Lukuhaaste: Helmet 2017

10.05.2017 13:46 #201 : NiTessine
2. Kirjablogissa kehuttu kirja: Matt Ruff - Lovecraft Country
Tästä on jauhettu vaikka missä, mutta otetaan esimerkiksi nyt Tor.com: www.tor.com/2016/02/16/book-reviews-love...ountry-by-matt-ruff/

Lovecraft Country alkaa esittelemällä ensimmäisen päähenkilönsä, mustan kundin nimeltä Atticus Turner, kun tämä on ajamassa autollaan Kentuckysta Indianaan vuonna 1953, mikä virkkeenä latoo tiskiin aika elegantisti, millainen kirja tämä on. Lovecraft Country kertoo kussakin luvussaan Turnerin ja hänen sukulaistensa sekaantumista massachusettsilaisen okkultisti Braithwhiten touhuihin. Rasismia, sekä yhteiskunnan että Lovecraftin, käsitellään runsaasti, mutta yksikään hahmoista ei jää uhriksi vaan tämä on enemmän semmoista Arkham Horrorin henkistä "vedetän kultistia turpaan" -settiä. Realiteetit tuodaan esiin mutta niillä ei mässäillä.

4/5, nyt oli kova.

11. Jonkun muun alan ammattilaisena tunnetun ihmisen kirjoittama kirja: Carrie Fisher - The Princess Diarist

Carrie Fisher tunnetaan mm. näyttelijänä sekä 70- ja 80-lukujen taitteessa murrosiässä olleiden seksisymbolina. Hän käsittelee molempia aiheita tässä kirjassa, joka ilmestyi viime vuonna muutamaa kuukautta ennen Fisherin kuolemaa. Fisher kasasi sisällön päiväkirjoistaan, joita hän kirjoitti ensimmäisen Tähtien sodan kuvausten aikana. Suurin osa matskusta on tietenkin uudelleenkirjoitettua, mutta mukana on myös otteita suoraan 19-vuotiaan Fisherin mietteistä sekä hänen runouttaan. Fisher kuvailee suhdettaan Leian kampaukseen, vanhempiinsa, julkisuuteen, sekä yli kolmikymppiseen ja naimisissa olleeseen Harrison Fordiin.

Kirja on hauska, hyvin suorasukainen, paikoitellen koskettava ja Fisherin poismenon johdosta jopa musertava kokemus. Suosittelen lämpimästi. Hugo-ehdokas 2017, Best Related Work.

4/5, parempi runoilija kuin minä siinä iässä.

16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja: John Kennedy Toole - A Confederacy of Dunces
Jumalauta, mitä minä juuri oikein luin? A Confederacy of Dunces kertoo Ignatius J. Reillysta, massiivisen kokoisesta kolmikymppisestä pojasta, joka asuu äitinsä kanssa New Orleansissa. Hänellä on maisterin paperit ja hän on keskiaikaisen teologian asiantuntija, joka viettää päivänsä kirjoittaen traktaatteja nykymaailman rappiosta ja katsellen elokuvia teatterissa, huutaen valkokankaalle sen julkeasta rivoudesta. Reillyn elämänrytmi menee sekaisin kun talousvaikeuksien vuoksi hänen on mentävä töihin. Hijinks ensue.

Ignatius J. Reilly on hahmona sui generis, elämää suurempi kylähullu, paitsi että hänen kylänsä on rakastavalla yksityiskohtaisuuden tasolla kuvattu New Orleans, joka on sekin täysin kajahtanut. Vasta yksitoista vuotta Toolen itsemurhan jälkeen julkaistu romaani voitti Pulitzerin.

5/5. Nyt ollaan klassikon äärellä.

17. Kirjan kannessa on sinistä ja valkoista: Ben Aaronovitch - Moon Over Soho
Peter Grant -sarjan kakkososa. Eka on Rivers of London. Aaronovitch jatkaa urbaanifantasiasarjaansa. Tällä kertaa konstaapeli Grant tutkii jazz-muusikoiden mystisiä kuolemia. Hauskaa viihdettä, hyvin kuvattua Lontoota ja tässä on kaikki ne elementit, mitkä Dresden Filesista jäävät puuttumaan. Siinä missä Harry Dresdenin Chicago voisi ihan yhtä hyvin olla New York, Seattle, Berliini tai Moskova, Peter Grantin Lontoo on nimenomaan Lontoo, kaikella sen historiallisella, kulttuurillisella ja sosiaalisella painolastilla. Henkilögalleriassakin pyörii muitakin kuin valkoisia angloja.

