Lukuhaaste: Goodreads 2016

02.02.2016 23:57 - 04.02.2016 09:58 #81 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
29. A book by an author who writes under more than one name J.R. Ward: Blood Kiss, The Black Dagger Legacy#1 , Ward kirjoittaa myös tyttönimelllään Jessica Bird (Jessica Rowley Pell Bird)

Ah. Veljeskunta. Blood Kiss palauttaa mukavasti tarinaa alkupään Veljeskunnan hahmoihin; tässä ensimmäisessä osassa keskiössä on Butch, vaikka itse kirja oikeastaan kertoo Veljeskunnan uudesta koulutusohjelmasta johon Paradise, Wrathin ensimmäisen neuvonantajan tytär haluaa ottaa myös osaa. Taattua laatua sarjan ystäville! Rakastettu langennut enkeli Lassiter tarjosi parhaat naurut; jälleen kerran!
En vain kertakaikkisesti voi lakata rakastamasta tätä porukkaa! :lol: :heart:

6/52
[/quote]

Viimeksi muokattu: 04.02.2016 09:58 HourglassEyes.

03.02.2016 10:55 #82 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
2. A book set in a different continent: Saving Grace (Norah Wilson)
Pohjois-Amerikassa, yllättävästi Kanadassa seikkaillaan tässä kirjassa. Perus suspence-romancea, idea oli parempi kuin toteutus...

24/52 luettu (16/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

03.02.2016 13:31 - 03.02.2016 13:38 #83 : Scartti
22. Ensimmäinen kirja sinulle uudesta sarjasta: Jeff VanderMeer: Hävitys

40. Kirja suosikki genrestäsi: huomasin, että tähän pitäisi tulla novelli (a novella), joten siihen kohtaan lukemani kirja meneekin kohtaan 31. Nuorille aikuisille suunnattu kirja: Lauren Oliver: Requiem.

19. Ei-fiktiivinen kirja: Tiina Miettinen: Piikojen valtakunta

23. Seuraava osa sarjasta jota luet[/strike]: Lauren Oliver: Pandemonium

11/52
[/quote]

On another love
Viimeksi muokattu: 03.02.2016 13:38 Scartti.

03.02.2016 13:38 #84 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Eikös novella ole pienoisromaani? Wikipediasta lainattu: A novella is a work of written, fictional, narrative prose normally longer than a short story but shorter than a novel.

03.02.2016 13:42 - 03.02.2016 13:49 #85 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Mutta ei kuitenkaan kirja. Goodreadsin vinkeistä löytyy paljon noita "välikirjoja". Noita termejä itsekin luin Wikipediasta ja "normally longer than a short story but shorter than a novel" tulkitsin novelliksi.

"Englannin kielen sana novel tarkoittaa romaania eikä novellia. Englanniksi novelli on short story. Termiä novella taas käytetään pitemmistä novelleista tai pienoisromaaneista, jotka ovat kuitenkin romaania lyhyempiä (tavallisesti pituudeltaan n. 20 000 – 40 000 sanaa). Käytössä on myös termi novelette, joka on myös pidempi kuin novelli, mutta lyhyempi kuin novella (n. 8 000 – 20 000 sanaa)"

Tunkekaa ny.. :eek: :grin: En lue enää mitään!

On another love
Viimeksi muokattu: 03.02.2016 13:49 Scartti.

03.02.2016 13:49 #86 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Novella on joo pienoisromaani tai pitkä novelli. Suomeksi ei ole oikein hyvää vastinetta. Hyvä valinta on varmasti yksi tarina kirjasta, jossa on 2-3 pidempää tekstiä - eivät aivan itsenäisen romaanin mittaisia mutta eivät enää ihan novellejakaan.

03.02.2016 13:55 #87 : Scartti

03.02.2016 14:01 #88 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Tuo "novella" on minullekin vähän tuollainen käsien heiluttelutermi. Mä luin tuohon kohtaan kirjan, jossa oli (ainakin Goodreadsissa) merkitty sivujen määräksi noin 100. Mutta tuokin menee vaikeaksi, jos alkaa tutkimaan eri laitosten sivumääriä. Mä luin e-kirjalaitoksen, jossa oli sivuja siinä 100 tienoilla (eli mun tulkinnan mukaan tähän kohtaa käypä kirja), mutta jos olisin lukenut sen paperisena, olisi sivuja ollut yli 200 eli silloin ei enää olisi ollut kyse pienoisromaanista. :smile: Mä menen tässä asiassa tosiaan sen mukaan, että minkä laitoksen luen, koska muuten menee ihan liian vaikeaksi.

03.02.2016 14:27 #89 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Kiitos teille tästä opettavaisesta hetkestä! Lukuhaasteesta on muutakin hyötyä kuin kirjavinkit ja uusiin kirjailijoihin tutustuminen. Täytyy vielä lukaista lukiolaisen Suomen kieli ja kirjallisuus -kirjaa. "Mutta ei kuitenkaan kirja" tokaisullani en tietenkään tarkoittanut, ettei pienoisromaani olisi kirja, mutta.. seliseli

03.02.2016 14:58 #90 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Pahoittelut, jos pilkunviilaukseni aikaansai liiallista vatsahaponeritystä. Ajattelin vaan siltä varalta, jos joku haluaa suorittaa lukuhaasteensa pilkuntarkasti sääntöjen mukaan. Minun mielestä säännöissä on aina vähintään 7% elastaania.

03.02.2016 15:43 #91 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
Yritin tuossa kiittää siitä, että tätä asiaa käytiin läpi, koska siitä oli hyötä ja olin selkeästi ymmärtänyt väärin. Se että jatkan asiasta jauhamista ei tarkoita, että olisi aiheuttanut närästystä.

08.02.2016 10:43 #92 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
21. A book from the Goodreads Recommendations page: Obsessive Compulsion (C.E. Kilgore)
Vähitellen GR:n recommendations-sivut alkavat löytää minulle sellaisia kirjoja joita oikeasti halua lukea.

34. A book about mental illness: All These Pieces of Me (C.E. Kilgore)
Päähenkilöhahmona on autistinen nainen. Ihan mukava Beauty and the Beast -genren romaani, jossa oli vieno BDSM-teema mukana. Mitään erikoisen hyvää tässä ei ollut, mutta peruslukemista. Lopun liika tahmaisuus heikensi lukukokemusta merkittävästi.

26/52 luettu (16/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

08.02.2016 14:08 - 10.02.2016 12:18 #93 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
38. Kirja antisankarista – Roope Lipasti: Rajanaapuri. Nyt on tullut luettua aika paljon ei-spefiä. Ei iskenyt tämäkään, mutta luin kuitenkin.
43. Kirja josta iho menee kananlihalle - Martin, George R. R.: Lohikäärmetanssi 2. Jos oikein tarkkoja ollaan, tämähän on puolikas kirja, siis kahdeksi niteeksi jaettu yksi teos. Mutta koska säännöissä on 7% elastaania JA koska en mene mistään kirjasta kuitenkaan kananlihalle, laitan tämän tähän.

Tätä vauhtia saan lukuhaasteen valmiiksi joskus marraskuussa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 10.02.2016 12:18 Wind.

08.02.2016 14:52 #94 : Wind
Aiemmin kyseltiin kohdasta:
24. Kirja jonkun sarjan “osien välistä” (0.5, 1,5, 2.5, jne.)
Kukaan ei muistaakseni maininnut tätä:
Patrick Rothfuss: The Slow Regard of Silent Things (The Kingkiller Chronicle #2.5). On mulla nyt äänikirjana.

• Skie hahmo
  • Skie
09.02.2016 17:38 #95 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016

37. A book that you've seen the movie of but haven't read: Veronica Roth: Outolintu. Kävin tämän jokunen vuosi sitten katsomassa elokuvissa, ja se oli aivan viihdyttävä kokemus. Kirja on roikkunut luettavan enemmän tai vähemmän siitä lähtien, mutta nytpä sain senkin luettua. Pidin ehkä elokuvasta enemmän.

48. A dystopia: Veronica Roth: Kapinallinen. Koska e-kirjoina oli mahdollisuus lainata helposti koko trilogia, luin toisen osankin. Kolmas odottaa vielä vuoroaan.

9/52

Always follow your doubts.

10.02.2016 00:27 #96 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016

Skie kirjoitti: Vauhti on selvästi hidastunut, kun ei ole tullut luettua oikein tähän haasteeseen sopivaa materiaalia.

Mulla on luettuna vasta 7/52, ja olen yllättynyt, että on vuoden alussa edennyt näinkin äkkiä (koko listani löytyy tuolta ). Pitää varmaan kesälomalla sitten kiriä... :smirk:

12.02.2016 11:01 #97 : Wind
Ja haaste etenee:
6. Parhaiten arvioitu kirja TBR –listaltasi - Siri Pettersen: Odininlapsi. Sen kummemmin selittelemättä hyvä kirja. Erityinen plussa norjalaisesta alkuperästä. Alussa jätettiin paljon langanpäitä auki, mutta kaikki selitettiin kyllä myöhemmin. Odotan jatkoa.
24. Kirja jonkun sarjan “osien välistä” – Rothfuss, Patrick: The Slow Regard of Silent Things (The Kingkiller Chronicle #2.5). Tarina oli hyvä, mutta jostain syystä Rothfuss kokee tarvetta selitellä ja pyydellä jopa anteeksi, että on mennyt tämmöisen kirjoittamaan. Ensin tuntui ihan liikuttavalta, mutta kun selittelyt ja anteeksipyynnöt jatkuvat ja jatkuvat (äänikirjan jälkeen ja jostain muualtakin luin), tuli jo semmoinen olo, että ole nyt mies ja seiso tekstisi takana. Olihan tämä ihan erilainen kuin Kuninkaansurmaajan kronikan 1 ja 2 osat, mutta erilainen ei tarkoita huonoa.
Tähän mennessä luettu:

15.02.2016 08:09 #98 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
9. A book that was mentioned in another book: Amerikan Psyko (Bret Easton Ellis)
Katsoin tämän jostain listasta... Itse en ole törmännyt kirjaan, jossa olisi mainittu Amerikan Psyko, mutta enpä tätä kyllä epäile. Kirja itsessään oli kiehtova, mutta paikoitellen todella out of my comfort zone; splatter-kauhu ei ole koskaan kuulunut minun suosikkeihini. Tämä ei ollut pelottava kirja, lähinnä ällöttävä. Joka kai oli tarkoituskin.

27/52 luettu (17/52 spefiä, 5/52 omasta hyllystä)

15.02.2016 13:12 #99 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
36. Identiteetti teos -kirja toisesta kulttuurista, uskonnosta tai seksuaalisuudesta: Veli-Pekka Lehtola: Saamelaiskiista
41. Kirja suuresta maailman mullistumasta (fiktiivinen tai ei-fiktiivinen): Ernest Hemingway: Jäähyväiset aseille. Taustalla käydään 1. maailmansotaa.
8. Klassikkokirja, jossa on vähemmän kuin 200 sivua: John Steinbeck: Hiiriä ja ihmisiä
30. Satu muusta kuin omasta kulttuuristasi: Auringon tytär (Beaivvi nieida). Kirjassa oli viisi saamelaista satua suomeksi, saameksi ja englanniksi.
15/52

• Teirka hahmo
  • Teirka
15.02.2016 16:05 #100 : Teirka
Vastaus käyttäjältä Teirka aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2016
49. Kirja jossa on hyvä avauslause
Katja Kettu, Yöperhonen: "Minä olen Valkoisen Jumalan tytär ja minua ette kiinni saa." Pidän tällaisista avauksista, joissa hypätään suoraan keskelle tarinaa ja matkan varrella valotetaan taustoja takaumien avulla. Tämä kirja sopisi hyvin myös kohtiin 2 (eri maanosa), 4 (2015 löytämäni kirjailija), 17 (kaunis kansi), 36 (eri kulttuuri – tosiaan, monellakin tasolla), 45 (liittyy harrastukseen/intohimoon), 46 (rikostarina – dekkarit voi sivuuttaa tänä vuonna), 50 (kaikennäköisiä kieliä löytyy), kaiken kaikkiaan kiehtova soppa historiaa, kansanuskomuksia, julmuuksia ja uskomattoman upeaa kieltä.

Uusin jäsen: erkki aleksejeff