Lukuhaaste: Goodreads 2017

03.01.2017 20:39 #21

36. A Hugo Award winner or nominee Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga Volume One

- Best graphic novel 2013

2/52

03.01.2017 20:58 #22

14. A book with a strong female character: A Fistful of Charms, The Hollows #4 (Kim Harrison)

Kirjan päähenkilö on Rachel Morgan, noita, joka ei osaa pysyä poissa vaikeuksista. Vahva naishahmo siinä mielessä, että hän ei odota kenenkään tekevän mitään itsensä puolesta ja vaikka aina joutuukin vaikeuksiin, koska ei mieti ennen kuin toimii, hän selviytyy niistä useimmiten käyttämällä omaa järkeään ja voimiaan. Ihan luettava kirja tämäkin osa.

3/52 luettu (3/52 spefiä, 3/52 omasta hyllystä) [5.8% - 5.8% - 5.8%]

04.01.2017 10:35 #23

43. A book with a chilling atmosphere - John le Carré: The Spy Who Came In from the Cold. Ei ollenkaan minun ominta genreä, mutta tulipa luettua.
16. A mystery - Agatha Christie: 4:50 from Paddington. Vanha kunnon Christie. Christien kirjat oli ensimmäisiä aikuisten kirjoja, joita lapsena aloin lukea. Enää en paljon dekkareita lue, mutta onhan nämä ihan klassikkokamaa. Christien kirjat ovat karkeasti yleistäen ainoita, joita luen aina välillä uudestaan.

04.01.2017 20:35 #24

31. A book from a sub-genre of your favorite genre: For a Few Demons More, The Hollows #5 (Kim Harrison)

Kylläpä nyt on lukuintoa... Kirja on urbaania fantasiaa, josta pidän ehkä eniten kaikista alagenreistä.

4/52 luettu (4/52 spefiä, 4/52 omasta hyllystä) [7.7% - 7.7% - 7.7%]

05.01.2017 10:22 #25

17. A book with illustrations - Shaun Tan: Etäisten esikaupunkien asioita. Ihastuttava pieni kirja! Absurdit lyhyet tarinat nykäisee jalat irti maasta ja kuvat on niin hienoja, että niitä jää katsomaan pitkäksi aikaa. Suosittelen!
21. A book that is a continuation of a book you've already read - Siri Pettersen: Mahti.

Tähän mennessä luettu 5/52:

06.01.2017 14:26 #26

20. A book that you've owned for a while but haven't gotten around to reading: The Outlaw Demon Wails, Hollows #6 (Kim Harrison)
21. A book that is a continuation of a book you've already read: White Witch, Black Curse, Hollows #7 (Kim Harrison)

Tarpeeksi ympäripyöreitä kohtia, koska saman sarjan samanteemaisia kirjoja uppoaa tähän haasteeseen vaikka kuinka monta...

6/52 luettu (6/52 spefiä, 6/52 omasta hyllystä) [11.5% - 11.5% - 11.5%]

07.01.2017 00:58 #27

14. A book with a strong female character: Kaari Utrio: Oppinut neiti

Kirjassa on useitakin voimakkaita naishahmoja: päähenkilö, kouluja käynyt neiti Sofia Malm, jonka päätä eivät miehet käännä - paitsi tietysti lopulta se yksi. Ruustinna, joka yrittää järjestää paitsi oman, miehensä ja poikansa urat, myös puolen pitäjän elämänkohtalot. Vanha leskiarmo, joka lopulta kääntää asiat taas oikealle tolalleen. Kaari Utrio osaa tämän puolen. :heart:

Lomalukemisena tosiaan tällaista kevyempää kerrontaa eli ihmissuhteita ja seurapiirijuoruja 1830-luvun Suomesta. Välistä käydään valtakunnan pääkaupungin Pietarin salongeissa ja Lapin tuntureilla, mikä tekee kirjasta myös miljöön puolesta sangen monipuolisen. Olin jo unohtanut, miten taitavia henkilökuvia Utrio luo: näille ja monen tilanteen koomisuudelle nauraa, vaikka samalla tarina tietysti on myös traagisen ihana. Ja lopussa tietysti oleelliset henkilöhahmot saavat toisensa, mikäs sen mukavampaa. Pientä Ylpeys ja ennakkoluulo -vibaa tässä kirjassa vielä makuna sopassa.

08.01.2017 17:36 #28

Suosikkigenreni alagenreä scifisarjakuva: Orzi, Kurtzman & Messina Star trek Countdown 1-4. Sijoittuu ajallisesti Nemesiksen jälkeen, ja valottaa 2009 Star trekin tapahtumia - joista en voi sanoa pitäväni enkä siksi varsinaisesti tästäkään, mutta ihan hyvin kursittu aukkoa umpeen ja piirroksetkin menettelevät.

08.01.2017 20:00 #29

13. A book recommended by one of your favorite authors Paul Tremblay: A Head Full of Ghosts

- Stephen Kingin suosittelemasta teoksesta olisi ehkä saanut enemmän toivomiani kylmiä väreitä, jos Manaaja ei olisi juonellisesti niin mahtavasti esillä.

3/52

08.01.2017 22:20 #30

16. A mystery: Agatha Christie: He tulivat Bagdadiin

Tämä oli ehkä enemmänkin trilleri, mutta kyllä siitä mysteeripiirteitäkin löytyi, joten uskallan sijoittaa kirjan tähän kategoriaan. Kylmän sodan aikaista vakoilua Irakissa! Kyseessä on hyvin erilainen romaani kuin perinteiset Agatha Christiet, jossa Poirot tai neiti Marple ratkoo yhtä rikosta harmailla aivosoluillaan ja lopussa paljastaa murhaajan. Tämä oli myös poliittisempi kirja kuin Christieltä äkkiseltään osaisi odottaa - mutta hyvin jännittävä ja kiinnostava. Miljöön kuvaus oli taas loistavaa, tykkään.

09.01.2017 00:19 #31

Ykköskohdan Goodreads Choice Awards 2016 -listat on muuten julkaistu. Päivitin linkin myös aloitusviestiin.

Perinteisesti myös nomineet on hyväksytty, joten oletan, että tänäkin vuonna kelpaa...

Viimeksi muokattu: 09.01.2017 00:21 : Dyn.

09.01.2017 10:14 #32

Kirjailija, jota en ennen ole lukenut: Hugh Laurie Järein asein. Ihan ovela juonikuvio ja pidän siitä, miten kirjoittaja ajattelee, mutten täysin siitä miten hän kirjoittaa: käy rasittavaksi, kun joka lauseessa pitää olla jokin vitsi. Ihan kuin englantilainen sanomalehti, jossa yksikään otsikko ei saa jäädä ilman sanaleikkiä. Napattu viime vuonna alennuslaarista 2 eurolla luonnollisesti siksi, että kirjoittaja on House.

09.01.2017 10:55 #33

12. A book based on a myth - Maggie Stiefvater: The Scorpio Races. Kirjailijan mukaan mm. Skotlannissa ja Irlannissa on myytti vesihevosista, johon tämä kirja pohjautuu. Kiva, varsinkin hevosten ystäville.
39. An epistolary fiction - Alice Walker: Häivähdys purppuraa. Todella koskettava tarina mustan naisen elämästä 1900-luvun alkupuoliskolla kirjoitettuna kirjeiden muotoon. Kansi oli tympeä ja avatessani kirjan huomasin, että se oli kirjoitettu ärsyttävästi puhekielellä, eikä kirja alkuun houkutellut lukemaan. Pian tajusin, että puhekielisyys kirjoitusvirheineen oli kirjailijalta oikea valinta: oli helpompi päästä kouluja käymättömän päähenkilön pään sisälle ja ymmärtää hänen maailmaansa. Lopulta tämä raastava tarina tuli ahmittua melkein yhtä soittoa loppuun. Joku herkkänahkaisempi olisi itkenyt. Suosittelen.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 09.01.2017 10:58 : Wind.

09.01.2017 13:37 #34

4. A title that doesn't contain the letter "E": Black Magic Sanction, The Hollows #8 (Kim Harrison)
27. A book by one of your favorite authors: Pale Demon, The Hollows #9 (Kim Harrison)

Jatketaan saman sarjan läpi tahkoamista. Yllättävän koukuttava sarja tämä The Hollows, se on lojunut minulla hyllyssä toista vuotta ja nyt sitten innostuin lukemaan sen läpi. Kahdeksannen osan nimessä ei ole E-kirjainta ja Kim Harrisonista on muodostunut yksi suosikkikirjailijoistani, ei tätä sarjaa muuten viitsisi lukea läpi.

8/52 luettu (8/52 spefiä, 8/52 omasta hyllystä) [15.4% - 15.4% - 15.4%]

11.01.2017 09:57 #35

45. A book with a one-word title Chuck Palahniuk: Kirottu

4/52

11.01.2017 13:33 #36

Otsikossa ei ole e:tä: Ketola, Liimatainen & Riipi Ruokamatka Aasiaan. Monta a:ta on

12.01.2017 10:39 #37

11. A category from another challenge: A Perfect Blood, The Hollows #10 (Kim Harrison)

Popsugarin 2017 haasteessa on kohta: A book involving a mythical creature. Tässäkin kirjassa on vampyyrejä, demoneita yms.

9/52 luettu (9/52 spefiä, 9/52 omasta hyllystä) [17.3% - 17.3% - 17.3%]

12.01.2017 17:44 #38

Kirjassa vahva naishahmo: Suzanne Collins Matkijanärhi. Vaikka Katniss Everdeen on toisaalta kirjan heikointa antia, on hän kuitenkin päähenkilö ja toisessa mielessä ilman muuta vahva hahmo. Hienosti pysyi tarina valitulla linjalla loppuun asti. Ensimmäinen elokuva odottaa jo katsomistaan.

12.01.2017 19:21 #39

5. A historical fiction Chris Cleave: Sodassa ja rakkaudessa

- Fiktiivinen tarina englantilaisista nuorista, naiivista Marysta, joka toisen maailmansodan alkupuolella elää (monen muun sosiaalisen yläluokan oikeutettuna jäsenenä) kovin romanttista kuvitelmaa siitä miten sota etenee hänen jäädessään Lontooseen. Ja Alistairista, joka värväytyy vapaaehtoisena ja tulee tutuksi sodan raadollisemman puolen kanssa sotiessaan joukkueensa kanssa eri paikoissa, päätyen lopulta sodan runnomalle Maltalle.

5/52

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Goodreads 2017
13.01.2017 00:31 #40

Viime vuoden haaste jäi tilanteeseen 37/52, eikä tarkoituksena todellakaan ollut aloittaa uutta haastetta tänä vuonna. Sitten eksyin taas lukemaan näitä haaste-sivuja ja päädyin jälleen Goodreadsin haasteeseen. Kyllähän tämä haaste taustalla motivoi aivan uudella tavalla lukemaan, haha.

4. A title that doesn't contain the letter "E": Miika Nousiainen: Juurihoito. Yllättävän kiva lukukokemus. Isää etsimässä- hengessä kirjoitettu teos, jossa tarina alun yksitoikkoisuuden jälkeen piti mukavasti otteessaan loppuun asti.

36. A Hugo Award winner or nominee: Hao Jingfang: Folding Beijing. Vilkaisin linkistä Hugo-voittajia ja ensimmäisenä listalta löytyi Folding Beijing. Pekingissä asuneena tietysti kiinnostuin ja googletuksen jälkeen lukaisin tämän novelletten (mikä tämä on suomeksi?). Kiinnostava konsepti, olisin mielelläni lukenut romaanin pituisen kirjoituksen tästä yhteiskunnasta.

2/52

Always follow your doubts.