Lukuhaaste: Helmet 2017

29.03.2017 13:37 #181

22. Kuvitettu kirja - Goldman: The Princess Bride

Lukemassani painoksessa (e-kirja) oli yksiväripiirroksia kirjan tapahtumista. Kuvituksesta tuli mieleen 50-luvun lasten/nuortenkirjat, joita lueskelin mummolassa lapsena. Tosiasiassa tämä haastekohta on jo varattu ja joudun siirtämään siinä olleen kirjan toisaalle:

46. Oseanialaisen kirjailijan kirjoittama kirja - Tan, Shaun: Etäisten esikaupunkien asioita

Luettu 46/50

30.03.2017 14:33 #182

16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja: Traktorien lyhyt historia ukrainaksi (Marina Lewycka)

Tämä teos on voittanut Bollinger Everyman Wodehouse Prize for Comic Fiction ja Saga Award (2005) -palkinnot.

31/50 luettu (21/50 spefiä, 23/50 omasta hyllystä) [62% - 42% - 46%]

03.04.2017 22:18 #183

37. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoon kuuluu yli 20 teosta Stephen King: Etsivä löytää

- Luottokirjailijani :heart: , joka harvemmin pettää. Bill Hodges sarjan toinen osa on taattua Stephen King -laatua, joskaan ei ehkä lukemaani parasta Kingiä, mutta ei huonoa missään tapauksessa!

33/50

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
07.04.2017 16:59 #184

21. Sankaritarina: Henry Wadsworth Longfellow - The Song of Hiawatha

Nyt löytyi sitten jotain todella hirveää. Lukaisin tämän runoeepoksen koska piti kääntää englanniksi jonkinverran nelipolvista trokeeta ja tämä sattuu olemaan kuuluisin esimerkki nelipolvisesta trokeesta englanniksi. Tahdoin päästä oikeaan mentaliteettiin. Longfellow tunnetusti otti Kalevalasta vahvaa inspistä runomittaansa, mutta ilmeisesti myös loppuun.

Hiawatha on siis tässä tämä myyttinen ojibwe-intiaanien sankari, jonka touhuilla selittyvät kaikenlaiset luonnonilmiöt. Tässä on myös tää tosi häiritsevä alavire kun sekä kasveja että eläimiä kohdellaan älyllisinä olentoina mutta sitten Hiawatha ja kumppanit kuitenkin pistävät niitä lihoiksi, syövät niitä ja tekevät niiden ruumiinosista käyttöesineitä. Aika Hannibal.

No, Kalevala päättyy siihen raamatulliseen allegoriaan jossa Marjatta tulee raskaaksi puolukasta ja pojasta tulee Karjalan kuningas ja Väinämöinen haistattaa ja ottaa pitkät. The Song of Hiawatha puolestaan päättyy siihen että valkoiset miehet tulevat kristinuskon kanssa ja Hiawatha toteaa jotta "tehän ootte hyviä tyyppejä, pitäkääs huolta mun kansastani niin mä melon tonne jonnekin auringonlaskuun".

Longfellow siis naittaa yhteen suomalaisen kansalliseepoksen ja editoituja versioita ojibwejen myyteistä kertoakseen kaunistellun jutun intiaanien ja valkoisten kohtaamisesta samaan aikaan kun juuri ojibweja pakkosiirrettiin omilta mailtaan ja satoja kuoli. Ja tätä luetutetaan kouluissa. Kiesus.

2/5, ihan kiva rytmi mutta voi nyt helvetti.

35. Kirjan nimessä on erisnimi: Charles Brockden Brown - Wieland

Amerikkalaista gotiikkaa 1700-luvun lopusta. Nimihenkilö sekoaa ja murhaa perheensä, sisko ihmettelee. Melkoista tervaa tämäkin. Miksiköhän mä päädyin edes tätä lukemaan?

2/5, historiallinen kuriositeetti.

47. Kirja täyttää kahden haastekohdan kriteerit: Ernest Hemingway - The Sun Also Rises

Osuu kohtiin 18 (nimessä neljä sanaa) ja 34 (sijoittuu 20-luvulle, jolloin en ollut kuvioissa).

Löysinpähän vaihteeksi jotain hyvää. Tämä on siis se definitiivinen ekan maailmansodan kokeneiden kolmikymppisten sukupolviromaani, jossa joukko brittejä ja amerikkalaisia hilluvat Pariisissa ja Pamplonassa, dokaavat aivan hirveästi, harrastavat epämääräisiä suhteita ja potevat jatkuvaa yksinäisyyttä. Eihän tässä ihan kauheasti tapahdu ja kaikki henkilötkin ovat melkoisia mulkvisteja, mutta tämä vangitsee sen zeitgeistin ja merkityksettömyyden fiiliksen todella hyvin. Eikä ollut edes pitkä.

4/5, kyllä sen näkee mistä jätkä Nobelinsa polkaisi.

Viimeksi muokattu: 07.04.2017 17:01 : NiTessine.

