Lukuhaaste: Goodreads 2017

30.03.2017 14:30 #161

41. A book with an unreliable narrator: Traktorien lyhyt historia ukrainaksi (Marina Lewycka)

Vähän siinä ja siinä, että kuinka epäluotettava kertoja tässä on. Ukrainalaistaustaisen brittiläisen naisen noin 80-vuotias isä on menossa uudelleen naimisiin vajaan 40-vuotiaan naisen kanssa ja miehen tytär kipuilee asiasta. Kirjassa ruoditaan isä-tytär-äiti-sisko - suhteita ihan tosissaan - kaikki tämän tyttären näkökulmasta. Tämä on voittanut palkintoja ja kehuttu teos, mutta ei istunut minulle.

31/52 luettu (23/52 spefiä, 23/52 omasta hyllystä) [59.6% - 44.2% - 44.2%]

03.04.2017 10:13 #162

51. A collection (e.g. essays, short stories, poetry, plays) - Varjoisilta kujilta / toimittaneet Shimo Suntila ja Christine Thorel.
Harvoin tulee luettua novelleja, mutta haasteen vuoksi valitsin tämän uutuuden. Kissateema tuli vähän puskan takaa, edes kannen kissakuva ei sytyttänyt lamppuun valoa. Yhdistävästä teemasta huolimatta novellien tyyli ja taso vaihteli melkoisesti.

Luettu 45/52

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 03.04.2017 10:49 : Wind. Syy: Numerot!

03.04.2017 14:33 #163

1. A book from the Goodreads Choice Awards 2016: Adulthood Is a Myth (Sarah Andersen )

Tämä teos voitti vuoden 2016 "Best Graphic Novels & Comics" kategorian.

32/52 luettu (23/52 spefiä, 24/52 omasta hyllystä) [61.5% - 44.2% - 46.2%]

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
03.04.2017 22:07 #164

10. A dual-timeline novel Stephen King: Etsivä löytää

- Mersumiehestä tuttu etsivä Bill Hodges jatkaa tutkimuksiaan, mutta erikoisesti kyllä Hodges on tässä tarinassa enemmän sivuhahmossa. Päähenkilöt ovat vuodelta 1978 oleva kirjalliseen hurmioon itsensä kadonnut rikollinen ja perhe, jonka idylli särkyy Mersumiehen ajaessa väkijoukkoon vuonna 2009. Aikakausia yhdistää vanha ryöstösaalis, joka on haltialleen parempaa kuin pelkkä rahallinen voitto.

33/52

05.04.2017 11:00 #165

48. A banned book - Franz Kafka: Metamorphosis
Hupsista, tämä meinasi jäädä välistä. Luin sen jo viikko sitten, mutta en heti hoksannut, että tämänkin saa sopimaan haasteeseen, itse asiassa peräti kahteenkin kohtaan, jotka on minulla vielä täyttämättä. Tämä nimittäin on ilmestynyt myös Penguin Modern Classic -sarjassa, siis haastekohta 50. Oli muuten yllättävän hyvä, pidin kovasti. Kafkasta kuulee jatkuvasti, että se on puuduttavan tylsä, mutta tämä ei totisesti ollut. Luulen, että uskallan nyt tarttua Oikeusjuttuunkin.

Luettu 46/52

07.04.2017 10:31 #166

13. A book recommended by one of your favorite authors: Saga, ensimmäinen kirja (Brian K. Vaughan, Fiona Staples)

George R. R. Martin on jossain suositellut tätä sarjaa. Olen kuullut paljon kehuja muutenkin tästä sarjasta ja tämä aloitusosa lunasti kaikki odotukset kirkkaasti.

33/52 luettu (24/52 spefiä, 24/52 omasta hyllystä) [63.5% - 46.2% - 46.2%]

07.04.2017 14:27 #167

35. A book where one of the main characters is royalty - Marissa Meyer: Cinder
HourglassEyesin vinkkaama kirja, jossa oli useampikin kuninkaallinen. Eli jos saivartelemaan ruvettaisiin, ei tämä sopisikaan tähän haastekohtaan "...one of the main characters is royalty..." :grin: Mutta ei saivarrella! Olen jo täyttänyt tämän haastekohdan toisella kirjalla, koska luulin saavani Cinderin käsiini vasta joskus kesällä, mutta varausjono etenikin odotettua nopeammin... Siirrän tässä olleen kirjan toisaalle:
13. A book recommended by one of your favorite authors – Andrzej Sapkowski suosittelee: - Goldman: The Princess Bride

Luettu 47/52

07.04.2017 20:47 #168

36. A Hugo Award winner or nominee: Neurovelho (William Gibson)

Ei voi mitään, olisin pitänyt tästä kirjasta paljon enemmän, jos olisin edes puolet ajasta ollut kärryillä siitä, että mitä tapahtuu.

34/52 luettu (25/52 spefiä, 24/52 omasta hyllystä) [65.4% - 48.1% - 46.2%]

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
07.04.2017 22:21 #169

40. A book published in 2017 J.R. Ward: The Chosen (Black Dagger Brotherhood#15)

- Uusin Brotherhoodin kirja on aina luettava ensitilassa! Tällä kertaa käsittelyssä Valittu Layla sekä

ja näkyvissä rooleissa myös Blay ja Qhuinn, joka lähtee ällistyttävästi henkseleistään heti kirjan alkupuolella. (Qhuinn, sinä senkin...)

Kun tämä oli taas pakko ahmia huippuvauhtia, niin seuraavan osan odottaminen tuntuukin taas jäätävän pitkältä...

34/52

08.04.2017 09:45 #170

12. A book based on a myth: The Legend of Sleepy Hollow (Washington Irving)

Tarina ei sinänsä perustu myyttiin, vaan siinä käytetään ajatusta myyttisestä päättömästä ratsumiehestä. Ihan kiinnostava lukukokemus, vaikka tätä olikin vaikea arvioida. Burtonin versio asiasta häiritsi alkuun kovin.

35/52 luettu (26/52 spefiä, 24/52 omasta hyllystä) [67.3% - 50% - 46.2%]

09.04.2017 14:20 #171

35. A book where one of the main characters is royalty: The Little Mermaid (Hans Christian Andersen)

En olekaan koskaan aiemmin lukenut tätä satua, olen vain nähnyt Disneyn version siitä.

36/52 luettu (27/52 spefiä, 24/52 omasta hyllystä) [69.2% - 51.9% - 46.2%]

11.04.2017 10:34 #172

30. A book from Goodreads Top 100 YA Books - Sherman Alexie: The absolutely true diary of a part-time Indian.
Alexien kirja yllätti positiivisesti. Tai onhan sitä kehuttu, mutta ensivaikutelma ei vakuuttanut, että se olisi ihan minun makuuni. Kyllä oli! Itseironinen ja tragikoominen kasvukertomus intiaanipojan elämästä nykyamerikassa. Köyhyys, alkoholisimi ja väkivalta on arkipäivää, ja luutuneet asenteet pitävät huolen, ettei tilanne parane. Aiheesta huolimatta hauska ja jopa positiivinen kirja, josta ei jää synkkä jälkimaku. Suosittelen!

Luettu 48/52
...enää neljä kirjaa!

11.04.2017 11:03 #173

28. A non-fiction: The Daily Show: An Oral History as Told by Jon Stewart, the Correspondents, Staff and Guests (Chris Smith)

Nimensä mukaisesti teos The Dailyn Show'sta Jon Stewart ohjaimissa. Mainio kirja, joka valoitti paljonkin taustoja. Minä olen hypännyt The Dailyn Shown kelkkaan vasta myöhäisessä vaiheessa, Jon Stewart ehti jo luovuttaa ohjat toisaalle, mutta minusta on kehkeytynyt pienoinen Stewart-fani kaikesta huolimatta.

37/52 luettu (27/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [71.2% - 51.9% - 48.1%]

12.04.2017 10:23 #174

50. A Penguin Modern Classic –John Steinbeck: Helmi
Hieno, koskettava kirja rutiköyhistä intiaaneista. Sattumalta tuli luettua kaksi kirjaa intiaaneista peräkkäin. Ja molemmat olivat erinomaisia.

Luettu 49/52

Viimeksi muokattu: 12.04.2017 10:41 : Wind. Syy: Lisäsin listan

14.04.2017 09:36 #175

23. A book from the BBC "The Big Read" list –Lewis: Velho ja leijona
Vanha tuttu Narnia. Luin tämän Popsugarin haastetta varten, mutta sattumalta kelpaa myös tähän kohtaan.

Luettu 50/52

16.04.2017 18:30 #176

8. A book written by a person of color: Ninefox gambit (Yoon Ha Lee)

Ensimmäinen tämän vuotinen Hugo-romaaniehdokas luettu. Alku oli tahmeaa ja raskasta, ja olin pitkään vakuuttunut, että tämä on "ihan ok, mutta ei muuten erikoinen" mutta loppu oli yllättävän hyvä (voinee johtua osaksi myös siitä, että lukeaminen helpottui kun alkoi termit ja yksityiskohdat olla hallussa siinä vaiheessa), joten tästä jäi loppujen lopuksi paljon parempi fiilis.

38/52 luettu (28/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [73.1% - 53.8% - 48.1%]

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
17.04.2017 12:57 #177

Kirjan kannessa on eläin: Spencer Quinn Korvat pystyssä. Päähenkilökoira on kannessa. Yksityisetsivän melkein poliisikoiran näkökulmasta rikosromaani. En yleensä ole innostunut eläin kertojana -tarinoista, mutta tämä on hupaisasti ja aika hyväksyttävästi kerrottu.

Kirja, joka oli tarkoitus lukea viime vuonna: Brian Herbert & Kevin Anderson Dune, House Corrino. Kerääntyi loppuvuodesta pieni pino kirjoja, jotka eivät enää mahtuneet haasteisiin. Viimeinen osa Dyynin esitrilogiaa. Niitä harvinaisia kirjoja, jotka voi nautiskellen lukea pikku hiljaa ja kuitenkin toivoen, ettei tarina koskaan loppuisi.

Vähintään kaksi tekijää: Bernd Wasiolka & Niels Blaum Common plants in the Kalahari region. (Ja sama afrikaansiksi, mutta luin vain englanniksi). Tutustun väliaikaiseen kotimaahani Namibiaan.

Eteläiselle pallonpuoliskolle sijoittuva kirja: Burger Cillie The Mammal guide of southern Africa. Hyvä määritysopas.

Toisen kirjahyllystä: Ernest Hemingway The snows of Kilimanjaro. Namibialaisen riistapuiston kirjastosta. Odotin Afrikka-kirjaa ja Hemingwayn maineen hämärästi tuntien jotain miehekästä ja metsästykseen liittyvää, mutta vain niminovelli sijoittuu savannille, muut ovat moninaisista aiheista, kaikki vahvoja tunnelmaltaan. Alkuosa aina muuta tarinaa kuin itse novelli, toisinaan yhteys selvä, toisinaan käsittämätön.

Kylmäävä ilmapiiri: Maria Jungstedt Den mörka ängeln. Häiriintyneitä perhesuhteita ja murhia. Ok, kevyttä lukemista.

Viimeksi muokattu: 17.04.2017 13:24 : maahinen.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
18.04.2017 00:30 #178

14. A book with a strong female character: Minna Eväsoja: Melkein geisha. Kiinnostava teos japanilaisesta yhteiskunnasta ja tavoista suomalaisnaisen silmin. Kirjassa kuvailtiin hauskasti, kuinka japanilaisten silmissä länsimainen nainen on vahva ja itsenäinen, riippumatta tämän koosta tai persoonasta.

17. A book with illustrations: Mauri Kunnas: Aikamoinen ajantieto. Tämä oli aika satunnainen valinta, mutta opinpahan ainakin että vuoden ensimmäinen viikko on se viikko, jolle ensimmäinen torstai sattuu.

21. A book that is a continuation of a book you've already read: Eve Hietamies: Hammaskeiju. Rakastan näitä Hietamiehen yksinhuoltajaisä+poika-kirjoja. Helppolukuinen ja nauroin ääneen lukiessani.

28. A non-fiction: Juha Itkonen: Minun Amerikkani. Jostain syystä viimeisen vuoden aikana olen lukenut kolme tai neljä kirjaa Itkoselta. Tämä ei suinkaan ollut huonoin, yllättävän mielenkiintoista ja ajankohtaista (oletettavasti) todellisiin tapahtumiin perustuvaa tekstiä.

37. A book you choose randomly: Guy Delisle: Huonon isän opas. Olen lukenut kaikki Delislen aiemmat sarjakuvaromaanit ja pitänyt niistä kovin paljon. Tämä oli teemansa puolesta hyvin randomi valinta, eikä nyt sisällöltäänkään (<-- karsea sana, onko tuo ees oikein) tehnyt vaikutusta.

43. A book with a chilling atmosphere (scary, unsettling, cold): Kang Han: Vegetaristi. Viime vuotinen Booker- palkinnon voittaja. Olisi mennyt moneenkin kohtaan, mutta luen niin harvoja kirjoja joissa on unsettling atmosphere, että tämä oli nyt pakko laittaa tähän kategoriaan. Näen miksi tämä on palkinnon voittanut, mutta henkilökohtaisesti huomasin pitäväni kirjasta paljon vähemmän kuin edes odotin.

13/52

Always follow your doubts.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
19.04.2017 21:22 #179

Ei fiktiota: Jyrkinen, Anttonen & Karhu (toim.) Mathapa ja muita ruokaohjeita Mosambikista. Piti ottaa mukaan keittokirja, joka ehkä sopisi paikallisiin ruokatarpeisiin Namibiassa, ja osittain sopii.

Kirjailija ja tapahtumat eteläiseltä pallonpuoliskolta: Andre Brink A dry white season. Etelä-Afrikasta 1970-luvulta apartheidhallinnon mielivallasta. Hyvin todentuntuinen romaani.

Sattumalta valittu: Marilyn French Her mother's daughter - aika sattumalta, pienen kirjaston n. 50 romaanista, tosin katsoen sopivuutta muihin kategorioihin. Frenchistä ennestään mielikuva feministisenä kirjailijana, ja olihan tässä paljon odotetun kärjistettyä naisten kärsimyksistä, mutta paljon myös hauskaa, oivaltavaa, pohdittavaa ja pitää lukijan pihdeissään. Välillä kyllä vaikea pitää lukua missä mennään, kun kertoja vaihtuu, hän tai minä, preesens ja imperfekti eikä etene kronologisesti.

21.04.2017 09:56 #180

41. A book with an unreliable narrator – Daniel Keyes: Kukkia Algernonille
Scifiksi luokiteltu klassikko jälkeenjääneestä pojasta,

Hieno kirja, suosittelen!

Luettu 51/52