Lukuhaaste: Helmet 2017

03.09.2017 11:04 #241

36. Elämäkerta tai muistelmateos: Hidden Figures (Margot Lee Shetterly)

Elämäkerrallinen teos NASA:n tummaihoisista ja naispuolisista matemaatikoista.

47/50 luettu (28/50 spefiä, 28/50 omasta hyllystä) [94% - 56% - 56%]

12.09.2017 12:47 #242

3. Suomalainen klassikkokirja: Taikatalvi (Tove Jansson)

Hitusen ehkä oion, mutta Muumit ovat aika klassikkokamaa.

48/50 luettu (29/50 spefiä, 28/50 omasta hyllystä) [96% - 58% - 56%]

14.09.2017 18:09 #243

7. Salanimellä tai taiteilijanimellä kirjoitettu kirja Roberth Galbraith: Käen kutsu

- Menköön kaikki kolme samalla haastekirjalla.

Itse kirjasta on pakko myöntää, että kunhan alkuun pääsi eroon siitä vierastuksesta, että kyseessä todellakin on Rowling, vaikkei velhoja pitkin Lontoota lentelekään, huomasin pitäväni kirjasta. Saatan jopa hankkia sarjan seuraavia osia luettavaksi, sen verran päähenkilön persoona ja tarina jäi kiinnostamaan.

46/50

20.09.2017 12:19 #244

8. Suomen historiasta kertova kirja Raija Oranen: Maan aamu

- Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1910 luvun Suomeen, Hästjögårdin kartanoon ja sen talonväen, että palkollisten elämään Suomen itsenäistymisen kynnyksellä. Kirjassa oli paljon mielenkiintoisia aiheita, jotka olivat jo päässeet kouluhistorian lukemisen ajoilta unohtumaan. Venäjästä irtautuminen, Työväenpuolueen synty, punaisten ja valkoisten sota noin pari mainitakseni... Oranen kirjoittaa hyvin, eikä turhan raskaasti, tätä sarjaa tulee luettua lisääkin.

47/50

28.09.2017 10:05 #245

Kirjoittaja tulee erilaisesta kulttuurista kuin minä: Tshiwa Trudie Amulungu Taming my elephant. Amulungu on aawambo pohjois-Namibiasta.

Kukaan ei kuole: Tove Jansson Sent i november.

Viimeksi muokattu: 02.10.2017 09:42 : maahinen.

02.10.2017 19:45 #246

50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan

- Tämä oli jonkun pääkaupunkiseudun kirjaston sivuilla henkilökunnan suosituksissa.

48/50

04.10.2017 19:46 #247

Olen suunnitellut lukemista pidempään: Roger Lancelyn Green King Arthur and his knights of the round table. On ollut hyllyssä joitakin vuosia; piti sivistää itseään hieman alkuperäisemmillä versioilla tarinoista, jotka elävät yhä.

10.10.2017 15:17 #248

Kertoo ikääntymisestä: Alice Sebold The Lovely bones. Vuosien vierimisen nostalgia on vahvasti läsnä.

Viimeksi muokattu: 10.10.2017 15:25 : maahinen.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
17.10.2017 15:51 #249

33. Kirja kertoo Intiasta: Salman Rushdie - The Satanic Verses
Oikeastaan vähemmän kuin useimmista muista jutuista, mutta kyllä se kertoo myös Intiasta, kolonisoidun kokemuksen kautta. Päähenkilöt ovat intialaisia, tapahtumapaikka pitkälti Lontoo.

Ja tosiaan, tää on taas näitä, jotka kertovat aika lailla kaikesta maan ja taivaan välillä. Vieraantumisesta, kolonisoitumisesta, kulttuureista, imperiumista, islamista, aviorikoksesta ja onpa tässä messissä myös Shakespearea, kaikki kerrottuna Rushdien rikkaalla ja monipolvisella kielellä. Huomionarvoista on, että Iranin valtiolla on vieläkin voimassaoleva palkkio Salman Rushdien hengestä, yksi kääntäjä murhattiin tämän vuoksi ja tämä on vieläkin kielletty isossa osassa maailmaa.

4/5, pitäisi opettaa kouluissa. Ihan vaan siksi.

