• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 13 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 88 päivää sitten

Lukuhaaste: Goodreads 2017

• Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
14.09.2017 18:03 #221 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
11. A category from another challenge Myös Popsugarilla sattumoisin kohtana 11. A book by an author who uses a pseudonym Robert Galbraith: Käen kutsu

49/52

23.09.2017 19:32 #222 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Kokoelmateos: Kodin suuret klassikot, Juhani Aho, 2. osa. Juhan ja Tuomion lisäksi Lastuja, kalevalainen runo, kirje, pidempiä novelleja ja päiväkirjamaisia Hajamietteitä kapinaviikoilta. Fiktiivisistä kirjoituksista pidän edelleen eniten varhaisimmista, jotka löytyvät 1. osan alkupuoliskosta. Hajamietteitä näyttää mielenkiintoista ajankuvaa Suomen sisällissodan alkupäiviltä. Rauhan erakko on 1. maailmansodan aikana kirjoitettu tutkielma ehdottomasta pasifismista, mille kannalle Aho on kallellaan, mutta helmikuussa 1918 porvarina motissa punaisten Helsingissä osa pasifismista on jo karissut.

28.09.2017 09:58 #223 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Värillisen henkilön kirjoittama: Tshiwa Trudie Amulungu Taming my elephant. Omaelämäkerta Namibian itsenäisyystaistelun ajalta. Ensimmäinen luku esi-isistä muistuttaa afrikkalaista tarua mahdottomine tapahtumineen. Lapsuusmuistelot ovat suht tavallisia syrjäkylältä ja lähetyskoulusta. Sitten nuoret vain johdettiin yksi yö koulustaan pois maasta ja vietiin leirille, jossa meni kuukausia ennen kuin he edes ymmärsivät, mikä SWAPO on. Amulungun koulutus ulkomailla kesti 12 vuotta. Hän oli yksi ensimmäisiä mustia namibialaisia, joka meni naimisiin valkoisen kanssa. Kirjan yleisin lause on: "I had no clue".

02.10.2017 09:39 #224 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Fiktionaaliseen paikkaan sijoitettu: Tove Jansson Sent i november. Muumikirja, jossa yhtään muumia ei ole laaksossa.

02.10.2017 19:39 #225 : HourglassEyes
48. A banned book Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan

- Bulgakovin satiirinen teos Saatanasta, joka pistää Moskovan elämän sekaisin lyhyessä ajassa oli Neuvostoliitossa kielletty kirja miltei kolmekymmentä vuotta.
Tykkäsin. Jälleen yksi kirja, josta olisin halunnut keskustella isäni kanssa, hänkin olisi tästä pitänyt, enkä koskaan saa tietää lukiko hän teosta koskaan...

50/52

02.10.2017 22:36 - 11.10.2017 20:27 #226 : HourglassEyes
50. A Penguin Modern Classic - any edition John Steinbeck: Helmi

- Yksi niistä harvoista kirjoista jotka olen joskus jättänyt kesken (lyhyydestään huolimatta). Ilmeisesti yläasteikäinen minäni piti kirjan juonta ahdistavana ja epäoikeudenmukaisena (mitä se onkin), enkä ymmärtänyt miksi äidinkielenopettajamme halusi meidän lukevan jotain sellaista. Nyt ymmärrän ehkä paremmin mitä ajatuksia hän halusi tarinalla esittää.

50/52

Viimeksi muokattu: 11.10.2017 20:27 HourglassEyes. Syy: Jossain kohtaa tapahtunut laskuvirhe haastekohdissa

04.10.2017 19:43 - 09.10.2017 09:32 #227 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Elokuva julkaistu 2017: Roger Lancelyn Green King Arthur and his knights of the round table. Suht yhtenäiseksi tarinaksi koottu versio Arthurin ja kumppaneitten seikkailuista. Ei silti oikein tällaisenaan vedä: jalot ritarit ratsastelevat sinne tänne etsimässä seikkailuja, jotka ovat niin samankaltaisia, etten pysty muistamaan kuka oli kuka. Ja Graalin malja leijuu taustalla. Green kuului samaan kirjallisuuskerhoon kuin Tolkien ja Lewis, jotka osasivat ammentaa vanhoista taruista.

Kategoria toisesta haasteesta: Takeshi Kaiko Kesän pimeys. Popsugarin haasteesta "otsikossa vuodenaika".
Viimeksi muokattu: 09.10.2017 09:32 maahinen.

