Lukuhaaste: Helmet 2017

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
01.01.2017 12:23 #21

Minusta Picasso ja Monroe olivat erityisen hyviä haasteita. Sen sijaan inhoan näitä kaunis/ruma kansi tai nimi ja kannen perusteella valittu yms. Joten heti kaunis kansi alta pois: Suzanne Collins Nälkäpeli - Vihan liekit. Kannen lintu on aika hieno.

01.01.2017 15:11 #22

Alan koota omaa listaani tähän ja tapani mukaan päivitän samaan viestiin edistymistä. Vihreä luettu, keltainen kesken.

Viimeksi muokattu: 24.07.2017 00:19 : Dyn.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
01.01.2017 15:38 #23

Mukana on kirjat, jotka on saatu luettua loppuun vuonna 2017. Yritän kirjoitella spefi kirjoista kommentointia tietokantaan, jos on jotain sanottavaa. Merkkaan edistymiseni tähän viestiin.

Luettu 50/50 (omat 34/50)

Lukujärjestys/perustelut (uusin ylhäällä)

Maaliskuu (7) [ Napsauta laajentaaksesi ]

Helmikuu (6) [ Napsauta laajentaaksesi ]

Tammikuu (10) [ Napsauta laajentaaksesi ]

Koko lista [ Napsauta laajentaaksesi ]

Viimeksi muokattu: 16.12.2017 21:22 : Eija.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
01.01.2017 20:45 #24

Viime vuoden tapaan koitan käydä läpi kaikki kolme haastetta ja merkkaan edistymiseni kussakin ketjussa samaan viestiin. En pidä mitään haastetta ykkösenä, koska se ei viime kerrallakaan osoittautunut tarpeelliseksi.

50/50

Haasteet suoritettu, wihii!

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 29.08.2017 09:36 : Pisania.

01.01.2017 21:37 #25

10. Kirjan kansi on mielestäsi kaunis: Mahti (Siri Pettersen)

Omassa pienoisessa brutaaliudessaan taiteelliset ja veriset sulat tämän kirjan kannessa ovat minusta kiehtovat ja upeat. Ei ehkä kaunis kansi ihan perinteisessä mielessä, muta ainakin minun silmääni miellyttävä.

1/50 luettu (1/50 spefiä, 1/50 omasta hyllystä) [2% - 2% - 2%]

02.01.2017 10:35 #26

Emelie kirjoitti: 10. Kirjan kansi on mielestäsi kaunis: Mahti (Siri Pettersen)

Hah, luen juuri samaa kirjaa ja ajattelin ihan samoin: sopisi kohtaan kaunis kansi. Ehkä mietin kirjalle jonkun toisen paikan, ettei mene ihan matkimiseksi.

02.01.2017 11:00 #27

15. Kirjassa harrastetaan tai se liittyy harrastukseen - Diane Chamberlain: The Silent Sister. Kadonnut sisko harrastaa soittamista. Ei spefiä, mutta ihan lukemisen arvoinen kirja. Lukeminen on oikeastaan väärä sana, kuuntelin äänikirjana. Äänikirjojen valikoima on todella suppea ja usein joutuu tyytymään johonkin, mikä ei erityisemmin kiinnosta, mutta tämä menetteli.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
02.01.2017 19:16 #28

Dyn kirjoitti: 26. Sukutarina
Ajattelin, että tähän ehkä sopii jokin vaikkapa äidistä ja tyttärestä kertova kirja, niitähän on paljon - suku se on parikin sukupolvea. Mitään järkälemäistä sukusaagaa tuskin ryhdyn lukemaan, jollen sitten luista todella matalimman aidan kautta ja lue uudestaan Jääkansan tarinaa. Tähän jos jollakulla on hyviä vinkkejä erityisesti spefin puolelta, niin mielellään otetaan vastaan. Ehkä jokin kiinnostava eikä liian pitkä historiallinen romaani menisi myös, niissähän usein suku on keskiössä.

Aivan mahtava spefisukutarina on Jenny Kangasvuon Sudenveri .

02.01.2017 19:42 #29

29. Kirjan päähenkilö osaa jotain, mitä haluat oppia: Viimeinen partio (Sergei Lukjanenko)

Tämä oli helppo valinta tähän kohtaan. Päähenkilö osaa taikuutta ja venäjää, jota olisi hauska osata edes välttävästi.

2/50 luettu (2/50 spefiä, 2/50 omasta hyllystä) [4% - 4% - 4%]

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
02.01.2017 23:09 #30

14. Valitsit kirjan takakannen tekstin perusteella David Ebershoff: Tanskalainen tyttö

- "Poikkeuksellisen kaunis rakkaustarina pohjautuu taiteilijaparin elämäntarinaan. Einarin ja Gretan elämä muuttuu eräänä iltapäivänä vuonna 1925. Einarin sisällä asuu kaunis nuori nainen, Lili, ja Greta rohkaisee häntä astumaan esiin. Lilin ja Gretan avioliitto ja taide muuttavat muotoaan elämän pituisella matkalla, jolla Lilistä tulee yksi maailman ensimmäisistä sukupuolenkorjauksen pioneereista"

1/50

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
03.01.2017 00:23 #31

Pisania kirjoitti: Lukuhaasteen Facebook-sivulla muutama osallistuja pohti kohtaan 13 sellaisen kirjan lukemista jonka nimessä on hänen oma nimensä.

Olen nyt jotenkin kauhean viehättynyt tästä tulkinnasta. Pakostihan minulla on oltava lukematta vielä jokin eeppinen fantasiakirja tai -sarja, joka on "Taru jostakin" :tongue:

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
03.01.2017 12:16 #32

Kirjassa on vammainen tai vakavasti sairas henkilö: David Lagercrantz Se mikä ei tapa. Syvästi autistinen poika on keskeisessä roolissa.