08.04.2017 09:48 #185

34. Kirja kertoo ajasta, jota et ole elänyt: The Legend of Sleepy Hollow (Washington Irving)

Tarina sijoittuu 1800-luvulle.

32/50 luettu (22/50 spefiä, 23/50 omasta hyllystä) [64% - 44% - 46%]

09.04.2017 14:23 #186

32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta: The Little Mermaid (Hans Christian Andersen)

Tästä on tehnyt leffaversioita ja löytyy jopa patsaskin.

33/50 luettu (23/50 spefiä, 23/50 omasta hyllystä) [66% - 46% - 46%]

11.04.2017 11:06 #187

12. Politiikasta tai poliitikosta kertova kirja: The Daily Show: An Oral History as Told by Jon Stewart, the Correspondents, Staff and Guests (Chris Smith)

The Daily Show jos mikään on poliittinen ohjelma, joten ohjelmasta kertovassa kirjassakin käsitellään paljon politiikkaa.

34/50 luettu (23/50 spefiä, 24/50 omasta hyllystä) [68% - 46% - 48%]

16.04.2017 18:35 #188

40. Kirjailija tulee erilaisesta kulttuurista kuin sinä: Ninefox gambit (Yoon Ha Lee)

Yoon Ha Lee on korean-amerikkalainen taustaltaan, ja teen nyt jonkinlaisen oletuksen siitä, että hänen kulttuurillinen taustansa on hyvin erilainen kuin minun.

35/50 luettu (24/50 spefiä, 24/50 omasta hyllystä) [70% - 48% - 48%]

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
17.04.2017 13:22 #189

Kirjan kannessa on eläin: Spencer Quinn Korvat pystyssä. Päähenkilökoira on kannessa.

Kirjassa mennään naimisiin: Brian Herbert & Kevin Anderson Dune, House Corrino. Ixin prinssi nai viimein benegesseriittajalkavaimonsa.

Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa: Bernd Wasiolka & Niels Blaum Common plants in the Kalahari region.

Kuvitettu kirja: Burger Cillie The Mammal guide of southern Africa. Havainnollisia valokuvia eläimistä.

Kirjailija, jonka tuotantoon kuuluu yli 20 teosta: Ernest Hemingway The snows of Kilimanjaro.

Kirjassa selvitetään rikos: Maria Jungstedt Den mörka ängeln. Useampikin rikos.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
17.04.2017 20:43 #190

20. Kirjassa on vammainen tai vakavasti sairas henkilö: Cormac McCarthy - The Gardener's Son

Päähenkilö on jalkapuoli. Tämä oli itse asiassa leffakässäri. Myös itse elokuva on olemassa, mutta olen välttynyt näkemästä sitä. Tää oli sillai aika ookoo mutta käsikirjoitusten lukeminen on vähän taitolaji ja mä en ole varma, onko mulla sitä taitoa. Tyyli ja teemat ovat kyllä selkeää McCarthya, eli liikutaan jossain Teksasissa, ihmiset ovat ikäviä ja sitten on väkivaltaa ja kuolemaa.

3/5, kattoisin leffan.

28. Kirja kirjailijalta, jolta olet aiemmin lukenut vain yhden kirjan: Seanan McGuire - Every Heart a Doorway

Aiemmin olen lukenut McGuirelta vain peitenimellä Mira Grant julkaistun Parasiten. Parasite on huono. Tämä sen sijaan on todella, todella hyvä. Pienoisromaani sijoittuu sisäoppilaitokseen kaikille niille tytöille, jotka ovat pienenä joutuneet taikamaailmaan mutta palattuaan meidän maailmaamme, eivät ole kyenneet sopeutumaan tai palaamaan maailmaansa. Idea on jo itsessään riemastuttava. Mukana on myös kevyttä murhamysteeriä, mutta tässä tapauksessa erityisesti maailmanrakennus nosti tämän aivan omaan luokkaansa. Hugo-ehdokas, muuten.

4/5, kekseliäs ja tunnelmallinen, jatkoa onneksi luvassa.

32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta: Lloyd Alexander - The Book of Three

Disneyn piirretty Hiidenpata perustuu pitkälti tähän sekä tämän jatko-osiin. Mulla on vähän semmonen fiilis että tämä olisi pitänyt lukea joskus 20 vuotta sitten, koska onhan tämä nyt vähän lastenkirja. Tiesin että en varmaan saa ihan hirveästi tästä irti, mutta luinpahan yleissivistyksen vuoksi - tämä kun on se klassinen "nuori sankari aloittaa sikopaimenena" -kirja. Ihan menevää seikkailuakin, eikä varsinaisesti huono. Hirveän yksioikoinen vaan.

