• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

19.03.2017 22:29 #121 :: Eija
Lukuhaaste: Popsugar 2017

Wind kirjoitti: 8. A book with multiple author - Stephen King, Peter Straub: The Talisman
Minua kiinnostaisi tietää, miten kaksi kirjailijaa jakaa kirjoitustyön. Keksiikö toinen juonen ja toinen kirjoittaa dialogin ja detaljit? Luoko toinen hahmot ja miljöön ja toinen keksii tarinan? Tuskinpa tarinaa voi kuljettaa eteenpäin vuorotellen kirjoittamalla?

Tämä on toteutettu vähän niinkuin vuorottelu periaatteella sanoo Peter Straub

HourglassEyes kirjoitti: 20. A book with career advice Arnold Schwarzenegger: Total Recall uskomaton elämäntarinani
- Päänraapimista aiheuttavaan kohtaan löytyi kirja melko yllättävältä taholta.

Onneksi olkoon :smile:- toivottavasti kohta täyttyy itsellänikin jotenkin helposti ja sattumalta. Aikaa on vielä vahingossa törmätä aihepiiriin.
Tykännyt: Wind

20.03.2017 08:35 #122 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
20. A book with career advice: Horrorstör (Grady Hendrix)

Ehkä taas hiukan oion, mutta tästä kirjasta jäi käteen se, että ei kannata mennä töihin tavarataloon, joka on rakennettu vanhan vankilan päälle.

22/52 luettu (17/52 spefiä, 15/52 omasta hyllystä) [42.3% - 32.7% - 28.9%]

21.03.2017 10:16 #123 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
13. A book by or about a person who has a disability: To Each Her Own (Molly Mirren)

Toisella päähenkilöistä on liikuntakkykyä rajoittava selkäydinvamma (identtinen kohta Helmet-haasteen kanssa).

23/52 luettu (17/52 spefiä, 16/52 omasta hyllystä) [44.2% - 32.7% - 30.8%]

21.03.2017 10:26 #124 :: Wind
Lukuhaaste: Popsugar 2017
Adv. 5. A book about an immigrant or refugee - Mikael Bergstrand: Sumua Darjeelingissa - ja teetä.
Ruotsalainen päähenkilö muuttaa joksikin aikaa Intiaan. Tämä ei ihan osunut minun kirjalliseen makuuni. Huumorin suhteen olen vaatelias, eikä mikä tahansa naurata. Saman tyyppistä naiivia huumoria on esim kirjoissa Mies joka rakasti järjestystä (Fredrik Backman), Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi (Jonas Jonasson) ja Ehtoolehto-sarja (Minna Lindgren). Eli jos piditte edellämainituista, siitä vaan lukemaan Sumua Darjeeligissa.

Luettu 38/52. Todellisuudessa olen lukenut jo 47 kirjaa, mutta harvaa kirjaa saan enää sopimaan mihinkään kolmesta lukuhaasteesta. En pysty olemaan niin järjestelmällinen, että lukisin vain haasteeseen valikoituja kirjoja. Lukeminen on yksi niistä harvoista asioista elämässä, joissa voi mennä ihan fiilispohjalta. Ja niin minä aion jatkossakin lukea.

21.03.2017 13:07 #125 :: Wind
7. A book that is a story within a story - Anne Rice: Veren vangit
Kirjan alkuperäinen nimi on kuvaavampi, Interview with the Vampire, eli kirja kertoo haastattelusta, jossa kerrotaan tarina. Tämä täydensi samalla omaa klassikkoprojektiani. Tästä tehty elokuva tuli (taas) hiljattain tv:stä, pääosissa Tom Cruise ja Brad Pitt.

Luettu 39/52

23.03.2017 12:14 #126 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
33. A book set in two different time periods: Perillinen (Camilla Läckberg)

Tarina on sijoitettu 1940- ja 2010-luvuille (taasen identtinen kohta GR:n kanssa).

24/52 luettu (17/52 spefiä, 16/52 omasta hyllystä) [46.2% - 32.7% - 30.8%]

29.03.2017 13:31 #127 :: Wind
Lukuhaaste: Popsugar 2017
Adv. 1. A book recommended by an author you love - Andrzej Sapkowski suosittelee: Goldman: The Princess Bride

Tämä oli melko hankala kohta. En löytänyt kovinkaan paljon "rakastamieni kirjailijoiden" suosituksia. Haaste ajaa jo melko tehokkaasti ulos omalta mukavuusalueelta.

Luettu 40/52

30.03.2017 14:36 #128 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
5. A book about an immigrant or refugee: Traktorien lyhyt historia ukrainaksi (Marina Lewycka)

Keskushenkilönaisen isä on muuttanut Britteihin ikään kuin pakolaisena. Tätäkin asiaa puidaan jossain määrin läpi teoksessa.

25/52 luettu (17/52 spefiä, 16/52 omasta hyllystä) [48.1% - 32.7% - 30.8%]

30.03.2017 21:06 #129 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2017
16. A book that's published in 2017 Jon Skovron: Bane and Shadow (The Empire of Storms#2)

- Toinen osa sarjaan, jonka löysin viime vuonna. Yhdistelmä nekromantian tyylistä magiaa, valtataistelua, merirosvoja, ryöväreitä, porttoja ja hurmureita. Suosittelen!

21/40 - Adv. 7/12

03.04.2017 14:35 #130 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
18. A book you've read before that never fails to make you smile: Adulthood Is a Myth (Sarah Andersen)

Hiukan taas oikaisen, mutta en juurikaan lue kirjoja uudelleen ja jos luen, ne eivät ole niitä hymyilemään laittavia teoksia. Asterix-sarjakuvat luin juuri, joten ei inspiroinut alkaa heti lukemaan niitä uudestaan. Olen lukenut näitä Sarah's Scribbles -sarjakuvia verkosta ja koska tulin ostaneeksi tämän kokoelman, niin laitan sen tähän kohtaan. Mieltä piristäviä ja välillä hämmentävän osuvia sarjakuvia +20-vuotiaan naisen elämästä.

26/52 luettu (17/52 spefiä, 17/52 omasta hyllystä) [50% - 32.7% - 32.7%]

03.04.2017 22:12 #131 :: HourglassEyes
33. A book set in two different time periods Stephen King: Etsivä löytää

- Lähdetään liikkeelle vuodesta 1978 ja edetään vuoronperää vuoden 2009 (ja Mersumiehen aiheuttamasta onnettomuudesta) kanssa ja siitä eteenpäin. Painetun sanan viehätyksen voimaa ja vaikutusta!

22/40 - Adv. 7/12

05.04.2017 10:15 #132 :: Wind
Lukuhaaste: Popsugar 2017
18. A book you've read before that never fails to make you smile - P.G. Wodehouse: My Man Jeeves
Wodehousen kirjoja luin nuorena useamman ja haasteen vuoksi luin nyt yhden uudestaan. Kirjassa on kahdeksan lyhyttä tarinaa ja kyllä ne vieläkin naurattaa. Ihan klassikkokamaa. Luin samaan aikaan Agatha Christietä ja kirjat alkoivat hassusti sekoittua päässäni - molemmissa liikutaan menneen maailman englantilaisen yläluokan parissa (tosin Wooster oli muuttanut Englannista Amerikkaan). Kesti aina hetken jäsentää mielessään ketkä hahmot ja mitkä tapahtumat kuuluvat tähän kirjaan, jota nyt luen. Olisi kieltämättä selkeämpää lukea vain yhtä kirjaa kerrallaan.

Luettu 41/52

06.04.2017 10:13 #133 :: Wind
35. A book set in a hotel - Agatha Christie: Bertramin hotellissa
Christien myöhäisempää tuotantoa, jonka valitsin ihan haastetta varten. Muut löytämäni hotelliaiheiset kirjat olivat kaikki romantiikkaa, joka ei oikein maistu. Kuriositeettina voin mainita, että miss Marple oli tässä vain pienessä sivuosassa, vaikka ei pystynytkään pitämään nokkaansa irti murhatutkimuksesta. Jutun tutkinta oli kuitenkin poliisien käsissä.