Hugo-ehdokas 2017, Best Series.

4/5, onneksi nämä eivät ole vielä loppumassa kesken.

• Wind hahmo
  • Wind
12.05.2017 12:55 #202 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja - Jyrki Heino: Kellari eli kertomus poikkeuksellisista ja järkyttävistä tapahtumista, jotka aikoinaan herättivät suurta huomiota Ruotsin kuningaskunnan Turun kaupungissa

Jo kirjan nimestä selviää, että kotipaikka on Turku. Tätä kirjaa tuskin olisin tullut lukeneeneeksi ilman haastetta, mutta osoittautui yllättävän kiinnostavaksi ja luultavasti luen muutkin Heinon kirjat. Turku ei ollut vain ohimennen sivulauseessa mainittu pikkuseikka, vaan kirjassa kuvailtiin laveasti 1700-luvun Turkua, näkymiä paikoilla, jotka edelleen ovat olemassa, sekä turkulaisia ja turkulaista mentaliteettia, joka tuntuu ulkopuolisten mielestä olevan jotenkin omanlaisensa, tiedä sitten mitä tarkoittavat. Heino on selvästi perehtynyt kuvaamaansa aikakauteen ja paikkaan, kaikki miljööstä jäykän muodolliseen ylemmän säädyn puheenparteen kuulostivat uskottavilta. Tuntuu, kuin itse olisi kulkenut noilla liejuisilla, tunkionhajuisilla kaduilla hevosten kopistellessa ohi valjaat natisten. Juonessa oli samankaltaisuutta Sansomin Shardlake-sarjan kanssa, selvitellään rikosta ilman nykyajan apuvälineitä. Jopa päähenkilö oli samankaltainen, perheetön mies, jonka fysiikka on pettänyt. Tämä olisi sopinut myös kohtaan 18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa, Kellarissa niitä oli peräti 16!

Luettu 49/50, yhtä klassikkoa vaille valmis!

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

17.05.2017 19:41 - 17.05.2017 19:44 #203 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Ulkomaisen kirjapalkinnon voittanut kirja: Bernard Malamud The fixer. Voittanut Pulitzerin ja National Book Awardin. Väärin syytetty juutalainen 1910-alun Venäjällä. Sama tarina kuin Brinkin A dry white seasonissa, jonka luin hiljan, eri aika ja paikka vain. Pidin Brinkistä enemmän, ehkä koska näkökulma oli vankilan ulkopuolelta ja siten enemmän arkisia tapahtumia lomassa, eikä vangin päänsisäisiä outouksia.

Takakannen tekstin perusteella valittu: John Grisham The Summons. Vaikutti kyllin viihdyttävältä, Grishamin nimi ei sanonut mitään.

Kaunis nimi: Wilbur Smith Elephant song. Onhan siinä runollisuutta.
Viimeksi muokattu: 17.05.2017 19:44 maahinen.

17.05.2017 20:58 #204 : HourglassEyes
33. Kirja kertoo Intiasta Mikael Bergstrand: Delhin kauneimmat kädet

- No nyt on se haastekohta selätetty, Elisa Kirjan alemyynneisä juuri tätä haastekohtaa varten bongattu Bergstrand
oli onneksi riittävän hyvä ja viihdytti kerronnallaan keski-ikäisestä Göranistä, joka hetken mielijohteesta lähtee kaverinsa mukaan Intiaan saadessaan yllättäen lopputilin työpaikastan. Jos säät olisivat suosineet, niin tämä olisi kannattanut lukea auringonpaahteessa ihan vain tunnelman vuoksi!

38/50

25.05.2017 11:22 - 25.05.2017 15:17 #205 : NiTessine
4. Kirja lisää hyvinvointiasi: Ben Aaronovitch - Whispers Under Ground
Jatkoa Moon Over Soholle. Peter Grant, velhokonstaapeli koheltaa jälleen. Tällä kertaa ihmetellään Lontoon maanalaisen kiemuroita sekä amerikkalaisen poliitikon pojan kuolemaa. Myönnän valinneeni tämän puhtaasti siksi että olin vielä fiiliksissä edellisestä osasta. Tämä on eskapismia rakastavasti kuvattuun Lontooseen.