19.10.2017 19:34 #250

Kirjassa liikutaan luonnossa: Diana Gabaldon Muukalainen. Ratsastetaan metsissä, lemmiskellään niityillä, kerätään kasveja ja sudetkin hyökkäävät.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
21.10.2017 13:44 #251

3. Suomalainen klassikkokirja: Konrad Lehtimäki - Ylös helvetistä
Itsenäisen Suomen ensimmäinen scifikirja ja Kirjojen Suomi -listan ensimmäinen teos.

Tämä on vasemmistolainen, sodanvastainen dystopiakuvaus, jossa on Paatosta ja sitten vielä lisää Paatosta ja päälle vähän Paatosta. Huumori olisi varmaan liian porvarillista. Kuuluu ehkä niihin teoksiin, joita pidetään tärkeinä historiallisista syistä ennemmin kuin minkään varsinaisen laadun vuoksi. Onpahan luettu.

2/5, onpahan tähänkin merkkiteokseen tutustuttu.

8. Suomen historiasta kertova kirja: Vesa Sisättö - Tuhansien mokien maa
Kirja kartoittaa Suomen historian asutuksesta lähtien viime päiviin, peilaten sen tyrimisen, kämmäilyn, sössimisen ja mokailun kautta. Nämä ovat aina olleet suomalaisten leipälajeja, alkoholin väärinkäytön lisäksi. Teoksessa säilyy tasapaino Suomen asuttamisen ja Ruokolahden leijonan kaltaisten huumorijuttujen sekä Lapuan ammustehtaan räjähdyksen kaltaisten aitojen tragedioiden välillä. Kirjassa on myös joitain juttuja, joista en ollut edes kuullut aiemmin, kuten Alkon 40- ja 50-luvuilla käyttämä ostajatarkkailujärjestelmä, josta NSA olisi ollut kateellinen.

5/5, lisää viinaa, silmät liikkuu.

12. Politiikasta tai poliitikosta kertova kirja: Karl Marx - Kommunistinen manifesti
Luin tämän oikeastaan prepatessani larppiin, jossa pelaan marxilaista professoria. Samasta syystä luin sen ääneen, yrittäen treenata skottilaista aksenttia, joka on tarpeeksi selkeä puolalaisten ymmärrettäväksi mutta kuitenkin tunnistettavasti skotlantilainen. Kaikkea sitä päätyykin tekemään.

Itse kirja nyt on se mitä se on, poliittinen pamfletti, jonka aatesisällön oikeastaan tunsin jo valmiiksi. Mutta onpahan tämäkin luettu.

To do -listalla larppiin: mansplainaa naisten oikeuksista Christabel Pankhurstille.

3/5. Toisaalta, se on Kommunistinen manifesti mut sit toisaalta se on Kommunistinen manifesti.

22.10.2017 09:26 #252

27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja Ari Väntänen: Apulanta Kaikki yhdestä pahasta

- Apulanta, Heinolan lahja suomalaisille. En ole heinolalainen, mutta tarpeeksi läheltä kuitenkin. Tuttuja paikkoja, tuttuja nimiäkin riveiltä löytyi.
Mielenkiintoinen katsaus Apulannan syntymisestä vuoden 2016 tienoille (pokkariversio, johon oli lisätty uusi osa, alkuperäisteos loppui kaiketi vuoden 2014 tienoille...?). Varsin mielenkiintoista oli se, kuinka vähän bändin kantavat voimat, Toni ja Sipe, puhuvat keskenään bändin ulkopuolisista asioista - mutta ilmeisesti homma on toiminut kaikki nämä vuodet. Appista on tullut kuunneltua melkein siitä lähtien, kun pojat aloittivat levyttämisen ja aika lailla tuli kasvettua bändin kanssa. Appis on kehittynyt vuosien varrella, itsestäni en ole niinkään varma... Mutta biisit ovat edelleen hyviä.

49/50

23.10.2017 09:46 #253

8. Suomen historiasta kertova kirja: Keisari Aarnio (Minna Passi)

Joo, oikaisen taas, ei kerro kyllä sinänsä Suomen historiasta, mutta luen harvoin jos koskaan mitään tällaisia Suomeen liittyviä teoksia, että tämä on jo saavutus sinänsä tälle lukuhaasteelle.

33. Kirja kertoo Intiasta: Asterix Intiassa (Albert Uderzo)

Ei inspannut alkaa etsiä mitään Intiaan liittyvää uutta, joten menin vanhalla tutulla.

50/50 luettu (29/50 spefiä, 28/50 omasta hyllystä) [100% - 58% - 56%]

Huh ja puh, tämäkin haaste on vihdoin saatu päätökseen.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2017
23.10.2017 17:46 #254

Onneksi olkoon! Perästä tullaan.
Ja hei, mitä on suoritus ilman Asterixia... Tällä kertaa Asterix ei päässyt mukaan omaan haasteeseeni, mutta pidin kyllä mielessä hätävarana. Pikkasen on alkanut mulla haaste jumittamaan loppuvaiheessa, mutta eiköhän se klaarata - ei oo montaa enää jäljellä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

23.10.2017 20:19 #255

Tänään on hyvä päivä, toinen haastelista päätökseen! :grin:

11. Jonkun muun alan ammattilaisena tunnetun ihmisen kirjoittama kirja Henry Marsh: Elämästä, kuolemasta ja aivokirurgiasta

Henry Marsh on yksi Iso-Britannian arvostetuimmista neurokirurgeista. Tämä muistelmateos oli yllättävän mielenkiintoista luettavaa. Marsh käy läpi monia eri aivojen kasvaintyyppiä omien kokemustensa kannalta tapauskohtaisesti ja tuo lukijan ymmärrettäväksi sen, että kirurgikin on ihminen. Joskus he tuntevat olevansa jumalia tai heitä pidetään sellaisina. He pelastavat ihmishenkiä - mutta tekevät myös kohtalokkaita virheitä.

50/50

26.10.2017 11:46 #256

Kirja lisää hyvinvointiani: Lilla fiskboken. Huvudstadsbladetin lukijoiden lähettämiä kalareseptejä. Kalan syönti on tiettävästi terveellistä. Lisäksi pieniä kertomuksia resepteihin liittyen. Viimeisimmän ohjeen mukaan tein tänään paistettua turskaa herneiden ja valkosipulin kera.

27.10.2017 10:49 #257

Nimessä on tunne: Isaac Bashevis Singer Vihassa ja rakkaudessa. New Yorkiin paenneista juutalaisista pian toisen maailmansodan jälkeen. Ei huono. Ankeaa huumoria ja rasittava päähenkilö, joka sotkee elämänsä perusteellisesti.

2017 uutuuskirja: Petina Gappah Muistojen kirja.

Viimeksi muokattu: 29.10.2017 12:48 : maahinen.

07.11.2017 07:39 #258

Kirjastohenkilökunnan suosittelema: C.S. Forester Luutnantti Hornblower. Viimevuotista suositusta riittää vielä monta osaa; tämä on toinen Napoleonin aikoihin sijoittuvia meriseikkailuja. Hornblower itse jää yhä vähän etäiseksi. Purjelaivojen tekninen termistö on hallussa ilmeisesti myös kääntäjällä.

13.11.2017 15:38 #259

Kirja kertoo minusta: Desmond Morris Alaston apina. Ihmisen biologiaa. Paitsi jo vanhentuneita hypoteeseja, kirjassa on runsaasti Morrisin omia olettamuksia, jotka eivät perustu mihinkään muuhun, kuin että palaset tuntuvat sopivan yhteen ja kirjoittajan katsomuksiin. Kirja oli kuitenkin ensimmäinen yritys kansantajuistetuksi yhteenvedoksi ihmisen käyttäytymisestä biologisessa valossa ja siitä tuli valtavan suosittu, olkoonkin että useimpia kiinnosti vain luku seksuaalisuus ja kohta, että ihmisellä on suurin penis apinoiden joukossa. Yhä ajatuksia herättäviä pohdintoja.

27.11.2017 14:18 #260

Kotipaikkakuntaani liittyvä: Kemppainen, Vienonen & Koivisto Pääkaupunki - Politiikka on tylsää. Turvaudun taas ammoiseen pitkäaikaiseen kotipaikkaani Helsinkiin. Hyvistä oivalluksista huolimatta enimmäkseen ei ihmeemmin huvita, syynä osittain edesmennyt ajankohtaisuus ja oma kehno perehtymiseni päivänpolitiikkaan. Ääneen asti nauratti namibialaisen reportterin raportti mallimaa-Suomesta, varmaankin tämänvuotisesta Namibia-perspektiivistäni johtuen. Koiviston piirrokset ovat huolimattomia Mämmilän kulta-aikoihin verrattuna. Albumissa on pari skifisarjaakin.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Serafia Alho