03.01.2017 18:27 #33

3. Suomalainen klassikkokirja: Mika Waltari: Tanssi yli hautojen

Oletan, että tämä käy klassikosta. Olen lukenut kirjan alunperin ala- ja yläasteen välisenä kesänä, jolloin luin sen kiherryttävänä historiallisena rakkaustarinana, jossa suuri ja mahtava keisari rakastuu ihan tavalliseen tyttöön. Epäonnekseen juttu ei tietysti voi toimia. Ja no, nyt kyynisenä aikuisena luin kirjan pelkästään poliittisena allegoriana Suomen ja Venäjän suhteista, ei edes kovin peiteltynä sellaisena, asiahan suorastaan tykitetään lukijan naamalle. Nuori ja kaunis, viaton vaalea neito pyytää ja ihailee suurta ja mahtavaa Venäjää, joka ei tämän viattomuuden edessä voi kuin alistua ja ihastua moisesta puhtaudesta. Niin puhdasta, että keisarin ruumiillinen himokin sammuu.

Kaunis on lisäksi Suomen luonto ja graniittikin vielä, kyllä on nyt Waltari pistänyt isänmaallisen sielunsa palamaan. Ihan oikeasti, pidän Waltarin historiallisista romaaneista ja Suuri illusionisti iski lukioikäisen minun idealismiini tulenpalavan jälkensä, mutta nyt meni kyllä politiikan puolelle liian lujaa. Harmi, minä kun niin muistelin, että tämä oli ihanan romanttinen kirja.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
03.01.2017 20:43 #34

16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga Volume One

Hugo for Best graphic Novel 2013

2/50

03.01.2017 21:02 #35

43. Kirja, jonka lukemista olet suunnitellut pidempään: A Fistful of Charms, The Hollows #4 (Kim Harrison)

Tämä kirja on lojunut pöydälläni ainakin puoli vuotta odottamassa hetkeä, että saisin sen luettua.

3/50 luettu (3/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä) [6% - 6% - 6%]

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
04.01.2017 03:06 #36

Tänä vuonna jätän Goodreadesin lukuhaasteen väliin. Tämän lisäksi osallistun Oma kirjahylly -haaste 2017 (Goodreads, Suomalainen lukupiiri).

18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa: Riku Korhonen, Emme enää usko pahaan

1/50

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Viimeksi muokattu: 04.01.2017 03:12 : Scartti.

04.01.2017 03:51 #37

2. Kirjablogissa kehuttu kirja: Kiera Cass: Valinta

Nafisan pitää kirjablogia, ja Nafisan kehui tätä kirjaa. Että eiköhän se täytä haastekohdan vaatimukset.

Oikeastaan aika hauskaa lukea välillä nuortenkirjoja. Dystopia-nuortenfantsu ei ole geneerisesti mikään suosikkigenreni, suorastaan kaukana siitä, mutta nopealukuisuus ja tietty viattomuus kelpaavat kyllä aina välipalaksi raskaampien romaanien oheen. Cassin kirjassa yhdistyivät pukudraamailu ja jonkinasteinen kevennetty versio Nälkäpelistä - ketään ei tapeta, mitä nyt muutamia iltapukuja repeytyy. Tosin lienen jo sen verran paatunut aikuinen, että kuka pussaa ketäkin -tyylinen jännitys ei ihan uppoa.

Ykkösosassa pyörii taustalla sen verran paljon yhteiskunnallista kuviota, että seuraavat osat tuskin jäävät pelkäksi pukudraamaksi, joten en ole ihan varma, kuinka innokkaasti lähden niitä lukemaan - ajattelin nyt kuitenkin lukea koko sarjan, kun tuli aloitettua.

04.01.2017 10:41 #38

34. Kirja kertoo ajasta, jota et ole elänyt - John le Carré: The Spy Who Came In from the Cold. Kirja on kirjoitettu 1960-luvun alkupuolella, sijoittuu kylmän sodan aikaan.

04.01.2017 12:34 #39

Wind kirjoitti: 35. Kirjan nimessä on erisnimi - Agatha Christie: 4:50 from Paddington. Uudellen luku. Kun edellisestä lukukerrasta on riittävän kauan, ehtii jo unohtaa kuka on murhaaja :grin:

Mulla on nyt lukulistalla Christietä ihan samasta syystä. Pitää vain varoa niitä, joista on katsonut myös tv-sarjan. :wink:

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
04.01.2017 16:56 #40

Aika vaikea haaste mielestäni. Tuntuu jopa vaikemmalta kuin viime vuonna, jolloin keksin sentään lähes jokaiseen haastekohtaan jonkun kirjan. En kyllä kaikkia ehtinyt lukea, mut kuitenkin.

1. Kirjan nimi on mielestäsi kaunis Juuli Niemi: Tuhat tytärtä
Luin sattumalta netistä yhden Niemen runoista ja innostuin. En kovinkaan usein lue runoja, mutta mitäs tuosta. Ihan kiva kokoelma, mutta ei erityisen mieleenpainuva.

10. Kirjan kansi on mielestäsi kaunis J.S. Meresmaa, Markus Harju (toim.): Steampunk! Koneita ja korsetteja
Kirjamessujen Steampunk-paneelin inspiroima heräteostos. Steampunk-estetiikka on kivaa ja monet novellit olivat hyviä, muutamat jopa erinomaisia. Pientä epätasaisuutta kokoelmassa kuitenkin on, jotkut tarinat tuntuivat olevan katkelmia jostain kokonaisuudesta eivätkä mielestäni ihan toimineet novelleina.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice