Lukuhaaste: Helmet 2017

13.01.2017 11:48 - 14.01.2017 14:22 #61 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
26. Sukutarina - Diane Setterfield: Kolmastoista kertomus. Taas onnistuin kuittaamaan yhden hankalan kohdan hyvällä kirjalla. Mukava sekoitus historiaa, yläluokan elämää, rappiota, mielenvikaisuutta, arvoituksia, vanhoja kirjoja ja mystistä tunnelmaa.
28. Kirja kirjailijalta, jolta olet aiemmin lukenut vain yhden kirjan - Kristin Hannah: Home Front. Se ensimmäinen - The Nightingale - oli erinomainen, tämä oli pettymys.

Tähän mennessä luettu 9/50:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 14.01.2017 14:22 Wind.

13.01.2017 23:13 #62 : HourglassEyes
5. Kirjassa liikutaan luonnossa Beth Lewis: Suden tie

- Kirjassa matkataan koko ajan luonnossa, erämaassa.

6/50

14.01.2017 15:42 #63 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta: The Undead Pool, The Hollows #11 (Kim Harrison)

Ohuella menee tämänkin läpi, mutta.... Kirjassa haltia/haltiat pohtivat omaa uskomistaan omaan jumalaansa, ja se aiheuttaa seurauksia.

10/50 luettu (10/50 spefiä, 10/50 omasta hyllystä) [20% - 20% - 20%]

• maahinen hahmo
  • maahinen
14.01.2017 18:46 #64 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Päähenkilö osaa jotain, mitä haluan oppia: Della Van Hise Killing time. Jos Spockia pidetään päähenkilönä, niin haluaisin esimerkiksi puhua vulkaania, lukea ajatuksia, operoida avaruusaluksia ja ajatella ilman hämähäkinverkkoja.

16.01.2017 13:38 #65 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
25. Kirja, jossa kukaan ei kuole. Alkaa tuntua siltä, että tästä kohdasta muodostuu ongelma. En muista pitkään aikaan törmänneeni kirjaan, jossa ei kuolla. Luen nyt Ruohometsän kansaa ja luulin, että vihdoin tärppää, mutta ei: lastenkirjassakin kuollaan.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
16.01.2017 16:23 - 16.01.2017 19:15 #66 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
Niinpä, samaa ajattelin itsekin. Siksi täytin tämän kohdan heti ensimmäisellä kirjalla mikä vaan sopi eli Hyppy ajassa. Siinäkin mietin, että kuoliko pahis kuitenkin, mutta ei mielestäni kuollut ainakaan todistettavasti ja lopullisesti :)
edit: tai itse asiassa pahis ei ollut kuolevainen ylipäätään.
Viimeksi muokattu: 16.01.2017 19:15 Eija.

16.01.2017 21:01 #67 : HourglassEyes
24. Kirjassa selvitetään rikos Filip Alexanderson: Esikoinen

- Yksi osa kirjan juonessa on selvittää kuka on murhannut vastasyntyneen lapsen rituaalimaisella tekotavalla.

7/50

17.01.2017 03:54 #68 : Dyn
17. Kirjan kannessa on sinistä ja valkoista: J. R. Ward: Peto

Kansi on sinisävyinen ja ylösalaisin leijailevalla kaverilla on valkoiset hampaat. Ja valkoinen hammaskaulakoru. Että eiköhän se tällä.

17.01.2017 08:04 #69 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
21. Sankaritarina: The Witch With No Name, The Hollows #13 (Kim Harrison)

Vihdoinkin sain tämän sarjan luettua loppuun. Ja kuten olettaa saattaa, tässä viimeisessä kirjassa solmittiin langanpäitä ihan tosissaan. Kirjan päähahmo noita, puolidemoni ja kaikenlaisen taikuuden osaava Rachel Morgan pelasti kaikki lajit (noidat, ihmiset, ihmissudet, haltiat, demonit...), eli melkoinen sankari. Vaikka massapelastus kuulostaa jotenkin ylimitoitetulta ja hiukan liian yrittävältä juonikuviolta, se ei ollut sitä yhtään. Harrison osasi kirjoittaa hyvän päähahmon, joka laittoi itsensä likoon ja mukaan peliin pelastaakseen muut. Ja lopun juonikuvio oli jo kauan tulossa, sitä oli alustettu jo monen kirjan ajan.

11/50 luettu (11/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä) [22% - 22% - 22%]

17.01.2017 09:07 - 29.01.2017 00:37 #70 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
37. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoon kuuluu yli 20 teosta: Iain Banks – Raw Spirit. Banksin tuotanto on noin 29 nimikettä.

Raw Spirit on Banksin ainoa faktateos. Se on kirja viskistä, joka useassa kohdin summaa konseptinsa variaatioilla dialogista:
"Hei, mut palkattiin kiertelmään viskitislaamoita ja kirjoittamaan kirja."
"Ootsä tosissas?"
"Joo, kustantamo kustantaa."
"Tarttetsä apua?"

Lopputulos on teos, jossa Banks kertoo paitsi viskistä, myös matkoistaan tislaamolta toiselle, kirjoittamishetkellä käydystä Irakin sodan alusta sekä kaikesta mitä mieleen juolahtaa. Efekti on hieman kuin istuisi pelkääjänpaikalla kirjailijan turinoidessa ratissa. Mukaan mahtuu anekdootti Brightonin Worldconista vuodelta 1987, filosofointia kirjojen ostamisesta, juttuja kirjailijuudesta sekä todella monta kertomusta semmoisesta vastuullisesta, sivistyneen ihmisen humalasekoilusta. Viskikirjan lisäksi tämä on oikeastaan niin lähellä Iain Banksin omaelämäkertaa kuin tulemme koskaan saamaan. Jännästi, vaikka miehen romaaneissa on sellaista pirteyttä jota voi itse tavoitella menemällä vaatteet päälle istumaan kylmään suihkuun, heijaamaan itseään hiljaa paikallaan kun tuijottaa likaisia kaakeleita, tämä on hauska ja koominen kirja, jonka surumielisin piirre on se, että kirjailija itse ei elänyt nähdäkseen fasistiseksi parjaamansa Bushin hallinnon muuttuvan muistojen kultaamaksi menneen loiston kaudeksi.

Neljä tähteä. Jostain syystä Banksieni välillä unohdan aina miten se mies osasi kirjoittaa.

5/50

Viimeksi muokattu: 29.01.2017 00:37 NiTessine.

19.01.2017 09:18 #71 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
35. Kirjan nimessä on erisnimi Laure Eve: The Graces (The Graces#1)

- Gracet ovat kirjan varakas ja omalaatuinen perhe ja suku.

8/50

20.01.2017 08:01 #72 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
28. Kirja kirjailijalta, jolta olet aiemmin lukenut vain yhden kirjan: Kiera Cass: The Elite

Sen ensimmäisen osan...

20.01.2017 18:14 #73 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
26. Sukutarina: Hävityksen jumala (Kate Atkinson)

Kirjassa esiintyy ihmisiä neljästä eri sukupolvesta (ja viidennestä vihjataan) ja näiden elämää käsitellään tarinan edetessä, joten sukusaagamaiset piirteet täyttyvät.

12/50 luettu (11/50 spefiä, 12/50 omasta hyllystä) [24% - 22% - 24%]

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
21.01.2017 18:10 #74 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
11. Jonkun muun alan ammattilaisena tunnetun ihmisen kirjoittama kirja. David Suchet: Hercule Poirot ja minä
David Suchet kertoo muistelmateoksessaan perusteellisesti Poirot-filmeistä. Suchet ei ole mikään häikäiseva kirjoittaja ja jaarittelee useaan kertaan samoja asioita. Ihan kiva kirja siitä huolimatta. Poirot-fanille kiinnostavia yksityikohtia ja näin yleisestikin oli jännää lukea, mitä tv-sarjan kulisseissa tapahtuu. En ole vielä edes ehtinyt katsoa yhtään Poirot-tarinaa, vaikka tämä kirja siihen inspiroikin.

35. Kirjan nimessä on erisnimi. Becky Albertalli: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Varsin viihdyttävä nuortenkirja, jonka luin lähes yhdeltä istumalta. Loppujen lopuksi aika perinteinen kaikkine high shcool-kliseineen. Päähenkilö oli sympaattinen, muut jäivät aika vaisuiksi. Mietin vähän, miksi nuortenkirjallisuus on niin kovin romantiikkapainotteista. Ehkä omasta kokemuksesta suhtaudun myös vähän kyynisesti lukioikäisten ihmissuhtesiin. Se nyt on toki oma ongelma, ei kirjan. :smile:

Luettu: 4/50

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

22.01.2017 00:38 #75 : Dyn
38. Kirjassa mennään naimisiin: Kiera Cass: The One

Jos koko sarja on vahkaamista sen asian ympärillä, kuka nai kenetkin, niin yllätys-yllätys viimeisessä osassa mennään naimisiin. Paitsi, että se ei olekaan viimeinen.

23.01.2017 00:30 #76 : Dyn
25. Kirja, jossa kukaan ei kuole: Kiera Cass: The Heir

Tuntuu hiukan huijaamiselta laittaa listaan näin monta kirjaa samasta sarjasta... mutta tässä osassa kukaan ei kuollut. Ei voi luottaa siihen, että tulisi vielä vastaan muita samanlaisia kirjoja - varsinkin, kun asiaa on käytännössä mahdoton tietää etukäteen.

23.01.2017 10:56 #77 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
41. Kirjan kannessa on eläin - Richard Adams: Watership down. Kaneja kannessa, oli muuten yllättävän hieno kansi.
44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta - C.J. Sansom: Luostarin varjot. Ja taas sain näppärästi vaikean kohdan kuitattua hyvällä kirjalla.

11/50

23.01.2017 22:58 #78 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan, Maureen Johnson, Robin Wasserman: Tales from the Shadowhunter Academy

- Yllättävän vähän tulee vastaan näitä useamman sanan sisältäviä kirjan nimiä, täytyy napata, kun kohdalle sattuu ^^

9/50

24.01.2017 07:47 #79 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
5. Kirjassa liikutaan luonnossa: Ruohometsän kansa (Richard Adams)

Tällä kirjalla sai tämän haastavan kohdan kuitattua pois.

13/50 luettu (13/50 spefiä, 13/50 omasta hyllystä) [26% - 26% - 26%]

25.01.2017 07:50 #80 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2017
35. Kirjan nimessä on erisnimi: Pumpkin: The Raccoon Who Thought She Was a Dog (Laura Young)

Vaikka Pumpkinissa ei olekaan mitenkään näkyvästi mitään yhteistä kurpitsan kanssa, minusta nimi sopii tälle eläimelle hämmästyttävän hyvin.

14/50 luettu (13/50 spefiä, 14/50 omasta hyllystä) [28% - 26% - 28%]

ms.amadeus, MARGO, punnort