Luettu 42/52

07.04.2017 10:34 #134 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
Adv. 1. A book recommended by an author you love: Saga, ensimmäinen kirja (Brian K. Vaughan, Fiona Staples)

Mitä ihmettä, "by an author you love". No en tasan tarkkaan rakasta ketään kirjailijaa. Mutta muuten yhtenevä kohta GR:n haasteen kanssa, Martin on joskus tätä suositellut.

27/52 luettu (18/52 spefiä, 17/52 omasta hyllystä) [51.9% - 32.7% - 34.6%]

07.04.2017 14:19 #135 :: Wind
38. A book set around a holiday other than Christmas - Marissa Meyer: Cinder
Olin jo alistunut lukemaan jotain epäkiinnostavaa tähän haastekohtaan, mutta yllättäen Cinder paljastuikin sopivaksi tähän. Siinä juhlittiin IV:n maailmansodan päättymisen vuosipäivää tuhkimotyylisillä tanssiaisilla vastakruunatun keisarin isännöimänä. Varsin muukaansatempaava teos, kiitos vinkistä HourglassEyes!

Luettu 43/52
Tykännyt: HourglassEyes

07.04.2017 17:05 #136 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2017

Wind kirjoitti: 38. A book set around a holiday other than Christmas - Marissa Meyer: Cinder

Kiva että tykkäsit! =)

07.04.2017 22:09 #137 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Popsugar 2017
7. A book that is a story within a story J.R. Ward: The Chosen (Black Dagger Brotherhood#15)

- Teknillisesti ottaen tämä taitaa olla tarina, jonka sisällä on tarina, mutta close enough! :wink:Veljeskunnan kirjoissa päähahmojen historiaa selvitetään yleensä uni- taikka muistelmajaksoilla, niinkuin tässäkin kirjassa jossa avataan Band of Bastardsin, Xcorin, lähtokohtia, sukujuuria ja kasvatusta.

23/40 - Adv. 7/12

Muokannut 07.04.2017 22:22 HourglassEyes

08.04.2017 09:51 #138 :: Emelie
Lukuhaaste: Popsugar 2017
Adv. 12. A book based on mythology: The Legend of Sleepy Hollow (Washington Irving)

No joo, ohuella menee tämäkin kohta. Mutta tarinassa on merkittävässä osassa ajatus päättömästä ratsumiehestä.

28/52 luettu (19/52 spefiä, 17/52 omasta hyllystä) [53.8% - 36.5% - 32.7%]

10.04.2017 11:23 #139 :: Wind
40. A book you bought on a trip - Roald Dahl: Jaakko ja jättipersikka
Nyt vähän venytän sääntöjä. Löysin tämän pihakirppikseltä niinkin kaukaa kuin naapurikaupungista. Matka ei ollut pitkä, mutta sitähän ei haasteessa määritelty :wink:. Tavallisesti en kirjoja juurikaan ostele, mutta nyt päätin uhrata kolikon haasteen vuoksi. Kirjan annan siskontyttärelle. Valitsin tämän kirjan siksi, että olen nähnyt sen lukuisissa parhaat kirjat / lempikirjani / must read -listoissa ja olin utelias. Luettuani tämän olen sitä mieltä, että lastenkirjat kannattaa lukea lapsena. Joudun tosin lukemaan vielä (ainakin) yhden lastenkirjan, koska kohta 25. A book you loved as a child on vielä täyttämättä.
Luettu 44/52

10.04.2017 11:33 #140 :: Wind
19. A book about food - Han Kang: Vegetaristi
Pelkäsin joutuvani lukemaan jonkin ravinto-oppaan tai keittokirjan, mutta löysinkin erinomaisen korealaisen romaanin. Ruoka ei ollut ihan niin keskeisessä osassa kuin nimestä voisi päätellä, mutta kelpuutan sen keittokirjan pelossa.

Luettu 45/52