16.10.2017 19:30 #228 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
11. A category from another challenge: (Popsugar: ”A book about a difficult topic”): Linda Boström Knausgård: Tervetuloa Amerikkaan. Knausgårdin lyhyt ja erikoinen kirja tytöstä, joka lopettaa puhumisen koska uskoo tappaneensa isänsä rukoilemalla tämän kuolemaa. Kiinnostava tuttavuus.

24. A book written by at least two authors: Juri Nummelin: Sadan vuoden unet - satuja aikuisille. Nummelinin toimittama kirja sisältää usean suomalaisen kirjailijan version klassisista saduista. Henkilökohtaiset suosikkini olivat Johanna Sinisalon Hannu ja Kerttu sekä Vesa Sisätön Lumikki.

31. A book from a sub-genre of your favorite genre: Daniel O’Malley: The Rook. Viisi vuotta kirjahyllyssäni odottanut pokkari pääsi vihdoin rantalukemiseksi ja yllätti erittäin positiivisesti! O'Malleyn urbaani fantasia vei mukanaan, seuraavaksi tilaukseen lähtee Checquy Filesin toinen osa.

22/52.

18.10.2017 17:04 #229 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Päähenkilö kuninkaallinen: Skazka pro volshebnogo konja. On kuningas, prinssi ja prinsessa.

19.10.2017 19:31 #230 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Kaksi aikajanaa: Diana Gabaldon Muukalainen. Alkuun 1900-luvulla ja sitten päähenkilö tempaistaan 1700-luvulle. Helppolukuinen ja viihdyttäväkin, muttei kyllä 800 sivun edestä. Astetta kehittyneempi versio kioskiromansseista. Historiallinen Skotlanti on kyllin uskottava. Tuskin luen seuraavaa osaa.

21.10.2017 20:28 - 21.10.2017 20:30 #231 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
*hih, olemme näköjään hieman eri mieltä maahisen kanssa Gabaldonin sarjasta* :lol:

46. A time travel novel Diana Gabaldon: Dragonfly in Amber (Outlander#2)

1940/1960 luvulta 1740 luvun Ranskaan ja Skotlantiin. Tai toisinpäin. Toinen osa Gabaldonin kiehtovasta Outlander sarjasta, jossa ajassa matkustaminen tapahtuu druidien kivikehien kautta.

51/52

Viimeksi muokattu: 21.10.2017 20:30 HourglassEyes.

21.10.2017 23:10 #232 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
2. A book with at least 2 perspectives (multiple points of view): Pirkko Saisio: Kainin tytär. Kirjojen Suomi -sivustolta bongattu, vuoden 1984 kirja. Paras puoli oli teoksen lyhyys.

29. A book published outside the 4 major publishing houses (Simon & Schuster; HarperCollins; Penguin Random House; Hachette Livre) - check all the editions: Rauli Virtanen: Reissukirja. Virtanen kirjoittaa mielenkiintoisista asioista jokseenkin sekavasti, tarinoita olisi riittänyt kokonaiseen kirjasarjaan. Laukaisi sekä kaukokaipuun että maailmantuskan.

34. A book set in or by an author from the Southern Hemisphere: C.S. Pacat: Captive Prince. Joululahjakirja jota luin aluksi noin kolmekymmentä sivua kunnes hylkäsin sen hirveänä kirjallisuuden tuotteena. Nyt tartuin uudelleen ja pääsin loppuun asti, lukuelämys parani juonen astuessa mukaan kuvioon. Kirjailija Australiasta.

25/52.

23.10.2017 08:13 - 02.11.2017 20:44 #233 : HourglassEyes
JA SE ON SIINÄ!

41. A book with an unreliable narrator S.J. Watson: Kun suljen silmäni

- Todella ovela kertomus naisesta, Christinestä, joka aina nukkuessaan unohtaa elämänsä tapahtumat ja herää joka aamu epätietoisuuteen siitä kuka ja missä on, vierellään mies, joka kertoo olevansa hänen aviomiehensä ja että hänen aivonsa ovat vaurioituneet ja sen seurauksena hän aina unohtaa kuluneen päivän tapahtumat. Salaperäisen lääkärin neuvosta Christine alkaa pitämään päiväkirjaa jonka avulla totuus hänen elämästään alkaa pikkuhiljaa tulla esiin.

52/52 Olen ylpeä itsestäni, ensimmäistä kertaa sain jonkun lukuhaasteen (poislukien GR:n määrähaasteen) loppuun asti. Ja hyvältä näyttää Popsugarin ja Helmetin kohdallakin!

Viimeksi muokattu: 02.11.2017 20:44 HourglassEyes.

23.10.2017 17:39 #234 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Onneksi olkoon!
Kolme samaa kirjaa, kun mulla (osin eri kohdissa vaan). Itse en ihan vielä ole päätöksessä, mutta lähellä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

24.10.2017 07:39 - 25.10.2017 11:03 #235 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Klassisen kirjallisuuden inspiroima: Ursula Le Guin Lavinia. Vergiliuksen Aeneis-runoelman sivumaininta on nostettu päähenkilöksi. Le Guinin tuttua tyyliä, josta pidän, mutta en osaa määritellä. Runollisen täsmällistä? Rakenne liian omituinen; Lavinia keskustelee paljon myöhemmin eläneen Vergiliuksen haamun kanssa ja koko ajan muistutetaan, ettei hän oikeastaan edes elä, fiktiivinen kun on. Luvattoman paljon painovirheitä.
Viimeksi muokattu: 25.10.2017 11:03 maahinen.

24.10.2017 22:36 #236 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Nyt on hyvä putki päällä, vajaassa kahdessa viikossa 9 kirjaa. Aika homma silti on vielä edessä jos tosiaan aion saada haasteen toteutettua vuoden loppuun.

8. A book written by a person of color: Rupi Kaur: Milk and Honey. Kaurin runoja on tullut siellä täällä vastaan aiemmin ja olihan teoksella hetkensä.

27. A book by one of your favorite authors: Kaari Utrio: Hupsu rakkaus. Nostalgiasyistä luen edelleen uskollisesti jokaisen Utrion uuden kirjan, vaikka kaikki tällä vuosituhannella kirjoitetut romaanit ovat juonellisesti täysin samanlaisia. Ainoastaan teollisuuden alan ympäristö, jossa romanssi tapahtuu, vaihtuu kirjoissa. Mutta historiallinen tarkkuus ja ajankuva tekevät kirjoista nautinnollista luettavaa.

35. A book where one of the main characters is royalty: C. S. Pacat: Prince’s Gambit. Jatko-osa Captive Princeen, joka tosissaan veti minut sisään sarjaan. Kolmas osa odottaa lukemista, en voi aloittaa koska sitten kirjat jo loppuu, buu.

28/52.

28.10.2017 12:00 #237 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Kirjalla pitkä nimi: Interesni rastenija i ptitsi v zashtitena mestnost "Trigradsko zhdrelo" .

29.10.2017 12:45 #238 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
2017 julkaistu: Petina Gappah Muistojen kirja. Suomennos tänä vuonna julkaistu. Zimbabwelaisen kirjailijan ensimmäinen romaani on kuolemaantuomitun naisen päiväkirja. Ilahduttava uusi tuttavuus. Elävän kepeään tyyliin kerrottuja karmeuksia. Ehkä osan zimbabwelaisen yhteiskunnan ongelmista ja ennakkoluuloista olisi voinut jättää seuraavaankin kirjaan.

02.11.2017 15:16 #239 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Epäluotettava kertoja: Art Spiegelman Maus - Selviytyjän tarina. Omaelämäkerturit yleensä ovat epäluotettavia, ja tässä kertojan vielä tulkitsee poika, joka ei tule isänsä kanssa toimeen. Sarjakuvamuotokin lisää fiktiivisyyden tuntua, vaikka tarina onkin varmasti tosi kaikessa, mikä lukijalle ja sanoman kannalta on merkittävää. Vaikken pidä suttuisesta piirrostyylistä, ovat kuvat kuitenkin vaikuttavia, kuten kertomuskin. En tiedä, kuvastaako se jotain alkutekstistä, mutta suomennoksen possessiivisuffiksittomuus on todella ärsyttävää.

04.11.2017 11:19 - 12.11.2017 10:03 #240 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Goodreads 2017
Epistolaarista fiktiota: Mark Haddon Yöllisen koiran merkillinen tapaus. Olen tullut huomaamaan, että Goodreadsin ja muidenkin genrelistaukset eivät ole aivan luotettavia. Tässäkin kirjeitä on kovin vähän, mutta onhan niillä sentään käänteentekevä merkitys juonessa. Lievästi autistisen pojan näkökulmasta kirjoitettu imaiseva jännitystarina.

Myyttiin perustuva: Rick Riordan Percy Jackson - Salamavaras. Kaikki tärkeimmät Kreikan jumalmyytit käydään läpi.

Lempiauktoreihini kuuluva: Hergé Vol 714 pour Sydney. Kaikki albumit ovat hyllyssä, vanhimmat irtolehdiksi kuluneina.
Viimeksi muokattu: 12.11.2017 10:03 maahinen.

sterle
Uusin jäsen: pupu ystävä