Lukuhaaste: Goodreads 2016

• Emelie hahmo Kirjoittaja
30.08.2016 09:40 #241 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
6. The highest rated on your TBR: Fool's Assassin (Robin Hobb)
Tällä kirjalla on melko korkea arvosana GR:ssä, 4.34, jota en yhtään ihmeetele.

18. A book on a summer/beach reading list: Lost in Los Angeles (Jenny Lynne)
Ei mikään kovin hyvä kirja, nuorta rakkautta pienellä paranormaalilla twistillä. Ei minun makuuni.

52/52 luettu (35/52 spefiä, 19/52 omasta hyllystä) [100% - 67.3% - 36.5%]

• Eija hahmo
  • Eija
01.09.2016 18:01 #242 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
5 kohtaa sain elokuulle lisättyä.

Huomasin eilen, että GoodReads kokoaa jo ensi vuoden haastetta . Äänestyksiä on ollut käynnissä kesäkuulta lähtien ja nyt valittuna 34 kohtaa 52:sta. Annoin ääneni viimeisimmässä miniäänestyksessä. Tähänastinen lista vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta, Suomikin on yhdessä kohdassa mukana eli kaipa sitä taas ensi vuonna osallistutaan...

10.09.2016 12:45 #243 : HourglassEyes
33. The 16th book on your TBR Garth Ennis & Steve Dillon: Preacher#6

- Ennisin mahtavan Preacher sarjan päätös. Yksi parhaista, ellei jopa paras sarjakuva, mitä olen lukenut vuosiin! Sarjassa on paljon muutakin sisältöä, mutta pelkistettynä tarina kertoo saarnaaja Jesse Custerin matkasta saada Jumala tilille siitä mitä hän on ihmiselle tehnyt. Jessen mukana kulkee tyttöystävä Tulip ja erikoinen ystävä, irlantilainen vampyyri Cassidy. Tarina on kaikkea muuta kuin tavanomainen ja höystetty rouheasti seksillä, viinalla, huumeilla ja groteskilla väkivallalla. Suosittelen!

37/52

11.09.2016 16:03 #244 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
35. An award winning book J.K. Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

- Potterit ovat saaneet palkintoja vähän sieltä ja täältä, Prisoner of Azkaban on voittanut mm. Locus palkinnon vuonna 2000

38/52

20.09.2016 13:35 - 04.10.2016 14:24 #245 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Päähenkilö kiinnostavassa ammatissa: Andy McNab For valour. Erikoisjoukkojen sotilas ja agentti, onhan se kiinnostavaa.

Käännöskirja: Gabriel Garcia Marquez (Luis Alejandro Velasco) Haaksirikkoisen tarina. Espanjankielinen alkuteos, käännetty myös englanniksi.

Kirjaksi mielisairaudesta menee J.D. Salingerin Sieppari ruispellossa, vaikken kyllä itse mieltänyt kertojaa mitenkään mielisairaaksi ennen viimeistä lukua. Tällä kohtaa täytyy yhtyä tässä ketjussa taannoin esitettyihin mielipiteisiin: en ymmärrä teoksen klassikkostatusta. Kaipa tämä kolahtaa haahuilevaan päähenkilöön samaistuviin? Kielikin oli minusta teennäistä, mutta se voi tietysti johtua käännöksestä - Arto Schroderuksen uudempi. Jos olisin tarinasta kiinnostuneempi, tarkistaisin nyt englanninkielisen alkuteoksen, jota on kehuttu slangin autenttisuudesta - ja ehkä Saarikosken stadikäännöksenkin, vaan en taida viitsiä.

Vieraan kulttuurin satu: Sundiata, voittaja. Sundiata on luultavasti ollut olemassa ja perusti Malin 1200-luvulla, mutta tuskin kuitenkaan henkiolentojen ja taikojen avulla. Sadun universaaleja yleiskaavoja seurataan, niin vieraassa kulttuurissa kuin ollaankin.

Kirjan nimessä "kuinka": Bradford Angier How to stay alive in the woods. Selviytymisopas 1950-luvulta. Pääsääntöisesti yhä pätevää ohjeistusta. Joitakin mielenkiintoisia neuvoja, kuten kuinka varastaa karhun eväät. Toisaalta kaikista sienistä neuvotaan pysymään kaukana. Joitain ohjeita voisi kokeilla ilman hätätapaustakin, esim. savikääreessä paistamista. Lisähuvina pohjoisen Amerikan murresanastoa ja Thoreaulaista filosofiaa. Ostettu jonkin Kanadaan suuntautuneen eräretken yhteydessä ja jäänyt ennestään selailuasteelle.
Viimeksi muokattu: 04.10.2016 14:24 maahinen.

• Skie hahmo
  • Skie
05.10.2016 16:19 #246 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Nihkeää on, mutta aion saada tämän haasteen vuoden loppuun mennessä suoritetuksi. Tulee luettua yllättävän paljon kirjoja, joita ei saa oikein mitenkään päin kääntelemälläkään sopimaan haasteen vaihtoehtoihin, mutta aina joskus saan jonkun väkivalloin sullottua sopivaan kategoriaan.

4. A book by an author you discovered in 2015: Wolfram Eilenberg: Minun kolmikieliset kaksoseni. Luin Eilenbergiltä viime vuonna hänen edellisen kirjansa Minun suomalainen vaimoni, joka viihdytti tarpeeksi jotta tartuin myös tähän teokseen.

13. Reader’s Choice: Barney Stinson: The Bro Code. Tämä nyt vain oli saatava johonkin kohtaan, uhrasin sille sitten kauan säästellyn lukijan valinnan.

25. A book whose main character is in a profession that interests you: Juha Itkonen: Palatkaa perhoset
. Luin keväällä Itkoselta Annan minun rakastaa enemmän, ja jatko tarinalla kiehtoi. Onneksi luin, olin tyytyväisempi tämän luettuani kuin edellisen teoksen lopussa.

27. A book with a beautiful title (in your own opinion): Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän. Kaunis nimi, ei siitä sen enempää.

29. A book by an author who writes under more than one name: Veera Vaahtera - Kevyesti kipsissä. Sattumalta bongasin kirjan kansiliepeestä, että Veera Vaahtera on Pauliina Vanhatalon kirjailijanimi.

30. A fairytale from a culture other than your own: Andrzej Sapkowski - Viimeinen toivomus. Jessus että taas venytellään rajoja, mutta Noituri kai lienee ehkäpä jollain tavoin perustuu slaavilaiseen mytologiaan, jolloin voitaneen katsoa tämän kirjan olevan "satu" toisesta kulttuurista. Eh?

34/52

Always follow your doubts.

06.10.2016 11:20 #247 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Lapsuuden klassikko: Frances Hodgson Burnett The secret garden. Luin lapsena monenmonta kertaa. Jotain vielä tavoitan silloisesta magiasta, ja pystyn kutakuinkin sivuuttamaan häiritsevät asiat. Olen antanut suomenkielisen laitokseni pois, mutta olen aika varma, että siinä Yorkshiren murretta - varmaan viisaasti - ei ollut yritettykään kääntää. Alkukielisessä murteella on iso osuus

• Eija hahmo
  • Eija
11.10.2016 20:01 #248 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Tehtävä suoritettu. Oli kiva ja hyödyllinen haaste. Sain suurimmaksi osaksi haasteen kirjoista poimittua omasta hyllystä (44/52) ja karsittuakin ”kirjastoani” muutamilla kirjoilla. Lisätila on tervetullutta.

14.10.2016 17:32 #249 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Kirja, josta kaikki puhuvat - tai ainakin kirja- ja tv-sarjasta ylipäätään puhutaan paljon: George R.R. Martin Kuninkaiden koitos. Hyvä on toinenkin osa, vaikka tietty jännityselementti näin jäikin puuttumaan, kun aika hyvin tiesin mitä odottaa. Seuraavan osan luku jäänee ensi vuoteen, ei sovi enää haastekohtiin.

• Pisania hahmo
  • Pisania
15.10.2016 18:13 - 15.10.2016 18:17 #250 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Maalissa! Ainakin tämän haasteen suhteen. Popsugarista puuttuu vielä yksi (ja luultavasti jää puuttumaankin) ja Helmetin sainkin valmiiksi jo aiemmin. Olisin saanut tämänkin loppuun jo ajat sitten jos vaan olisin saanut tartuttua viimeiseen kirjaan aiemmin. Mutta silti tämä kolminkertainen haaste sujui paljon sutjakkaammin kuin viime vuotinen yksinkertainen. Se meni ihan vuoden kalkkiviivoille, ja paria kohtaa piti vähän rukata sopivammaksi.

Koska en jaksa uskoa, että saan täytettyä Popsugarin haasteen kohtaa "kirjasuositus juuri tapaamaltasi ihmiseltä" (en juuri tapaa uusia ihmisiä ja miten sellaisilta voisi edes luontevasti kysyä kirjasuosituksia?), julistan haasteet päättyneeksi osaltani. Haasteiden 142:aan kohtaan luin yhteensä 96 eri kirjaa, 35 niistä sain sopimaan useampaan kuin yhteen kohtaan ja 38 oli sellaista, joita en olisi varmastikaan ilman näitä haasteita lukenut.

Nautin tästä suuresti ja toivottavasti ensi vuodeksi löytyy uusia haasteita.

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 15.10.2016 18:17 Pisania.

28.10.2016 17:03 #251 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Pienoisromaani suosikkigenrestäni: H.G. Wells The time machine. Ei kovin ihmeellinen, mutta jostakin tämänkin lajin kirjallisuus on pitänyt aloittaa.

07.11.2016 19:52 #252 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
24. A "between the numbers" book of a series (0.5, 1,5, 2.5, etc.) Marissa Meyer: Fairest: Levana's Story, The Lunar Chronicles 3,5

Marissa Meyerin Lunar Chronicles sarja on viihdyttänyt minua suuresti ammentamalla uudenlaisia tarinoita vanhoista klassikkosaduista. Meyer suosittelee Fairest -kirjan lukemista sarjan osien 3 (Cress) ja 4 (Winter) välillä, vaikka kronologisella aikajanalla tapahtumat sijoittuvatkin ennen sarjan 1. osan (Cinder) tapahtumia.

Fairest kertoo sarjan pahiksen, kuningatar Levanan tarinan ja valottaa juonta sen osalta mikä teki Levanasta lopulta sen vallanhimoisen ja keinoja kaihtamattoman tyrannihallitsijan, jota lukija inhoaa sydänjuuriaan myöten sarjan "normaalissa" aikajanassa. Oli itseasiassa pienoinen kynnys lähteä lukemaan Levanan tarinaa, niin paljon inhosin häntä Cressin tapahtumien päätteeksi. Fairest osoittatui yllättävän kiehtovaksi lisäksi sarjan tapahtumia. Levanan tarina ei pakota rakastamaan hahmoa, mutta auttaa ymmärtämään tätä hieman paremmin.

Mirror, mirror on the wall,
Who is the fairest of them all?

39/52

20.11.2016 13:29 - 20.11.2016 13:29 #253 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Kirja, jolla on kaunis nimi: Vasili Shukshin Ja prishjol dat vam volju (Tulin tuomaan teille vapauden). Komealta kalskahtaa
Viimeksi muokattu: 20.11.2016 13:29 maahinen.

• Skie hahmo
  • Skie
28.11.2016 22:08 #254 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Käääk, aika loppuu kesken! Hirveä homma saada tämä haaste päätökseen. Vihdoin näyttää opiskeluasioiden osalta siltä, että saan heittää tutkimuskirjallisuudella vesilintua, mutta toisaalta vuoden työteliäin kuukausi on pian alkamaisillaan. Ei se auta kun yrittää, jos ei muuten niin välipäivinä ei ole kuin kahtena päivänä töitä. Kyllähän siinä ajassa nyt pari kirjaa per päivä lukee... *epätoivoista naurua*.

2. A book set in a different continent: Kevin Kwan: Crazy Rich Asians. Kirja sijoittuu aika monellekin mantereelle. Ei ehkä niin hyvä kuin odotukset antoivat olettaa, mutta jatko-osa kököttää hyllyssä odottamassa lukemista. Plussaa toki siitä, että sain tämän hyvin halvalla e-kirjana.

26. A book everyone is talking about: J.K Rowling: Harry Potter and the Cursed Child. No tämä jos jokin on puhututtanut syksyn mittaan. En osaa irrottaa käsikirjoitusta omaksi kokonaisuudekseen teatteriesityksestä, joten hankala sanoa mielipidettä suuntaan tai toiseen tästä kirjana.

45. A book related to a hobby or passion you have: Mari Manninen: Yhden lapsen kansa. Jostain syystä elämäni on ajautunut hyvin Kiina-keskeiseksi, minkä vuoksi myös kyseinen teos oli supermielenkiintoinen.

37/52

Always follow your doubts.

18.12.2016 07:12 #255 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Haasteen tilanne tällä hetkellä on 35/52 ynnä pari kirjaa, jotka ovat vielä kesken. Kuten Helmetin haasteen puolella totesin, jotain saattaa vielä ehtiä mukaan, jos hyvin käy - muuten nokka kohti uusia haasteita sitten ensi vuonna.

Koko Goodreads-listani löytyy tästä.

19.12.2016 18:06 - 19.12.2016 18:14 #256 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Rory Gilmore -haasteesta: Beowulf, kaksikielisenä laitoksena anglosaksi - nykyenglanti tai siis englisc - English. En osaa arvostaa tarinaa niin paljon kuin epäilemättä pitäisi eikä runouskaan minusta soinnu, miten niin jokunen sama alkukirjain muka tekee alkusoinnun (Kalevalassa on kunnollinen). Kieli taas on sitäkin kiehtovampaa. Alkukieli ei oikein avautunut kovin vapaan ja modernin käännöksen (Seamus Heaney) avulla, joten otin oppikirjan avukseni, ja pikkuhiljaa sieltä sanat ja kielioppi alkavat hahmottua, vaikka kovin pitkälle en vielä oppikirjassa ehtinyt. Keski-Maan nimistöä tuli tietysti paljon vastaan. Hyllyssäni odottanut jonkin vuoden; edellinen lukuyritys lopahti juuri tuohon, ettei käännöksen avulla pystynyt seuraamaan alkutekstiä.
Viimeksi muokattu: 19.12.2016 18:14 maahinen.

21.12.2016 09:39 #257 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Nuortenkirja: Suzanne Collins Nälkäpeli. Kun odotukset ovat tarpeeksi matalalla, on hyvä mahdollisuus yllättyä positiivisesti. Ei siis hullumpi, ja niin hyvä lopetus, että jatkan ilman muuta seuraavaan osaan.

Kolme haastetta selvitetty 65 kirjalla; epäilyksettä aikuisikäni lukuennätys. Lukemisen innoittamana ennustin käyväni Albaniassa ja tekeväni Locke Lamoran jäävuorijälkiruokaa. Albaniassa vietin viikon loppukesästä, ja jälkiruokaa varten on aineet, astiat ja vieraat kutsuttuna jouluksi.

42% oli omia, monet vuosia ellei vuosikymmeniä lukemistaan odottaneita. Spefiä kolmannes (fantasiaa ja scifiä tasan yhtä paljon, peräti yksi kauhukirja ja yksi maagista realismia). Löysin yhden uuden fantasiakirjailijan, josta todella pidän eli George Martinin. Vajaa kolmannes klassikoita (joista 2 näytelmää ja 3 runoteosta); niistä valtaosa positiivisia lukukokemuksia. 9% dekkareita ja 11% muuta kaunokirjallisuutta, 3% sarjakuvia. 18% muuta kuin kaunokirjallisuutta (elämäkertoja, uskontoa, politiikkaa, historiaa ja luonnontiedettä).

61% luin suomeksi, 27% englanniksi, 5% ruotsiksi, 3% venäjäksi, yhden kirjan norjaksi ja yhden ikäänkuin anglosaksiksi eli muinaisenglanniksi. Alkukielistä englantia 62%, suomea 15%, ruotsia 6%, venäjää 5%, espanjaa 3% sekä yksittäisiä kirjoja norja, albania, italia, anglosaksi ja yksi kai mandinkaa tai useammista kielistä koottu.

• Rituri hahmo
  • Rituri
25.12.2016 22:59 #258 : Rituri
Vastaus käyttäjältä Rituri aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Lukuhaaste on nyt suorittettu. Jonkin verran jouduin venyttämään määreitä että sain kirjat sopimaan, mutta hauskaa haasteen suorittaminen oli silti. Taas löytyi kirjoja joita en olisi muutoin lukenut. Tavoitteena ollut omien lukemattomien kirjojen lukeminen ei kovin tehokkaasti onnistunut sillä vain yksi lukuhaasteeseen valikoituneista kirjoista oli omistuksessani vuoden alussa. Mutta nyt ajatukset kohti ensi vuotta ja uutta haastetta.

29.12.2016 16:03 #259 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016

Dyn kirjoitti: Haasteen tilanne tällä hetkellä on 35/52 ynnä pari kirjaa, jotka ovat vielä kesken. --
Koko Goodreads-listani löytyy tästä.

Suljen tämänkin haasteen, lopputuloksella 43 kirjaa. Helmetin haasteen mukaan lähdin alunperin lukemaan, mutta lopulta tämä Goodreadsin haaste osoittautui kiinnostavammaksi, ja siihen tulikin enemmän kirjoja. Moneen kohtaan, jotka jäivät puuttumaan, olisi ollut ihan hyvä ehdokas tiedossa - aika ei vain riittänyt.

29.12.2016 20:03 #260 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mahdollisesti viimeinen haastekohta tälläkin listalla, harmillista miten monta sellaista haastekohtaa jäi auki, mihin olin jo suunnitellut kirjan/kirjoja... :shock: 40/52

8. A classic book with less than 200 pages Richard Bach: Lokki Joonatan

40/52