• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 14 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 89 päivää sitten

Lukuhaaste: Goodreads 2016

29.04.2016 15:01 - 29.04.2016 15:01 #181 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
49. A book with a great opening line: Pako (Dean Koontz)

Ei nyt ihan pelkkä aloituslause vaan enemmänkin alku itsessään. Harvoin kiinnitän sen enempää huomiota aloituksiin, joten koska se tässä kirjassa jäi mieleen, laitan sen tähän kohti.

Alku: Joskus lammen pinnalla liitelee päivänkorento, joka jättää jälkeensä hämähäkinseitinohuen vanan. Se välttää lennossa saalistavat linnut ja lepakot pysyttelemällä matalalla. Timothy Carrier oli 190 senttimetriä pitkä ja painoi lähes 95 kiloa, ja hänellä oli suuret kädet ja vielä suuremmat jalat, joten hän ei pystynyt pitämään aivan yhtä matalaa profiilia kuin liitelevä päivänkorento, mutta hän teki parhaansa.

42/52 luettu (22/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [80.8% - 42.3% - 15.4%]

Viimeksi muokattu: 29.04.2016 15:01 Emelie.

29.04.2016 17:13 #182 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
20. A book with a first name in the title: Riikka Pulkkinen: Iiris Lempivaaran levoton ja painava sydän. Lainasin jälleen kirjaston e-kirja valikoimasta satunnaisen (ja virtuaalisen) kasan kirjoja, joista tämä oli yksi. Yllättävän hauska, tykkäsin!

19/52

Always follow your doubts.

29.04.2016 22:53 #183 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Aika tasaista etenemistä on edelleen ollut. Melkein puolesta jo suoriuduttu .

02.05.2016 07:59 #184 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
46. A crime story: Kylmäverisesti (Truman Capote)
Rikosromaanihenkeen kirjoitettu reportaasi todellisesta rikoksesta (Clutterin perheen murhat). Tätä on kehuttu ihan joka paikassa ja olihan se kauhean kiinnostava kirja.

43/52 luettu (22/52 spefiä, 9/52 omasta hyllystä) [82.7% - 42.3% - 17.3%]

02.05.2016 18:28 - 07.05.2016 23:11 #185 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Goodreads Choice -palkittu 2015: Harper Lee Kaikki taivaan linnut. Lee kirjoitti tämän ennen ainoata ennestään julkaistuaan Kuin surmaisi satakielen (1960). Kertoo samoista henkilöistä viitisentoista vuotta myöhemmin. Ei ihan loppuun hiottu, mutta kiinnostava ja sopii hyvin julkaistavaksi tähän aikaan, kun rasismista on tullut taas salonkikelpoista.

Lukijan valinta: mrstater A year from now, 34 luvun pituinen K18 Game of thrones -fanifiktio, alkaa ennen 1. kirjan loppuhuipentumia, joita ei tapahdu, koska Daenerys seuraa ser Jorahin neuvoa. Hahmot hyvin kirjoitettu rooleihinsa
Viimeksi muokattu: 07.05.2016 23:11 maahinen.

08.05.2016 16:35 #186 : Poison Girl
Vastaus käyttäjältä Poison Girl aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Täydennystä maalis- ja huhtikuun ajalta:

7. Kirja kirjoista Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut
37. Kirja josta olet nähnyt elokuvan mutta et lukenut Maze Runner; Labyrintti
40. Kirja suosikki genrestäsi Erin Hunter: Tulitähden tehtävä
48. Dystopia Outolintu; Uskollinen

20/52

"He ovat kovin erikoisia"
"Eivät sen erikoisempia kuin mekään heidän silmissään"

10.05.2016 09:36 - 10.05.2016 21:49 #187 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Sadan kärjestä mysteeriromaani: Umberto Eco Ruusun nimi. Melkoisen pitkäveteinen ollakseen niin suosittu kirja. Erityisen mieltynyt kirjailija on loputtomiin luetteloihin. Löytyihän sieltä välistä sitten mielenkiintoista ja hauskaakin, ja itse mysteeriin täytyi saada tietää ratkaisu. Loppu on anteeksiantamaton.

2016 julkaistu: John Steinbeck Routakuun aika. Alunperin julkaistu 1942, mutta suomeksi ennestään vain kirjakerhossa 1989. Sympaattinen, kannustava ohjekirja vastarintaliikkeelle, hallussapidosta sai kuolemantuomion esim. Italiassa.
Viimeksi muokattu: 10.05.2016 21:49 maahinen.

11.05.2016 10:23 - 17.05.2016 14:51 #188 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
2. Kirja joka sijoittuu eri maanosaan – Louise Penny: Beautiful mystery. Kanadalaisessa luostarissa tapahtuu murha.
12. Lapsuuden klassikko – Orwell: Eläinten vallankumous.
17. Kirja, jossa on kaunis kansi - Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille. Kannessa on vanha valokuva leijuvasta tytöstä. Kirjassa on paljon muitakin vanhoja valokuvia, jotka on nivottu osaksi tarinaa, välillä vähän keinotekoisen tuntuisesti, mutta kaikkiaan kuvat olivat kiehtovia. Kirjakin oli varsin mukava.
22. Ensimmäinen kirja sinulle uudesta sarjasta - Joe Abercrombie: Vain puoliksi kuningas. Hyvä. Jostain kumman syystä en ole aiemmin tulllut lukeneeksi Abercrombieta, nyt aion korjata tilanteen.

Luettu 42/52.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 17.05.2016 14:51 Wind.

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
11.05.2016 23:03 #189 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
26. A book everyone is talking about Siri Pettersen: Mätä (Korpinkehät#2)

Kyllä tätä olikin jo odotettu ilmestyväksi, että heti oli pakko lukea kun kotiin sai. Vähintään yhtä hyvä kuin Odininlapsi, odotukset ovat korkeat päätösosaa varten!

19/52

14.05.2016 17:39 #190 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
50. A book originally written in a language other than English Hjorth & Rosenfeldt: Mykkä tyttö, (Sebastian Bergman#4). Alkuperäinen, ruotsinkielinen teos Den stumma flickan

Ihastuin jokunen vuosi takaperin tähän silloin uuteen ruotsalaiseen dekkarisarjaan. Sarjan päähahmo, Sebastian Bergman on kertakaikkisen ihastuttava päähahmona. Kriminaalipsykologiassa alansa huippu, älykäs seksimaanikko, mutta katkeroitunut ja töykeä. Kertakaikkisen rakastettava sika siis. :heart: Ja vaikka Bergmanin persoona onkin iso osa sarjan viehätystä, ovat kirjoissa käsiteltävät tapaukset myös erittäin kiinnostavia, sekä lukijan kannalta kierosti suunniteltuja. Tässäkin tapauksessa asioiden lopullinen ratkaisu venyi loppumetreille asti - ja yllätti. Ja taas jäi odotettavaa seuraavaan osaan. Onneksi se on jo ilmestynyt!

20/52

16.05.2016 08:44 #191 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
33. The 16th book on your TBR: Every Which Way But Dead (Kim Harrison)

Tämä ei ollut kyllä 16. kirja missään TBR-listassani, mutta laitan tämän tähän, koska tämä kirja on ollut minulla kesken jo pitkään, reilusti yli vuoden. Kirja on 3. osa The Hollows -sarjaa (urbaania fantasiaa, paranormaaleja juttuja) ja tarina jatkaa tutulla linjalla. Päähahmolle sattuu ja tapahtuu, asiat ovat lopussa vielä enemmän solmussa, mutta pääjuoni etenee. Sarjassa on 13 kirjaa yhteensä ja odotan malttamattomana, että pääsen lukemaan viimeisiä osia. Ensi pitäisi vain saada luettua osat 4-10...

44/52 luettu (23/52 spefiä, 10/52 omasta hyllystä) [84.6% - 44.2% - 19.2%]

18.05.2016 10:43 #192 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Dystopia: Cormac McCarthy Tie. Tästä paljon dystooppisemmaksi ei voi enää mennä. Luo vahvan tunnelman.

20.05.2016 08:48 #193 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
36. An identity book - a book about a different culture, religion or sexual orientation: Paperiprinssi (Kaari Utrio)

Utriolta taas kiinnostava historiallinen kertomus, tämän luki nopeasti ja mielellään.
Hiukan mennään haastekohdan rajoilla, mutta olihan se suomalainen elämä aika erilaista 1830-luvulla kuin nykyään. Ei nyt ehkä ihan eri kulttuuri, mutta aika lähellä ainakin minun näkökannastani. Ja olihan uskonnolla aivan erilainen merkitys tuolloin kuin mitä sillä sillä on minulle nyt.

45/52 luettu (23/52 spefiä, 10/52 omasta hyllystä) [86.5% - 44.2% - 19.2%]

23.05.2016 20:54 #194 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
5. A book with a title beginning with the 1st letter of your name Terry Pratchett: Niistäjä

Sukunimellä mennään

21/52

24.05.2016 09:47 #195 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
34. Kirja mielisairaudesta – Joël Dicker: Totuus Harry Quebertin tapauksesta. Nyt täytyy vähän venyttää sääntöjä. Oikeasti tämä on kirja, jossa on mukana mielisairautta. Pidin kovasti, vaikka jostain syystä tämä teos jakaa mielipiteitä: monet pitävät ihan roskana. Okei, henkilöhahmot eivät olleet kovin moniulotteisia, eivät edes mukavia, mutta juoni veti niin hyvin, ettei se häirinnyt.
52. Kirja joka on julkaistu vuonna 2016 - Catrine Tollström: Kokeilu. Kirja on survottu täyteen jännitystä ja romantiikkaa, mutta ei se riitä tekemään kirjasta hyvää. 2½ tähteä. Tässäkin joudun venyttämään sääntöjä: alkuteos on julkaistu jo aiemmin, suomennos on tältä vuodelta. Jaa-a, mitenkä pitkään tässä enää kannattaa olla tekevinään lukuhaastetta, jos joka kohdassa pitää vähän säätää.

Luettu 44/52

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

26.05.2016 21:00 #196 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
25. A book whose main character is in a profession that interests you Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt: Hylätyt (Sabastian Bergman#5)

Sebastian on kriminaalipsykologi ja toimii profiloijana henkirikosyksikössä. En kyllä kaipaa ruumiitten äärelle, mutta Sebastian on ammatissaan äärimmäisen hyvä. Olisihan se hienoa olla niin älykäs, että pystyisi hoitamaan tuollaista työtä.

22/52

28.05.2016 21:04 #197 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Toukokuun tilannepäivitys . Sama tahti senkun jatkuu. 6 kohtaa/kk näkyy olevan mulla vakio saldo.

30.05.2016 21:46 #198 : HourglassEyes
47. A book with a type of food/drink in the title J.R. Ward: The Bourbon Kings

- Bourbonin teolla rikastuneessa ökyperheessä raha ei lopulta ole kaikki kaikessa aivan koko taloudelle ja meno on kuin Dallasissa aikoinaan!

23/52

30.05.2016 21:46 #199 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Kirja antisankarista: Glen Cook Musta komppania. Tylsänpuoleinen, soditaan, eikä sitten paljon muuta. Töksähtelevän lyhyttä kieltä. En tiedä, mikä osa menee käännöksen piikkiin, mutta ainakin pari kohtaa vaikuttaa käännösvirheitä: hevoskärpänen ilmeisesti tarkoittaa paarmaa ja "havupuiden muodostama lehto".

04.06.2016 21:19 - 06.06.2016 09:09 #200 : HourglassEyes
18. A book on a summer/beach reading list Lucinda Riley: Keskiyön ruusu

Intian paahtava aurinko ja englannin viileys, kielletty rakkaus ja vaikeat sukusuhteet; oikein oiva yhdistelmä kesälukemiseksi! Vuosien yli kantava tarina, joka alkaa 1900 luvun alusta Intiasta, kun 11 vuotias Anahita ystävystyy omaperäisen prinsessan kanssa, pääsee osaksi palatsielämää ja matkustaa tämän rinnalla Englantiin opiskelemaan ja tutustuu siellä nuoreen kartanon perijään ja tämän juonikkaaseen äitiin. Anahitan tarina kerrotaan vuoron perään hänen nuoruudestaan ja lähes vuosisataa myöhemmin, jolloin Anahitan lapsenlapsi matkustaa selvittämään mitä isoäidille lopulta kävi pimentoon jääneessä sukuhistoriassa.

24/52

Viimeksi muokattu: 06.06.2016 09:09 HourglassEyes.

Pisania
Uusin jäsen: Raija Karonen