Lukuhaaste: Goodreads 2017

27.01.2017 14:31 #61

28. A non-fiction - Mari Manninen: Yhden lapsen kansa. Valaiseva kirja Kiinan väestöpolitiikasta. Minut yllätti kiinalaisten oma suhtautuminen yhden lapsen politiikkaan (josta jokaisella länsimaisella on vahva mielipide). Monet kokivat sen positiivisena tai ainakin välttämättömänä asiana, ja länsimaisten tulisi olla kiitollisia kiinalaisten työstä väestöräjähdyksen hillitsemiseksi.

28.01.2017 10:26 #62

Tosi paksu kirja: George Martin Miekkamyrsky. Eikä yhtään liian paksu. Ei vieläkään suurempia yllätyksiä, mutta joissain asioissa täytyy ihmetellä TV-sarjan ratkaisuja, sen verran filmaattisia kohtauksia muutettu tai jätetty pois.

28.01.2017 10:43 #63

17. A book with illustrations: Iso Kiltti Jätti (Roald Dahl)

Pitkästä aikaa Roald Dahlin tarinoiden pariin. Kirjan kuvitukset (Quentin Blaken kynästä) olivat kyllä hienoja ja antoivat tarinalle selvästi enemmän fiilistä kuin mitä siinä olisi ollut ilman niitä..

15/52 luettu (14/52 spefiä, 13/52 omasta hyllystä) [28.9% - 26.9% - 25%]

29.01.2017 12:48 #64

12. A book based on a myth Mikko Kamula: Ikimetsien sydänmailla (Metsän kansa#1)

- Kotimaisen kansanperinteet myytit olentoineen ja taikoineen ovat edustavasti esillä.

11/52

30.01.2017 08:41 #65

49. A book from someone else's bookshelf: Johan riitti! (Terry Pratchett)

Ilmeisesti tässä ajetaan takaa ajatusta siitä, että kirja löytyisi jonkun toisen tyypin jostain Goodreads kirjahyllystä. No, tämä kirja löytyy ihan fyysisestikin mieheni kirjahyllystä, joten helppo kohta täyttää.

16/52 luettu (15/52 spefiä, 14/52 omasta hyllystä) [30.8% - 28.9% - 26.9%]

Viimeksi muokattu: 30.01.2017 08:49 : Emelie.

31.01.2017 12:07 #66

31.01.2017 14:03 #67

52. A book set in a fictional location - Alan Moore, David Lloyd: V niin kuin verikosto. Aina silloin tällöin poimin suosituimpien kirjojen listalta jonkun lukematta jääneen ja tämäkin päätyi luettavien pinoon sitä kautta. En ole suuri sarjakuvien ystävä, mutta vaihtelu virkistää.

Luettu 15/52

Viimeksi muokattu: 31.01.2017 14:14 : Wind. Syy: Lisäsin listan luetuista

01.02.2017 07:33 #68

Wind kirjoitti: 38. A novel inspired by a work of classic literature - Jo Baker: Longbourn (Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo). Vasta puoleen väliin päästyäni muistin kirjan Ylpeys ja ennakkoluulo ja zombit. Se olisi ollut todennäköisesti paljon kiinnostavampi.

Haa, mulla on lainassa kirjastosta tuo Ylpeys ja ennakkoluulo ja zombit, ja olen pohtinut, että jaksanko lukea vai palautanko vain. En edes tullut miettineeksi, että voisin ympätä sen tähän kohtaan. Täytynee yrittää sen lukemista, vaikka kirjan idea ei ihan kolahda.

01.02.2017 09:41 #69

Emelie kirjoitti:

Jotenkin oudolla tavalla lohdutti kuulla, ettei tuo zombiversiokaan ollut järin ihmeellinen. Nyt ei harmita niin paljon, että tuhlasin aikani Longbourniin. Joo, tiedän, ajatuskuvioni ei ole lainkaan looginen... en tajua itsekään, ei ole järkeä.

01.02.2017 10:17 #70

40. A book published in 2017 - Veronica Roth: Viillot. Suomennos on uunituore, mutta en oikein ymmärrä, miten alkuteoskin on julkaistu vasta pari viikkoa sitten? Onko kirjaa suomennettu sitä mukaa kun Roth on kirjoittanut alkuperäistä?