3/5, eipähän ollut turhan pitkä.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
19.04.2017 21:43 #191

Täyttää kahden haastekohdan kriteerit: Jyrkinen, Anttonen & Karhu (toim.) Mathapa ja muita ruokaohjeita Mosambikista. Kuvitettu ja liittyy harrastukseen eli ruoanlaittoon. Reseptien lisäksi juttua ruoka-aineista ja pari runoakin. Ajattelin, että keittokirja kattaisi haastekohdan "kukaan ei kuole", mutta runossa "tuhottujen ruumiiden tähden... kuolevien äänen..."

Kirjailijalta, jolta olet lukenut vain yhden kirjan: Andre Brink A dry white season. Rumours of rain on minulla hyllyssä ja tiedän sen lukeneeni, vaikken muistakaan yhtään mitä siinä tapahtuu.

Sukutarina: Marilyn French Her mother's daughter. Neljän sukupolven naisista.

Kirja aiheesta, josta tiesin hyvin vähän: Wannenburgh, Johnson & Bannister The bushmen.

23.04.2017 09:54 #192

Muoks. Mitähän lie mahdoin aamulla ajatella, eihän cruel ole tunne. Liian vähän kahvia kenties...? 30. Kirjan nimessä on tunne Yonezou Nekota: Don't be Cruel 1&2

Vaihdetaan kirja kohtaan:
40. Kirjailija tulee erilaisesta kulttuurista kuin sinä Yonezou Nekota: Don't be Cruel 1&2

- Japanilainen kulttuuri on toden totta erilaista!

- Don't be Cruel sarja edustaa myös yaoi mangaa. Pääosissa ovat kovien suorituspaineiden alla oleva stipendioppilas Nemugasa ja playboyn maineessa oleva Maya, joka näkee Nemugasan huijaavan tärkeässä kokeessa. Vaitiolostaan Maya kiristää Nemugasan seksisuhteeseen kanssaan. Kieroutuneesta lähtökohdastaan huolimatta Mayan ja Nemugasan alati kasvava suhde on lopulta melko hauska ja romanttinenkin, jossa läpikäydään monet parisuhteiden eri ongelmat mustasukkaisuudesta ja pitkistä eroajoista henkiseen kasvuun ja aikuistumiseen.

34/50

Viimeksi muokattu: 23.04.2017 20:09 : HourglassEyes.

23.04.2017 19:53 #193

36. Elämäkerta tai muistelmateos - Waris Dirie: Aavikon kukka
Pitkästä aikaa nytkähti tämäkin haaste eteenpäin. Dirien elämäkerta on ollut jo pitkään lukulistalla ja täytyy sanoa, että niin uskomattomia juttuja kirjassa on, että on vaikea uskoa todeksi ihan kaikkea. Nyt kun on vihdoin aikaa lukea paljon, tulee joskus lukeneeksi hyvin samankaltaisia kirjoja: hetki sitten luin Aavikon tyttäret, joka sekin kertoi Somalian paimentolaisista naisnäkökulmasta.

Luettu 47/50

Eilen 18:20 #194

23. Käännöskirja Dee Brown: Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen - Lännen valloitus intiaanien näkökulmasta

- Alkuperäiseltä nimeltään Bury My Heart at Wounded Knee
An Indian History of the American West
, 1970

35/50

Eilen 18:31 #195

HourglassEyes kirjoitti: Bury My Heart at Wounded Knee
An Indian History of the American West[/i], 1970

Yksi niistä kirjoista jotka vievät palan sydämestäsi ikuisiksi ajoiksi...

Olen jo jonkin aikaa miettinyt olisiko tämä lukemisen arvoinen. Kommenttisi, HourglassEyes, keikautti vaakakuppia sen verran, että taidanpa kaivaa kirjan jostain itselleni. Olen ennenkin saanut sinulta hyviä lukuvinkkejä, kiitos vain!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Eilen 19:02 #196

Wind kirjoitti:

HourglassEyes kirjoitti: Bury My Heart at Wounded Knee
An Indian History of the American West[/i], 1970

Yksi niistä kirjoista jotka vievät palan sydämestäsi ikuisiksi ajoiksi...

En voi kuin suositella. Todella hyvä ja koskettava kirja, tyrmistyttävää tekstiä. V-Käyrä kävi katossa ja välillä pyyhki kyyneleitä silmäkulmista.

Viimeksi muokattu: Eilen 19:02 : HourglassEyes.

Tänään 12:28 #197

45. Suomalaisesta naisesta kertova kirja - Anne Leinonen: Metsän äiti
Leinosen kirja osui täsmälleen lukumakuni ytimeen: kauhusävytteistä suomikummaa ja maagista realismia. Outoja tapahtumia, joita ei voi järjellä selittää ja hetken päästä et enää tiedä mikä on totta ja kuka on hullu, minä itsekö? Aniharvoin luen mitään uudestaan - koska maailma on täynnä lukemattomia, hienoja kirjoja - mutta tämän haluan lukea uudestaan. Mitä siinä oikein tapahtui ja kuka on kuollut ja kuka elossa?

Luettu 48/50

Paikalla 6 jäsentä ja 62 vierailijaa: