Lukuhaaste: Helmet 2017

21.02.2017 11:51 #141 : Wind
30. Kirjan nimessä on tunne - Amy Tan: Ilon ja onnen tarinat
Löytyi näinkin positiivisia tunteita ja vielä kaksin kappalein. Alunperin suunnitelmissa oli lukea Steinbeckin Vihan hedelmät tähän kohtaan. Ilon ja onnen tarinat sijoittuvat vuosikymmenien takaiseen Kiinaan ja lähimenneisyyden Amerikkaan. Spefissä, historiallisissa romaaneissa ja vieraista kulttureista kertovissa kirjoissa on yhteistä se, että ne vievät pois omasta arkitodellisuudesta vieraaseen maailmaan ja kulttuuriin.

Luettu 31/50

22.02.2017 09:38 #142 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta Aila Ruoho: Vartiotornin varjossa Toisenlainen totuus jehovantodistajuudesta

- En ole itse henkinen ihminen, kirkosta erosin monta vuotta sitten. Jokaisella on kuitenkin mielestäni oikeus uskoa mihin haluaa, mutta uskon tyrkyttämistä toiselle en hyväksy. Ärsyynnyn kiertävistä todistajista, jotka tulevat rinkuttelemaan ovikelloani lehtiensä kanssa. Tähän asti olen kuitenkin kohteliaasti käännyttänyt heidät tiehensä. Tämän kirjan luettuani voi kuitenkin olla, että jos joku todistaja kaksikko ilmaantuu oveni taakse he saavat paljon hyytävämmän lähdön.

Vartiotornin varjossa oli hyvä ja koukuttava kirja - mutta jätti myös jälkeensä melkoisen tyrmistyksen. Uskonnolliset lahkot ovat aina olleet jotenkin epäilyttäviä, mutta nämä lahkolaisten tarinat vasta oikein avasivat silmiä. Pari vuosisataa jatkunut aivopesu ja faktojen pimitys jäseniltä on aivan käsittämättömissä mitoissa, eikä näillä jäsenillä ole minkäänlaista todellisuudentajua. Pelottavaa tekstiä. Mikäli joskus olette miettineet todistajiin liittymistä, niin lukekaa tämä kirja ja miettikää uudelleen... Huh! :eek:

24/50

22.02.2017 12:34 #143 : Wind

22.02.2017 17:48 #144 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017

Wind kirjoitti: ^Tuo täytyy varmaan lukea - ei sillä että olisin mihinkään liittymässä, päinvastoin, minäkin olen kirkosta eronnut ja suhtaudun hyvin kriittisesti uskonnollisiin lahkoihin. Jehovantodistajia olen tähän asti pitänyt melko harmittomina, vaan ovatko sittenkään...

Näin ajattelin minäkin, että suhteellisen harmittomia. En ajattele enää. Lahkon ulkopuolisille todistajat ehkä ovatkin juuri sitä, mutta kaikki se mitä sisällä tapahtuu... Pistää miettimään.

25.02.2017 10:32 #145 : Wind
29. Kirjan päähenkilö osaa jotain, mitä haluat oppia - Stephen King: Misery
Päähenkilö on menestynyt kirjailija ja kukapa meistä ei haluaisi osata kirjoittaa hyvin. Luulen, että aika moni tällä foorumilla haaveilee - tosissaan tai salaa mielessään - kirjailijanurasta. Minä ainakin.

Luettu 32/50

25.02.2017 11:42 #146 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Kirjan nimessä on erisnimi: Brian Herbert & Kevin Anderson Dune, House Harkonnen

25.02.2017 15:03 - 25.02.2017 15:12 #147 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
49. Vuoden 2017 uutuuskirja Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia, (Kaksoisauringot#1)

- Vahva uusi sarjanavaus. Skeptisyyteni kotimaisen fantasian tasosta sai jälleen kolauksen; oli sen verran vakuuttavaa tekstiä ja tarinaa. Ja hyvä näin.

25/50

Viimeksi muokattu: 25.02.2017 15:12 HourglassEyes.

26.02.2017 18:02 #148 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
48. Kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän C.J. Sansom: Luostarin varjot (Shardlake#1)

- Juoni sijoittuu pääsääntöisesti 1500 -luvun britannialaiseen munkkiluostariin, aikaudesta ja varsinkaan tuon ajan munkkiluostarielämästä en voi sanoa tietäväni juurikaan mitään. Kirjan kertomuksen perusteella kyseenalaistan kyllä paikkojen jumalallisuuden...

26/50

26.02.2017 19:42 #149 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
15. Kirjassa harrastetaan tai se liittyy harrastukseen: Breathe (Kristen Ashley)

Kirjan päähenkilönainen on innokas kirjojen lukija ja harrastaa muutenkin spefiä.

24/50 luettu (18/50 spefiä, 19/50 omasta hyllystä) [48% - 36% - 38%]

27.02.2017 11:07 - 27.02.2017 11:08 #150 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
7. Salanimellä tai taiteilijanimellä kirjoitettu kirja - NoViolet Bulawayo: Me tarvitaan uudet nimet
Kirjailijan oikea nimi on Elizabeth Tshele. Erittäin hauskaa, värikästä kieltä. Oli nautinto lukea, vaikka latistuikin loppua kohti.

Luettu 33/50

Viimeksi muokattu: 27.02.2017 11:08 Wind. Syy: typo

27.02.2017 13:09 #151 : Wind
1. Kirjan nimi on mielestäsi kaunis - Jacqueline Woodson: Another Brooklyn
Tämä haastekohta on sellaista humppaa, että tähän voi laittaa ihan mitä vaan, joten olkoon tämä tässä. Eihän se nyt huono nimi ole, on niitä huonompiakin.

Luettu 34/50

27.02.2017 13:54 #152 : Wind
42. Esikoisteos - Katharine McGee: Tuhat kerrosta: Pudotus
McGee on luonut kiehtovan maailman sadan vuoden päähän tulevaisuuteen. Tulevaisuuden teknologiassa oli sellaisia vimpaimia, mitä minäkin haluaisin! Mutta maailmassa oli myös eriarvoisuutta, huumeita ja noita ikiaikaisia ihmissuhdesotkuja. Romantiikkaakin oli, mutta ei liian siirappista. Pidin! Nyt vaan odottelemaan jatko-osia. Pitäisi malttaa odottaa, eikä lukea heti tuoreeltaan näitä sarjojen avausosia. Kun seuraava osa ilmestyy, ei enää muista, mitä ykkösosassa tapahtui. :sad:

Luettu 35/50

28.02.2017 10:13 #153 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
15. Kirjassa harrastetaan tai se liittyy harrastukseen: Lizzie Stark - Leaving Mundania

Amerikkalaisen journalistin kirjoittama teos hänen matkastaan syvälle larppaamisen ytimeen. Kirjan alkupuoli kertoo amerikkalaisesta skenestä, pitkistä larppikampanjoista ja valtavista sääntökirjoista kun ummikkona aloittanut Stark touhuaa kotimaansa kamaralla. Hän käy myös coneissa pelaamassa lyhyempiä yhden illan pelejä ja havaitsee ne palkitsevammiksi kuin kampanjat, jotka vaativat pitkää sitoutumista. Hän perehtyy sotilaiden larpinkaltaisiin koulutusskenaarioihin. Hän peluuttaa oman larpin. Lopulta hän lähtee Tanskaan Knudepunkt-tapahtumaan ja fiilistelee pohjoismaisen larppiskenen kokeellisuutta, taiteellisuutta ja yleistä päheyttä. Olin juuri männäviikolla Norjassa Knutepunktissa ja totesin että on ehkä vihdoin aika lukea tämäkin ja teos osoittautui varsin mainioksi vaikka sisälsikin lopulta melko vähän itselleni uutta tietoa. Hilpeän lisänsä toi tuttujen larppaajien vilahtelu viimeisissä luvuissa.

4/5, kevyt ja informatiivinen tietopaketti.

18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa: Shirley Jackson - The Haunting of Hill House

Tämä haastekohta on englanniksi varmaan liiankin helppo, mutta miksipä ei. En ihan hirveästi yleensä lue kauhua, mutta klassikot pitäisi tuntea ja sitähän tämä on, ansaitusti. Jacksonin psykologinen kummitustarina luo koko ajan tiettyä epävarmuutta, ovatko kummittelut oikeita vai tapahtuvatko ne vain päähenkilön mielessä. Toimii vallan mainiosti ja tunnelma on paikoitellen oikeasti painostava, mutta ei tästä yöunia mennyt. Tämä on filmattukin pariin otteeseen. Viimeisin versio oli käsittämättömän huono.

4/5, ansaitusti klassikko.

27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja: Johanna Sinisalo - Auringon ydin

Sijoittuu vaihtoehto-Tampereelle. Tätä vertaillaan jatkuvasti Margaret Atwoodin Orjattareesi, mutta Suomen eusistokraattisen tasavallan eugeniikkakikkailu on oikeastaan vielä ahdistavampaa luettavaa kuin Gileadin perinteisempi sorto. Kirja etenee nopeasti, lyhyissä luvuissa, joista osa on varsinaista narratiivia kahden päähenkilön perspektiiveistä ja osa otteita vaihtoehtoisen maailman historiikeista ja muista teksteistä. Mukana myös aivan sairaasti chiliä sekä heti kättelyssä vuoden "luinko mä just mitä mä luulen että mä luin?" -hetki.

5/5, Hugo Award for Best Novel.

01.03.2017 08:23 #154 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
14. Valitsit kirjan takakannen tekstin perusteella: Jagged (Kristen Ashley)

Olin jo päättänyt jättää tämän kirjasarjan sivuun hetkeksi, mutta satuin lukemaan kirjan takakansitekstin ja kiinnostuin. Ihan hyvä, sillä tämä oli ehdottomasti sarjan paremmasta päästä, vaikkei päässytkään kahden ensimmäisen osan tasolle.

25/50 luettu (18/50 spefiä, 20/50 omasta hyllystä) [50% - 36% - 40%]

01.03.2017 11:53 #155 : maahinen
Esikoisteos: Anne Frank Nuoren tytön päiväkirja

01.03.2017 12:06 #156 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa - J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne: Harry Potter ja kirottu lapsi
Olin jo kertaalleen päättänyt, etten lue tätä. Potter-sarja on hyvä ja kokonainen sellaisenaan, eikä mitään jatko-osia tarvita. Mutta kun kirja tuli vastaan, tartuin siihen kuitenkin. Tämä jäi valovuosien päähän alkuperäisen sarjan tasosta. Lukeminen tuntui ajanhaaskaukselta, mutta kirjojen kesken jättäminen on yllättävän vaikeaa. Niinpä tuli tämäkin luettua loppuun.

Luettu 36/50

01.03.2017 21:15 #157 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
34. Kirja kertoo ajasta, jota et ole elänyt: Henry James - The Turn of the Screw

Toinen psykologisen kauhun klassikko, joka nappasi huomattavasti vähemmän kuin edellinen lukemani. Sijoittuu tosiaan jonnekin 1800-luvulle. Tämä on varmaan ollut mullistava ilmestyessään, mutta nyttemmin epävarmuus tapahtumien todellisuudesta ei enää säväytä itsessään, varsinkaan kun mitään mielenkiintoista ei oikeastaan tapahdu. Lisäksi James ei ole ilmeisesti koskaan nähnyt sivulausetta, josta hän ei olisi tykännyt. Jopa toiminnalliset ja jännittyneet kohtaukset puuroutuvat virkkeiden kompastellessa omiin moniin polviinsa. Teksti on ajoittain ihan nättiä, mutta ei osaa oikein olla muuta. Jos jaksaisin Lacania, tästä saisi varmaan tosi mehevää freudilaista analyysia.

3/5. Ei huono, mutta ei nyt oikeastaan hyväkään.

02.03.2017 17:06 #158 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Salanimellä kirjoitettu kirja: V.I. Lenin Valitut teokset, osa 2. Näihin aikoihin vakiintui nimi Lenin, sitä ennen oli monta muuta

03.03.2017 18:10 #159 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
1. Kirjan nimi on mielestäsi kaunis Cassandra Clare: Clockwork Angel (The Infernal Devices#1)

- Alku napsahtaa ja loppu pehmenee, jotenkin se vain solahtaa kielellä mukavasti. Minulla taitaa olla jonkinlainen pakkomielle Angel -sanaan. Viime vuonna muistaakseni valitsin kauneimmaksi kirjan nimeksi J.R. Wardin Angels Sharen...

27/50

05.03.2017 09:07 #160 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
28. Kirja kirjailijalta, jolta olet aiemmin lukenut vain yhden kirjan: The Skeleton in the Closet (Angie Fox)

Luin aikaisemmin kirjalijalta tämän sarjan aloitusosan. Tämä toinen osa jatkaa tarinaa samalla mukavalla ja kepeällä otteella.

26/50 luettu (19/50 spefiä, 21/50 omasta hyllystä) [52% - 38% - 42%]

Uusin jäsen: Topi Kopakkala