Hugo-ehdokas 2017, Best Series.

4/5, taattua ja tasaista laatua.

23. Käännöskirja: Liu Cixin - Death's End
Kääntänyt kiinasta Ken Liu.

Trilogian kolmas osa. Eka osa Three-Body Problem koppasi Hugon, kakkonen on The Dark Forest ja nyt sitten tässä pistetään sarja pakettiin. Ja, tota noin, ööh. Mielestäni 3BP oli mielenkiintoinen kulttuurivallankumouksen kuvauksissaan ja semmosta reipasta avaruusoopperascifiä vähän epätavallisesta vinkkelistä. Vähän insinööripainotteinen mutta ihan luettava. En äänestänyt sille Hugoa, mutta en valita. TDF oli siitä jo paljon parempi ja juonen jännitteet rakentuivat mielenkiintoisten henkilöhahmojen varaan. Paljon parempi kuin ykkönen.

Ja nyt sit Death's End, 600 sivua varmasti tosi älykästä kovalla tieteellä spekulointia, jonka päähenkilö on lähinnä kohtalon riepoteltavana eikä pysty tekemään siitäkään mielenkiintoista. Oikeastaan tuntuu siltä että tässä on hahmoja lähinnä siksi että romaanissa kuuluu olla hahmoja. Parissa kohdassa harhaudutaan lingvistiikkaan ja kirjallisuusanalyysiin semmosella vähän setämäisellä otteella, joka herättää voimakasta myötähäpeää. Mitähän nyt taas.

Hugo-ehdokas 2017, Best Novel.

3/5, oivaltavaa scifiä jolla on Excel-taulukon sielu.

25. Kirja, jossa kukaan ei kuole: P.G. Wodehouse - My Man Jeeves
My Man Jeeves on Jeeves-kirjoista ensimmäinen ja siinä näkyy vielä miten Wodehouse ei ollut aivan päättänyt, keitä hänen päähenkilönsä ovat. Yhdessä tarinassa Woosterilla on jopa aivan toinen miespalvelija. Hän myös tässä vaiheessa asuu vielä New Yorkissa eikä etunimi Bertramkaan ole vielä vakiintunut. Tässä voi tarkkailla klassikon syntyhetkiä. Ja ovathan nämä hauskoja.

4/5, nauraisin uudelleen.

41. Kirjan kannessa on eläin: Barry Hughart - Bridge of Birds
Kannessa on... no arvatkaa. Hughartilta ei koskaan julkaistu kuin tämä yksi trilogia, ymmärtääkseni koska hän kypsyi kustantamoihin. Chronicles of Master Li and Number Ten Ox sijoittuu muinaiseen Kiinaan, jonnekin 200-luvulle eaa. Genre on historiallinen fantasia ja sävy vahvan koominen. Esimerkkinä alkupuolelta (suomennos oma): "Apotti tapasi sanoa että kylän henkinen terveys nojasi siihen että siellä asui joku, jota kaikki rakastivat vihata ja Taivas oli siunannut meitä heillä kaksin kappalein." Ironisesta vinoilusta mennään välillä myös ihan slapstickin puolelle, mikä toimii tekstissä ehkä huonommin kuin elokuvassa.

Tämä on semmonen kulttiklassikko ja ymmärrän kyllä miksi. Kirja on omalla tavallaan pastissi vanhasta taolaisesta romaaniperinteestä, joka ilveili valtaapitävien kustannuksella ja jos tuntee Kiinan historiansa, tästä voi bongata kenelle kuittaillaan. Välillä vähän tuntuu siltä että Edward Said kiemurtelee haudassaan, mutta sen antaa anteeksi.

4/5, aidosti hauska, oikeasti nokkela.

Viimeksi muokattu: 25.05.2017 15:17 NiTessine.

25.05.2017 16:21 #206 : Dyn
10. Kirjan kansi on mielestäsi kaunis: Siri Pettersen: Mahti

Koko sarjassa on minusta erityisen onnistunut ulkoasun suunnittelu.

27.05.2017 05:29 #207 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
37. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoon kuuluu yli 20 teosta: J. R. Ward: Blood vow

Piti ihan tarkistaa, mutta onhan niitä yli 20, ja reippaasti onkin. Pelkästään Mustan tikarin veljeskunnassa on tällä hetkellä 15 romaania, ja muut sarjat ja pienoisromaanit vielä päälle.

28.05.2017 11:14 #208 : HourglassEyes
38. Kirjassa mennään naimisiin Eve Hietamies: Hammaskeiju

- Antti ja Paavo Pasasen arjesta ja elämästä kertova kolmas kirja pisti taas ulvomaan ääneen naurusta. Paavon ollessa nyt seitsemänvuotias ja aloittaessa koulun isä Antti yrittää tasapainotella työn ja koulusta jokapäivä tulevien soittojen, Wilman ja yllätyksen järjestäneen velipuolikuunsa, Jannen välillä. Tunteet Enniä kohtaan sekoittavat pakkaa entisestään. Kuinka paljon on liikaa yksinhuoltajaisälle?

39/50

29.05.2017 16:49 #209 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
36. Elämäkerta tai muistelmateos James Bowen: Katukatti Bob - Kissa joka muutti elämäni

- Tämäkin kirja on lymyillyt hyllyssäni jo ties kuinka monta vuotta ja vasta nyt se pääsi lukuun. Kerrassaan ihastuttava kertomus siiitä, kuinka koditon kulkukissa muutti vieroitusohjelmassa mukana olevan työttömän nuoren miehen elämän.

40/50

• Wind hahmo
  • Wind
02.06.2017 10:19 #210 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
3. Suomalainen klassikkokirja - Minna Canth: Työmiehen vaimo
Nopealukuinen näytelmä, jossa Canth tapansa mukaan nasevasti kuvaa miesten ja naisten eriarvoisuutta 1800-luvulla. Ei lainkaan huono päätös tälle haasteelle.

Näin on kaikki kolme haastetta suoritettu. Siihen tarvittiin reilut 5 kuukautta, 85 kirjaa ja 28500 sivua. Tosin kaikki kirjat ei tulleet mukaan haasteeseen, mutta niitä tarvittiin välipaloiksi :grin: . Kesää varten odottaa jo iso pino kirjoja.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

05.06.2017 07:57 #211 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
30. Kirjan nimessä on tunne: The Long Way to a Small, Angry Planet (Becky Chambers)

Ihan kiinnostava teos tämäkin, tulee tässä Hugo-ehdokaslukuprosessin takia luettua enemmänkin scifiä kuin mitä muuten tulisi.

37/50 luettu (25/50 spefiä, 24/50 omasta hyllystä) [74% - 50% - 48%]

09.06.2017 18:41 #212 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja: Kuninkaallisia rakkaustarinoita (Gill Paul)

Tämä teos on tullut vastaan muutaman kerran "Kirjaston henkilökunta suosittelee" (tjs) -hyllyissä.

38/50 luettu (25/50 spefiä, 24/50 omasta hyllystä) [76% - 50% - 48%]

10.06.2017 13:49 - 10.06.2017 18:50 #213 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Käsittelee uskontoa: Thomas Allen Possessed. Varsinkin katolilaisuuden ja protestanttisuuden suhdetta riivaukseen ja manaukseen.

Muistelmateos: Homar Potterton Rathcormick. Protestanttinen keskiluokkainen lapsuus Irlannissa - eli varsin positiivinen, ei märkä ja kurja, kuten monet muut irlantilaiset lapsuusmuistelmat. Viehkoa kieltä ja kerrontaa. Monenmoista, mitä en ole tullut ajatelleeksi, miten uskonto erotteli väkeä 1950-luvulla, vaikka onhan siitä merkkejä yhä. Majatalon pöydällä oli kaksi kirjaa, Potter ja Potterton. Luin molemmat, Potterin ensin.

Yhdenpäivänromaani: Dermot Bolger ja 6 muuta Finnbar's Hotel. Yhden päivän aikana tapahtuva, ja kertomukset linkittyvät toisiinsa romaaniksi. 7 tarinaa, joista pitäisi arvuutella kenen mikin. Kirjailijat Irlannissa tunnettuja, mutteivat minulle. Menettelee. Vähän liian erikoista väkeä kokoontunut hotelliin.

Kertoo ajasta, jota en ole elänyt: Brian Fagan The Little Ice Age. Etupäässä vuosista 1300-1850.

Kirjablogissa kehuttu: Rowling, Tiffany & Thorne Harry Potter ja kirottu lapsi. En lue kirjablogeja, mutta arvelin, että joku tätä kehuisi, joten googletin "blogi" ja "Kirottu lapsi" - ensimmäiseksi tuli "Kirjojen keskellä" -blogi, jossa kehotetaan jokaista Potter-fania lukemaan kirja.
Viimeksi muokattu: 10.06.2017 18:50 maahinen.

12.06.2017 10:18 #214 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
7. Salanimellä tai taiteilijanimellä kirjoitettu kirja: Peto (J.R. Ward)

J. R. Ward = Jessica Rowley Pell Bird Blakemore (näin wikipedia minulle kertoi).

39/50 luettu (26/50 spefiä, 24/50 omasta hyllystä) [78% - 52% - 48%]

15.06.2017 19:59 #215 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
7. Salanimellä tai taiteilijanimellä kirjoitettu kirja: Hugh Matthews - The Song of the Serpent
Hugh Matthews on oikeasti Matthew Hughes. Dramaattinen käänne, tiedän.

Tämä oli näitä Pathfinder-roolipeliromaaneja, joita pidän vessan hyllyssä ja aina välillä saan luettua. Varas pakotetaan seikkailulle ja poimii matkan varrella mukaansa pari muuta seikkailijaa ja sitten seikkaillaan ja kyllä te olette lukeneet tämän. Ihan kiva.

3/5, mutta kalibroikaa nyt tääkin tähtiarvo sen mukaan että millasesta kirjasta puhutaan.

49. Vuoden 2017 uutuuskirja: Maurice Broaddus - Buffalo Soldier

Buffalo Soldier on pienoisromaani steampunkahtavasta vaihtoehto-Yhdysvalloista, jossa Pohjois-Amerikka ei koskaan päätynytkään eurooppalaisten dominoimaksi. Päähenkilönä on musta sotilas Jamaikalta, joka saattaa nuorta poikaa turvaan halki mantereen. Tää oli aika vetävää kamaa. Diggasin sekä hahmoista että maailmasta ja lukisin tätä mielelläni enemmänkin.

4/5, wants moar.

17.06.2017 21:18 #216 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
On inspiroinut muuta taidetta: Ian McEwan Sovitus. Elokuva romaanin pohjalta.

26.06.2017 00:51 #217 : Dyn
39. Ikääntymisestä kertova kirja: Philippa Gregory: The Other Boleyn Girl

1500-luvulla kolmekymppinen nainen oli ikäloppu, ja vanhenemista pelättiin oikein todella ainakin kuninkaallisessa hovissa.

27.06.2017 08:29 #218 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
49. Vuoden 2017 uutuuskirja: Suomalaisten painajaisia 2 (Karoliina Korhonen)
Identtinen kohta Goodreadsin kanssa.

39. Ikääntymisestä kertova kirja: The Fifth Season (N.K. Jemisin)
Tarinassa esiintyy eri ikäisiä naisia, joilla jokaisella on oma tarinansa.

41/50 luettu (27/50 spefiä, 25/50 omasta hyllystä) [82% - 54% - 50%]

29.06.2017 19:29 - 30.06.2017 19:54 #219 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Suomalainen klassikkokirja: Juhani Aho Juha. Ihan hyvä. Ankeaa korpielämää. Lainasin toisen tiiliskiven Ahon valittuja teoksia, viime vuonna luin ensimmäisen.

Suomen historiasta kertova: Juhani Aho Tuomio. Hyvin dramaattinen näytelmä Suomesta 1904, kapinallisista ja Venäjän myötäilijöistä.
Viimeksi muokattu: 30.06.2017 19:54 maahinen.

02.07.2017 09:04 #220 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
48. Kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän: Philippa Gregory: The Boleyn Inheritance

Kirjan päähenkilöt Anne Kleveläinen ja Katherine Howard ovat minulle kaikkein tuntemattomimmat Henry VIII:n vaimoista.

Pisania
Uusin jäsen: Topi Kopakkala