aistillisten tuoksujen maailma). No eipä tuo nyt erikoisen kaunis nimi ole, mutta saa luvan kelvata. On osoittautunut yllättävän vaikeaksi löytää kirja, jolla on kaunis nimi. Kamalia nimi olisi vaikka kuinka.

38/52:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 28.07.2016 11:00 : Wind. Syy: Oikeesti. Miks näitä kirjoja häviää tästä listasta koko ajan???

29.04.2016 12:59 #180

Kirja kirjailijalta, joka kirjoitti useammalla nimellä: Kodin suuret klassikot, Juhani Aho, 1. osa. Johannes Brofeldt käytti muitakin nimimerkkejä kuin Ahoa, tässä opuksessa Jussi, Tuomas, Timo, ** ja nimettömänä. Kansissa 4 pienoisromaania, novelleja, sanomalehtikirjoituksia, kirje ja Juhani Niemen laatima lyhyt elämänkerta. Vähän myöhemmistä pienoisromaaneista Yksin ja Papin rouva pidin vähemmän kuin Rautatiestä ja Papin tyttärestä: psykologinen kuvaus tulee etualalle, ja rakkaushuolien soutaminen ja huopaaminen puuduttaa. Lyhyet novellit eli kuuluisat lastut eivät vielä ole herättäneet minussa mitään innostusta. Joka tapauksessa ilman muuta tutustumisen arvoinen kirjailija, ja aion lukea joskus toisenkin klassikko-osan.

Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen