Lukuhaaste: Goodreads 2017

23.04.2017 10:07 #181

37. A book you choose randomly Yasuna Saginuma: Depression of the Anti-Romanticist

- Halusin tutustua hieman yaoi mangakulttuuriin, joten viimeisimmällä kerralla Fantasiapeleissä tarttui tämä mukaan. Mitään en kirjasta/sarjasta tiennyt, mutta nimi kiinnitti huomion hyllystä. Takakannen kuvauksen perusteella lähti tämäkin randomisti mukaan. Minoru hoitaa nuorempia sisaruksiaan vanhempien kuoltua ja tekee rahaa työskentelemällä gay baarissa naiseksi pukeutuneena, jossa hän tapaa Kanin. Kan on villi ja intohimoinen, mutta myös lempeä ja välittävä, varsinkin mitä tulee Minorun sisaruksiin. Suhdetta varjostaa Kanin synkkä menneisyys, josta Kan haluaa itsepäisesti pysyä vaiti. Parempi kuin miltä sain sen tähän kuulostamaan. ;)

35/52

Viimeksi muokattu: 23.04.2017 10:07 : HourglassEyes.

25.04.2017 18:56 #182

25. A book about a famous historical figure Dee Brown: Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen - Lännen valloitus intiaanien näkökulmasta

- Tässä onkin mukana muutama kuuluista historiallinen henkilö. Historian kirjoittavat voittajat. Dee Brownin kirja antaa äänen Amerikan intiaaneille, hävinneelle osapuolelle. Kirjassa saavat äänensä mm. Istuva Härkä, Geronimo ja Hullu Hevonen, sekä monet, monet muut päälliköt ja eri intiaaniheimojen edustajat. Jos minun pitäisi kuvailla tätä vain yhdellä sanalla se olisi sydäntäsärkevä. Lukiessa mieliala vaihteli epäuskosta kiukkuun ja häpeään valloittajien puolesta. Miten julmasti ja häikäilemättömästi onnistuttiin pyyhkimään kartalta koko mantereen sivilisaatio ja alistamaan alkuperäiskansat. Ihmisen julmuudella toista kohtaan ei ole mitään rajaa.

Itsekseni mietin lukiessani kuinka paljon meille onkaan syötetty Amerikan kansan suuruutta ja mahtavuutta. Ja kuinka helposti siinä ihannoinnissa on ohitettu se asia, että tämä mitä intiaaneille tehtiin ei tapahtunut kauan, kauan sitten kaukaisessa galaksissa, vaan samalla ajanjaksolla kun, ironista kyllä, esim. Vapaudenpatsas pystytettiin 1886. Vain muutamaa vuotta takaperin, 1883 Yhdysvaltain korkein oikeus teki päätöksen, että Amerikan intiaani on syntyperältään vierasmaalainen ja holhokki. Mitä röyhkeyttä! Voisin paasata aiheesta enemmänkin, sen verran tuohtunut olen kaikesta lukemastani, mutta ehkä tyydyn näin lopuksi vain suosittelemaan kaikkia lukemaan kirjan, siitä otettiin viime vuonna uusi painos ja hinta taitaa olla kahden kympin tietämillä. Koskettavan riipaiseva dokumentti yhdestä historian suurimmasta kusetuksesta...

36/52

Viimeksi muokattu: 25.04.2017 18:57 : HourglassEyes.

27.04.2017 21:09 #183

50. A Penguin Modern Classic - any edition: The Haunted Hotel (Wilkie Collins)

Tämä teos oli ihan viihdyttävää viktoriaanista fiktiota, tarina joka pyörii yliluonnollisen ja luonnollisen rajamailla. Lordi Montberry on kuollut Venetsiassa ja talo, jossa hän asusti kuollessaan, on muutettu hotelliksi. Kaikki Montberryn perheen jäsenet, jotka vierailievat tuossa hoteliissa ja siinä huoneessa, jossa lordi kuoli, kokevat outoja asioista. Vai kokevatko sittenkään?

39/52 luettu (29/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [75% - 55.8% - 48.1%]

02.05.2017 11:48 #184

51. A collection (e.g. essays, short stories, poetry, plays): How to Mow the Lawn (Sam Martin)

Oioin taas hitusen. Tämä oli kieli poskessa kirjoitettu ohjekirja miehille, jossa kerrotaan ja ohjeistetaan miten tehdään erinäisiä asioita seinien maalaamisesta juhlien järjestämiseen. Ihan huvittava teos, jossa oli ihan oikeasti hyödyllisiä juttua; nyt tiedän mm. miten seinät saa tapetoitua helpoiten. Hiukan kyllä hämmästelen sitä, että kirjoittajan mielestä (tämä tuli vastaan useasti) siisti mies on sellainen, joka on ajanut partansa...

40/52 luettu (29/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [76.9% - 55.8% - 48.1%]

Viimeksi muokattu: 02.05.2017 11:49 : Emelie.

09.05.2017 18:11 #185

32. A book with a long title (5+ words, excluding subtitle Becky Chambers: The Long Way to a Small, Angry Planet

- Erikoisesti, hieman novellimaisesti, kirjoitettu avaruusseikkailu. Ei huono.

37/52

11.05.2017 22:07 #186

43. A book with a chilling atmosphere (scary, unsettling, cold) Marko Lamberg: Päätön ritari: Kauhutarinoita keskiajalta

- Ei nyt mikään erityisen pelottava teos. Keskiajan suuria pelottajia tarinoissa olivat lähinnä paholainen ja kiirastuli, mikä tulee tarinoissa vahvasti esiin. Eri puolilta Eurooppaa kootuissa tarinoissa on mukana jokunen tarina Suomestakin. Hiukan enemmän odotin tältä teokselta, mutta kelpuutin kuitenkin tähän haastekohtaan.

38/52

17.05.2017 19:17 #187

Mysteeri: John Grisham The Summons. Mistä ovat peräisin kuolleen isän käteisvarat ja kuka muu tietää niistä? Mukiinmenevä.

New York Times bestseller: John Grisham The king of torts. Jätin edellisen Grishamin majatalon kirjahyllyyn ja otin tilalle toisen. Samoja teemoja kuin edellisessä eli lääkefirmoja ja massakorvausoikeudenkäyntejä, ja samoja seutuja USA:n kaakkoisosissa. Tässä ei ratkota mysteeriä, vaan seurataan yhden juristin uraa. Grishamin henkilöt eivät ole erityisen kiinnostavia, mutta sujuvaa tekstiä oudosta maailmasta.

Seikkailukirja: Wilbur Smith Elephant song. Paljon ärsyttäviä epätodennäköisyyksiä henkilöiden ja tapahtumien suhteen, mutta kyllin jännä (seikkailua kerrakseen), kiinnostava aihe ympäristörikoksista ja elävää miljöökuvausta. Tapahtumat aukenevat Zambesilla, jonka varrella kirjaa luin; eläimiä, kasveja ja ilmiöitä, jotka ovat tulleet täällä tutuiksi. Smith on kirjoittanut myös historiallisia romaaneja Egyptistä, täytyy katsastaa joskus.

Viimeksi muokattu: 17.05.2017 19:18 : maahinen.

25.05.2017 16:17 #188

15. A book written or set in Scandinavia (Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland): Siri Pettersen: Mahti

Pitkästä aikaa sain luettua jotain haasteeseen tai ylipäätään loppuun. Norjalainen kirjailija.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
26.05.2017 10:51 #189

42. A best book of the 21st century (so far) - Richelle Mead: Vampire Academy

Kevyt ja viihdyttävä. Näin tuli haaste valmiiksi. Kivaa oli niin kauan kuin kesti, vaikka vauhti hiipuikin loppua kohti. Tämän haasteen parhaita kirjoja olivat Alice Walkerin Häivähdys purppuraa, Franz Kafkan Metamorphosis, Stephen Kingin Misery ja Beth Lewisin Suden tie. Pahimpia pettymyksiä taas Helen Harperin Bloodfire sekä hypetyksen (!) perusteella valitsemani Jacqueline Woodson: Another Brooklyn

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 26.05.2017 11:01 : Wind.

27.05.2017 05:35 #190

29. A book published outside the 4 major publishing houses (Simon & Schuster; HarperCollins; Penguin Random House; Hachette Livre): J. R. Ward: Blood vow

Kustantajana Ballantine Books.

27.05.2017 10:35 #191

46. A time travel novel: The Dark Forest (Cixin Liu)

Ei ihan perinteinen aikamatkustuskirja. Tässä teoksessa ihmiset voidaan vaivuttaa horrokseen niin pitkäksi aikaa kun on tarpeen, joten kirjan päähenkilöt tämän kautta matkaavat ajassa. Ihan luettava teos, sarjan toinen osa (trilogian päätösosa on tämän vuoden Hugo-ehdokas), hitusen pitkäveteinen paikoitellen.

41/52 luettu (30/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [78.8% - 57.7% - 48.1%]

29.05.2017 19:34 #192

39. An epistolary fiction Love letters of great men

- Kirja, joka sai alkunsa Sex and the City elokuvasta, missä Carrie lukee kyseistä teosta Kiholle. Silloin kirja ei ollut todellinen, mutta suuren kysynnän vuoksi sellainen lopulta painettiin.

39/52

01.06.2017 21:45 #193

38. A novel inspired by a work of classic literature Mark A. Latham: Sherlock Holmes A Betrayal in Blood

- Lathamin tarinassa yhdistyvät kaksi klassikkoa, Doylen Holmes ja Stokerin Dracula. Lopputulos on yllättävän koukuttava tarina. Lähtökohtana on se, että Draculan tapahtumat ovat juuri päättyneet, kun tapausta päätyy tutkimaan Holmes, joka ei usko vampyyreihin. Jos vampyyrejä ei siis ole; mikä on veritekojen takana ja kuka on pahis?

40/52

09.06.2017 18:39 #194

25. A book about a famous historical figure(s): Kuninkaallisia rakkaustarinoita (Gill Paul)

Tällainen herttainen, kevyt viihde kirja tähän väliin. Hiukan oion, sillä tässä teoksessa käsiteltiin useita kuuluisia henkilöitä. Kirja sisältää 14 tarinaa kuninkaallisista rakkaussuhteista, nimensä mukaisesti. Teos oli tosiaan herttainen, mutta jäi silti vähän olo, että koko juttu oli kirjoitettu vain, että siinä päästiin mainitsemaan Kate ja William.

42/52 luettu (30/52 spefiä, 25/52 omasta hyllystä) [80.7% - 57.7% - 48.1%]

10.06.2017 13:41 #195

Yksi sana otsikossa: Thomas Allen Possessed. Kirjoittajan mukaan puhtaasti silminnäkijöiden kuvauksiin perustuva raportti. Alkuperäinen tapaus, josta kirja ja sittemmin elokuva Manaaja sai inspiraationsa.

Keskeltä lukulistaani: Brian Fagan The Little Ice Age. Eli on hyllyssä uudempia lisäyksiä lukematta ja on vanhempia. Saanut lahjaksi, viime vuonna lukemani saman kirjoittajan The Long summer'in seuraksi. Kiehtovaa. Selvittää mm. miten ilmastonmuutos vaikutti Ranskan vallankumouksen puhkeamiseen ja Shelleyn Frankensteinin syntyyn. Jälleen taitavasti punottu tarina luvuttomista juonteista.

Goodreads Choice Awards 2016: Rowling, Tiffany & Thorne Harry Potter ja kirottu lapsi. Ei kai se huono ollut, kun en kesken malttanut lopettaa. Kyllähän vanhojen tuttujen kuulumiset haluaa tietää. Muttei tämä romaanisarjalle mitenkään vedä vertoja, vaikuttaa jotenkin keskentekoiselta, hutaisten tehdyltä. Alun äkkinäiset hyppäykset ovat aika outoja. Eräät hahmot ovat muuttuneet enemmän kuin olettaisi.

Viimeksi muokattu: 10.06.2017 18:43 : maahinen.

11.06.2017 11:34 #196

47. A past suggestion that didn't win "A book with male or female noun or pronoun in the title" Cassandra Clare: Lord of Shadows, The Dark Artifices#2

- "Lord" löytyy nimestä.
Kirja oli odotetusti hyvä jatko, joskin tyypillinen ns. kakkosnäytös, jossa kaikki mahdollinen tuntuu menevän pieleen. En sentään osannut täysin valmistautua siihen p***amyrskyyn, johon kirja lopulta päättyy... Ja siihen tuskaiseen ajatukseen, että taas täytyy odottaa ainakin vuosi ennen kuin saa tietää mitä tuleman pitää...

41/52

17.06.2017 10:59 #197

1. A book from the Goodreads Choice Awards 2016 Neal Bascomb: Talvilinnake - Hitlerin atomipommin sabotaasi

- Norjalaisten panosta saksalaisten atomipommin kehitystä vastaan.

43/52

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
17.06.2017 18:52 #198

Tämä haaste etenee niin kuin jää palaa. En jotenkin saa millään luettua haasteeseen passaavaa kirjallisuutta, joten mielikuvitusta on taas käytettävä, huoh. Otin tällä viikolla ilmaiskokeilun Bookbeatiin, toivon sen motivoivan minua hiukan tämän kanssa.

3. A book you meant to read in 2016: Henriikka Rönkkönen: Mielikuvituspoikaystävä ja muita sinkkuelämän perusasioita. Tämä on roikkunut luettavissa kirjoissa aika pitkään. Alussa tuntui että ei ehkä ollut oikein minulle sopiva, mutta loppua kohti aloin naurahtelemaan jopa ääneen. Ainakin ymmärrän yhtä tuttua tämän jälkeen vähän paremmin.

15. A book written or set in Scandinavia (Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland): Anu Partanen: Pohjoinen teoria kaikesta. Kirja joka käytännössä kertoo Pohjoismaista ja niiden yhteiskuntajärjestyksestä, toki Jenkkeihin vertaillen. Kovat oli odotukset, mutta aivan eivät ehkä täyttyneet. Ihan mielenkiintoista tietoa sisältävä opus silti.

40. A book published in 2017: Sophie Kinsella: Kuka on pomo. Oon lukenut jokusen kirjan Kinsellalta ja käytännössä inhonnut kaikkia. Tästä tykkäsin, päähenkilö ei vaikuttanut idiootilta tai tehnyt erityisen typeriä päätöksiä, viihdyttävää kesälukemista.

16/52

Always follow your doubts.

17.06.2017 21:14 #199

21- vuosisadan parhaita kirjoja: Ian McEwan Sovitus. BBC:n vuosisadan 12 parasta kirjaa -listalta poimittu. Olihan se erilainen, eikä missään nimessä ansioton, mutta en usko, että tulisi omalle pidemmällekään parhaitten kirjojen listalleni. En yhtään etukäteen tiennyt, mitä olen lukemassa. Alkuosa oli pitkää aika ikävystyttävää johdantoa, sitten tuli hauska käänne ja hirveä, ja kun tarina alkoi kiinnostaa, siirryttiinkiin ihan muualle, ja taas piti lukea puoliväkisin. Tyyli on ymmärtääkseni tahallaan lukijaa vieroittavaa.

26.06.2017 00:57 #200

5. A historical fiction: Philippa Gregory: The Other Boleyn Girl

Kirjan pääosassa on Mary Boleyn, sen tunnetumman Boleynin sisko 1500-luvun Englannin hovissa. Historiallisia faktoja on jonkin verran venytetty, mutta eiköhän tämä genreen mene silti.

LordStenhammar, Salmikki, Zarniwoop
Uusin jäsen: Suvi Viinikainen