01.02.2017 12:32 #71

18. A really long book (600+ pages): The Gamble (Kristen Ashley)

En sitten malttanut lukea mitään +800 sivuista, jotta olisin voinut kuitata Popsugarin haasteen vastaavan kohdan samalla kirjalla. Anyways, harvinainen uudelleenlukemishetki minulle. Kirja aloittaa sarjan, joten ajattelin verestää muistia tällä ja tätä seuraavalla osalla ennen kuin jatkan eteenpäin, kun ne nyt tuli hankittua hyllyynkin. Kirjat ovat standalone-teoksia, mutta hahmot saattavat vierailla toistensa kirjoissa. Tämä teos oli itse asiassa parempi toisella lukukerralla, yksi parhaimmista romantiikkakirjoista, mitä olen koskaan lukenut. Osui ja upposi minun kohdalla erityisen tehokkaasti jostain syystä.

17/52 luettu (15/52 spefiä, 15/52 omasta hyllystä) [32.7+% - 28.9% - 28.9%]

02.02.2017 10:15 #72

29. A book published outside the 4 major publishing houses - Miika Nousiainen: Juurihoito. Tämä kohta on helppo täyttää suomalaisella kirjalla, jota ei ole käännetty englanniksi. Nyt on jonkinlainen taantuma menossa luettujen kirjojen laadussa. Olen onnistunut valitsemaan nyt alkuvuodesta jo monta keksinkertaista / ei niin hyvää kirjaa, kun taas viime vuoden lopulla luin putkeen monta loistavaa teosta. Tämä oli mielestäni surkein Nousiaisen kirjoista, väkinäistä huumoria, paasaamista ja kömpelöä tekstiä. Anteeksi vaan Miika.

Luettu 17/52

02.02.2017 21:41 #73

31. A book from a sub-genre of your favorite genre Jamie Sawyer: The Lazarus War, Book two: Legion

- No, Scifi on yksi suosikkegenreistäni ja Sawyerin kirjoittama sotilaallinen scifi (military science fiction) edustaa genreä loistavasti.

12/52

04.02.2017 09:42 #74

Kirjassa on kuvitusta: Bruce Springsteen Born to run. Valokuvia kirjoittajan elämän varrelta

05.02.2017 13:42 #75

26. An adventure book Jacquelyn Benson: The Smoke hunter

- Vähän Vihreän timantin metsästystä, Indiana Jonesia, Lara Croftia ja Dirk Pittiä sekaisin.

13/52

05.02.2017 19:35 #76

21. A book that is a continuation of a book you've already read Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga Volume Two

- Ykkösosa tuli lukaistua tammikuulla.

14/52

05.02.2017 20:42 #77

Muun kuin neljän suurimman kustantajan julkaisema: Tuomo Niemelä Suomen käävät. Kustantajat ovat LUOMUS, Viherympäristöliitto ja Suomen Puunhoidon yhdistys. Upeat kuvat, selkeät tekstit, toimivat kaavat.

06.02.2017 11:18 #78

46. A time travel novel - H. G. Wells: Aikakone.
Aikamatkustajan vaimo tuli luettua viime vuonna ja 22.11.63 meni historiallisesta henkilöstä kertovaan kohtaan ja aloin jo huolestua, mistä löydän lisää aikamatkustuskirjoja. Aihe osoittautui kuitenkin yleisemmäksi kuin luulinkaan, Matkantekijäkin olisi sopinut tähän.

06.02.2017 11:56 #79

22. A book by an author you haven't read before - Jeffrey Eugenides: Virgin suicides - Kauniina kuolleet
Tämä on ollut lukulistalla pitkään, joten olisin voinut laittaa sen myös kohtaan 3. A book you meant to read in 2016. Jostain syystä elokuvan nähtyäni minun on vaikea lukea kirjaa. Ehkä pelkään pettyväni, vaikka useimmiten pidän kirjasta enemmän kuin elokuvasta. Tosin jotkut elokuvat ovat visuaalisesti niin huikeita, että kirja tuntuu väkisin vähän lattealta sen rinnalla. Esim Piin elämää en ole halunnut ruveta lukemaan, elokuva on niin kaunis. (Piin elämä sopisi kohtaan 41. A book with an unreliable narrator).

Luettu 19/52

Viimeksi muokattu: 10.02.2017 14:44 : Wind. Syy: Lisäsin listan

08.02.2017 12:36 #80

45. A book with a one-word title - Helen Harper: Bloodfire
Yhdyssana ei ole ihan tyylikkäin vaihtoehto tähän, mutta täyttää ehdon. Sarjan avausosa, keskinkertainen.

sterle, Pisania
Uusin jäsen: Helmirja